Achterrem R19 cabrio zit vast (opgelost!)

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
meeuwis
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 jul 2006 12:42

Juist met dit mooie en warme weer is mijn rechter achterrem van mijn R19 vastgeslagen. Het ding zit zo vast dat ik zelfs met wikken en een paar tikken erop hij niet meer losschiet.

Het volgende heb ik gedaan:
Achterzijde opgekrikt en linksachter gecontroleerd >> Zit los.
Rechtsachter wiel eraf gehaald en een paar klappen op de trommel gegeven >> geen reaktie.
Wiellager bekeken (voor zover dat kan) >> Ziet er nog gezond uit.
Rechtsachter remleiding losgedraaid en laden bloeden >> remvloeistof loopt er gewoon uit.
Handremkabel gecontroleerd >> Ziet er gezond uit en werkt.

Heeft iemand enig idee hoe ik de boel nu loskrijg? Er moet aan de binnenzijde toch een mogelijkheid zijn om de remschoenen terug te stellen? Kan alleen niets vinden of kijk met mijn neus..............

Hulp wordt erg op prijs gesteld............. heb het warm en zoek verkoeling!
Laatst gewijzigd door meeuwis op di 15 aug 2006 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

je remsegmenten hangen waarschijnlijk vast in de trommel.

heb je al eens geprobeerd om de auto achteruit te duwen? dit omdat de remschoen niet recht tegen de trommel aandrukt maar hij zet zich extra vast als je remt tijdens het rijden. probeer maar eens.

anders moet je trommel eraf. misschien is de veer die je segmenten terugtrekt stuk, of je remcilinder hangt vast.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Trommel eraf is juist het probleem ;)

Inderdaad stukje achteruit, HANDREM LOS :p, en rossen op die trommel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

een overtollige maat kruipolie doet ook wel een wonderen.
en anders ff een slagtrekker halen bij een garage :)
meeuwis
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 jul 2006 12:42

Heren,

Dank jullie wel voor de adviezen. Helaas heb ik ook geprobeerd achteruit te rijden (wel met draaiende motor dus......, eventueel remdruk?). Het ding gaat in ieder geval achteruitrijdend niet los.

Nu vertelde iemand dat er aan de achterzijde (je ankerplaat dus die aan je as zit) een rubberen dopje zit wat je kan verwijderen. Daarachter zou een stelschroef voor je remmen moeten zitten. Klopt dit? De persoon vertelde mij dat je dan met een schroevendraaier wat kon uitvoeren.

Ik kan alleen dat rottige dopje niet vinden.........

Iemand enig idee?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, dat zit er echt niet :)
Gaat de trommel er zo niet af?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
meeuwis
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 jul 2006 12:42

Hallo Riël,

Nee, de trommel wil er gewoon niet vanaf. Het rare is dat ik ook niet hard reed (wilde gewoon uitparkeren).

Is het een goed idee om dan maar gewoon de boormachine te pakken en de pinnen waar de remschoenen opzitten maar gewoon uit te boren? Ik weet dat ik dan ook de ankerplaat moet vervangen maar volgens mij zit deze met bouten vast.

Klopt mijn veronderstelling? (voordat ik een hele achteras moet gaan vervangen (I) ) Volgens mij is dit nu nog de enige oplossing.........
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Het verhaal van de "stelschroef" is in zoverre waar dat deze zich niet achter de ankerplaat bevind, maar zich laat bedienen door 1 van de wielboutgaten. Met wat pielen met de schroevendraaier kan je het stelmechaniek ontspannen waardoor de schoenen weer vrij komen. Bij VW bijvoorbeeld werkt dit prima, maar bij renault moet je er geluk mee hebben.

Succes
meeuwis
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 jul 2006 12:42

De trommel is los!

Kost me wel een nieuwe ankerplaat maar ja, ik had al met bijkomende kosten rekening gehouden.......

Wat er nou gebeurd is weet ik niet maar de remvoeringen lagen los in de trommel en hadden alles geblokkeerd. Kon dus niets meer verdraaien, stellen of wat dan ook doen. De remvoeringen hadden trouwens nog een redelijke dikte (heb veel erger gezien.....) dus dat is wel vreemd.

Nu maar even voorzichtig de rest controleren en de boel fixen.

Bedankt voor jullie hulp!
Plaats reactie