hoofdremcylinder gtt vervangen door??

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Post Reply
Andrews (supercinq)
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

hoofdremcylinder gtt vervangen door??

Post by Andrews (supercinq) »

van het weekend heeft mijn huidige hoofdremcylinder het voor gezien gehouden..
nu lees ik een hoop over '''grotere'' hoofdremcylinders.

ik heb nu brembo's voor(standaard diameter)
en geboorde schijven achter.
heb nog een set 16v remmerij liggen.
wat ik er eigenlijk gelijk op wil monteren.

de gt wordt regelmatig gebruikt voor circuitdagen
dus GOEDE remmen zijn geen gemis :wink:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

23,8mm hoofdremcilinder van een laguna toch, staat nog een nieuwe op rtc markt ;)
jacques
Posts: 2451
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

HRC

Post by jacques »

Met standaard voorremklauwen met 48mm zuiger heb je aan HRC 20.6mm of eventueel 22.2 genoeg. Anders wordt je slag wel erg klein.
Bij voorremklauwen met 54mm zuiger (Clio RS of Megane) heb je HRC 23.8mm nodig.

Ik heb zelf met voorremklauwen met 48mm zuiger gereden en rijdt nu met voorremklauwen met 54mm zuiger. Dit was mijn ervaring.
oldskool
Posts: 1985
Joined: Sat 8 Nov 2003 20:02
Location: Veldhoven

Post by oldskool »

tutuur wrote:23,8mm hoofdremcilinder van een laguna toch, staat nog een nieuwe op rtc markt ;)
moet je wel een verloopnippel hebben of 2 leidingen trekken want er zyn 2 uitgangen groter kwa diameter.
ja droes ook daar heb ik verstand van . (0)
Tim
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Post by Tim »

Al heb je ook Laguna HRC's die op de originele leidingen passen.
Andrews (supercinq)
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Post by Andrews (supercinq) »

ja het bigbrake verhaal slaan we maar ff over :lol:

tja marcel met zoveel levenservaring MOET jij dit eigenlijk ook wel weten he??

en bijv.
16v hoofdremcylinder??
of scheelt dat niks of weinig?
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Andrews (supercinq)
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Post by Andrews (supercinq) »

Tim wrote:Al heb je ook Laguna HRC's die op de originele leidingen passen.
waar herken ik die aan??
typenummer?

die zijn dus goed te gebruiken in combi met 16v remmen?
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
jacques
Posts: 2451
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

HRC

Post by jacques »

Op een HRC staat een nummer ingegoten;
19 komt overeen met zuiger 19mm
20 komt overeen met zuiger 20.6mm
22 komt overeen met zuiger 22.2mm
23 komt overeen met zuiger 23.8mm

Een R19 16v (en ik denk ook clio 16v) heeft een HRC mer 20.6mm zuiger
Mark van Nierop
Posts: 2992
Joined: Sat 16 Jul 2005 15:49
Location: Staphorst
Contact:

Post by Mark van Nierop »

oldskool wrote:
tutuur wrote:23,8mm hoofdremcilinder van een laguna toch, staat nog een nieuwe op rtc markt ;)
moet je wel een verloopnippel hebben of 2 leidingen trekken want er zyn 2 uitgangen groter kwa diameter.
ja droes ook daar heb ik verstand van . (0)
bij mijn 23.8mm Laguna hoofdremcilinder niet. alle vier dezelfde diameter
Renault 19 1.8 16V Cabrio
Tim
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Post by Tim »

Andrews (supercinq) wrote:
Tim wrote:Al heb je ook Laguna HRC's die op de originele leidingen passen.
waar herken ik die aan??
typenummer?

die zijn dus goed te gebruiken in combi met 16v remmen?
Dat durf ik je zo niet te zeggen, Ronald heeft die voor me besteld.
Andrews (supercinq)
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Post by Andrews (supercinq) »

dan houd ik me aanbevolen voor.

-typenummer hrc laguna.

