[ACT] F7[x] met turbo

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ik zie een nieuw bestuurslid :smile:

edit-

sorry, wijk af van het topic.

ontopic weer :lol:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Krijg ik dan ook modrechten? >)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

-jo- schreef: Wij hebben beiden reeds alu radiateurs gekocht inclusief spal die het volledige oppervlak koelt.
Jo twee vraagjes:
Wat is spal?
Met die brede radiateur heb je dan geen probleem met de dynamosteun voor? Dat was voor mij de reden om over een hangend blok na te denken. Heb je een plaatje van je nieuwe radiateur?
Laatst gewijzigd door jacques op ma 6 dec 2010 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef:Maak van die topictitel dan gewoon ACT: Turbo ombouw of F7(x) Turbo. Arco :p

En idd een lengteblok Jo, tis nog maandag he. Sadev UN1, dat klinkt als duur in het kwadraat. Soort uprated Quadrabak ofzo?

Die achterwielophanging is ook wel erg gaaf.
Die Sadev is de buitenkant van een UN7 (quadrabak) met de interne delen/verhoudingen van een Un1 maar dan met sadev rechte vertanding en uiteraard alles versterkt.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

jacques schreef:Jo twee vraagjes:
Wat is spal?
Met die brede radiateur heb je dan geen probleem met de dynamosteun voor? Dat was voor mij de reden om over een hangend blok na te denken. Heb je een plaatje van je nieuwe radiateur?
Spal zijn een merk van fans (slimfans) en de radiateur ziet er zo uit:
dit is geen clio16v radiateur, die zijn net iets anders.

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... ing073.jpg[/img]

[img]http://i83.photobucket.com/albums/j320/ ... ing075.jpg[/img]
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Spal = extra platte koelvin die after-market leverbaar is voor de radiateur o.a.

@ Steven : :ja:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

zijn deze rad's ook leverbaar voor een 16v dan? en quanta costa?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Een bak goud dus, ja jammer...

Heb je er nooit eens over nagedacht om een 21 RWD te maken?

Basis van een Quadra en dan die hele achterophanging upgraden om de volle 100% op te vangen, gelijk die hele motor nog wat verder het schutbord instoppen voor de betere gewichtsverdeling. Al kun je dan ws. ook met een normaal 21 cas af, omdat die middentunnel toch aan de haal zal gaan.
Achteras kun je lenen van een 200SX, dat is een makkelijk subframe wat je er zo inprakt. En handig differentieel om een sper voor te ritselen.
F7R met pasplaat op de 200SX bak of anders een Getrag bak ertegenaan.

Al kun je met een SX bak net zo goed die motor meenemen :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kolere...we hebben er net 8 (diverse) laten komen.

Je kan nog tot en met 15 december bestellen (15de moet het geld wel op men rekening staan)

Voor de clio:
http://www.axauto-parts.com/boutique/pr ... oduct=2085

Voor de 19:
http://www.axauto-parts.com/boutique/pr ... oduct=2086

fans:
http://www.axauto-parts.com/boutique/pr ... roduct=894
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

tutuur schreef:zijn deze rad's ook leverbaar voor een 16v dan? en quanta costa?
volgens mij heeft jo ze van axautoparts, zie de groupbuy die nu loopt, die spal komt er iig vandaan, kosten rond de 50 eu ex verzendkosten dacht ik. :wink:

Edit: Zie post hierboven. ;-)
Laatst gewijzigd door Gerald op ma 6 dec 2010 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef:Een bak goud dus, ja jammer...

Heb je er nooit eens over nagedacht om een 21 RWD te maken?

Basis van een Quadra en dan die hele achterophanging upgraden om de volle 100% op te vangen, gelijk die hele motor nog wat verder het schutbord instoppen voor de betere gewichtsverdeling. Al kun je dan ws. ook met een normaal 21 cas af, omdat die middentunnel toch aan de haal zal gaan.
Achteras kun je lenen van een 200SX, dat is een makkelijk subframe wat je er zo inprakt. En handig differentieel om een sper voor te ritselen.
F7R met pasplaat op de 200SX bak of anders een Getrag bak ertegenaan.

