[Olie] en andere smeermiddelenTalk

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Tja dat zijn ook geen zaken van 25K (F) maar van lange termijn/reviseer kosten denken (0)

We zouden eens een proef moeten doen op een auto waarbij alle lagerspelingen en temperaturen gemonitord worden met goedkope/kwaliteits olieen.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat zou wel interessant zijn! :D Maar ik mag toch aannemen dat er wel een onafhankelijk onderzoeksorgaan zoiets al eens heeft onderzocht?
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Zal er eens naar op zoek gaan. :smoke:

RTC R&D? 8) :beer:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Adrian schreef:Tja dat zijn ook geen zaken van 25K (F) maar van lange termijn/reviseer kosten denken (0)

We zouden eens een proef moeten doen op een auto waarbij alle lagerspelingen en temperaturen gemonitord worden met goedkope/kwaliteits olieen.
Is allang een onderzoek naar geweest, heb ik hier ook eens gepost.
Niet van temperaturen, maar wel slijtage.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Uiteraard is dat onderzocht maar door wie, olieboeren zijn rijk. (F)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Adrian schreef:Uiteraard is dat onderzocht maar door wie, olieboeren zijn rijk. (F)
Door een onafhankelijke expert en auto's van diverse forumleden met diverse soorten olie.
Je kan natuurlijk elk onderzoek in twijfel trekken.
Ik weet alleen wel dat er voor die paar euro verschil bij mij gewoon goede olie in gaat.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

'goede olie'... Da's ook een moeilijk te definieren begrip. :)

Ik gooi er ook alleen maar merkzooi in, maar of het echt uitmaakt durf ik niet te zeggen. Olie is big business en bedrijven die het winnen, raffineren en verkopen zijn grote marketing machines. Zelf nadenken is nog nooit iemand echt slechter van geworden.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef: Ik weet alleen wel dat er voor die paar euro verschil bij mij gewoon goede olie in gaat.
Bij mij ook :beer:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Hier nog even een onderzoek, trek zelf je conclusie :smile:
Heb even de belangrijkste conclusies vet gemaakt.

Subaru Olie-analyse

Onderwerp: Subaru GTT olie analyse van 21-januari 2001en de analyses die in de daaropvolgende maanden zijn genomen.
Doel:
Het doel van deze test-cyclus is het proberen vast te stellen welke viscositeiten de beste resultaten bieden voor de verschillende Subaru GT turbo’s. Daar er over het algemeen gebruik wordt gemaakt van gerenommeerde olie-merken staat de kwaliteit van de verschillende merken niet ter discussie, als wel de toepassing van dunne of dikke oliën.
Werkwijze:
De werkwijze is als volgt. Op 21 januari zijn bij de nieuwjaarsreceptie van de Subaru-club nederland, een aantal oliemonsters verzameld van een twintigtal Subaru GTT’s. Deze monsters zijn door het “KLAS” laboratorium van Kendall Motor Oil in de Verenigde Staten geanalyseerd.
In het overzicht zijn de oliën van dun naar dik oplopend in grafiekvorm neergezet, met als doel eventuele trends te onthullen.
In navolging van het eerste onderzoek zijn er nog circa 15 extra monsters genomen, met name ter uitbreiding van de 0W/40 groep.
Resultaten:
De resultaten zijn zonder kenteken weergegeven in de tabel 1, diegene die aan deze test hebben meegedaan, kunnen contact met mij opnemen, zodat met hen persoonlijk de resultaten doorgesproken kunnen worden.
Na bestudering van de 1e serie resultaten ben ik tot de conclusie gekomen dat in de groep 10w/40 2 oliemonsters voorkomen die niet bruikbaar zijn voor dit onderzoek. Dit zijn monsternummer 35215 en 35226. De eerste heeft veel te weinig gebruikskilometers om een betrouwbaar resultaat te kunnen geven. De tweede is van een Subaru die 327 pk heeft. Dit is 30% meer vermogen dan de gemiddelde Subaru GTT, meer slijtage dan gemiddeld is daarom te verwachten.
In de groep 0W/40 komt 1 monster voor met 1000 km. Dit heb ik als minimale grens genomen om mee te kunnen doen in deze test. Ook heb ik gekeken naar de resultaten als ik dit monster laat vervallen, maar dat veranderde niet veel aan het beeld dat de groep 0W/40 weergeeft.
Uitleg analyse gegevens:
Allereerst worden de verschillende monsters op dikte (viscositeit) gecontroleerd. Dit cijfer wordt in Centistokes [cSt] weergegeven. De gemeten waarde wordt gecontroleerd ten opzichte van de opgegeven dikte, zodat eventuele foute opgaven van viscositeit worden ontdekt.(opgave is bijvoorbeeld 10W/30, terwijl het een 15W/40 betreft).

Water [H2O] deze meting levert bijna altijd een spoortje (trace) water op ten gevolge van condens die vrij komt bij het verbrandingsproces.
Fuel [%] Brandstofverdunning, zeker bij turbo-motoren zie je vaak 2 to 3% brandstofverdunning, teveel brandstof in de olie tast de smeerfilm aan.
Solids [%] Roet, deze meting is erg belangrijk voor diesel motoren. Doordat de meting zich concentreert op de kleinste deeltjes, is het mogelijk zeer nauwkeurig aan te geven of er sprake is van een incomplete verbranding, door een falend injectiesysteem of een kapotte verstuiver. 2 % is het maximum.
Varnisch Oxidatie. Dit cijfer geeft aan of de motor te maken heeft met eventuele koelingsproblemen. Een hoog getal (meer dan 25) geeft aan dat de motor erg heet wordt, waardoor de olie sneller oxideert en dus veroudert.

