Clio 2 vreet lambda's

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Hoi,

heb van het weekend m'n 4e lambda in zo'n 6 jaar besteld..... :(
Heeft iemand anders een Clio 2 RS die zo vaak vervanging nodig heeft?

m'n auto is zoals je weet niet standaard qua inlaat en is gemapped door Henk.
met een nieuwe eris verder geen problemen of foutmeldingen.
Born Grippy
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Wat is je foutcode ?
Wat gebeurd er verder?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

misschien te heet? daar kunnen ze niet zo goed tegen. ik heb daar wel eens een koperen schildje voor gezien die tussen de uitlaat en lambda sonde moet
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Hmmm interessant en makkelijk uit te proberen tnx!

als ik het draadje lees en even vertaal naar mij auto...
de mijne is in Goes gemapped door Henk, maar met de wideband in een van de uitlaatpijpen, niet voor de cat, zou hij daarom arm (en dus te heet) lopen?
Born Grippy
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Wat is je foutcode ?
Wat gebeurd er verder?
exacte weet ik niet meer, maar het was de voorste, uitlezen met Torque geeft dan 0.0V aan, pas met warme motor gebeurt er wat, maar hij gaat niet zoals het moet pendelen.
Born Grippy
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

ik zie dat je evt ook een spacer kan gebruiken....kan dit zonder problemen?
Born Grippy
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Het gaat er om dat die sonde niet meer zo heet word, de gassen komen er wel bij lijkt me. Je kunt eventueel een telefoontje wagen naar Veban, die heeft er ook ooit iets mee te maken gehad meen ik me te herinneren.

en wat kost het om te proberen? je kunt denk ik in het donker al zo'n lamda vervangen inmiddels lijkt me :smile:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heb je ook daadwerkelijk een klacht dan? Zie je hier alleen over de torque-app praten?

te arm afgesteld zijn en daardoor te heetlopen geloof ik eerlijk gezegd niet zo in, bij een Megane rs zit de sonde vlak achter de turbo en deze zal nog wat hogere egt's produceren dan een atmosferische Clio

De spacermoet je hoe dan ook niks mee doen! Zo'n ding is ontworpen om de tweede sonde voor de gek te houden zodat je geen foutmeldingen krijgt bij een verwijderde cat
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

niet echt een klacht anders dan dat ik pakweg een jaar met een lambda doe (zowel dure als goedkope)
anderen doen 10 jaar met een lambda.....
en idd ik ga er van uit dat turbo's hogere temps produceren......zou het aan vibraties kunnen liggen?(ik heb stijve motorsteunen)
ik bedoelde overigens niet dat soort spacers, maar een 'open' spacer, enkel en alleen om de lambda iets meer uit de uitlaatbuis te halen, vraag me alleen af of hij dan nog goed kan meten.
Born Grippy
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Vraag me dan ook af waarom je de lambda vervangt als je geen klachten hebt? Werd er nou wel of geen foutcode gezet?
Metingen met Torque kun je helaas niet veel mee, als de motor koud is zal de lambda sowieso nog even niet meewerken (0,0V) maar het pendelen wanneer de sensor wel warm is ga jij niet meten met Torque, daarvoor is de sample rate veel te laag. Dat zou je met een scoop moeten bekijken.

Diagnose op de lambdasensor (vandaar de vraag of je echt een foutcode krijgt) is vaak gebaseerd op het verschil tussen de voorste en de achterste. Wellicht zit je achterste te rommelen? Heb je er een katvervanger tussen?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Met torque kun je prima zien of de lambda pendelt, hangt inderdaad wel af van de odb2 dongle die je gebruikt.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ging hier inderdaad even uit van een EML327-achtig dongle. Daar kun je niet echt iets mee diagnosticeren, maar wel goed ter indicatie.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

MartijnG schreef:Vraag me dan ook af waarom je de lambda vervangt als je geen klachten hebt? Werd er nou wel of geen foutcode gezet?
Metingen met Torque kun je helaas niet veel mee, als de motor koud is zal de lambda sowieso nog even niet meewerken (0,0V) maar het pendelen wanneer de sensor wel warm is ga jij niet meten met Torque, daarvoor is de sample rate veel te laag. Dat zou je met een scoop moeten bekijken.

Diagnose op de lambdasensor (vandaar de vraag of je echt een foutcode krijgt) is vaak gebaseerd op het verschil tussen de voorste en de achterste. Wellicht zit je achterste te rommelen? Heb je er een katvervanger tussen?

de klacht is slecht lopen als hij koud is en hoog verbruik/stinken....Torque met ODB lezer geeft een indicatie, dat gekoppeld met het feit dat de koudloop en verbruik verbeteren als ik de lambda vervang geven toch aan dat het de lambda is? (negen van de tien keer is het een defect verwarmingselement en niet de lambda zelf)
verder heb ik geen klachten als de lambda goed werkt....vraag me dus alleen af waarom ze bij mij niet zo lang meegaan.
Op het engelse forum enkele RS2 gebruikers gesproken die het ook hebben, anderen weer niet(ook geen overeekomsten kunnen ontdekken)
Born Grippy
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Misschien moet je een andere aansluiting maken op je spruitstuk of katalysator, waar het iets minder heet is.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

MartijnG schreef:Ging hier inderdaad even uit van een EML327-achtig dongle. Daar kun je niet echt iets mee diagnosticeren, maar wel goed ter indicatie.
(Y) met de ELM is het inderdaad wat lastiger

Wideband in de uitlaat pijp voor mappen maakt in feite weinig uit, dus hij zal niet te arm / te heet lopen.
Een lambda heeft een bescherm laag, vanaf +/- 350 graden kunnen de uitlaatgassen hier door heen dringen.
Bij een lambda met verwarmingselement kan dit al eerder (rond de helft van die 350 graden uitlaatgas temperatuur).
Dat betekent dat je met verarmingselement na +/- 10 seconden closed loop kan draaien in plaats van minuten.

Een kapot verwarmingselement komt overeen met je klachten (koud slecht stationair, hoger verbruik). Dat wil niet zeggen dat de sonde zelf stuk is trouwens,
maar zo als Martijn al aangeeft zul je dat moeten meten met iets wat snel genoeg kan meten (dus ja het kan met Torque maar zorg voor een goede dongle met voldoende sample rate).
Met een redelijke multimeter (20-30 euro) kun je het pendelen direct op de stekker v/d sensor al meten, dus daar zou ik mee beginnen als je denkt dat die weer stuk is.

Welke kleur heeft je sensor die je vervangen hebt? Dat geeft ook wel een indicatie (zwart kan te rijk zijn of je bent olie aan het verbranden, grijs/wit is in principe goed, extreem wit/blauw wit is arm (en te heet)).
Als je de oude sensor nog hebt zou het mooiste zijn, die heeft er het langste in gezeten.

Kan ook gewoon zijn dat je pech hebt, de ene lambda sensor gaat langer mee als de andere maar in jouw geval zijn het er wel erg veel in korte tijd.
Heb je nog verschillende merken geprobeerd? Of ik noem maar wat, sensoren via ebay? Weet een ebay sensor die al 10 jaar mee gaat, maar ook een valeo (ik weet het... die maakt ze niet zelf) die binnen een half jaar alweer stuk was.
Plaats reactie