ACT: wetgeving

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Martijn Kool schreef:mwah, opzich niet zo erg, wil je dan een ambulance trekken met een auto erop dan mag je alsnog een BE rijbewijs gaan halen..

verdwijnt de 3500kg totaalgewicht- grens ook als je geen BE hebt?
Dat is me nog niet duidelijk.
Maar natuurlijk geen goede zaak, kan iedere idioot met een beetje auto er weer een veel te grote caravan achter hangen waar ze niet mee overweg kunnen.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Luco/Alpine-racer schreef:
Martijn Kool schreef:mwah, opzich niet zo erg, wil je dan een ambulance trekken met een auto erop dan mag je alsnog een BE rijbewijs gaan halen..

verdwijnt de 3500kg totaalgewicht- grens ook als je geen BE hebt?
Dat is me nog niet duidelijk.
Maar natuurlijk geen goede zaak, kan iedere idioot met een beetje auto er weer een veel te grote caravan achter hangen waar ze niet mee overweg kunnen.
Dat is nu niet anders , alleen oude mensen hebben een caravan en die hebben be gratis erbij gehad , dus het blijft even (on)veilig :smile:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Oude mensen hebben geen te grote caravan, ik vind het iig een slechte zaak
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Martijn Kool schreef:mwah, opzich niet zo erg, wil je dan een ambulance trekken met een auto erop dan mag je alsnog een BE rijbewijs gaan halen..

verdwijnt de 3500kg totaalgewicht- grens ook als je geen BE hebt?


Dus boven 3500 totale massa (auto+banaanhangwagen) heb je B+ nodig, wil je een banaanhangwagen trekken waar meer dan 3500 kg op kan heb je BE nodig.

Krijg de url niet gelinkt dus kopieer hem even:

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

waarschijnlijk al keer gevraagd, maar moet elke aanhanger die meer dan 750 kilo kan hebben (zie bv advertenties staan met '1000kg as') een eigen kenteken hebben en gekeurd zijn door rdw?
ackten
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 9 feb 2009 20:58
Locatie: Hengelo

Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

PaulM schreef:waarschijnlijk al keer gevraagd, maar moet elke aanhanger die meer dan 750 kilo kan hebben (zie bv advertenties staan met '1000kg as') een eigen kenteken hebben en gekeurd zijn door rdw?
Ligt eraan, advertentie met 1000 kilo as zegt niks, kan nog steeds een 750 kilo aanhanger zijn.
Een aanhanger die boven de 750 kilo kan hebben volgens specificaties en kenteken heeft dus een kenteken, heeft een aanhanger geen kenteken is het in 99% van de gevallen een 750kilo aanhanger.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

"Aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg krijgen geen eigen kenteken. Op deze aanhangwagens moet een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto zijn aangebracht."

mijn punt is, hoe kan ik zien dat het totaal toegestaan gewicht van de aanhanger minder dan 751 kilo is bij bv, een oude aanhanger zonder kenteken. of kan ik er vanuit gaan dat als er geen kenteken op zit dat het dan een 750 kilo aanhanger is (ook als er een 1000kg as op zit).
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

PaulM schreef:
"Aanhangwagens met een totaal toegestaan gewicht van minder dan 751 kg krijgen geen eigen kenteken. Op deze aanhangwagens moet een witte kentekenplaat met het kenteken van de trekkende auto zijn aangebracht."

mijn punt is, hoe kan ik zien dat het totaal toegestaan gewicht van de aanhanger minder dan 751 kilo is bij bv, een oude aanhanger zonder kenteken. of kan ik er vanuit gaan dat als er geen kenteken op zit dat het dan een 750 kilo aanhanger is (ook als er een 1000kg as op zit).
Op een beetje aanhanger zit een typeplaatje met de gegevens, zit deze er niet op, lekker laten staan.
Vaak zit er op een 750 kilo aanhanger geen oplooprem.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Even een vraagje over een auto die een kennis liet zien.

Het betreft een auto met een "eerste afgifte NL van 11-'12 (auto is uit '03).
Nu heeft hij volgens de RDW een apk tot 07-'13. Hoe kan dat?