De metalen worden weergegeven in Parts Per Million [ppm] dit is dus een extreem nauwkeurige
waarde. Nadeel van dergelijke nauwkeurigheid is dat het voor de leek vaak grote problemen lijkt te
suggereren, die er in werkelijkheid niet zijn.
In de onderstaande tabel is te zien waar de verschillende metalen over het algemeen
voorkomen.
Overzicht Metalen

Indien spoortjes van metalen gevonden worden, kunnen die afkomstig zijn van de volgende componenten


Iron

Cop


Lead

AL

Sil

Chr

Tin

Sod

Pot
Lagers X X X X
Bussen X X X
Nokkenas -- X
Antivries additieven X X X X
--Crank X
Cilinderwanden X X
Uitlaatkleppen X X
--lagers X X
--Gasket X
Benzine additieven X X
Motorblok X X
Ingekomen vuildeeltjes X
Olie additieven X
Oliekoeler X
Oliepomp bussen X
Oliepomp X X
Zuigers X X X
Zuigerveren X X
opvulringen X X X X
Timing gears X
Turbo’s / Super Turbo’s X X
Klepgeleidingen X X
kleppentrein X
-- X X X X
-- X
Werkwijze

De resultaten van alle oliemonsters zijn bevredigend te noemen. Er zijn twee analyses versneld teruggekomen, dit vanwege mogelijke problemen met de beide voertuigen. Navraag leerde ons dat in beide gevallen de gegevens wel te verklaren waren. Het ene monster betreft een inloopolie en het andere betreft een motor met maarliefst 327 pk.

Tabel 1 laat de verschillende resultaten zien op volgorde van labnummer.

Tabel 2 laat dezelfde resultaten zien, met wat aanpassingen. Zo zijn de oliën gerangschikt naar dikte. Verder zijn de verschillende slijtage getallen gedeeld door het aantal gebruikskilometers. Een product (dikte) dat na 2.000 kilometer evenveel slijtage reflecteert als een ander product na 10.000 kilometer, wordt op die manier duidelijker zichtbaar in de verschillende grafieken.

Tabel 3 laat de gemiddelde slijtagewaarden van de verschillende viscositeitsgroepen zien.

De verwerking van de resultaten is op een kortere, maar naar mijn mening, veel duidelijkere manier gebeurt. Zo heb ik simpelweg de 10W/40 groep als referentie genomen. De gemiddelde slijtage waarden die door deze groep zijn gegenereerd, zijn de waarden waar de 0W/40 groep en de 5W/50 groep aan worden gerefereerd.

De afzonderlijke resultaten zal ik verder niet meer bespreken, het gaat ons om de verschillende viscositeitsgroepen. In de te volgen grafieken zal daarom per viscositeitsgroep het resultaat worden vergeleken met de referentiegroep (10W/40). De analyses die niet in één van de drie te onderzoeken groepen vallen, tellen wel mee in de gemiddelde slijtage van alle onderzochte monsters (gemiddeld totaal). Zo kan het gebeuren dat de gemiddelde slijtage-totaal, anders uitvalt dan je zou verwachten op grond van de resultaten van de drie weergegeven groepen.