Al kun je met een SX bak net zo goed die motor meenemen :p
kan allemaal, maar helaas heb ik daar geen budget voor. De motor kan maximaal 5 cm achteruit, thats it. Voor een RWD 21 te bouwen is het dan wel makkelijker om een cotsworth T5 bak te gebruiken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

We hebben ook zo'n spal fan op de rally clio. En die blazen echt HARD
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik volg Tuutuur zen stelling niet helemaal want Glenn heeft nooit koelingsproblemen gehad op zijn geblazen 19 en dat met std rad en fan. Voor zover ik weet heeft Jochem daar ook geen last van.

@Geert, 3000 M³/h :smile:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Nee geen last ....en nu zeker niet meer :-(
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Heb je hem gesloopt Jochem?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

jup.....einde verhaal. voorlopig.
Waarschijnlijk koppaking....of erger.
2 cillinders met 9,5 bar en 2 met 4 bar maar die zitten naast elkaar dus waarschijnlijk is de koppaking doorgeslagen tussen de cilinders.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Oops, dat is minder.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dus met frisse origi rad moet het dus gewoon lukken :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja voor op straat geen probleem.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

nice, wat moet er aangepast worden aan het rs vliegwiel? of ga je geen after marked ecu gebruiken?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

andere vraag, wat is het voordeel er aan?

en helemaal de krukas geflowd? :worship: zo ver ga ik nou ook weer niet hoor, dan maar 0.1 bar er bij pompen :p
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Dat komt ideaal uit om met een GT3071R tot 1.7 a 1.8 bar druk te rijden
@Jo

Bij zulke drukken zie je grofweg 3 - 3.5 pre-turbine druk afhankelijk van gebruikte turbine (A/R).
Nokkenas timing / klepoverlap wordt dan heel belangrijk.
Zodra je de nokkenastiming wijzigd moet je weer opnieuw beginnen met motor calibratie.
Een goed startpunt voor als je gaat voor zoveel mogelijk top vermogen is GEEN klepoverlap.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Geert schreef:nice, wat moet er aangepast worden aan het rs vliegwiel? of ga je geen after marked ecu gebruiken?
Dit is geen RS vliegwiel maar een F7R met een RS koppeling. Wat moet er gebeuren ? Het vliegwiel moet geboord worden omdat de RS koppeling groter is dan die van de F7R. Geen aftermarket, we hebben Henk, dus no need for stand alone's.
tutuur schreef:andere vraag, wat is het voordeel er aan?

en helemaal de krukas geflowd? :worship: zo ver ga ik nou ook weer niet hoor, dan maar 0.1 bar er bij pompen :p
het voordeel is dat hij in veel sneller opneemt.
Fastchip schreef: @Jo

Bij zulke drukken zie je grofweg 3 - 3.5 pre-turbine druk afhankelijk van gebruikte turbine (A/R).
Nokkenas timing / klepoverlap wordt dan heel belangrijk.
Zodra je de nokkenastiming wijzigd moet je weer opnieuw beginnen met motor calibratie.
Een goed startpunt voor als je gaat voor zoveel mogelijk top vermogen is GEEN klepoverlap.
Zie vorig antwoord; Daar hebben we jou toch voor ?! :smile:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Jo ik heb mijn krukas voor mijn 2,0L laten afdraaien en frezen.
is veel lichter geworden echter heb ik hem niet gepolijst.
levert dit zo enorm veel extra?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Heb nog wel een nieuwe set nokkenassen liggen voor turbo gebruik...

die hebben bijna geen lift meer in BDP op de uitlaat...

Moet wel zeggen dat de originele nokkenassen een bar of iets meer het toch best aardig doet...

