Technische specificatie remsysteem r19 16V

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Q-Bucks 16v
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 jun 2006 11:49
Locatie: Limburg

Heeft iemand misschien een boekje of papier werk over de werking van het remsysteem van de r19. ik heb hier allerlei vreemde verschijnsels en weet niet waar het precies aan kan liggen.
frank_williams
Berichten: 3135
Lid geworden op: zo 2 dec 2001 0:00
Locatie: Breda

Als je nou de verschijnselen eens beschrijft komt dit forum je wellicht nog van pas :)
Q-Bucks 16v
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 jun 2006 11:49
Locatie: Limburg

hehe zou goed kunnen, maar dat heb ik reeds ook al gedaan :)

Ik zal ze dan even kort opsommen:
-als ik op de rem trap hoor ik een luide BURRRRRRRRRR
-de abs werkt niet of amper
-de remolie loopt terug van remsysteem naar het reservoir.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Q-Bucks 16v schreef:hehe zou goed kunnen, maar dat heb ik reeds ook al gedaan :)

Ik zal ze dan even kort opsommen:
-als ik op de rem trap hoor ik een luide BURRRRRRRRRR
-de abs werkt niet of amper
-de remolie loopt terug van remsysteem naar het reservoir.
1. niet meer rijden
2. abs eraf halen
3. verder rijden :)

je wilt niet weten wat er gebeurd als je door de rem heen trapt. ik vermoed dat je abs pomp kapot is en dat kan een duur geintje worden :|
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Q-Bucks 16v
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 jun 2006 11:49
Locatie: Limburg

Ja daar zat ik ook al aan te denken om de abs er vanaf te hale maar ik vraag me alleen af hoe dat in zn werk moet gaan?! O-) kan iemans maybe wat richtlijnen geven?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

uhm ff kijken..

is nog aardig wat werk(ff opgezocht op team1916v):

-Rembekrachtiger vervangen
-Hoofdremcilinder vervangen
-Remvloeistof resevoir (+nieuwe dop, want andere aansluitingen) vervangen
-Stukje vacuumslang

volgens mij kom je zo een heel eind. je lampjes en kabelboom moeten weg voor de apk, maar dit is vast ook wel anders te ontwijken?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

geleend van team1916v schreef: De werkzijze (althands, de manier waarop wij het hebben gedaan....)

Allereerst wat ruimte maken door o.a. het luchtfilter te verwijderen en het koelvloeistofvaatje los te halen en aan de kant de doen.

Daarna begin je gewoon met alles wat ABS is weg te halen
In welke volgorde wijst zich vanzelf wel, gewoon alles losdraaien en verwijderen. Om uiteindelijk de pomp te verwijderen, zal je het rempedaal/de boutjes bij het rempedaal los moeten halen. Dit is wel een lastig klusje vanwege het gebrek aan ruimte. Het handigste gaat dit met een ratel met wat verlengstukken en zo'n 'draaibaar tussenstuk'.

De computer en nog veel meer draden en rotzooi bevinden zich achter het schutbord en zijn erg makkelijk te verwijderen. Wanneer je alle kabels en dergelijke hebt verwijderd en losgehaalt van de accu, zal je ABS lampje uitgaan

De opbouw wijst zich eigenlijk ook vanzelf... Eerst de rembekrachtiger monteren, dan kan je ook het rempedaal weer vastzetten. Dan de hoofdremcilinder erop, met het remvloeistof resevoir. Zeer waarschijnlijk heb je voldoende lengte aan remleidingen om alles weer vast te zetten en hoef je geen nieuwe remleidingen te trekken.

Dan het ontluchten... dit is wel lastig, aangezien die klere dingen vooral aan de achterkant erg snel afbreken
Handig is het om er voordat je ze losdraait eerst een paar tikjes (niet te hard) met de hamer op te geven en er wat WD-40 op te spuiten. Het ontluchten zal je waarschijnlijk wel een paar keer moeten doen, bij mij moest het 3 keer voordat alles echt goed was. De eerste keer hebben wij hem aan de ontluchtingsmachine gehangen (zet het systeem onder druk en vult bij). Hierna leek alles goed, totdat je 2x geremt hebt en het pedaal op de bodem komt zonder nog te remmen....... De tweede keer handmatig ontlucht, daarna ging het al beter, namelijk 10x remmen voordat het pedaal op de bodem kwam... Vervolgens nog een keer aan de machine gehangen en wederom kwam er wat lucht uit. Dat waren dan gelukkig wel de laatste restjes, want daarna was hij goed
zo nog duidelijker
Laatst gewijzigd door Martijn Kool op di 11 jul 2006 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

kool schreef:
geelnd van team1916v schreef: r
geelnd ?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Erik (Schepjes) schreef:
kool schreef:
geelnd van team1916v schreef: r
geelnd ?
r?

(0)
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

kool schreef:
Erik (Schepjes) schreef:
kool schreef:
geelnd van team1916v schreef: r
geelnd ?
r?

(0)
R ?

:beer:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

kapot abs-systeem (lek)
De BRRR is normaal , is de pomp.
Verreweg de beste prijs/resultaat oplossing is het hele abs ombouwen naar een conventioneel remsysteem.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Q-Bucks 16v
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 jun 2006 11:49
Locatie: Limburg

Jow thanks mannen! dan ga ik maar uns zweten en zwoegen :) fijn dat jullie me hebben geholpen!
Q-Bucks 16v
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 jun 2006 11:49
Locatie: Limburg

Ik vond een oude topic van me over mn abs'je, dus ga maar ff verder hier. Ik wil dus mn remsysteem ombouwen naar een conventioneel systeem maar wou ff vragen welke onderdelen ik moet aanschaffen en welke type nummers allemaal.

bedankt voor de uitleg!
Plaats reactie