[Clio16V]Beste open air filter.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Als ie dik genoeg is niet hoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

zal weinig uitmaken als de diameter groot is, maar anders vermindert je luchtstroom aanzienlijk. of het merkbaar is weet ik niet.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

waarschijnlijk de moeite niet om er moeite in te steken dan ..
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

ik heb net een pipercross viper kit gekocht bij k-tec, is ondertussen mijn 3de filter had eerst een k&n (open) toen een green (open) nu dus een viper hopelijk is deze wel goed wat betreft warme lucht aanzuigen enz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ghehe dat hangt niet van het filter af hoor, maar waar het filter hangt :p
leeroy
Berichten: 527
Lid geworden op: zo 5 nov 2006 15:59
Locatie: brabant

:lol: :lol: deze is ook beter geplaatst zit met de opening van het filter bij de grill dus is hopelijk goed
jasper242000
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 mar 2007 17:22

Ik heb mijn clio 16v destijds gekocht met open luchtfilter. Het viel me op dat hij in het middelste toerengebied leek in te houden. In ieder geval trok hij niet zoals ik verwacht had.
Toen heb ik er een U-vormig hitteschild omheen gezet, gemaakt van Hylite (aluminium sandwich materiaal). Daarbij een dikke flexibele buis aangelegd vanuit het vooronder, met daarop 2 grote computerventilatoren. Hiervoor twee draadjes getrokken tot aan de sigarettenaansteker en de weerstanden er uiteraard tussenuit gehaald (wel even een zekering ertussen geplaatst). Zo wordt er continu koele lucht tegen en om het filter geblazen. Vooral bij de stadsritten merk ik een groot verschil. Als ik even zonder de ventilatoren rijd gaat het weer een stuk stroever. Het is duidelijk te merken dat de motor het beter naar zijn zin heeft met koele lucht. Bovendien geeft het hitteschild een extra 'trommel'geluid.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

zo dan heb je flink geklust, maar denk je dat die ventilatoren hard lucht aanzuigen? de toeren zijn hoog, maar of ze snel werken?????

ik heb hier een fan van renault 16, die is groter, maar helaas geen plaats voor (N)
jasper242000
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 mar 2007 17:22

Wel zeker, ze blazen hard zat, mits je de diodes er tussenuit haalt.
Belangrijk is het om de buis op de ventilator(en) vast te tapen, zodat alle lucht daar vandaan wordt aangezogen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Toch zit m bij een open filter het probleem meer in de 'airodynamica' dan in de hete lucht. Het aanzuigtraject, de vorm ervan, verstoor je, daar komt die dip vandaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jasper242000
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 mar 2007 17:22

O.K...
jasper242000
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 mar 2007 17:22

Vanmiddag nog even getest.
Ik heb de buis eruit gehaald en de fans laten draaien. Toen een tijdje rondgereden. Daarna de buis erin gezet en weer een rit gemaakt. Het verschil is onmiddelijk te merken. Het scheelt ongelooflijk veel. Met buis is er totaal geen dip, van onderuit tot aan de begrenzer achterin de stoel gedrukt. Hij blijft harder en harder trekken.
Hoe het precies komt...wie zal het zeggen, maar het werkt. Het is goed mogelijk dat het in beweging brengen van de lucht met de fans een positief effect heeft, maar van koele lucht wordt ie in elk geval happy...en ik ook. :)
ryClio16v
Berichten: 75
Lid geworden op: do 8 mar 2007 20:52
Locatie: Arnhem

interresant, heb zelf 3 jaar ICT gedaan en weet dat bij (waarschijnlijk heb je 120mm fans) dat soort fans de lluchtverplaatsing niet sow groot is,

dus ik denk dat ik vrijdag maar ff ga klussen om te kijken wat dit doet :P
wat voor n buis heb je gebruikt? gewoon sown 'uitrekbare' flexibele airco buis? (geribbeld?)
mischien eens een x een buis lassen? zou niet heel veel effect hebben maar alle beetjes helpen tog :p
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

Ik heb misschien geen 16v maar toch je kan overal leren :wink: . (heb een 1.4)
Heb sinds afgelopen week een open filter thuis liggen maar ik denk na al het lezen hier dat ik hem er toch niet op te zetten. Ik heb laatst mijn aanzuigbuis al verlegd naar de bumper en naar mijn idee scheelt dit al. Het is nu allemaal nog orgineel (filter en filterbak)
Ik heb zelfs het idee dat mijn auto hoe meer toeren hij maakt steeds sneller gaat trekken. In het begin heeft hij een klein dipje 1500-2000 (S) maar dan gaat hij ineens los :bang: (voor zover dat kan met een 1.4 :wink: )

Wat zou daar de reden van zijn??