@Mark: Is die krukas wel gebalanceerd daarna?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

balanceren gaat nog gebeuren als ik klaar ben met het uitfrezen van het onderblok. is btw atmo blok geen turbo
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mark, laat dat blok nou gewoon frezen in een freesmachine of zoek gewoon een R-onderblok.
Ik snap best dat je het wil proberen, maar het luisterd best nauw en is nog best een K-werk om 8 van die sleuven allemaal even netjes te krijgen.
Je zit echt niet te wachten op een scheur als je straks vol met 7500rpm in 4e versnelling op iets komt afjakkeren :p

Verder leuk topic dit (Y)

@Jo, das toch zo'n knive-edged rukas?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Heb ook nog wel een paar van die gefreesde carters staan...

dunste puntje halverwege is 0,20 mm...

succes met frezen dus... :D

Heb alleen de eerste met de hand gedaan, 2 keer erdoorheen, derde ging goed... hahaha...

die dertig daarna gingen vrij vlot op de CNC bank (Y)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef:Mark, laat dat blok nou gewoon frezen in een freesmachine of zoek gewoon een R-onderblok.
Agree, gewoon ff bij Pat langs gaan. Aanrader !
Steven schreef:Ik snap best dat je het wil proberen, maar het luisterd best nauw en is nog best een K-werk om 8 van die sleuven allemaal even netjes te krijgen.
Je zit echt niet te wachten op een scheur als je straks vol met 7500rpm in 4e versnelling op iets komt afjakkeren :p
Dat niet alleen, als zoiets misgaat verneuk je alles erom heen ook. Al bij al kost het allemaal veel geld (en tijd) dus waarom wil je dat risico gaan lopen ?
Steven schreef:Verder leuk topic dit (Y)
Agree (Y)
Steven schreef:@Jo, das toch zo'n knive-edged rukas?
Aye ! :)
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja ik bedoel dat je zelf ook wel kan uitrekenen dat een scheur bij hoge toeren en volle belasting funest voor alles kan zijn, dan is die motor zelf eigenlijk nog een bijzaak. Als de hele zaak blokkeert, ist ook nog even de vraag waar je zelf eindigt.

Watvoor cas moet jouw motor nou in trouwens Jo, toch niet in een koektrommel-5 he? :p
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

mark 5t schreef:Jo ik heb mijn krukas voor mijn 2,0L laten afdraaien en frezen.
is veel lichter geworden echter heb ik hem niet gepolijst.
levert dit zo enorm veel extra?
Ik heb me laten wijsmaken, kheb er zelf "nog" geen ervaring mee, dat zo een krukas het heel aardig doet op een atmo. Pat zal dat hier bevestigen, hij is de man met de ervaring.
Als je wil gaan flowen/polijsten kan je het best voor 90% zelf doen en de laatste 10% laten doen (ivm de balans). k'heb vernomen wat zo een krukas in de handel doet en dat ga je echt niet aftikken :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Alsof er iets mis is met een 5je... :D

heb tot nu toe maar weinig klachten gehoord van 16v turbo's in 5jes...

OK, d'r is nie mee te rijden misschien, maar wa maakt dat nou uit... :beer:
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef:Ja ik bedoel dat je zelf ook wel kan uitrekenen dat een scheur bij hoge toeren en volle belasting funest voor alles kan zijn, dan is die motor zelf eigenlijk nog een bijzaak. Als de hele zaak blokkeert, ist ook nog even de vraag waar je zelf eindigt.
phuh, je mag er niet aan denken...
Steven schreef:Watvoor cas moet jouw motor nou in trouwens Jo, toch niet in een koektrommel-5 he? :p
Toch maar wijselijk besloten om voor een 19 te gaan (Ph1).
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

PtrGte schreef:Alsof er iets mis is met een 5je... :D

heb tot nu toe maar weinig klachten gehoord van 16v turbo's in 5jes...

OK, d'r is nie mee te rijden misschien, maar wa maakt dat nou uit... :beer:
who needs brakes ? Weet jij alles van ! :lol:
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie