ACT: Remsysteem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Post Reply
Ronald1916V
Posts: 5548
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Location: Zwolle

Post by Ronald1916V »

Tom wrote:Dat dacht ik dus ook :~
En zo hebben we het ook gedaan. Eerst ontlucht bij de HRC door de nippels een voor een te doen (maar daar leek niet veel lucht in te zitten). En dan RA, LA, RV, LV. Nu zat ik net echter in de Haynes van de clio te lezen en daar staat voor NON ABS voertuigen RA, LV, LA, RV.

Ik denk dat ik morgen nog maar eens een poging ga doen. Dit remt wel, maar is echt niet fijn.
Het is mij altijd geleerd om te beginnen bij de rem het verste van de hoofdremcilinder af, dus dan kom je inderdaad op RA,LA,RV,LV tenzij 't een rechtsgestuurde auto is met HRC rechts natuurlijk :)

Mooi dat ie in ieder geval remt.. wel zo prettig :p
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

ik was ook verbaast toen ik net anders las (zo doe ik het ook nooit). Het remt idd en ook gewoon tot blokkeren aan toe maar je moet er echt veel te diep voor trappen. Echt niet fijn. Hier moet toch wat aan veranderen. Zijn er bekende plekjes waar wel eens een lekkere luchtbel blijft hangen? :~
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Post by Jean-Paul-S »

Dacht ook een keer dat hij perfect ontlucht was, kwam alleen maar olie. Bleek RA nog een sloot lucht in de leiding vast te hangen.

al ss ff met een sleutel tegen de leidingen getikt?
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

Ik kan het niet uitstaan als het niet werkt zoals ik wil (0) , dus net maar weer effe twee uurtjes in de werkplaats gezeten. Moraal van het verhaal, hij remt nu als een tiet! Knalhard en een directe kortere slag. Je voelt het verschil toch wel tussen een laguna en clio HRC.

Waarom nu wel gelukt? Ik heb als eerste alle leidingen en koppelingen nogmaals nagetrokken en op lekkage gecontroleerd. Dit bleek allen goed. Daarna heb ik voor de remmen los gehaald en de klauwen los gehangen aangezien ik vermoede dat het probleem voor zat. Om het gemis aan remschijf op te vullen effe een dop uit de kar ertussen gezet. Toen ben ik gaan ontluchten (en toch maar eens kruislings geprobeerd) en terwijl ik ontlucht heb ik voor de klauw flink gedraaid en op en neer bewogen om eventuele luchtbellen te laten ontsnappen. En zowaar kwamen er links en rechts flinke stukken lucht naarbuiten! rondom twee keer goed lang ontlucht (achter bleek alles al goed) en toen was het dus prima. Op de een of andere manier blijft er dus toch flink lucht hangen in de voorklauw in gemonteerde toestand.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos
Posts: 4534
Joined: Tue 8 Jan 2002 0:00
Location: Enschede

Post by Vos »

wat is een clio HRC?? :p
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

HRC= hoofdremcilinder :wink:
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

HoofdRemCilinder 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Vos
Posts: 4534
Joined: Tue 8 Jan 2002 0:00
Location: Enschede

Post by Vos »

:beer:
Haas
Posts: 26590
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Location: Nijmegen

Post by Haas »

Tom wrote:Ik kan het niet uitstaan als het niet werkt zoals ik wil (0) , dus net maar weer effe twee uurtjes in de werkplaats gezeten. Moraal van het verhaal, hij remt nu als een tiet! Knalhard en een directe kortere slag. Je voelt het verschil toch wel tussen een laguna en clio HRC.

