remleiding achter Twingo

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
twofuncky
Berichten: 3
Lid geworden op: za 4 mar 2006 20:52

Hallo,
Ik wil mijn achterste remleiding van een Twingo 95 vervangen.
Achteras was tegen leiding geduwd....
Iemand tips en dingen waarop ik moet letten ? Heb dit nog nooit gedaan...
Leiding voor en achteraan gewoon losmaken ?
en van achteren naar voor onder de wagen schuiven ?
Alvast bedankt !!
gr
Davy
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

welk deel wil je vervangen? Deel op de achteras vanaf de slang of tussen de hoofdremcilinder en slang?

Het 30-stappen-remleiding-vervangen-plan:
1. regel een fiets of vervangend vervoer
2. plaats een stang tussen je gas en koppelingspedaal, zodat je rempedaal half ingedrukt is en dus je wielen geblokkeerd zijn.
3. krik auto op
4. plaats assteun
5. pak steutel 7/8
6. draai onluchtingsnippel los en vang de remvloeistof op en draai daarna weer dicht.
7. pak sleutel 10/11
8. probeer leiding los te draaien
9. start met schelden
10. pak de griptang
11. draai de leiding los aan beiden kanten
12. remleiding los
13. rij met de remleiding naar de brezan en vraag om een nieuwe
14. rij naar huis
15. buig de remleiding in dezelfde vorm
16. vastdraaien remleiding
17. laat je rempedaal los
18. draai je ontluchtingsnippel open en zet er een bakje onder
19. pak bakkie koffie
20. kijk ff wanneer het gaat druppelen
21. net zo lang wachten tot er geen lucht meer uitkomt
22. zo nodig met twee man ff netjes ontluchten
23. houdt remvleoistofniveau in de gaten in t reservoir, laat niet onder minimum komen.
24. ontluchten ok? Wiel erop, zet auto op de grond
25. remmen oppompen.
26. voorzichtig proefrondje
27. check leiding en nippel op lekkage.
28. geen lekkage? Grote remtest ;)
29. alles klaar? ff smilen..
30. Veel plezier, volgende klussie ;)
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Haas schreef: ...
7. pak sleutel 10/11
8. probeer leiding los te draaien
9. start met schelden
10. pak de griptang
11. draai de leiding los aan beiden kanten
12. remleiding los
13. rij met de remleiding naar de brezan en vraag om een nieuwe
14. rij naar huis
15. buig de remleiding in dezelfde vorm
16. vastdraaien remleiding


erg herkenbaar :lol:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik zoe het altijd zo:

Stap 1 - Stook de nippel van de leiding warm
Stap 2 - Draai de remnippel los met een goede gladde sleutel. Ga er niet aan hangen, maar geef er een goede tik op!!

Lukt dit niet:

Stook de nippel opnieuw warm, en pak een GOEDE griptang, en draai de nippel los. Met diezelfde griptang kan je hem ook weer goed vast zetten.

Let erop met stoken dat niet je auto in de fik vliegt, want remolie wil best goed branden!!

Dit werkt 9 van de 10 keer echt prima, zelfs bij renaults :D
twofuncky
Berichten: 3
Lid geworden op: za 4 mar 2006 20:52

Tof :biertjuh:
Langste leiding (tussen cilinder en slang)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als e dnippel nog netjes is, een ringlsleutel opzetten. ff lichtjes op spanning zetten met een vinger en dan met een hamer een tik verkopen idd, dan komtie wel los.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

kan je die nippels los krijgen bij reno of zo? ben er eentje kwijt :(
zijn er ook specifieke gereedschappen nodig om de leiding in zijn vorm te plooien of om koppelingen te maken?
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Haas schreef:als e dnippel nog netjes is, een ringlsleutel opzetten. ff lichtjes op spanning zetten met een vinger en dan met een hamer een tik verkopen idd, dan komtie wel los.
Een steeksleutel ram je minder snel over de kop dan een ring. Ik gebruik geen ring op oud metaal wat waarschijnlijk muurvast zit.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Johan_16v schreef:kan je die nippels los krijgen bij reno of zo? ben er eentje kwijt :(
zijn er ook specifieke gereedschappen nodig om de leiding in zijn vorm te plooien of om koppelingen te maken?
automaterialen boer heeft ze zo voor je :)
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Chris@R5 schreef:
Haas schreef:als e dnippel nog netjes is, een ringlsleutel opzetten. ff lichtjes op spanning zetten met een vinger en dan met een hamer een tik verkopen idd, dan komtie wel los.
Een steeksleutel ram je minder snel over de kop dan een ring. Ik gebruik geen ring op oud metaal wat waarschijnlijk muurvast zit.
met een ring gebruik je alle aanlegvlakken van een boutkop en dus verdeel je de druk over een groter oppervlak.
andersom geredeneerd zou je meer kracht uit kunnen op een boutkop met een ringsleutel dan een steek omdat je dus meer oppervlakte hebt en dus meer kracht kunt zetten voro t materiaal t begeeft. :)
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Ik verwachtte al zoiets van je terug :lol:
Als ik kracht zet met een ring vind ik juist dat ie sneller over de hoekjes heen schiet. Ik snap 100% de hele redenering. Echter, als je een steeksleutel erop zet en deze naadloos op de moer aansluit dan boeit het niet als de hoekjes wat gaar zijn. Ik heb zo vaak dat ze met een ring niet meer te redden zijn, maar wel met een steek :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Chris@R5 schreef:Ik verwachtte al zoiets van je terug :lol:
Als ik kracht zet met een ring vind ik juist dat ie sneller over de hoekjes heen schiet. Ik snap 100% de hele redenering. Echter, als je een steeksleutel erop zet en deze naadloos op de moer aansluit dan boeit het niet als de hoekjes wat gaar zijn. Ik heb zo vaak dat ze met een ring niet meer te redden zijn, maar wel met een steek :)
Dan heb jij toch een verrot setje ringsleutels. Ik gebruik alleen een steeksleutel als... euh? Gebruik ik steeksleutels? Daar kun je eigenlijk niet serieus iets mee losdraaien.

Voor de leidingen gebruik ik een leidingsleuteltje :) Dit is een 6 kants 'ringsleutel', erg breed, met een gleuf om m over de leiding te schuiven.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

yeps..dat zijn nette sleuteltjes riel! Had ook een setje, die ben ik alleen kwijt.. :( |: Nu dus ff tijdelijk losdraaien met een griptang. Vastdraaien....pas als ik n nieuw setje heb ;)
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Haas schreef:
Johan_16v schreef:kan je die nippels los krijgen bij reno of zo? ben er eentje kwijt :(
zijn er ook specifieke gereedschappen nodig om de leiding in zijn vorm te plooien of om koppelingen te maken?
automaterialen boer heeft ze zo voor je :)
haasje, heb ik nog andere materialen nodig? :lol:
voor die leidingen in de gewenste vorm te plooien of zo, of gaat dat met de hand zo of met een flesje bv.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

oude leiding eraf halen, meenemen voor de lengte. Daar felsen ze er twee gewenste nippels aan en klaar. Thuis ff op maat buigen, gaat prima met de hand, niet te scherpe bochten maken.
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

danku zeer! :worship:
Plaats reactie