Verder dient de lezer zich te realiseren dat nagenoeg alle analyses binnen de normen vielen, als de slijtage van de ene groep hoger is dan de referentiegroep, wil dat dus niet zeggen dat het teveel slijtage betreft, of dat het resultaat slecht is.
nummer On unit on sample Type cSt H2O Fuel [%] Solids [%] Varnish Iron Copp Lead Alum Sil Chr Tin Sod
35206 16000 3000 Castrol TXT 10w/30 10,2 trace 0 0 0,8 14 31 7 9 20 2 3 3
35207 25500 12500 Kendall SuperD 10w/40 10,3 trace 2 0 3,9 16 66 6 6 19 1 2 6
35208 9433 9433 Inloopolie 8,4 trace 4 0 7 38 105 9 25 61 3 5 4
35209 21000 12500 Shell 15w/40 9,6 trace 3 0 7,1 19 54 7 11 16 2 2 6
35210 11000 1000 Shell Helix ultra 0w/40 9,4 trace 3 0 7,1 7 4 4 5 14 1 1 5
35211 80630 5530 Texaco 15w/40 10,9 trace 2 0 4,5 4 9 5 2 5 0 1 1
35212 75151 5000 Valvoline 10w/40 12,1 trace 1 0 3,6 3 22 4 2 3 0 1 3
35213 95263 7600 Mobil 1 10w/40 10,9 trace 2 0 22 9 7 5 4 6 2 1 3
35214 6000 Wintershall semi synth 10w/40 11 trace 2 0 9,7 9 7 4 4 6 1 1 6
35215 7099 250 Valvoline 10w/40 12,9 trace 1 0 1,5 3 1 4 3 3 0 1 7
35216 10000 Shell Helix ultra 5w/40 11,5 trace 1 0 6,3 13 15 7 5 6 2 1 6
35217 42000 10000 Elf 10w/40 9,9 trace 3 0 4,1 5 12 5 4 6 1 1 1
35218 1612 Silkolene 10w/50 12,4 trace 3 0 12,3 2 2 3 3 4 1 1 1
35219 10000 Mobil 1 0w/40 10,7 trace 2 0 3,4 18 8 8 7 9 2 2 1
35220 1800 Texaco 5w/40 10,8 trace 2 0 13,8 4 7 4 4 4 1 1 0
35221 1500 Castrol RS 10w/60 14,1 trace 2 0 5,5 4 2 4 4 5 0 1 1
35222 66000 12000 Shell Helix ultra 0w/40 10,7 trace 2 0 3,7 22 15 11 9 8 2 2 8
35223 38000 13000 Esso Ultron 5w/40 11 trace 2 0 3,9 22 18 5 7 10 3 2 6
35224 22749 2500 Elf TXI 10w/40 9,4 trace 3 0 2,5 7 14 4 3 8 1 1 1
35225 38500 15000 Kendall SuperD 10w/40 11 trace 2 0 4,3 40 28 7 10 12 3 3 4
35226 4000 Kroon Semi Synth 10w/40 10,9 trace 2 0 0,7 51 13 10 12 39 1 3 6
35227 4500 Eurol 15w/40 12,5 trace 1 0 1 10 14 4 4 7 1 1 4
35228 29000 4000 BP Visco 3000 10w/40 11,8 trace 1 0 1,5 6 7 4 3 5 1 1 20
35837 24591 6806 Elf Evolution SXR 5W/30 9,4 trace 3 0 13,1 10 16 5 4 9 1 2 4
35850 34000 8650 Kendall Elite 5W/50 12,4 trace 4 0 0 10 20 4 3 7 1 1 3
35919 23000 6000 Texaco semi Synth 10W/30 9,6 trace 1 0 13,1 16 11 5 4 7 1 2 2
36020 61226 11681 Total High Grade 10W/40 9,2 trace 3 0 23,2 11 8 6 5 5 1 2 7
36173 16500 12500 Mobil 0W/40 9,1 trace 3 0 23,7 39 42 10 9 22 2 4 2
36174 25000 8500 Mobil 0W/40 9,2 trace 3 0 15,3 18 13 7 5 12 2 3 2
36175 37500 12500 Mobil 5W/50 11,1 trace 3 0 22 15 11 7 5 10 2 3 2
36242 33700 9000 Texaco semi Synth 10W/40 11,4 trace 1 0 8,2 19 14 7 5 7 1 2 2
36283 40000 10000 Shell Helix ultra 0w/40 9,6 trace 3 0 12,5 16 13 13 5 9 3 4 5
36563 114909 11124 Castrol RS 0W/40 10,8 trace 0 0 12,3 20 23 13 7 9 1 2 5
36616 5000 Castrol RS 10w/60 13,4 trace 2 0 14,9 10 15 3 3 6 1 1 1
36617 39000 11500 Shell Helix ultra 0w/40 9,6 trace 3 0 18,5 18 10 5 6 9 1 2 5
36618 12500 Mobil 5W/40 trace 0 0 7,9 8 12 3 7 13 1 2 10
36619 170000 4500 Valvoline 5W/50 12,3 trace 4 0 12,8 5 4 2 2 5 0 1 4
36620 33000 6500 Texaco 5w/40 10,2 trace 2 0 12,2 6 10 3 4 6 1 1 1
37277 10000 Kendall Elite 5W/50 12,9 trace 4 0 14,4 16 20 11 6 10 1 1 4
Tabel 1, Analyses