-of evt van welke phase laguna ik er 1 moet hebben..

ik zet er nu wel weer een standaard 19mm hrc op.
zodat ik i.i.g weer kan sturen.

maar zou graag iets meer bite in mn remmen willen.
met welke remvloeistof kan ik t beste het systeem afvullen??
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Martijn Kool
Posts: 6440
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Post by Martijn Kool »

Andrews (supercinq) wrote:dan houd ik me aanbevolen voor.

-typenummer hrc laguna.

-of evt van welke phase laguna ik er 1 moet hebben..

ik zet er nu wel weer een standaard 19mm hrc op.
zodat ik i.i.g weer kan sturen.

maar zou graag iets meer bite in mn remmen willen.
met welke remvloeistof kan ik t beste het systeem afvullen??
waarom rijd je met geboord gegroefde shit rond? scheurgevoeliger en zorgt voor meer slijtage aan je remblokken.. het remt niet beter en die extra koeling doet t hem ook niet.

Pak gewoon een 16v bekrachtiger icm 16v remmen. Dat bijt een stuk harder dan bij een 16v, je hebt namelijk 120kg minder om af te remmen. je moet daar echt geen laguna hrc op gooien, das overkill volgens mij.

ikzelf rij gewoon met dot4, ruim voldoende volgens mij.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
oldskool
Posts: 1985
Joined: Sat 8 Nov 2003 20:02
Location: Veldhoven

Post by oldskool »

pak gewoon dot 5 rem olie /ferodo ds 2500 blokken/ goodridge remleidingen / en een bigbrake conversie . nu nog het lef om laat te remmen .
en klaar ben je voor het circuit.
Andrews (supercinq)
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Post by Andrews (supercinq) »

tja de 1 zegt dit de ander dat..

waarom gegroefd??
de achterschijven zijn splinternieuw dus laat ik lekker voor wat ze zijn.
als ze scheuren dan zet ik er wel iets anders op..
over de voorschijven ben ik niet echt te spreken,vandaar dat ik dus 16v remmerij wil monteren..

16v verdeler??
i.p.v gtt??
zit daar zoveel verschil in dan?
of is die berekend om meer kg's te stoppen?
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
jacques
Posts: 2451
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

remmen.

Post by jacques »

Ik zou de remdrukverdeler gewoon laten zitten en voor de 16v remmen monteren. Ik denk dat de 16v remklauwen dezelfde zuigerdiameter hebben als de originele klauwen. HRC 20.6mm zijn er genoeg, ook gebruikt.
Je auto moet het hebben van de voorremmen.
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Volgen wat Jaques zegt, een 23.8 Laguna HRC op originele klauwen (GTT = 16v = 48mm) remt niet fijn, de slag is dan zo kort dat de bekrachtiger niet eens meewerkt. Keihard trappen dus. Ask Ronald1916v

Gewoon een 20.6 van een 16v pakken, ook standaard geleverd op sommige GT's overigens. Die 19mm moet je niet meer naar kijken.
Geert
Posts: 3873
Joined: Fri 27 Oct 2006 17:14
Location: rijssen
Contact:

Post by Geert »

ik heb nog wel een nette 20.6'je liggen :lol:
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

incombiantie met de bekrachtiger van de 16V die is al het goed is ook een beetje groter.
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

Volgens mij is die identiek... Heb ze laatst naast elkaar gehad en ze zijn qua formaat echt precies hetzelfde.

Ik heb een nieuwe 20,6mm HRC op mijn 5 gezet. Doet het prima. :)
Andrews (supercinq)
Posts: 1556
Joined: Sun 25 Feb 2007 22:07
Location: Bergen op Zoom

Post by Andrews (supercinq) »

quanta costa?

voor zo een hrc??
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

92,75 bruto ex. BTW.

Onder de streep kwam dat uit op 82,78 incl. BTW

Merk: ABS
Artikelnummer (aftermarket): 1351

Dus geen origineel Renault onderdeel! Daar zullen ze een stuk duurder zijn, denk ik.
Tim
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Post by Tim »

Post Reply