Voor het geluid kan ik miss beter gewoon een kat vervanger eronder leggen aangezien mijn tussendemper al verwijderd is :D
jasper242000
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 mar 2007 17:22

wat voor n buis heb je gebruikt? gewoon sown 'uitrekbare' flexibele airco buis? (geribbeld?)
Klopt, wel de aluminium soort.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

het beste openlucht filter is GEEN open luchtfilter, tenzij je lekker met je raampie open wil luisteren en blèren...

performance stijging 0,0, bak herrie 100% :D
Immer wieder die verdammte Holländer
jasper242000
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 mar 2007 17:22

Zou ik niet doen, zonder filter rijden. = niet goed voor het motortje.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Ray bedoelt het open luchtfilter :p
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

jasper242000 schreef:Zou ik niet doen, zonder filter rijden. = niet goed voor het motortje.
http://www.pearle.nl
http://www.specsavers.nl
http://www.hansanders.nl

;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

:lol: :lol:
Richard
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 7 mar 2007 19:13
Locatie: Goes

Ik denk dat hij bedoeld dat je iets beter moet lezen :wink: of een brilletje moet gaan uitzoeken bij een van deze zaken :lol:
jasper242000
Berichten: 8
Lid geworden op: do 29 mar 2007 17:22

Je moet het zelf beter lezen, want hij typt dat het beste open luchtfilter geen open luchtfilter is.
Zegt hij nou dat het beter is het originele filter erop te laten, is dat wat anders.

Wat doet deze onzin eigenlijk op een topic over open luchtfilters.
Het gaat mij er om andere leden mijn ervaring te laten benutten.
Maakt me niet uit wat ermee gedaan wordt...maar ik ben hier niet gekomen voor puberale spelletjes.
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

heb je gelijk in. puberale spelletjes kunnen beter via pm :)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

pff niet zo op je teentjes getrapt..

Ray maakt alleen duidelijk dat voor vermogenswinst je echt niet bij een open luchtfilter moet zijn..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies!

en daarbij, tegen een grapje moet je wel kunnen ;)
ryClio16v
Berichten: 75
Lid geworden op: do 8 mar 2007 20:52
Locatie: Arnhem

Richard schreef: Ik heb zelfs het idee dat mijn auto hoe meer toeren hij maakt steeds sneller gaat trekken. In het begin heeft hij een klein dipje 1500-2000 (S) maar dan gaat hij ineens los :bang: (voor zover dat kan met een 1.4 :wink: )

Wat zou daar de reden van zijn??
omdat bij sown 99% van alle benzine's het vermogen pas met toeren komt :p
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Richard schreef:Ik heb laatst mijn aanzuigbuis al verlegd naar de bumper en naar mijn idee scheelt dit al.
wel in de context lezen zoals het is bedoeld he 8)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Heren, heren. Wat een discussie.

Het topic gaat over de Clio 16V met open lucht filter. Deze heb ik bij toeval op 4 verschillende autos getest en geen enkele kwam positief eruit.
Om het nog even te onderbouwen zijn we gaan testen met een wideband lambda sonde.(zal straks even een plaatje posten ervan).

Dan zie je duidelijk dat de airflow tussen 2500 en 4500 RPM drastisch veranderd en je AFR niet mee veranderd(waarden tussen 14.6 en 11.7 uit mijn hoofd). Dit verklaard dus je vermogen verlies.

Wanneer de chip hiervoor is geschreven en je zorgt voor een goede afscherming van warme lucht heb je zeker weten winst.
Maar open lucht op een clio werkt niet. Niet met een airbox, niet met een schild.
Bij de Peugeot 106 GTI ga ik heb binnenkort even testen. Heb hier ook een openlucht op(jaja, zat er al op) en krijg binnenkort de airbox en het origineel luchtfilter boxje. Heb nu namelijk wel een dipje, maar die is niet zo bruut als de clio. Maar denk dat het verschil heeel anders is dan bij de clio. Maar daarom zit er ook een heel ander luchtinlaat systeem op.

Maar ik kom erop terug. Maandag gaan we proberen de chip aan te passen welke dan geschikt is voor open lucht filter gebruik.
Maar zal straks even een AFR plot posten.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ach het geluid is leuk :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Okee dan.
Heb even gekeken, maar ik heb weinig data opgeslagen van de Clio. Heb wel een klein stukje volgas, maar slechts vanaf 3000RPM. Maar tis wel een beetje duidelijk. Enige wat je niet ziet is dat die van 14.8 afkomt en inzakt naar 11.9.
Ook met Chip geen resultaat.
Maar hopelijk na het weekend een custom chip die rekening houdt met de aangepaste airflow.

[img]http://members.home.nl/michel.schmets/p ... lioAFR.JPG[/img]
subarufreak
Berichten: 143
Lid geworden op: do 3 mei 2007 18:53

iemand ervaring met een bmc airbox?
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Weet iemand of er op een nieuw k&n inlegfilter al olie zit, of moet je dit zelf erop doen?
Ik heb hem laatst ingebouwd maar heb daar niet zo op gelet.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Zit er al op :)
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Plaats reactie