nummer on unit on sample type cSt H2O Fuel [%] Solids [%] Varnish Iron Copp Lead Alum Sil Chr Tin Sod
35208 9433 Inloopolie 0,0040 0,0111 0,0010 0,0027 0,0065 0,0003 0,0005 0,0004
35837 6806 Elf Evolution SXR 5W/30 0,0015 0,0024 0,0007 0,0006 0,0013 0,0001 0,0003 0,0006
35206 3000 Castrol TXT 10w/30 0,0047 0,0103 0,0023 0,0030 0,0067 0,0007 0,0010 0,0010
35919 23000 6000 Texaco semi Synth 10W/30 0,0027 0,0018 0,0008 0,0007 0,0012 0,0002 0,0003 0,0003
35210 1000 Shell Helix ultra 0w/40 0,0070 0,0040 0,0040 0,0050 0,0140 0,0010 0,0010 0,0050
35222 12000 Shell Helix ultra 0w/40 0,0018 0,0013 0,0009 0,0008 0,0007 0,0002 0,0002 0,0007
36283 40000 10000 Shell Helix ultra 0w/40 0,0016 0,0013 0,0013 0,0005 0,0009 0,0003 0,0004 0,0005
36617 39000 11500 Shell Helix ultra 0w/40 0,0016 0,0009 0,0004 0,0005 0,0008 0,0001 0,0002 0,0004
35219 10000 Mobil 1 0w/40 0,0018 0,0008 0,0008 0,0007 0,0009 0,0002 0,0002 0,0001
36173 16500 12500 Mobil 0W/40 0,0031 0,0034 0,0008 0,0007 0,0018 0,0002 0,0003 0,0002
36174 25000 8500 Mobil 0W/40 0,0021 0,0015 0,0008 0,0006 0,0014 0,0002 0,0004 0,0002
36563 114909 11124 Castrol RS 0W/40 0,0018 0,0021 0,0012 0,0006 0,0008 0,0001 0,0002 0,0004
35216 10000 Shell Helix ultra 5w/40 0,0013 0,0015 0,0007 0,0005 0,0006 0,0002 0,0001 0,0006
35220 1800 Texaco 5w/40 0,0022 0,0039 0,0022 0,0022 0,0022 0,0006 0,0006 0,0000
36620 33000 6500 Texaco 5w/40 0,0009 0,0015 0,0005 0,0006 0,0009 0,0002 0,0002 0,0002
35223 13000 Esso Ultron 5w/40 0,0017 0,0014 0,0004 0,0005 0,0008 0,0002 0,0002 0,0005
36618 12500 Mobil 5W/40 0,0006 0,0010 0,0002 0,0006 0,0010 0,0001 0,0002 0,0008
35207 12500 Kendall SuperD 10w/40 0,0013 0,0053 0,0005 0,0005 0,0015 0,0001 0,0002 0,0005
35225 15000 Kendall SuperD 10w/40 0,0027 0,0019 0,0005 0,0007 0,0008 0,0002 0,0002 0,0003
35212 5000 Valvoline 10w/40 0,0006 0,0044 0,0008 0,0004 0,0006 0,0000 0,0002 0,0006
35213 7600 Mobil 1 10w/40 0,0012 0,0009 0,0007 0,0005 0,0008 0,0003 0,0001 0,0004
35214 6000 Wintershall semi synth 10w/40 0,0015 0,0012 0,0007 0,0007 0,0010 0,0002 0,0002 0,0010
35217 10000 Elf 10w/40 0,0005 0,0012 0,0005 0,0004 0,0006 0,0001 0,0001 0,0001
35224 2500 Elf TXI 10w/40 0,0028 0,0056 0,0016 0,0012 0,0032 0,0004 0,0004 0,0004
36020 61226 11681 Total High Grade 10W/40 0,0009 0,0007 0,0005 0,0004 0,0004 0,0001 0,0002 0,0006
36242 33700 9000 Texaco semi Synth 10W/40 0,0021 0,0016 0,0008 0,0006 0,0008 0,0001 0,0002 0,0002
35228 4000 BP Visco 3000 10w/40 0,0015 0,0018 0,0010 0,0008 0,0013 0,0003 0,0003 0,0050
35215 250 Valvoline 10w/40 0,0120 0,0040 0,0160 0,0120 0,0120 0,0000 0,0040 0,0280
35226 4000 Kroon Semi Synth 10w/40 0,0128 0,0033 0,0025 0,0030 0,0098 0,0003 0,0008 0,0015
35211 5530 Texaco 15w/40 0,0007 0,0016 0,0009 0,0004 0,0009 0,0000 0,0002 0,0002
35209 12500 Shell 15w/40 0,0007 0,0006 0,0004 0,0003 0,0005 0,0002 0,0001 0,0002
35227 4500 Eurol 15w/40 0,0022 0,0031 0,0009 0,0009 0,0016 0,0002 0,0002 0,0009
35218 1612 Silkolene 10w/50 0,0012 0,0012 0,0019 0,0019 0,0025 0,0006 0,0006 0,0006
35850 34000 8650 Kendall Elite 5W/50 0,0012 0,0023 0,0005 0,0003 0,0008 0,0001 0,0001 0,0003
36175 37500 12500 Mobil 5W/50 0,0012 0,0009 0,0006 0,0004 0,0008 0,0002 0,0002 0,0002
36619 170000 4500 Valvoline 5W/50 0,0011 0,0009 0,0004 0,0004 0,0011 0,0000 0,0002 0,0009
37277 10000 Kendall Elite 5W/50 0,0016 0,002 0,0011 0,0006 0,001 0,0001 0,0001 0,0004
35221 1500 Castrol RS 10w/60 0,0027 0,0013 0,0027 0,0027 0,0033 0,0000 0,0007 0,0007
36616 5000 Castrol RS 10w/60 0,0020 0,0030 0,0006 0,0006 0,0012 0,0002 0,0002 0,0002
Tabel 2, Analyses gerangschikt op viscositeit


Iron Copp Lead Alum Sil Chr Tin Sod Pot

Gemiddelde 0W-40 0,0026 0,0019 0,0013 0,0012 0,0027 0,0003 0,0003 0,0009 0,0003
Gemiddelde 10W-40 0,0015 0,0024 0,0007 0,0006 0,0011 0,0002 0,0002 0,0009 0,0002
gemiddelde 5W-50 0,0013 0,0015 0,0006 0,0004 0,0009 0,0001 0,0002 0,0004 0,0015
Gemiddelde totaal 0,0025 0,0026 0,0015 0,0014 0,0024 0,0002 0,0004 0,0015 0,0004
Tabel 3, gemiddelde slijtage per viscositeitsklasse

Slijtage delen ijzer


Het ijzer getal is een van de belangrijkste slijtage getallen, daar de meeste motoronderdelen ijzer bevatten. Dit geeft ook meteen de reden aan waarom dit getal een fractie hoger mag zijn dan de overige metalen. Er is simpelweg meer van dit metaal aanwezig. Bijkomend nadeel is dan ook dat in geval van teveel ijzer, moeilijk de oorzaak is vast te stellen.







