Remproblemen raceauto (Clio 2.0 16v, 2001)

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
powerpatrick
Berichten: 11
Lid geworden op: do 19 apr 2007 22:55
Locatie: Kampen

Beste mensen,
Vorige winter hebben we een Clio (2.0 16v RS, 2001) geprepareerd voor het ovalracen. Naderen nu het einde van het seizoen, en staan inmiddels derde in het NK.

Na 5 wedstrijden kunnen we een aantal conclusies trekken. Motor (vermogen), versnellingsbak verhouding en gewichtsverdeling is perfect. Lopen alleen tegen het volgende aan:
Om de auto voor het ovalracen zsm in toeren te laten klimmen (korte powerband) hebben we alles aangepast om op 13" te rijden. Op 15" kom je namelijk niet van je plek, en voor 14" zijn geen geschikte slicks te vinden, vandaar.
Hiervoor moesten we echter andere schijven en klauwen monteren (de 280mm + klauw paste niet in de 13" velg). Uiteraard is hierdoor het remvermogen afgenomen. En dat is nou net wat we niet willen...

Graag zou ik in contact komen met iemand die (bijvoorbeeld op een '5') hiervoor een geschikte oplossing heeft gevonden. Gaat dus puur om schijven+klauwen+blokken. Ben erg benieuwd hoe zoiets er bijvoorbeeld bij een 5 turbo eruit ziet.
Kun jij me helpen, bel/mail me dan! Zal je dan de details vertellen over hoe we het nu voor elkaar hebben, en wat daar de resultaten van zijn.

Help..?

Met vriendelijke groet,

Patrick Caspers
038 425 03 27 (overdag)
038 333 15 20 ('s avonds)

patrick@loveracing.nl
http://www.loveracing.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

kijken of ze setjes 4 pots remklauwen hebben voor 13"
misschien willwood of ap racing??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En denk dat een groot deel ook ligt bij de warmteafvoer. Die 13" schijfjes hebben gewoon te weinig materiaal en worden erg rap heet. Een grotere klauw met grotere remblokken hebben al een betere afvoer van de hitte. Wat heb je verder gedaan aan koeling? Welke vloeistof gebruik je? Kan me voorstellen dat een dot 4 al aan het eind van zijn latijn gaat zitten.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

als je om te beginnen dot 4 in een raceauto gooit ben je levensmoe :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, wordt dat totaal niet gebruikt? :) Dacht dat dat nog wel voorkwam, 5.1 is toch wel heel extreem? Bijvoorbeeld als je met een clio circuit rijdt en je hebt een standaard remsysteem dan heeft een 5.1 toch geen voordeel?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

5.1 minimaal
ik gebruik zelfs al boven de 6 http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/4015

heeft altijd voordeel
kookt minder snel en behoud bij hitte zijn eigenschappen beter, zeggen ze :D
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

misschien heb je iets aan deze link geupgrade remmen voor 5jes ed

remmen
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat is ammal 'tuningsspul', dan kun je beter warmtebehandelde Sandtler schijven nemen (Group N ofzo). Gewoon een beetje dikke schijf die z'n warmte wat beter kan verdelen.

Paar renault sport klauwen of 4-pots als Wilwood oid. en paar dikke slangen in de bumper die je over de draagarm op de schijf richt. Of nog mooier in de stofkap vastmaken.

Beetje verse remolie van een gerenomeerd merk. (hookiewookie dot 5.1 is soms slechter als A-merk dot 4).
powerpatrick
Berichten: 11
Lid geworden op: do 19 apr 2007 22:55
Locatie: Kampen

Sorry voor de trage reactie, dacht dat het 'email allert' aangezet had, maar niet dus...

Koeling is geen probleem. Hebben de bumper opgezaagd, en aan de zijkant een soort bargeboards gemaakt.
Zie http://loveracing.nl/fotosverder.php?foto=34248
Hierdoor komt alle rijwind direct op de schijf/klauw terecht. Natuurlijk wordt het spul behoorlijk heet, en glazuren de blokken (Ferodo ds2500). Kwestie van na elke race even de blokken schuren en klaar. Blokken gaan 2 races mee, daarna brokkelen ze uitelkaar. Praten dan toch gauw over 32km, haha. Heb ook de ds3000 geprobeerd, echter werken die pas na 3 ronden. Dan is de race al verloren (rijden 10 of 15 rondes, afhankelijk van het aantal deelnemers)

Met de remvloeistof hebben we nog niet geexperimenteerd. Dit omdat het remvermogen tijdens de race niet verminderd. Neem aan dat op een standaard auto het remvermogen koud goed is, ongeacht welke vloeistof.

Zal eens opzoek gaan naar willwood of ap racing spullen. Hierover is, evenals Hawk ervaringen, elke review van mensen met ervaring met deze blokken/klauwen meer dan welkom.

Nog steeds graag jullie reactie!

Grtz, Patrick
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ik heb voor een blauwe maandag Hawk blokken op m'n wagen gehad, dat remde echt super. Echter wanneer er enige warmte in de blokken / schijven kwam, gingen ze piepen als een bezetene.
Voor een straatauto niet echt ideaal, vandaar dat ik ze er maar een blauwe maandag op gehad heb.

Wat jij beschrijft over het afbrokkelen van de Ferrodo blokken heb ik al eens vaker gehoord.

Al eens gekeken of dat Performance Friction wat kan leveren? Daar hoor ik namelijk ook wel goede verhalen over.
powerpatrick
Berichten: 11
Lid geworden op: do 19 apr 2007 22:55
Locatie: Kampen

Heb even op de site van Performance Friction gekeken, en ziet er veel belovend uit. Kon echter niet 1-2-3 achterhalen of het ook voor mijn schijven/klauwen leverbaar is. Heb ze daarover gemaild.

Wat versta je onder het super remmen van de Hawks? Wat voor auto en snelheid praten we dan? Zit natuurlijk met een extra probleem, dat we een auto X hebben uitgerust met minder materiaal dan standaard, en 'm tot het uiterste belasten.
Heb zelf een 1.5dci, waar gewoon standaard spul opzit. Die remt ook geweldig, echter is straat- en racegebruik een wereld van verschil.


Grtz, Patrick
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ten opzichte van de standaard meuk wat er onder een EVO zit (Brembo klauwen, schijven en blokken), het was trouwens wel in combinatie met geharde Brembo schijven.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

net als bij ferrodo heeft hawk blokken voor normaal/sportie/racegebruik
als de ds pas na drie rondjes gaan werken moet je in de evt opwarmronde even je voet op de rem houden
moet met raceblokken van hawk ook anders remmen ze de eerste halve ronde op zandvoort niet :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie