Hallo,
m'n Baccara is niet door de keuring geraakt wegens een te groot verschil in remkracht achteraan. Als ik enkel op de handrem rem, dan gaat het wiel linksachter slippen, terwijl het rechtse rustig verder rolt.
Alles werkt (nu) goed aan die trommelrem, maar de binnenkant van de trommel en de remschoenen zelf waren als gepolijst, en die glijden dus gewoon over elkaar, ook als ze aangespannen zijn.
Eén advies was om ze met grof schuurpapier te bewerken, omdat ze misschien ooit oververhit geweest zijn. Ondertussen al twee pogingen gedaan met schuurpapier, maar zonder het minste resultaat.
Ben ik m'n tijd aan het verliezen en moet ik ze gewoon vervangen? Moet ik beide zijden (rechter- en linkerwiel) tegelijkertijd vervangen? Beide kanten zien er nog nieuw uit. Die remmen dateren van 99 maar zijn ondertussen bijna niet gebruikt - altijd korte afstanden en een voorzichtige chauffeur - maar dat zal nu veranderen.
R5 Baccara: trommelrem rechtsachter doet niet mee
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Heb je het verschil alleen met de handrem? Dan lijkt me in het stelmechanisme daarvan te zitten. Is het ook met de voetrem, dan lijkt vervangen van de voeringen me de oplossing. Beide kanten tegelijk vervangen. Bij een onderdelenhandel kost dat niet heel veel, dus ik zou stoppen met schuren.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Als ze een remmentestbank hebben, dan hebben ze dit verschil met de gewone remmen wel opgemerkt. Met een proefrit is het haast niet te merken, achterremmen kunnen vrijwel niet blokkeren. De handrem natuurlijk wel. Hij remt wel rechtuit?
Anders even een telefoontje aan wagen.
Anders even een telefoontje aan wagen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Je hebt niet per ongeluk een lekkende remcilinder? Ik neem aan dat je dat ook hebt bekeken
Zou kunnen, maar dit heeft niets met de handrem te maken, die bedien je dmv een kabel
Daar heb je een punt, tenzij er remolie lekt op je trommel
LOL. De linker rem (die dus stukken beter remt en remde) had wel een lekkende cylinder, één smeerboel binnen die trommel.
Schoongemaakt - gekuist zeggen ze bij ons - en cylinder vervangen. Ik dacht dat de keuring zich vergist had (ze hebben wel degelijk een testbank), dat de linker slechter zou remmen, maar uit m'n eigen testjes blijkt dus het tegendeel. De rechter heb ik dus ook al een aantal malen opengegooid, alles beweegt en is afgesteld volgens het boekje. 't Is alleen dat die remschoenen minder wrijving ondervinden dan een ijspiste en of ik daar nog iets kan aan doen.
Schoongemaakt - gekuist zeggen ze bij ons - en cylinder vervangen. Ik dacht dat de keuring zich vergist had (ze hebben wel degelijk een testbank), dat de linker slechter zou remmen, maar uit m'n eigen testjes blijkt dus het tegendeel. De rechter heb ik dus ook al een aantal malen opengegooid, alles beweegt en is afgesteld volgens het boekje. 't Is alleen dat die remschoenen minder wrijving ondervinden dan een ijspiste en of ik daar nog iets kan aan doen.
en dan nu op naar de keuring denk ik?
tegenwoordig kunt ge uw auto toch gratis laten controleren bij verschillende dealer etc, een of andere veiligheidscampagne. das mss ook wel handig om het ff uit te gaan testen.ghp schreef:Ik denk dat ik toch beter eerst iets doe aan die rechter rem. Nee? De keuring is bij ons jammer genoeg niet gratis, ergens een 30. Maar het heeft weinig zin om zonder ingrijpen terug te keren.
http://www.denkaanuwgezondheid.be/
trommel opschuren en schoonmaken met remmenreiniger, links en recht remschoenen vervangen, kosten een paar tientjes
Mis poes. De cylinder bleek toch lek. Bon, ondertussen het meeste roest verwijderd van de ankerplaat en geschilderd met Hammerite. Morgen nog een cylinder gaan kopen. Had ik dus beter een set gekocht, dan waren alle onderdelen vernieuwd.
Never ending story. Remschoenen langs beide zijden vernieuwd, maar nu zit de handrem in de slappe was, zelfs als ik 'm helemaal aanspan, kan ik de wielen met de losse hand draaien. Blijkt ook nog een heel verhaal te zijn, de "règlage du frein à main".
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Heb je de handrem ook onderaan de hendel (boven de uitlaat) gespannen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Tussen het hitteschild van de uitlaat en de wagenbodem zit nog een stelmechanisme van de handrem. Deze spant beide kanten tegelijk aan. Maar op zich zou het goed afstellen van de voeringen (trommel draait net vrij) voldoende moeten zijn.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
- Locatie: Zwinderen
- Contacteer:
Maar je zal hem wel met dat kartelwieltje eerst ongeveer goed moeten zetten. Ik neem aan dit nieuw bij de voeringen zat?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Nee, ik heb het niet juist gezet, nee het zat niet bij de voeringen. Daarvoor had ik dus een set moeten kopen, terwijl ik driemaal naar de winkel gelopen heb: 1 cylinder, 2 paar schoenen, 1 cylinder. Het is zelfs mogelijk dat de set goedkoper was.
http://users.skynet.be/ghp/skynet_budge ... t5/R5.html
enkel overdag te bezichtigen (6h30-22h)
M'n broer is er nu mee naar de keuring, benieuwd of hij er door en daarna thuis geraakt.
De motor is bijna niet draaiende te houden na een warme start - bij een koude start draait hij perfect - maar dat wordt een nieuw onderwerp.
enkel overdag te bezichtigen (6h30-22h)
M'n broer is er nu mee naar de keuring, benieuwd of hij er door en daarna thuis geraakt.
De motor is bijna niet draaiende te houden na een warme start - bij een koude start draait hij perfect - maar dat wordt een nieuw onderwerp.