Waarom nu wel gelukt? Ik heb als eerste alle leidingen en koppelingen nogmaals nagetrokken en op lekkage gecontroleerd. Dit bleek allen goed. Daarna heb ik voor de remmen los gehaald en de klauwen los gehangen aangezien ik vermoede dat het probleem voor zat. Om het gemis aan remschijf op te vullen effe een dop uit de kar ertussen gezet. Toen ben ik gaan ontluchten (en toch maar eens kruislings geprobeerd) en terwijl ik ontlucht heb ik voor de klauw flink gedraaid en op en neer bewogen om eventuele luchtbellen te laten ontsnappen. En zowaar kwamen er links en rechts flinke stukken lucht naarbuiten! rondom twee keer goed lang ontlucht (achter bleek alles al goed) en toen was het dus prima. Op de een of andere manier blijft er dus toch flink lucht hangen in de voorklauw in gemonteerde toestand.
hmz... lees het nu pas. Had ik je ook al kunnen vertellen, dat was bij de nieuwe voorklauwen van mijn 19 ook precies zo!
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

Wanker, vertel dat dan de volgende keer wat eerder :lol: :beer:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Posts: 26590
Joined: Wed 27 Mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Location: Nijmegen

Post by Haas »

(B)
Zal wat meer gaan lezen, ok ? :P
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

:lol: Ben al lang blij dat het weer normaal remt. Zo'n laag pedaal durf je echt niet mee te bumperkleven :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tim
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Post by Tim »

That's the spirit :D
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

Misschien moet ik de remmen van de 5 dan ook nog eens doen... Of hebben die daar geen last van?
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

heb jij ook last van sponzig/diep pedaal dan?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

Jep... Hij remt wel heel goed verder, maar het gevoel is een beetje wazig. Ik heb 'm wel 5 keer ontlucht, maar het is niet beter geworden. Misschien binnenkort effe komen voelen hoe jouw pedaal voelt.

Heb jij wel een originele 20,9mm HRC?
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

die had ik, ik ben nu overgestapt op laguna (23,8 meen ik). De mijne remde ook voldoende (ben er notabene mee op de testbank geweest) maar de loze slag was veel te groot en bleef veel te groot ondanks ook minimaal 5 keer ontluchten. Echt gruwelijk irritant. Het is het proberen waard om de voorklauwen effe los te hangen met ontluchten. Kleine moeite en bij mij maakte het echt het verschil.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
paulvanrooij
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Car: Twingo GT
Location: Oss
Contact:

Post by paulvanrooij »

en bij merijn zullen ze nog niet vastgerot zitten? ;) :p
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

haha... Nee, niet echt. Die heb ik zo los. :)
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

bij mij zat ook niets vast gerot :p . Dat had er nog bij moeten komen :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
zorro
Posts: 34
Joined: Wed 20 Jan 2010 11:35
Location: Barendrecht
Contact:

Post by zorro »

Hallo ff een vraagje over de achterremmen van een clio 3 phase 1rs.
Als ik mijn clio op de handrem zet, dan staat hij de andere ochtend muurvast. De auto wordt warm de garage in gereden en daar is het zo'n 17 graden.
Dus aan de kou kan het niet liggen.
Nu heb ik hem s'nachts niet meer op de handrem staan, maar dan nog kleeft hij smorgens een klein beetje.

Nu ben ik vanmmidag ff langs de garage gereden en daar zeiden ze dat ze er niets aan kunnen doen omdat er metaaldeeltjes in de blokken (voeringen) zitten en dat hij daarom een beetje vastroest.

Maar als dat zo is dan zou in princiepe elke clio daar last van moeten hebben toch?

Wat denken jullie van het antwoord van de garage?
Klop dit of is dit bullshit? :H:
Arco
Über-Spammer
Posts: 18282
Joined: Fri 11 Feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Location: Gouda

Post by Arco »

Dat ze vastzitten kan kloppen. Hebben meer auto's last van. Je remblokken worden eigenlijk altijd al een beetje aandrukt op je remschijven.
Door warmteontwikkeling zetten je remschijven en remblokken iets uit waardoor deze elkaar echt raken bij stilstand. Ze "smelten" dan iets samen. Als je na een aantal uur stilstand wegrijdt, moeten deze delen van elkaar los komen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc"
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
zorro
Posts: 34
Joined: Wed 20 Jan 2010 11:35
Location: Barendrecht
Contact:

Post by zorro »

Aha, weer wat geleerd.
Thanks. (Y)
Ronald1916V
Posts: 5548
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Location: Zwolle

Post by Ronald1916V »

Nah, ze mogen echt niet blijven kleven dat ze echt los moeten komen. waarschijnlijk moeten je achterremmen even uit elkaar om schoongemaakt te worden, de blokken kleven een beetje in de houders.