Het slijtage gemiddelde van de 0W/40 groep is flink hoger dan het slijtage gemiddelde van de referentie groep. Alle afzonderlijke ijzer-slijtage getallen van de 0W/40 analyses liggen ook hoger dan het gemiddelde van de referentie-groep (10W/40).

Procentueel is de gemiddelde slijtage van de 0W/40 groep hier ruim 70% hoger.
De slijtage van de 5W/50 groep is duidelijk lager dan de referentie groep.
Procentueel is de gemiddelde slijtage van de 5W/50 groep circa 15% lager dan de referentiegroep.

De 2 geteste 10W/60 producten hebben beide ruim meer slijtage dan de referentiegroep, dat wijst erop dat een te dikke motorolie ook niet aan te bevelen is. Al geef ik eerlijk toe dat het hier slechts 2 monsters betreft en dat is wat mager om er een al te duidelijke conclusie te trekken.








Slijtage delen koper

De koperslijtage is wat moeilijker te definiëren. Gezien het feit dat er ook gebruik wordt gemaakt van een oliekoeler. Oliekoelers zijn vaak van koperen delen gemaakt, het is niet uit te sluiten dat deze oliekoeler van invloed is op de meting.







De slijtage getallen van de 0W/40 groep en de 5W/50 groep liggen beiden ruim onder de referentiegroep.

Procentueel is de slijtage van de 0W/40 groep ruim 20% lager dan de referentiegroep.

Procentueel is de slijtage van de 5W/50 groep bijna 38% lager dan de referentiegroep.











Slijtage delen lood



De slijtage van de 0W/40 groep is ook hier ruim hoger dan de referentie groep
Procentueel is de slijtage van de 0W/40 groep ruim 80% hoger dan de referentiegroep.
Procentueel is de slijtage van de 5W/50 groep ruim 14% lager dan de referentiegroep.
Slijtage delen aluminium

Procentueel is de slijtage van de 0W/40 groep 100% hoger dan de referentiegroep.
Procentueel is de slijtage van de 5W/50 groep ruim 30% lager dan de referentiegroep.



Slijtage delen chroom



Procentueel is de slijtage van de 0W/40 groep 50% hoger dan de referentiegroep.
Procentueel is de slijtage van de 5W/50 groep 50% lager dan de referentiegroep.





Conclusie

Zoals reeds besproken, zijn nagenoeg alle analyses binnen de gestelde normen. Middels een aantal rekenkundige ingrepen heb ik geprobeerd een en ander te verduidelijken. Door de verschillende gegevens in grafieken te plaatsen heb ik geprobeerd eventuele trends boven water te halen.

De genoemde percentages zijn slechts ter verduidelijking, om aan te geven dat er bijvoorbeeld veel meer of minder slijtage is in vergelijking met de referentiegroep, het zijn dus richtgetallen!!
Veel belangrijker is het feit dat in alle gevallen (meetwaarden ijzer, koper, lood etc) de gemiddelde slijtage van de 0W/40 groep hoger ligt dan de slijtage van de referentiegroep.
Als analysenummer 35210 niet mee wordt genomen in de test, dan zouden weliswaar de percentages veranderen, de trends blijven echter gelijk. Ook in dat geval liggen de gemiddelde slijtage cijfers van de 0W/40 groep, in alle gevallen, hoger dan de gemiddelde slijtage van de referentiegroep (10W/40).

In alle gevallen liggen de gemiddelde slijtage waarden van de 5W/50 groep onder de slijtage van de referentiegroep.

Samenvattend denk ik dat afdoende is bewezen dat een 0W/40 minder presteert in de GTT in vergelijking met de door Subaru voorgeschreven 10W/40.
De 5W/50 scoort op alle fronten beter, dit is ook duidelijk in de verschillende grafieken naar voren gekomen. De reden hiervoor is simpelweg het hoge koppel dat beschikbaar is bij lage toerentallen. Doordat de sterkte in de smeerfilm sterk afhankelijk is van het toerental, zijn de krachten die een 0W/40 bij lage toerentallen kan opnemen in dit geval niet toereikend.
Een 5W/50 heeft een veel betere smeerfilmsterkte bij lage toerentallen, dit verklaart de mindere slijtage.

Grappig feit is verder dat alle producten uit de 0W/40 groep, synthetische producten zijn. De 10W/40 groep bestaat hoofdzakelijk uit minerale producten. Dit geeft aan dat men niet zonder meer kan zeggen dat synthetisch beter is, dit is duidelijk ook afhankelijk van andere factoren.

Nogmaals wil ik benadrukken dat de kwaliteit van de verschillende oliemerken absoluut niet ter discussie staat, slechts de keuze van een bepaalde viscositeit proberen we gezamenlijk te beargumenteren.

Verder zijn er 2 opvallende zaken die voor iedere GTT rijder van belang zijn, deze heb ik nog niet besproken.

