Dualmassa vliegwiel Megane 3 RS

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Chaert
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 aug 2018 21:44
Car: Megane RS Cup

Hallo,

Wanneer ik mijn auto stationair laat lopen en lichtjes gas geef hoor ik een soort van geratel wanneer het toerental weer bijna terug op idle is. Wanneer ik hetzelfde probeer met de koppeling ingedrukt is het geluid er niet meer.
Een monteur heeft mijn vermoeden bevestigd dat het om het dualmassa vliegwiel gaat. De auto rijdt verder goed en ook schakelen gaat prima.
Ik heb voor volgende maand een trip naar de Nurburgring gepland staan (niet perse zelf de baan op) en vroeg me af of het verstandig is om hiermee door te rijden. De slijtage lijkt zich nog in de beginfase te bevinden. Mijn autodeur trilt bijvoorbeeld nog niet bij stationair. Kan het kwaad om hier nog even mee door te rijden en te wachten tot de auto echt slechter gaat rijden? Alvast bedankt!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hoeveel km’s heeft de motor gelopen?
Chaert
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 aug 2018 21:44
Car: Megane RS Cup

tutuur schreef:Hoeveel km’s heeft de motor gelopen?
103.000 km!
Gebruikersavatar
Triggerhappy
Berichten: 159
Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Ook vervangen hier deze week. Rammelde nog niet en kan niet direct kwaad werd me verteld, maar omdat de bak gewisseld moest worden maar gelijk gedaan (rammelde nog niet)

Edit: 156.000km op de klok
Laatst gewijzigd door Triggerhappy op zo 23 jun 2019 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zou bij 103dkm echt nog niet versteleten moeten zijn, tenzij de auto heel veel circuit heeft gereden?
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Meestal is het zo dat als een vliegwiel kapot is de auto ook trilt/schud met stationair lopen. Heb je dit ook toevallig?
Chaert
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 aug 2018 21:44
Car: Megane RS Cup

tutuur schreef:Zou bij 103dkm echt nog niet versteleten moeten zijn, tenzij de auto heel veel circuit heeft gereden?
Nee 2 rondjes Nurburgring op gematigd tempo, that's all. Ook vorige eigenaar is er nooit het circuit mee op geweest. Op RSmegane heb ik overigens gelezen dat juist bij deze kilometerstanden het DMF nog weleens aan vervanging toe kan zijn maar heb zelf de kennis niet in pacht om dit soort info goed te kunnen beoordelen.
Heb de auto overigens gekocht met 85.000 op de klok.
Niels V Dijk schreef:Meestal is het zo dat als een vliegwiel kapot is de auto ook trilt/schud met stationair lopen. Heb je dit ook toevallig?
Helemaal trillingsvrij is de auto niet stationair maar echt schudden kan ik het absoluut niet noemen, spiegels trillen ook niet en ook een geopende deur schudt niet. Jammer dat diagnose zo lastig is met vliegwielen.
Plaats reactie