Ik dacht dat een ingevoerde auto altijd in NL voor APK moest na invoer. En aangezien een APK minstens 1 jaar geldig is vind ik dit vreemd. Of zie ik iets over het hoofd?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

volgens mij is dat niet meer met dat jaar apk, maar hoe het precies zit weet ik ff niet meer. Had volgens mij te maken met uit welk land de auto komt en het bouwjaar..
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ik heb een mini gekocht in DL voor mijn vriendin, had net nieuwe TUV, nederland neemt dat over van de EU landen en had ik dus 2 jaar APK op de mini :)

zo zit dat dus waarschijnlijk
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmmz, dus het kan wel. Beetje vreemd, maar vooruit.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Jullie hebben gelijk (Y)

vind nu dit onderstaande bij de RDW (al blijf ik het vreemd vinden)

..........

APK
Is uw voertuig APK-plichtig, dan zijn er drie manieren om aan deze verplichtingen te voldoen:
U laat de APK-keuring uivoeren bij een APK erkend bedrijf
U laat de APK-keuring uitvoeren bij de RDW, gelijktijdig met het kentekenonderzoek
Meer informatie over APK bij invoer
U maakt gebruik van de nog geldige APK-termijn uit het land van herkomst. Als u bij het kentekenonderzoek een geldig APK-rapport uit het land van herkomst toont, dan kan de RDW op uw verzoek de vervaldatum van dit rapport overnemen. De auto hoeft dan tot aan deze vervaldatum niet in Nederland gekeurd te worden.
...................
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Als ik mijn Mégane laat keuren op de winterbanden, moeten er dan op elke as dezelfde band liggen?
Heb vorige week 1 winterband lek en dus aan gort gereden, dus heb nu linksvoor het reservewiel erop liggen...

afkeur?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Als beiden radiaalbanden zijn en dezelfde maat hebben mag het :)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Voor de liefhebbers het nieuwe feitenboekje van 2014 met alle nieuwe boetebedragen:
http://www.om.nl/publish/library/4/feit ... e_2014.pdf
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Klopt het dat, zolang de auto stil staat en er niet mee wordt gereden, je de APK keuring tot 2 maanden later mag laten uitvoeren?
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

antoine schreef:Klopt het dat, zolang de auto stil staat en er niet mee wordt gereden, je de APK keuring tot 2 maanden later mag laten uitvoeren?
"Het voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. Na deze periode moet het voertuig APK-goedgekeurd zijn of moet de geldigheid van het kenteken geschorst zijn. In het laatste geval mag het voertuig niet op de openbare weg staan."

http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/U ... licht.aspx
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Die regel had ik gelezen. Ik dacht dat de eind datum bindend was, maar dat is dus eigenlijk niet. Ik neem aan dat, wanneer ze je in de 2 maanden flitsen, je een dikke boete krijgt.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Die systemen zijn, vooralsnog, niet aan elkaar gekoppeld, volgens mij. Bij grensovergangen ben je zeker de sigaar, vanwege NPR. Maar goed, je moet je auto natuurlijk ook gewoon keuren of schorsen. :-)
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Vraagje over export naar België.

Een Belg wil mogelijk mijn auto kopen en uitraad meenemen naar België.

Echter, hoe gaat die procedure in z'n werk, het gaat mij er om dat ik na verkoop op geen enkele wijze nog aansprakelijk wil zijn voor het voertuig.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uitvoeren.aspx

Een na laatste alinea:
Als het voertuig een buitenlands kenteken moet krijgen, is het verstandig dat de persoon die in het buitenland een kenteken wil aanvragen zelf de uitvoer bij de RDW regelt.
Weet iemand hoe dit dan werkt voor België?
Trust me. I know what I'm doing.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik heb al 3 Autos naar België laten vertrekken in de afgelopen 10 jaar, stelt weinig voor.

De volgende opties waren er:

-Buitelander haalt de auto op met een trailer, hij betaald jou, jij houd de papieren en voert 'm uit bij de RDW en regelt export papieren en stuurt deze via de post.
Je kan ook de export van tevoren regelen, maar ik wachtte altijd liever even af of ze 'm echt willen hebben. Dit heb ik reeds 3x zo gedaan.