1. Bijna alle GTT’s hebben last van brandstofverdunning, zelfs meer dan 2 en 3%. De verversingstermijn van 12.500 kilometer kan dan ook echt niet verlengd worden. In die gevallen waar relatief korte stukken worden gereden en de bestuurder uit ervaring weet dat de motor niet voorzichtig wordt behandeld, adviseer ik zelfs deze termijn iets korter te maken (maximaal 10.000 km). Realiseer uzelf dat brandstof een ontvettende werking heeft en de smeerfilm sterk aantast. Lange verversingstermijnen zijn echt verkeerde zuinigheid.
2. Veel GTT’s hebben silica vervuiling. Dit duidt op een mindere werking van de luchtfilters. Let op met teveel experimenteren met de luchtfilters. De analyses laten namelijk zien dat binnen de testgroep verschillende GTT’s duidelijk meer stof en zand binnenkrijgen dan is toegestaan. De silica vervuiling zorgt ook voor extra slijtage. Binnen deze test is de silica vervuiling over het gehele testveld verdeeld, zodat eventuele nadelige invloeden verwaarloosbaar zijn.



Toevoegingen

Er was slechts 1 monster met een extra toevoeging. Dit monster was niet beter of slechter dan de rest. Ondanks het feit dat ook deze groep bijzonder klein is, durf ik hier wel wat over te zeggen. In de verschillende testen die door de verschillende instanties (bv ANWB) zijn uitgevoerd, is de conclusie altijd hetzelfde: het werkt niet!!
Leuke anekdote is dat een test-instituut een test heeft nagebootst met verschillende toevoegingen. Een aantal voertuigen kregen de toevoegingen toegediend, die na een bepaalde gebruiksperiode gewoon verder zouden kunnen draaien zonder motorolie!! (Dit schijnt op TV ook te kunnen). De winnaar hield het maarliefst 13 minuten vol, de motor liep in alle gevallen gewoon vast.

Feit blijft bovendien dat alle gerenommeerde auto/motor fabrikanten in de garantie bepalingen een clausule hebben opgenomen waarin staat dat de garantie vervalt als er gebruik wordt gemaakt van toevoegingen.
Aan de kant van de oliefabrikanten is er niet één die dergelijke technologieën in één van de producten verwerkt.
Toevoegingen zijn duur en beloven veel. De praktijk leert ons dat het altijd weggegooid geld is. Dit haal ik niet uit dit ene monster, maar simpelweg uit onze jarenlange praktijkervaring.




Voor alle genomen moeite wil ik iedereen hartelijk bedanken.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Interessante test (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

heel interessant, alleen het geen wat er vooraf gaande ter discussie werdt gesteld wordt niet beantwoord.

er is in deze test gekeken naar de viscositeit en niet naar "goedkope"/ "dure" olie.

@luco dit is geen aanval naar jou toe. maar alleen een opmerking tbv de test en de vorige discussie. (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Snap ik, dit was gewoon een test van diverse subarus met verschillende soorten en merken olie, er zaten geen goedkope olieen bij.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dus nu rijden alle subaru gtt eigenaars op 5w50 :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tutuur schreef:Dus nu rijden alle subaru gtt eigenaars op 5w50 :D
Als ze verstandig zijn wel ja, deze test is een van de redenen dat ik ook op 5w50 rij, je ziet gewoon dat het de beste smering koud en warm geeft, en dus de minste slijtage.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ook in de Renault dus?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

In de racevijf wel
In de gtt 5w40 volsyntheet
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat is een (gevaarlijke) aanname, een subaru boxer motor kun je niet vergelijken met een renault of enige andere motor. Zelfs tussen de diverse renault type's motoren zit verschil in welke viscositeit het beste is.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Dat is een (gevaarlijke) aanname, een subaru boxer motor kun je niet vergelijken met een renault of enige andere motor. Zelfs tussen de diverse renault type's motoren zit verschil in welke viscositeit het beste is.
Als je dat zo stelt, ben ik wel benieuwd naar een onderbouwing?
Bij mij is mijn blok met deze olie na drie jaar uit elkaar gehaald en de slijtage bekeken, slijtage was nihil.

Natuurlijk gaat het ook om spelingen die alles in het blok mag hebben, maar ik vermoed dat dit allemaal niet zoveel verschilt.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

mijn blok na 325 dkm op 10w40 ook :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik heb het dan wel over een blok met hoog vermogen en belastingen, niet over een "normaal" gebruikt blok.

Maar deze discussie is eindeloos, ik maak een keuze voor goede olie, wat een ander doet moet die zelf weten (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

ik vind het een heel mooi en uitgebreide test! wat een werk zit daar in zeg!

zou wel leuk zijn om uit te voeren maar gaat heel wat tijd en kosten in zitten!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Luco/Alpine-racer schreef:
Maarten-Jan schreef:Dat is een (gevaarlijke) aanname, een subaru boxer motor kun je niet vergelijken met een renault of enige andere motor. Zelfs tussen de diverse renault type's motoren zit verschil in welke viscositeit het beste is.
Als je dat zo stelt, ben ik wel benieuwd naar een onderbouwing?
Bij mij is mijn blok met deze olie na drie jaar uit elkaar gehaald en de slijtage bekeken, slijtage was nihil.

