[Clio16V]Beste open air filter.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

bij een 16v zit er aan de onderkant van je luchtfilterhuis een slang die een 180 graden bocht maakt onder je chassisbalk door. Deze loopt door tot achter je bumper tot de loze ruimte voro je linker voorwiel. Die slang kun je er gewoon afrukken, voor t lekkere geluidje!

kost je alleen wel wat vermogen, zeker met warm weer, warme lucht heeft immers een kleinere dichtheid en dus minder zuurstof :)

tis niet schadelijk hoor..je hebt alleen wat minder vermogen, maar bij dit koude weer...zal t wel meevallen :P
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

heb gisteren terug een origineel luchtfilterhuis erin geduwd, met een k&n inlegfilter. clio maakt nu een deel minder herrie (waar ik blij om ben) en het is sowieso een vooruitgang volgens mij (meer vermogen, minder herrie). wel nog wat moeten improviseren voor die verbinding naar de bumper, maar het mag toch gezien worden. me happy 8)
wiljan 2.0
Berichten: 31
Lid geworden op: za 20 jan 2007 14:49
Locatie: brabant, Zevenbergen

is het toevallig ook zo dat het beste filter voor een clio ook de beste is voor een megane 2.0 16V ??? of is weer een ander ?
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

gewoon een k&n inlegfiltertje nemen voor je megane :)
PatrickG
Berichten: 2794
Lid geworden op: za 1 nov 2003 11:46
Locatie: Lisse

Over het algemeen zijn dat soort dingen wel gelijk.
K&N is goed, Green is goed, Pipercross Viper schijnt heel goed te zijn.

Belangrijkste is gewoon dat je zorgt voor toevoer van koude lucht.
henkwillem
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 19 apr 2006 8:11

owkeey heb snel even dit topic geedeeltelijk door gelezen. maar heb mijn open lucht filter in de motor ruimte hangen dus word idd trager als ie warm is dus denk dat ik maar weer eens orgineele terug ga bouwen. gaat om een r19 met een F3N blok dus injectie blokje. maar dat is gelukig vrij maklijk te wijzigen.

dit is goeie info
want ik had elders begreepen dat je vermogen winst kreeg maar dat blijkt van niet
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Ik blijf het gewoon zeggen: dat merk je toch niet :)

Je 1.7 is nu niet ineens een 1.0 door het open luchtfilter :wink:
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Heeft er iemand een idee hoe je een 70mm slang van het orgineeleluchtfilterhuis achter de bumper krijgt?
Ben ff bezig geweest maar zie zo gauw geen opening voor 70mm slang. :(
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

mistlamp weghalen of gat in de bumper maken :wink:
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

J-P-S schreef:mistlamp weghalen of gat in de bumper maken :wink:
Dat is juist het probleem, zover kom je niet.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

je hebt toch dat plastic buis op je subframe zitten, die haal je weg, en dan laat je die slang door de metalen plaat heengaan die op je subframe zit. dan een bochtje naar voor en dan heb je het klaar :)
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Dus die plaat waar de orgineele pijp doorgaat (50mm) kan weg/los? (I)
:foto:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

die zit met 3 10mm boutjes vast en kan los (tenzij de busjes van het subframe stukgaan, dan word het ellende :wink: ). maar je kunt ook dat gat groter maken en die buis weglaten.

ik zoek ff plaatje voor je :wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

RonaldClio16v schreef:Dus die plaat waar de orgineele pijp doorgaat (50mm) kan weg/los? (I)
:foto:
Ja, maar volgens mij zit daar je electrische waterpomp op gemonteerd.
Je kan dat plaatje dus beter gewoon laten zitten, en er een stuk afslijpen (het deel met het gat waar de originele buis door gaat).
Dan heb je als het goed is genoeg ruimte voor je 70mm buis.

Groeten,
Frits.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

ja gewoon dat gat uitruimen, dan bungelt je slang ook niet zo los. 10 minuutjes met je dremel hobbyen :wink:

je waterpomp zit inderdaad bovenaan op die plaat bevestigd. maar sommige clio's hebben die bypass+pomp niet meer, en zijn afgeblind. hoe zit dat bij de jouwe ronald?
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Pomp zit er nog. Is tevens een van de dingen die in de weg zit als ik met m'n slang ergens hen wil.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

die pomp moet geen probleem zijn. als je een flexibele slang hebt kun je onder de bypass door van de electrische waterpomp.
Danos
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 28 jul 2006 20:40
Locatie: lekkerkerk

hey mensen..hoe kan ik het beste een K&N vervangingsfilter schoonmaken??
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Danos schreef:hey mensen..hoe kan ik het beste een K&N vervangingsfilter schoonmaken??
Wil je hem echt schoonmaken, moet je gewoon zo'n k&n filter recharger kitje kopen. Daar zit schoonmaak spul in en olie voor het filter. En een beschrijving hoe schoon te maken.
Danos
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 28 jul 2006 20:40
Locatie: lekkerkerk

oke..maar tis niet te doen door gewoon te wassen met water, en dan natuurlijk goed te laten drogen voor terug plaatsen?
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

met een schoonmaak kitje gaat het beter, je filter is dan wel meteen geolied
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

alleen water kan het zijn dat je ook de olie er tussenuit spoelt.. als je dan niet opnieuw olie erop spuit houdt je filter fijn stof niet meer tegen..

