Motor bleef stationair hoog in toeren lopen OPGELOST!!
YESSSSS: opgelost; er zitten drie draden, min, plus en nog eentje. Min ff op weerstand gemeten en......die kreegtie niet. Minnetje aangelegd en probleem opgelost.
Special thanks to Menno!!
Special thanks to Menno!!
zou zomaar een lekje in 't vacuumcircuit van de rembekrachtiger kunnen zijn.On 2002-03-24 02:52, Jelmer
wrote:
Ik heb dit zelf ook als ik ga uitrollen terwijl ik m'n koppeling heb ingetrapt.. m'n toerental blijft dan op 1700 hangen en pas als ik een keer een tikje op m'n rem geef zakt t naar ongeveer 11000. Iemand enig idee wat dit is?
rev it like a rental
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Repo, laat maar weten als je er ooit serieus over gaat denken. Heb wat kanalen via wie je goede grales uit Italie kan halen, lekker roestvrij en lief behandeld...
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Hoi,
Jullie hebben het allemaal over dat het toerental blijft hangen, dus te hoog draait.
Maar ik heb juist precies tegenovergestelde.
19 16V
Als ik ga rijden dan begint ie na een paar hondert meter te stotteren/in te houden en dan loopt het stationair toerental ook op 700 a 800 toeren per minuut.(dat stotteren doet ie ook als de motor gewoon helemaal warm is en je stopt even, zeg maar 5 of 10 minuten en je start hem weer en rijd aan, na een paar honderd meter is het weer raak.)
En soms zelfs minder. Als ik wil afremmen voor het stoplicht bijvoorbeeld dan rem je en trap je de koppeling dan zie ik het toerenmetertje terugvallen naar de 300 a 400 toeren en dan loopt ie meteen weer naar de 700 a 800 toeren.
Soms dan slaat ie zelfs af als je de koppeling intrapt.
Iemand een idee ?!
Gr
Serge
Jullie hebben het allemaal over dat het toerental blijft hangen, dus te hoog draait.
Maar ik heb juist precies tegenovergestelde.
19 16V
Als ik ga rijden dan begint ie na een paar hondert meter te stotteren/in te houden en dan loopt het stationair toerental ook op 700 a 800 toeren per minuut.(dat stotteren doet ie ook als de motor gewoon helemaal warm is en je stopt even, zeg maar 5 of 10 minuten en je start hem weer en rijd aan, na een paar honderd meter is het weer raak.)
En soms zelfs minder. Als ik wil afremmen voor het stoplicht bijvoorbeeld dan rem je en trap je de koppeling dan zie ik het toerenmetertje terugvallen naar de 300 a 400 toeren en dan loopt ie meteen weer naar de 700 a 800 toeren.
Soms dan slaat ie zelfs af als je de koppeling intrapt.
Iemand een idee ?!
Gr
Serge
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
ik zit nog steeds te *-*#%* met dit probleem. bij mij is het dus zo dat als je boven de 80 km/h komt dan en je duwt daarna een keer de koppeling in, dan gaat ie 1600 rpm lopen.Menno schreef:bij veel Renautls zit aan 't einde van de kilometertellerkabel, vlak voor 't dashboard dus, een elektronische snelheidsopnemer. 't signaal hiervan gaat naar de ECU, zodat een aantal dingen snelheidsafhankelijk geregeld worden.
Zolang je rolt blijft bij de meeste auto's het stationaire toerental wat hoger, vanwege verschillende redenen. Wanneer dit signaal dus ontbreekt, zal de ECU gebruik maken van een nood-loop regelingetje.
die elektronische snelheidsopnemer waar zit die nu precies (ja voor het dashboard). Is dat in die ruimte waar ook de ruitensproervat, de krik en de ruitenwissermotor zitten. of moet je het dashboard echt loshalen om de elektronische snelheidsopnemer te kunnen zien?
johan
Laatst gewijzigd door Johan op zo 1 sep 2002 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
- Locatie: savage eb 64
kikkuh 11000 toeren met een clio
if it isn't possible it is not impossible
Als je onder het stuur, net boven de pedalen het japje van het dash weghaald, met 2 torx boutjes, dan kun je de km-teller zien lopen. Volg em eventueel vanaf weer ie het interieur binnenkomt. Als je me eenmaal hebt gevonden volg je em steeds verder naar boven en dan zie je vanzelf drie draadjes uit de kabel komen. Bij mij was een van de drie, de massa, niet geod meer. Ff doorgelinkt naar de carros en klaar.Johan de clio man schreef:ik zit nog steeds te *-*#%* met dit probleem. bij mij is het dus zo dat als je boven de 80 km/h komt dan en je duwt daarna een keer de koppeling in, dan gaat ie 1600 rpm lopen.Menno schreef:bij veel Renautls zit aan 't einde van de kilometertellerkabel, vlak voor 't dashboard dus, een elektronische snelheidsopnemer. 't signaal hiervan gaat naar de ECU, zodat een aantal dingen snelheidsafhankelijk geregeld worden.