Natuurlijk gaat het ook om spelingen die alles in het blok mag hebben, maar ik vermoed dat dit allemaal niet zoveel verschilt.
Ik denk zelf ook dat het niet zo veel verschilt hoor, dat ben ik met je eens. Maar ik zou dat niet op basis van een aanname doen, een 2.0 dci b.v. is 5W30 of 5W40, met een dikkere of dunnere olie gaat dat wel fout.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Maarten-Jan schreef:Dat is een (gevaarlijke) aanname, een subaru boxer motor kun je niet vergelijken met een renault of enige andere motor. Zelfs tussen de diverse renault type's motoren zit verschil in welke viscositeit het beste is.
Als je dat zo stelt, ben ik wel benieuwd naar een onderbouwing?
Bij mij is mijn blok met deze olie na drie jaar uit elkaar gehaald en de slijtage bekeken, slijtage was nihil.

Natuurlijk gaat het ook om spelingen die alles in het blok mag hebben, maar ik vermoed dat dit allemaal niet zoveel verschilt.
Ik denk zelf ook dat het niet zo veel verschilt hoor, dat ben ik met je eens. Maar ik zou dat niet op basis van een aanname doen, een 2.0 dci b.v. is 5W30 of 5W40, met een dikkere of dunnere olie gaat dat wel fout.
Dat weet je niet, kijk naar de voorgeschreven olie voor bv deze subarus, die gaf meer slijtage dan de alternatieven die gebruikt werden.
Als er een 5w40 is voorgeschreven voor normaal gebruik kan je als je bv de motor veel belast veel beter een 5w50 nemen, koud dezelfde smering, maar warm veel beter.
Natuurlijk moet je niet zomaar klakkeloos er iets anders ingooien.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Adrian schreef:Het heeft te maken met degradatie van de olie.

Ik wilde daarmee even de ervaring delen dat met een olie die 50% afweek van de nieuw specificatie's en na verversing 25% van nieuw (en dan ruim binnen de vereiste specificatie's) er enorme wrijvings verminderingen optraden bij verbetering van de kwaliteit.

Of deze degradatie sneller optreedt met een Hema olie of die van ELF kan ik niet bewijzen. (Y) :smoke:

Koop zelf wel liever een olie die gemaakt is bij experts dan van een bedrijf dat rookworsten en sokken/lowbudget verkoopt=snijden in de kwaliteit. Maar goed dat is persoonlijk :smile: :beer:
Je bent het toch wel met me eens dat als de specificaties gelijk zijn, de olie ook gelijk is? :grin:
Als dat niet zo zou zijn, zijn er gruwelijke fouten gemaakt die tot zeer hoge kosten van de 'frauderende' partij lijden.
Heb zelf van een collega gehoort die bij het smeerolie depot werkte (supervisor) dat Mobil (Esso) olie idd wel is naar bijv. bedrijven zoals de Hema gingen :P

Probeer alleen duidelijk te maken dat zulke dingen best misleidend zijn voor de mens die er niks vanaf weet.
Kan je wel dure olie kopen maar als de specs hetzelfde zijn........

Heb nog nooit zoiets vergeleken omdat 't best een werkje is.
Zelf koop ik ook gewoon Esso me olie die ik bij moet vullen.
Olie verversen laat ik doen met de beurten bij de dealer :)

Voor de rest laat ik al de technische dingen (en netzoals hierboven een analyse van subaru olie) achter me, totaal geen verstand van (D)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Arjanrs schreef:
Adrian schreef:Het heeft te maken met degradatie van de olie.

Ik wilde daarmee even de ervaring delen dat met een olie die 50% afweek van de nieuw specificatie's en na verversing 25% van nieuw (en dan ruim binnen de vereiste specificatie's) er enorme wrijvings verminderingen optraden bij verbetering van de kwaliteit.

Of deze degradatie sneller optreedt met een Hema olie of die van ELF kan ik niet bewijzen. (Y) :smoke:

Koop zelf wel liever een olie die gemaakt is bij experts dan van een bedrijf dat rookworsten en sokken/lowbudget verkoopt=snijden in de kwaliteit. Maar goed dat is persoonlijk :smile: :beer:
Je bent het toch wel met me eens dat als de specificaties gelijk zijn, de olie ook gelijk is? :grin:
Is dat zo?
Voorbeeldje:
Stel, je hebt twee rookworsten met allebei dezelfde ingredienten, toch geef je de ene een 5 qua smaak en de ander een 9, hoe komt dat dan?

Simpel en zo is het ook met olie, die moeten voldoen aan minimaal de specificaties, maar daar zit een zekere marge in, je kan die specificaties halen met een 5 of met een 9, geef mij die 9 dan maar.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Ik denk niet dat je smeerolie kan vergelijken met de smaak van rookworsten :lol:

Het is wel (bijna) netzoals benzine, mensen die 'denken' dat de normale euro 95 van bijv. de shell beter, echter meestal zuiniger is al die van de DC Berkel of de witte pomp.

Dan stel ik die mensen altijd dezelfde vraag:
Waar denk je dan dat DIE benzine (witte pomp etc.) vandaan komt?
Hebben ze geen antwoord op.
Waarop ik dan zeg dat er maar 3 (wellicht de 3 enigste ;)) grote bedrijven zijn die benzine maken.
Dus waar komt die benzine van de witte pomp vandaan? Precies, 33.3 procent kans op bijv. de BP.
Allemaal bijgeloof in mijn ogen.

Dit omdat ik op ons benzine/diesel depot wagens zie rijden van de total, shell en BP.
En waarom? Omdat hun depot snachts niet geopend is!
Ook voor particuliere benzine stations komen zeer regelmatig bij ons halen.
Zelfde geld voor auto LPG.