Eventjes schoon laten maken dus.
Johan
Posts: 4179
Joined: Thu 13 Dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Location: Nijmegen
Contact:

Post by Johan »

Is een remdrukbegrenzer van een clio 16v hetzelfde als van een 5 GTT? Dat ding lekt nu een beetje, dus moet een nieuwe. Gelijk maar een nieuwe hoofdremcilinder als ik dan toch bezig ben. Heeft het nog nut om een grotere HRC te monteren, op een gtt met std remmen?
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Volgens APO.nl zijn ze wel verschillend, ik zou toch zeggen dat ze wel uitwisselbaar zijn?

Voor HRC, voor de GT's had je 19 en 20.6mm versies. Uiteraard even de 20.6 versie nemen. Groter heeft geen zin, de korter de slag de harder je moet trappen.

Je neemt alleen een grotere HRC als je klauwen ook grotere remzuigers hebben :)
Johan
Posts: 4179
Joined: Thu 13 Dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Location: Nijmegen
Contact:

Post by Johan »

Ok 20.6, ik zal eens gaan informeren bij de brezan.
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

Waarom vervangen? als die HRC nog goed is zou ik hem lekker laten zitten.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Merijn
Über-Spammer
Posts: 31500
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Post by Merijn »

Ik zou 'm ook lekker laten zitten... En anders heb ik nog wel een goeie standaard HRC voor je. Zelf heb ik er een 20,6 opzitten, omdat ik dacht dat de mijne defect was. Bleek achteraf niet zo te zijn...

Je merkt er overigens zo goed als niks van!
Johan
Posts: 4179
Joined: Thu 13 Dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Location: Nijmegen
Contact:

Post by Johan »

Omdat ik denk dat er wat remdruk weglekt als ik het pedaal ingedrukt houd. Pedaal kan ik heel langzaam verder naar beneden drukken. Is alleen als ie goed warm is. Het remvloeistof niveau zakt niet dramatisch snel naar beneden. Ik vervang eerst de remdrukbegrenzer, die is zoiezo kapot. Ff nieuwe remvloeistof erop en dan kijken we verder. Maar ik denk dat die HRC na 20 jaar dienst ook wel met pension mag.
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

en als dat nou weg lekt bij een klauw?
was je wielen goed en ga en ga een paar dagen rijden, controleer dan alle 4 de wielen... als er 1 heel smerig is vergeleken met de rest weet je dat daar de klauw zweet/lekt....
Johan
Posts: 4179
Joined: Thu 13 Dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Location: Nijmegen
Contact:

Post by Johan »

Dat zien we dan wel weer. Ik zie niets van een lekkage aan de binnenkant van de velgen. 5je staat mooi binnen de komende week en ga er niet mee rijden. Eerst maar eens remdrukbegrenzer vervangen.
Tom
Moderator
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Car: MB
Location: 's-Hertogenbosch

Post by Tom »

tutuur wrote:en als dat nou weg lekt bij een klauw?
was je wielen goed en ga en ga een paar dagen rijden, controleer dan alle 4 de wielen... als er 1 heel smerig is vergeleken met de rest weet je dat daar de klauw zweet/lekt....
Lijkt me niet echt nodig. Johan zegt toch waar hij lekt..........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Post by tutuur »

sorry, alleen laatste post gelezen :~
Johan
Posts: 4179
Joined: Thu 13 Dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Location: Nijmegen
Contact:

Post by Johan »

Johan wrote:Dat zien we dan wel weer. Ik zie niets van een lekkage aan de binnenkant van de velgen. 5je staat mooi binnen de komende week en ga er niet mee rijden. Eerst maar eens remdrukbegrenzer vervangen.
Zo, eindelijk de remdrukbegrenzer binnen en gemonteerd. De oude lekte nogal na nog eens goed gegeken te hebben. Alleen hoe stel je dat ding af, gewoon ervoor zorgen dat aan de voorwielen net eerder blokkeren dan de achterwielen?
Post Reply