tutuur schreef:ik denk dat het geen averechtse werking heeft, ondanks dat je nu voor weinig geld je auto om kan laten keuren...
degene die het onverantwoord ombouwen deden het wss ook al voor dat dit bekend is geworden, als ze het uberhaupt al weten....
Het kan averechts werken...ik heb zelf nu nóg minder drang om te keuren. Ga ik 50 euro lappen om 1.1 te veranderen naar 1.4 op m'n kenteken? Mijn auto is veilig bewezen, APK goedgekeurd en op vermogen verzekerd.
@Riel: wat was volgens jou dan wel de issue? Get to the point, dammit!
Euh, om een dikke motor goed erin te krijgen?
Ik wilde niet verder doordenken hoor;)
Bedoel, als je een auto ombouwd naar een leuke model met een dikke motor, komt er zoveel bij kijken wie makat zich dan druk over europese keuringsregels?
Maar het ging erom, dat die europese regels nu hier zijn ingevoerd (dit was toch ACT: wetgeving? ), en wat voor gevolgen dat heeft.
Het feit dat er discussie is over wat er volgens de wet wel en niet mag m.b.t. het aanpassen van auto's (verantwoord ombouwen dus) kan ik alleen maar toejuichen
Omdat het mijzelf op dit moment erg aangaat ivm project, hier nog even een mail van de RDW waar alles duidelijk in vermeld staat.
(is niet van mij maar van iemand van de Civic Club... gaat daarom over een Honda)
RDW schreef:In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie. Deze beoordelingen vinden plaats in het kueri ngsstation. testen in lelystad is niet nodig.
In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt
Kosten:
De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Alleen als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht. dit is niet van toepassing op uw Honda.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Ben zojuist aangehouden door een motoragent. Volgens deze meneer reed ik 35 km/uur te hard, dit heeft hij gemeten door op zijn teller van zijn motor te kijken.
Kan dit wel? het is geen gemiddelde meting maar een meting op maximale snelheid. Deze kan toch volledig verschillen van mijn gereden snelheid?
Verder heb ik ook geen geel papiertje gekregen maar heeft hij wat op een kladblok gebrabbeld.
Constatering door agent in functie van het overschrijden van de maximaal toegestane snelheid (momentopname, zelfde als laseren / flitskast) waarbij er een correctie vanaf gehaald dient te worden (1x van motor en 1x wettelijk) . Proces verbaal zal je waarschijnlijk thuis gestuurd krijgen als het tegen zit.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
wat nou als die agent zich vergist heeft? Het was namelijk in een 30km zone, waar ik zeker niet te hard reed en zelfs stil moest staan.
Goede kans dat die agent niet weet vanaf waar het 30 km/h is! Hij maakt over een anders stuk ook een fout, volgens hem 50, volgens mij 80 en het is vlakbij mijn huis, dus ken de straten en borden hiero...
nouja, zonder iets van gegevens maar afwachten dus
Ook al is het nog zo krom, een agent heeft gezworen dat hij altijd de waarheid spreekt en heeft een opleiding/training er voor gedaan.
Aldus, Koos Spee.
Ik heb trouwens géén geel papiertje gekregen, maar de agent heeft mijn gegevens in een kladblokje opgeschreven. Heeft het zin om maandag naar het bureau te gaan en naar de boete te vragen?
Tim schreef:Regel 1: Een agent heeft altijd gelijk
Ook al is het nog zo krom, een agent heeft gezworen dat hij altijd de waarheid spreekt en heeft een opleiding/training er voor gedaan.
Aldus, Koos Spee.
Bezwaar maken zodra de boete binnen komt.
Weet ik, erger me er ook aan dat het zo krom is. Ga toch echte boeven vangen man
Bij wegmisbruikers moet ik ook altijd zo lachen: daar noemen ze iemand die 3km te hard rijd een "snelheidsduivel"
iedereen die hard rijd van 10 km onder de toegestane snelheid is een snelheidsduivel! Goh.. zouden we er daarom zoveel van in Nederland hebben? Ik kreeg weer een lekkere binnen trouwens; was nog vertrouwd aan het franse tempo denk ik
Daar hebben ze pas goede tarieven btw, foutparkeren: € 11 ! Een dagje parkeren in downtown Nijmegen kost je meer
Duupke (Ronald) schreef:Als jij 35 km/h te hard had gereden in een 30 km zone, dan had de agent je rijbewijs in beslag moeten nemen.
Da's een verdubbeling van de maximum snelheid, dus rijbewijs kwijt...
Dat was inderdaad de situatie volgens de agent, maar hoefde mijn rijbewijs niet af te geven. Ook hoogte van de boete heeft hij niks gezegd. Ik weet zeker dat ik niet 35 te hard heb gereden, maar meneer agent heeft het zo afgehandeld, met de mededeling dat ik de acceptgiro wel binnen krijg...
maar een boete op een kladblokje zonder kopie voor de gedupeerde?
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Lees op de rdw-site iets van een tijdelijke vrijstelling tijdens de schorsing
om de auto te kunnen laten keuren,hoe zit dat?
Wil een geschorste auto laten keuren om zo eventueel vzv nwe APK te verkopen,indien de APK niet haalbaar is dan voor onderdelen.
Je kan tijdens een schorsing een voertuig APK keuren, maar het hoeft niet. als een voertuig uit de schorsing gaat, dient hij wel een APK keuring te hebben (mits van toepassing).
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert" Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc" 5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit" Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire" Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise" Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
als ik nu een auto schors en verkoop 'm na 4 maanden, moet ik 'm dan eerst weer op m'n naam zetten? (met alle bijkomende kosten), of kan ik 'm zonder 'boete' overschrijven naar iemand anders?
Xabre schreef:als ik nu een auto schors en verkoop 'm na 4 maanden, moet ik 'm dan eerst weer op m'n naam zetten? (met alle bijkomende kosten), of kan ik 'm zonder 'boete' overschrijven naar iemand anders?
Je kunt 'm dan gewoon overschrijven op een andere naam, de schorsing vervalt dan automatisch.
Als je binnen 3 maand de schorsing er weer afhaalt moet je alsnog de wegenbelasting van die 3 maand betalen, schorsen is dus alleen handig voor 3 maand of langer, al betaal je die verzekering voor 3 maand dan weer niet
auto's met energie label A (belastingvrij) waar later lpg is ingebouwd, zijn die dan nog steeds belastingvrij? (lijkt me wel maargoed, misschien domme vraag)
Leuk, rijbewijzen gaan weer veranderen.
Vanaf 1 januari 2013 heb je geen BE meer nodig als het trekkend voertuig zwaarder is dan de aanhanger.
Wordt er weer een stuk veiliger op