Met smeerolie zijn er zo ontiegelijk veel te krijgen zijn t.o.v. benzine. Gaf alleen dus een voorbeeld!
Benzine word allemaal op dezelfde specs geblend, ze zullen zeker geen boete riskeren om onder de specs te zitten.

Nu weet ik niet zoveel over de smeerolie tak, maar denk wel dat er veeeeeeeel meer verschillende blend stations zijn en zelfs kleine bedrijven die speciale oliën maakt.

Toch best wel interessant de info die jullie geven, vooral die van subaru.. ga ik me is in verdiepen! Want zal zeker geen bullshit zijn (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Luco/Alpine-racer schreef:
Maarten-Jan schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:
Maarten-Jan schreef:Dat is een (gevaarlijke) aanname, een subaru boxer motor kun je niet vergelijken met een renault of enige andere motor. Zelfs tussen de diverse renault type's motoren zit verschil in welke viscositeit het beste is.
Als je dat zo stelt, ben ik wel benieuwd naar een onderbouwing?
Bij mij is mijn blok met deze olie na drie jaar uit elkaar gehaald en de slijtage bekeken, slijtage was nihil.

Natuurlijk gaat het ook om spelingen die alles in het blok mag hebben, maar ik vermoed dat dit allemaal niet zoveel verschilt.
Ik denk zelf ook dat het niet zo veel verschilt hoor, dat ben ik met je eens. Maar ik zou dat niet op basis van een aanname doen, een 2.0 dci b.v. is 5W30 of 5W40, met een dikkere of dunnere olie gaat dat wel fout.
Dat weet je niet, kijk naar de voorgeschreven olie voor bv deze subarus, die gaf meer slijtage dan de alternatieven die gebruikt werden.
Als er een 5w40 is voorgeschreven voor normaal gebruik kan je als je bv de motor veel belast veel beter een 5w50 nemen, koud dezelfde smering, maar warm veel beter.
Natuurlijk moet je niet zomaar klakkeloos er iets anders ingooien.
Dat weet ik dus wel omdat het in de praktijk al voorgekomen is dat er een 10W40 in een 2.0 dci gegooid is. Met als resultaat in de categorie oeps.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat komt inderdaad heel nauw bij sommige merken. De simpele motoren doen niet zo moeilijk over een iets dunnere of dikkere olie. Bij nieuwe blokken ligt dat echt even wat anders!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Over het benzine deeltje durf ik met 100% zekerheid te zeggen dat het niet altijd bijgeloof is!

Met mijn eerste auto (rover 214) had ik in lage toeren 2-3000 altijd een dipje. Wanneer ik op gulf benzine reed was die dip duidelijk beter merkbaar dan op BP benzine.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Dat komt door additieven en niet om de basis brandstof, Tuur. Daar is al eerder 1 en ander over geroepen in dit topic.

En zoals Arjan aangeeft zijn er 3 grote oliemaatschappijen. Daar zal vast verschil tussen zijn. Wellicht zit het verschil in dit geval daar in.
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Merijn,

Snap dat je denkt dat het door de additieven komt.
Echter denk ik dat dat niet zo is.
Lees maar is het RON 98 topic door...

Zijn alleen voor de verbetering van de smering voor je motor :)

Het is wel duidelijk dat 95 en 98 verschillend van elkaar in verbruik en ook in prestaties :)

Dit op basis van mijn ervaring!!

Maargoed, dit is een smeermiddelen talk :~
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Arjanrs schreef:
Zijn alleen voor de verbetering van de smering voor je motor :)

Maargoed, dit is een smeermiddelen talk :~
:+
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Arjanrs schreef:Merijn,

Snap dat je denkt dat het door de additieven komt.
Echter denk ik dat dat niet zo is.
Lees maar is het RON 98 topic door...

Zijn alleen voor de verbetering van de smering voor je motor :)

Het is wel duidelijk dat 95 en 98 verschillend van elkaar in verbruik en ook in prestaties :)

Dit op basis van mijn ervaring!!

Maargoed, dit is een smeermiddelen talk :~
Ik bedoel dat het probleem van Tutuur met zijn Rover waarschijnlijk niet door de basiskwaliteit van de brandstof komt, maar door de additieven. Of denk je daar anders over? Brandstof van de 'witte pomp' is in de basis hetzelfde als die van BP of Shell, toch? De additieven maken het verschil.

Ik heb het RON98 topic bijgehouden (interessant!) en ik dacht juist dat dit de conclusie was.
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Nou er gaan zo weinig additieven in.. Wel genoeg om een smerende werking te hebben.
En als je mijn eerste post ziet dan zalje lezen dat er (bijna) nooit additieven in gaan bij de witte pomp!
Dus dat verschil zal je nooit merken..
Laten we dit verder discussieren op dat topic en niet hier? ;) haha
nd-photo.nl
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 11:32
Locatie: Cromvoirt

Interessante test inderdaad, al zal een Subaru boxer moeilijk vergelijken zijn met mn Megane Coupe 1.6 8 klepper. Ik ben zelf een aanhanger van Castrol. Zit nu Castrol Edge 5W30 in en merk dat mn blokje soepeler loopt dan met de olie die ervoor inzat (geen flauw idee welke, vorige eigenaar).
Plaats reactie