Enige tip: houd er rekening mee dat je aardig lang kan zitten bij de RDW, ik heb daar wel eens een hele ochtend aan verneukt qua tijd. (Halve dag vrij + hoop ergernis = extra geld vragen ;) )


Je kunt ook naar de RDW en dan bij het aanvragen van de export het vinkje zetten voor een export kenteken, dat kost dan wat extra geld uiteraard, maar dan kan de koper er zo mee wegrijden.
Dit kun je evt. zonder de koper regelen, dus dat je dit van tevoren regelt (tricky, je moet immers zeker weten dat hij 'm haalt, ik zou dan geld van tevoren willen).
Of je regelt dit tijdens RDW uren samen met de koper, dan kan hij meteen wegrijden
Of als je buiten kantooruren van de RDW zit achteraf regelen, maar dan moet de koper nog eens later terugkomen.

Alternatief is bij de GWK, hier kan je ook exportpapieren met kenteken regelen, alleen moet dan wel de kopende partij aanwezig zijn. (Zelf nooit gedaan, maar kortere wachttijden, betere openingstijden en volgens mij nog goedkoper ook).
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Bedankt. Dus centjes ontvangen. Samen naar de RDW (Heerenveen in dit geval.) Daar alle papieren inleveren, vrijwaring krijgen. Exportkenteken voor de Belg krijgen.

Moet lukken, bedankt. :)
Trust me. I know what I'm doing.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Xabre schreef:Bedankt. Dus centjes ontvangen. Samen naar de RDW (Heerenveen in dit geval.) Daar alle papieren inleveren, vrijwaring krijgen. Exportkenteken voor de Belg krijgen.

Moet lukken, bedankt. :)
Welke van de auto's gaat naar de buren Wichard? :-(
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

De Megane.

19 ga ik weer rijdend maken na 3 jaar stilstand :D
Trust me. I know what I'm doing.
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Het wonen in de stad is ineens een stuk minder leuk... :(

Paar weken terug even rondje door de binnenstad van Rotterdam gedaan met de GTT, kom ik een bord tegen inzake een milieuzone. Afgelopen zaterdag nog een keer over de Erasmusbrug gereden en foto gemaakt, zie hieronder.

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/907/CYo758.jpg[/img]

Natuurlijk even e.e.a. uitgezocht en de milieuzone is behoorlijk fors uitgebreid in Rotterdam, ik woon zelf niet direct in het centrum maar woon dus wel binnen de nieuwe milieuzone. De milieuzone gaat 1 januari in, maar pas vanaf 1 mei zullen er boetes worden uitgeschreven (tot die tijd waarschuwingen). Ze hebben de site wel aangepast, vorige week kwam ik nog een boete bedrag van 160,00 tegen per overtreding. Voor oldtimers hebben ze de huidige creatieve regeling gevolgd, dus voor 40 + voertuigen is het geen probleem maar hier geen overgangsregeling of iets dergelijks. Er bestaan ontheffingen, maar dat is maximaal 12 keer per kenteken per jaar. Even een copy / paste van de website :

De milieuzone ligt grofweg binnen de ‘ruit’ van Rotterdam, aan de noordkant van de Maas. De milieuzone ligt in het centrum en het noorden van de stad, tussen de A20, de A16, de Nieuwe Maas en de SS114 (Tjalklaan, Vierhavenstraat, Westzeedijk). De Erasmusbrug, Willemsbrug en de Maastunnel horen ook bij de milieuzone.

Gelukkig hebben wij verder geen industrie net naast de stad zitten die "iets of wat" uitstoot ;-)

Resultaat: ik kan mijn GTT niet meer voor de deur hier hebben staan in de zomer. Parkeervergunning blijft wel geldig (omdat ik hem heb, aan deze "vervuilende auto's" werden ze al niet meer uitgegeven), maar kan hier niet meer komen dus .... Ik was al bezig met verhuisplannen, deze nu dus maar even flink voorrang gaan geven en alvast stalling of een garagebox buiten Rotterdam gaan zoeken voor volgend jaar.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dit zegt genoeg:
[img]http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... d_2012.png[/img]

Let wel dat het grootste deel van die 21.9 voor rekening komt van aviation, niet eens van auto's / vrachtauto's(!).
(per passagier komt het vliegtuig er nog wel redelijk gunstig uit).

Als ze ergens wat willen winnen dan zullen ze het toch in die energie sector moeten zoeken.
Gelukkig zijn er recent geen nieuwe kolen centrales geopend (0) :X
Plaats reactie