Zolang je rolt blijft bij de meeste auto's het stationaire toerental wat hoger, vanwege verschillende redenen. Wanneer dit signaal dus ontbreekt, zal de ECU gebruik maken van een nood-loop regelingetje.
die elektronische snelheidsopnemer waar zit die nu precies (ja voor het dashboard). Is dat in die ruimte waar ook de ruitensproervat, de krik en de ruitenwissermotor zitten. of moet je het dashboard echt loshalen om de elektronische snelheidsopnemer te kunnen zien?
johan
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
- Locatie: savage eb 64
ik heb precies hetzelfde probleem als zeeuw als je een keer goed doorblaast en je remt blijft het toerental enig sinds hangen rond de 2000 toeren een keer aan en uit de luchtfilter sist even en hij loopt weer normaal ook moet ik em altijd twee keer starten omdat het toerental de eerste keer dood totterd. maar mijn massadraad is wel oke zou het aan de lambdasonde kunnen liggen? je kunt het namelijk enigsinds beinvloeden met de co schroef. wat is daar trouwens de beste positie van helemaal ingedraaid?
if it isn't possible it is not impossible
Als je massa goed is zou het evenwel een van de andere draden kunnen zijn die niet goed is. kan zowel in de kabel zitten als in de bedrading intern. Meten is weten.
Ik ken het probleem wat je schetst.
starten geen probleem loopt ie mooi.
maar zodra je hem open gooit boven de 4500RPM en laat het gas weer los
dan blijft ie steken op 2500RPM en zodra je contact afzet en opnieuw start loopt ie weer mooi.
Na ook zoals hierboven beschreven de RX25 eraan te hebben gehad en niets merkwaardigs kunnen vinden
op de luchtregelaar na dan maar toen ik die verwisseld had was het probleem nog niet opgelost
wat ik heb gedaan is : de regeleenheid van de dynamo laten testen.
als deze niet goed is dan krijg je een piekstroom die de computer ontregeld en dus verkeerde info doorgeeft.
dus laat bij de plaatselijke automaterialenboer je regeleenheid maar eens testen
Ik denk dat zij constateren dat deze kapot is en dat het probleem dan is opgelost voor zo'n 20 Euro
succes en ik hoor het graag of het probleem weg is.
starten geen probleem loopt ie mooi.
maar zodra je hem open gooit boven de 4500RPM en laat het gas weer los
dan blijft ie steken op 2500RPM en zodra je contact afzet en opnieuw start loopt ie weer mooi.
Na ook zoals hierboven beschreven de RX25 eraan te hebben gehad en niets merkwaardigs kunnen vinden
op de luchtregelaar na dan maar toen ik die verwisseld had was het probleem nog niet opgelost
wat ik heb gedaan is : de regeleenheid van de dynamo laten testen.
als deze niet goed is dan krijg je een piekstroom die de computer ontregeld en dus verkeerde info doorgeeft.
dus laat bij de plaatselijke automaterialenboer je regeleenheid maar eens testen
Ik denk dat zij constateren dat deze kapot is en dat het probleem dan is opgelost voor zo'n 20 Euro
succes en ik hoor het graag of het probleem weg is.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
nou eindelijk de torx schroevendraaders gevonden. kapje van het dashboard er afgehaald. ik heb die drie draadjes gevonden: een zwarte een gele en een witte. die lopen naar een connectoren na die connector zijn het er 4 geworden. deze lopen dus naar de ECU. Is die sneldheidsopnemer nou dat kleine printplaatje aan en einde van de km kabel??? en waar zit dan dat massa contact??
De zwarte is de massa en die loopt naar het massapunt helemaal rechtsvoor bij de bijrijder en dan onder bij de zekeringskast rechts, achter het plastic paneel. Probeer met een multimeter ff te controleren of je massa er nog is, ohmmeter en dan op de carrosserie meten. Zo ja, dan is dat ok dan zouden het de andere kunnen zijn. Nieuwe meter op sloop halen, kost ook geen drol. Als de massa slecht is gewoon ff directe massa leggen aan de carrosserie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
ok dan ga ik volgende week eens kijken op de sloop. en wel of geen toeren teller heeft er niks mee te makenrobclio16V schreef:De ene wel, de ander niet.
Ik had in m'n vorige zelfs zo'n pulsgever zitten en dat was maar een 1.2 RN, dat ding had nog niet eens een toerenteller, maar ik kon er wel een navigatiesysteem inbouwen!
Laatst gewijzigd door Johan op zo 20 okt 2002 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal eens gaan zoeken. Ik heb toendertijd een nieuwe gekocht en achteraf bleek het niet aan de zneder zelf te liggen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
maar dat is er volgens mij af. dus gewoon op de tast
edit: die klemmetjes zijn er inderdaad af maar die kabel zit nog best vast. ik denk dat iemand hem een keer vastgeslagen/gelijmd heeft ofzo . nog maar eens een paar keer proberen om hem los te krijgen.
edit: die klemmetjes zijn er inderdaad af maar die kabel zit nog best vast. ik denk dat iemand hem een keer vastgeslagen/gelijmd heeft ofzo . nog maar eens een paar keer proberen om hem los te krijgen.
