Schadeformulier (te) laat insturen

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Mr Mjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 nov 2008 8:51
Locatie: Velp
Contacteer:

Hallo,
Ik heb een probleempje. Ik heb recentelijk een ongeluk gehad met mijn Renault Megane - 3 weken terug, toen iemand mij achterop de trekhaak reed. Wij hebben het schadeformulier ingevuld, maar hadden onze verzekeringspapieren niet bij ons. Ook kon ik voor mezelf de schade niet schatten - er leek niets mis, maar er kon van alles scheef geslagen zijn via de trekhaak.

De verzekeringsgegevens zouden wij allemaal later regelen, maar eerst moest ik mijn garage bellen m.b.t. het schatten van de schade.

De tegenpartij de volgende dag gebeld, en die zou het in het weekend gaan bekijken, en opsturen - die verzekeringsgegevens, naar mij. Natuurlijk nooit gedaan.

Ondertussen dezelfde dag (dus een dag later) mijn verzekering gebeld, en die zei dat ik inderdaad die verzekeringsgegevens van de tegenpartij beter erbij kon hebben, en dat ik ook een goeie schatting eerst moest laten maken.

Mijn garage echter zat helemaal vol door ziekte, en daardoor kon ik pas vandaag (8 januari - ongeluk was op december 16) terecht. Ondertussen heb ik ook per abuis een stoeprand geraakt door gladheid dinsdagvroeg, en is mijn hele ophang krom --> schade 2400 euro.

Dit is dus allemaal vandaag naar boven gekomen.

Total loss dus.

Nu wil ik i.i.g. mijn geld terug via de verzekering voor de achterkant (ongeluk van drie weken terug was mijn schuld niet). Nu zegt mijn garage, daar zijn wij niet adequaat genoeg voor uitgerust, en dan moet de auto voor naar Veenendaal (vanuit Arnhem), hun hoofdkantoor, of er moet een schadeexpert bijkomen. Dus ik heb niet eens een geschatte schade nog voor dat ongeluk van 3 weken terug.

Mijn eigen verzekering gebeld, en die zeggen - geen rechtsbijstandverzekering, en wij zijn niet verantwoordelijk - zoek het maar uit met de tegenpartij. En waarom heeft u 't niet eerder gemeld? (nou, ik moet toch een goeie schadeschatting hebben, niet?)

Toen die jongen die mij had aangereden gebeld, en die zegt, nou, mijn auto staat al bij de sloop, en de verzekering is opgezegd, en dat weet ik zo niet. Hij zal 't opzoeken voor me, maar goed, wie weet he? En verder zegt hij dat als ik het ongevalformulier niet meteen opstuur, binnen 48 uur, dat het dan niet geldig is. Is dit zo?

Wat te doen nu? Het is echt een gigantische puinhoop, en het ergste is dat ik niet naar mijn werk kan zo - het is een uur en tien minuten rijden naar mijn werk - dat trek ik echt niet met de trein/bus.

Hopelijk kan iemand hier helpen...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Oei oei oei, dit is wel heel nare situatie.

Voor volgende x, meteen dat schadeformulier de deur uit, schade gewoon door random garage laten schatten of desnoods zelf. Dat papier de zsm deur uit is belangrijker. Ookal heb je niet alle gegevens van de tegenpartij, kenteken en naam verzekeraar is vaak genoeg.


Wat nu te doen, auto bij een willekeurig schadebedrijf zetten en daar de schadeexpert van de verzekering heensturen met de melding dat het om trekhaakschade gaat. De kromgereden voorophanging is even vervelend, maar dat staat er los van. Of nu direct die schadeexpert naar die garage toesturen waar ie nu staat.

Maargoed je geeft zelf al aan dat je niets ziet, trekhaken kunnen heel veel hebben, dus zolang je geen schade aan de bumper hebt is de kans vaak nihil dat er schade is ontstaan.

Vis een reno 5 voor €250 van marktplaats met nog wat maandjes apk zou ik zeggen.
ronald-cabrio
Berichten: 965
Lid geworden op: do 28 jun 2007 17:28
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

ik heb zelf onlangs ook zo,n gevalletje gehad bij mij duurde het ook een week of 3 eer het schadeformulier werd opgestuurd bij mij overigens zonder problemen. Het is niet te hopen dat je het nogmaals meemaakt, maar zou dan willen zeggen dat op t moment dat de tegenpartij geen verzekeringspapieren bij zich heeft er op aandringen dat je die zelfde dag nog bij elkaar langs gaat om het in orde te maken en desnoods direct met de tegenpartij mee rijd om de papieren op te halen.Nu komt zo'n hufter (sorry heb er geen ander woord voor) er mooi onderuit waardoor het voor hem niet zijn no-claim kost en jij met de gebakken peren zit. Ook al zie je zelf op het oog geen schade kan een expert meer zien dan een leek als ons. veel succes met de afhandelingen!
Renault Clio 1.2 16v (2009) - Renault Clio 1.4 automaat (1993)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Mr Mjeh schreef:En verder zegt hij dat als ik het ongevalformulier niet meteen opstuur, binnen 48 uur, dat het dan niet geldig is. Is dit zo?
Wettelijke gezien mag jij de schade binnen 5 JAAR melden.....