15 euro kost zo'n setje toch? is de wereld niet, en kan je hele tijd mee vooruit!
Danos
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 28 jul 2006 20:40
Locatie: lekkerkerk

oww..oke...ga ik eens ff opzoek :)
Jordi - Clio 16V
Berichten: 700
Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
Locatie: Alkmaar

bij brezan i.o.d.
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Dreft en WD40. Werkt net zo goed, of slecht als je het topic even doorleest :)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Tijdje geleden gelezen in het project topic van LVD @ forum Renault Mégane Club: ( Lees zelf )
Motorisch is ie nog standaard, maar vandaag al een "luchtfiltertest" gedaan op de vermogensbank:

Helemaal standaard:
110kW @6480rpm (149.6pk)
180Nm @5500rpm

Open Filter:
109.5kW @6580rpm (148.9pk)
176Nm @4960rpm

Standaard filterbak maar zonder filterelement:
109.5kW @6420rpm (148.9pk)
177Nm @4850rpm

ITG Airbox:
114kW @6560rpm (155pk)
182Nm @4780rpm
Bij hem zijn de verschillen een stuk minder groot :beer:
En even een kleine edit: ik weet dat dat geen Clio 16v is.. :p maar dat gezeur altijd over hoe slecht het open luchtfilter wel niet is :~
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is het toch ook?
Je ziet t toch in de getallen?
Bovendien zie ik geen koppelkromme, bij een clio16v geeft een open filter een dip rond de 3000 toeren, dat is goed voor je verbruik als je rustig bent aan het rijden :)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Ik zie hier 1 auto, waarvan de verschillen in maximaal geleverd koppel en vermogen miniem zijn. EDIT: maar dat is waar hier het meest naar gekeken wordt, wat met een open luchtfilter dus zo enorm dramatisch zou verslechteren..
Het enige wat echt veranderd, is het maximum toerental waarop dit maximum vermogen gehaald word.
In de eerste 3 metingen zijn de verschillen met 'geheel standaard' hooguit 4 Nm en 1 paardekracht, so what :D Het verschil met de ITG Airbox is veel groter :)

Ben het met je eens dat er eigenlijk een complete uitdraai zou moeten staan, maximumgetalletjes zeggen niet alles.

Maar in de Gtech uitdraai van Michel S. zie ik 4 verschillende auto's tegenover elkaar... Dan vind ik dit toch betrouwbaarder, sorry...
Laatst gewijzigd door Edward op di 27 mar 2007 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Och ja wat verrekt het mij ook wat anderen ervan vinden :lol:

verlies is verlies, ik vraag me af waarom je uberhaupt dan een minderwaardig onderdeel op je auto schroeft :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Slebber
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 15:25

voor het geluid (0)
Bad Mastard
Berichten: 120
Lid geworden op: di 4 okt 2005 11:45
Locatie: Nederland

Slebber schreef:voor het geluid (0)
doe dan een sportief uitlaat systeem, dan heb je er tenminste ook wat aan ;)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Het gaat mij er alleen om, dat je dus echt niet zo heel veel verlies hebt, als wat hier altijd wordt gezegd..

Zoals ik eerder al ergens zei, een 1.7 wordt met een open luchtfilter echt niet ineens een 1.0 (0)

En het open luchtfilter doet het dus ook echt niet zo heel veel slechter dan een filterbak, met of zonder de aanzuigslang.

Ben eigenlijk wel benieuwd of men er op andere merken-forums ook zo negatief tegenover staat, of dat dat echt iets is van hier.. :p (de laatste tijd, tis ook wel eens anders geweest - toen ik hier net kwam bijvoorbeeld)
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Edward(ForeverYoung) schreef:Het gaat mij er alleen om, dat je dus echt niet zo heel veel verlies hebt, als wat hier altijd wordt gezegd..

Zoals ik eerder al ergens zei, een 1.7 wordt met een open luchtfilter echt niet ineens een 1.0 (0)

En het open luchtfilter doet het dus ook echt niet zo heel veel slechter dan een filterbak, met of zonder de aanzuigslang.

Ben eigenlijk wel benieuwd of men er op andere merken-forums ook zo negatief tegenover staat, of dat dat echt iets is van hier.. :p (de laatste tijd, tis ook wel eens anders geweest - toen ik hier net kwam bijvoorbeeld)
waarom dan uberhaupt moeite doen en geld uitgeven voor eigenlijk minder prestaties en meer geluid? kan je beter een k&n inlegfilter pakken, beste oplossing voor prestatie & duurzaamheid, en het geeft ook een ietwat anders geluid dan standaard. best of both worlds :beer:
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

misschien een stomme vraag, maar k ga ze toch stellen: als de buis van je luchtfilter een langs binnen geribbeld of glad is, maakt dat enig verschil?
Plaats reactie