-
- Berichten: 520
- Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
- Locatie: savage eb 64
1 hoe kan ik zeker weten dat de lambda sonde kapot is?
2 ik heb na zitten denken over dit probleem want ik heb het nog steeds, ik heb er inmiddels een nieuwe stappenmotor ingezet geen resultaat, en ik dacht bij mezelf het zal toch gvd niet het waarschuwingslampje van de ecu zijn, morgen toch ff controleren! ik heb mijn clio nu 2,5 jaar en ik hebdit lampje nog nooit zien branden terwijl ik al diverse problemen heb gehad
2 ik heb na zitten denken over dit probleem want ik heb het nog steeds, ik heb er inmiddels een nieuwe stappenmotor ingezet geen resultaat, en ik dacht bij mezelf het zal toch gvd niet het waarschuwingslampje van de ecu zijn, morgen toch ff controleren! ik heb mijn clio nu 2,5 jaar en ik hebdit lampje nog nooit zien branden terwijl ik al diverse problemen heb gehad
if it isn't possible it is not impossible
@1cliomaniac schreef:1 hoe kan ik zeker weten dat de lambda sonde kapot is?
2 ik heb na zitten denken over dit probleem want ik heb het nog steeds, ik heb er inmiddels een nieuwe stappenmotor ingezet geen resultaat, en ik dacht bij mezelf het zal toch gvd niet het waarschuwingslampje van de ecu zijn, morgen toch ff controleren! ik heb mijn clio nu 2,5 jaar en ik hebdit lampje nog nooit zien branden terwijl ik al diverse problemen heb gehad
Hang een voltmeter aan de signaaldraad, =pooltje 35. Bij een rijk mengsel (bv wanneer je vollast rijdt) hoor je ongeveer 0,8 volt te meten. Dan werkt de sonde.
@2
bij veel snelle chips is 't lampje uitgeschakeld.
Bij een standaard chip hoort 't lampje te branden als je de auto op contact zet, en uit te gaan als de motor draait.
rev it like a rental
Ik heb dit probleem nu ook.Zeeuw schreef:Als ik flink doorgereden heb en ik laat em daarna stationair draaien dan blijftie op 2000 toeren hangen. Normaal, koud zeg maar en ook als ik niet flink geblazen heb, en dus wel redelijk warm is, looptie 1000 toeren. Als ik de motor uitzet en weer start draait ie weer gewoon 1000 toeren. Maw als de comp zich reset is het over. Iemand een idee wat het is.
[ This message was edited by: Zeeuw on 2002-03-24 17:35 ]
Luchtregelaar net vervangen en nog steeds hetzelfde euvel. Ga van het weekend wel effe kijken naar dat stekkertje onder het dashboard boven de pedalen waar jullie het over hebben.
Maar als 1 draadje daarvan niet goed is dan zou ie toch de hele tijd op 2000rpm moeten blijven lopen?Menno schreef:bij veel Renautls zit aan 't einde van de kilometertellerkabel, vlak voor 't dashboard dus, een elektronische snelheidsopnemer. 't signaal hiervan gaat naar de ECU, zodat een aantal dingen snelheidsafhankelijk geregeld worden.
Zolang je rolt blijft bij de meeste auto's het stationaire toerental wat hoger, vanwege verschillende redenen. Wanneer dit signaal dus ontbreekt, zal de ECU gebruik maken van een nood-loop regelingetje.
Waarom doet ie het nou dan pas als je hem een keer goed heb doorgetrokken over de 4000rpm?
Als ik bijv heel de tijd netjes blijf rijden en bij 3000rpm schakel dan blijft ie goed lopen.
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
lijkt er meer op dat dan je tweede gassklep blijft hangen ofzo zou ik denken.(of heeft alleen een GTE een tweede gasklep)
alleen dan kan ik weerniet verklaren waarom hij bij opnieuw starten weer goed is.
alleen dan kan ik weerniet verklaren waarom hij bij opnieuw starten weer goed is.
En Johan is het probleem bij jou nou al opgelost?Johan schreef:die kabel zit echt vast nog iemand tips om hem los te krijgen??
En wat was het dan?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
ik mijn clio verkocht. maar heb km-tellerkabel er nooit uit gekregen. heb probleem was bijna zeker de km-tellerkabel. wat dat omhulseltje van de sensor lag er al af. en de massa had ik ook al getjeckt, die was goed.
Bij mij is dat omhulsel ook al weg.
Maar hij doet het zo al 2 maanden ofzo en nu is ie ineens kapot.
Echt vaag.
Maar hij doet het zo al 2 maanden ofzo en nu is ie ineens kapot.
Echt vaag.
ik weet niet of ik nou hetzelfde probleem heb, maar als ik boven de 4000 toeren kom blijft mijn clio stationair op 1500 toeren draaien, als ik hem opnieuw start is het weer goed dan loop ie op 900 a 1000 toeren. is dit voor mij ook een geval van een nieuwe sneheidkabel???
mike
mike