Je moet zn verzekeraar een aansprakelijkstelling sturen (en niet een aansprakelijkheidsstelling, dat bestaat taaltechnisch niet :p) met daarbij een kopie van je schadeformulier.

Ze daarin dat je auto total loss is en dat je graag de verdere stappen van hem verneemt. (zal wel expertise worden).

De tegenpartij moet dan ook zijn schadeformulier insturen zijn eigen verzekeraar om jouw verhaal natuurlijk te bevestigen.

je hebt conform artikel huppeldepup rechtstreeks vorderingsrecht op de verzekeraar v/d tegenpartij. Rechtstreek aanschrijven dus.

suc6
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Mr Mjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 nov 2008 8:51
Locatie: Velp
Contacteer:

bedankt voor de antwoorden!

het grootste probleem lijkt nu dat ik geen rechtsbijstandsverzekering heb!

hierdoor moet ik 't zelf doen

ook kan de rechtsbijstand ook meteen zien met het kenteken van een auto welke verzekering die heeft en dan hoef ik 't van hem niet eens te hebben

gisteravond dus weer gebeld en hij doet steeds moeilijker - wil het met z'n vader overleggen, wat natuurlijk betekent: ik wil 't niet!

hij zaagt maar door over net zijn rijbewijs hebben enzo, maar goed, om moet snel wat geld zien en dan een nieuwe auto pakken

renault 5 echt zo goedkoop? -wat voor jaar heb je het over dan?
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Wat Steven zegt, een 5 op de kop tikken voor weinig uit het jaar kruik. Dan kun je in ieder geval naar je werk (Y)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Mr Mjeh schreef:bedankt voor de antwoorden!

het grootste probleem lijkt nu dat ik geen rechtsbijstandsverzekering heb!

hierdoor moet ik 't zelf doen

ook kan de rechtsbijstand ook meteen zien met het kenteken van een auto welke verzekering die heeft en dan hoef ik 't van hem niet eens te hebben
Gewoon je eigen verzekering ff bellen vragen of ze het kenteken ff door de RDW kunnen halen. Meeste willen je wel helpen hoor. (niet als je bij de OHRA, Polis Direct oid zit trouwens)
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

alleen een schade expert kan een auto total loss verklaren.

2 schades tegelijkertijd na elkaar claimen wordt moeilijk zoniet onmogelijk als tegenpartij geen schadeformulier heeft ondertekend voordat de tweede schade ontstond.

conclusie: hopeloze zaak, als je niet all risks verzekert bent vergeet dan de hele procedure en koop iet leuks elders voor een lage prijs.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nou nee hoor Pierre, in dit geval moet je gewoon Wouter geloven, dat is onze RTC-verzekeringsman, die is heel goed op de hoogte (Y)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Mr Mjeh schreef:Wij hebben het schadeformulier ingevuld, maar hadden onze verzekeringspapieren niet bij ons.
Toch getekend, moet geen probleem zijn dan lijkt me.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

wij hebben het ook gehad
een of andere nitwit reed tegen jolandas witte vijfje.
expert moest nog komen en in de tussentijd is die witte vijf op het circuit ietsofwat van vorm veranderd. :lol:
expert kijkt alleen naar de schade die geclaimd wordt en niet naar een schade die LATER is ontstaan.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Mr Mjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 nov 2008 8:51
Locatie: Velp
Contacteer:

Wouter de Wit schreef:
Mr Mjeh schreef:Wij hebben het schadeformulier ingevuld, maar hadden onze verzekeringspapieren niet bij ons.
Toch getekend, moet geen probleem zijn dan lijkt me.
precies!

nu moet ik wel toegeven dat ik zo onbekend ben hierin, dat ik ook hierbij de nodige problemen heb:

A. zijn schadeformulier is dus nog steeds niet ingestuurd
B. ik had zelf geen schadeformulier bij me, dus heb zijn achterkant alleen (wel handtekening op)
C. ik heb op dat exemplaar later thuis mijn eigen verzekeringsgegevens ingevuld en nu lees ik later dat als je schrijft op een schadeformulier na het tekenen, dat het niet meer rechtsgeldig is (maar dit is dan toch niet het echte schadeformulier en het is toch duidelijk wat ik heb toegevoegd? er is niks weggestreept namelijk)
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

een schadeformulier bestaat uit 2 delen. 1 voorblad 2 doordruk

Na het gezamelijk invullen neemt de ene partij deel 1 mee en de ander neemt deel 2 mee.

Thuis vult ieder kan apart de achterkant in.

Dat je op de voorzijde nog je verzekeringsgegevens invult mag wel. Zolang de situatie, plaats en tijd maar niet veranderen. Een schadeformulier dat na ondertekening is aangepast is niet meer geldig.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Mr Mjeh
Berichten: 11
Lid geworden op: di 11 nov 2008 8:51
Locatie: Velp
Contacteer:

uitstekende informatie - bedankt!
Plaats reactie