ACT: Remsysteem

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

oxidatierandje op de zuiger johan?
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

nee geen oxidatie. Wel zat er allemaal witte vette zooi.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Vandaag op Voske's clio een setje Brembo Max gemonteerd. Ik had ze al eens eerder gezien maar daar alleen de standaard-spec bremboschijf zonder lak.

Schijf ziet er erg afgewerkt uit, en is voorzien van een nette laklaag, dus ik verwacht dat die bruine roestrand voorlopig niet gaat optreden.

Ook zou het zo zijn dat de schijf al gehard is en dus niet meer 'ingeremd' hoeft te worden.

Nog een verschil met originele schijven zijn andere ventilatiekanalen welke de hitte van de schijf beter zouden kunnen afvoeren.

Dus als je een nieuwe schijf overweegt, loer eens bij de Aftermarketbedrijven voor zo'n setje Brembo's. Ze zijn nauwelijks duurder dan een originele schijf!

[img]http://catalogo.brembo.it/eng/bmax/images/bmax_disc.gif[/img]
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Ik heb zelf de Power disc van ATE, die lijkt hier veel op en heeft ongeveer de zelfde spec's ook deze zijn niet duur (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heb ze al onder mijn clio gezet, alleen nog niet mee gereden. Ze zagen er zeker netjes uit (Y)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

-grote bouten van de drager losmaken en de drager van de fusee pakken
uit een gtt-remtopic

maar als die bouten nu zo vast zitten als een huis wat kan ik dan het beste doen,
1) alles weer even vastzetten en even naar een garage rijden waar ze de 2 bouten even los en vast draaien zodat ik ze thuis wel kan losmaken?

of is andere beun manier :p
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Er zit loctite op die bouten, en ze zitten vast met 110 Nm. Als je geen luchtgereedschap hebt, kan je ze losdraaien met een pijp op je ratel. Willen ze nog niet los (wat ik me niet kan voorstellen) maak je de bout even iets warm, dan heb je geen last van de loctite. Maar los gaan ze altijd hoor.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Riël Notermans schreef:Ook zou het zo zijn dat de schijf al gehard is en dus niet meer 'ingeremd' hoeft te worden.
Bedoel je hiermee dat de schijf een hittebehandeling heeft ondergaan?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik neem aan dat ze ze op die manier harden. Het staat nergens, dus durf ik je niet 100% zeker te zeggen.
De zwarte rand is in elk geval gewoon een laklaag.

[img]http://www.performancealloys.com/images ... _disc1.gif[/img]
R-win
Berichten: 124
Lid geworden op: za 9 jun 2001 0:00
Locatie: Leeuwarden

Past een clio 16v hoofdremcilinder zonder aanpassingen op een 5 GT?
Wie heeft dit op zijn 5 en remt/voelt dit beter dan de conventionele? :(
paul89
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 20:31
Locatie: Zevenbergen

Nu zijn bij mij clio rs de wiellagers achter versleten. deze wil ik nu vervangen, maar nu stuite ik op een probleem.
Hoe demonteer ik de schijf er af. volgens mij met een soort poulie trekker.
mvg paul
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Is dat niet gewoon naafkapje los halen en moer eraf draaien.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
paul89
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 20:31
Locatie: Zevenbergen

nee volgens mij niet, ik heb het allemaal geprobeert
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Inderdaad gewoon de centrale moer losdraaien, en dan moet de schijf in zijn geheel met naaf los komen. Hij kan iets klemmen op de as, maar doorgaans moet je hem er gewoon met de hand af kunnen schuiven.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

bij een Clio II RS zit dat gewoon inderdaad met de centrale moer vast, kwestie van de remklauw+houder er af, dopje er af en de moer (dop 30) losdraaien, kan zijn dat het lager wat vastgerot zit op de as..
paul89
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 11 apr 2007 20:31
Locatie: Zevenbergen

oke bedankt, dan gaan we vd week gewoon weer proberen
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Bij de achterremmen van een clio en 5 zitten veertjes om de remblokken. Krijg je deze veertjes er bij, als je nieuwe blokken koopt? Kan 't me ff nie met zekerheid herinneren. Anyone?
rev it like a rental
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

nope
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Volgens mij niet, kep wel toevallig vorige week zo'n setje gekocht bij de Brezan. Moet je er 1 hebben op het ringweekend? :D
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Nope.

Setjes zijn leverbaar inck. spietjes bij de dealert.

77012202141 en ksot bijna 27 euro ex. BTW.

Is een setje voor met nog wat klein spul voor beide zijden.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

:(

Iemand nog zo'n veertje liggen toevallig?
rev it like a rental
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Stukje stevig ijzerdraad als rondje door gaatje buigen werkt ook goed.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Menno schreef::(

Iemand nog zo'n veertje liggen toevallig?
Dat zeg ik Hans! Ik heb zo'n setje bij de Brezan gehaald, voor stuk minder geld overigens. 4 veertjes en 2 hoekijzertjes voor 12.50 oid.

Kan je anders wel een veertje op de post gooien?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

leute,

wegens kromgetrokken voorschijven :~ (na 3 jaar gebruik) ben ik aan het kijken naar andere remschijven voor op me clio 16v. De schijven die ik nu heb zijn deze:

http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... /typ_s.htm

ik wil wel graag met gaten en groeven voor de looks. Iemand nog ideeen welk type schijf/merk ook wel geschikt zijn?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zijn die krom? wat doe je met die dingen dan...?

ik trap ze redelijk goed op, maar heb nog nooooit kromme schijven gehad.
Is het niet iets anders ? :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

geen idee, bij rem intrappen voel ik het iig goed in me pedalen woebelen, wat kan het anders zijn?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

vaak rem erop gehouden na stevig doorremmen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

wel eens, maar meestal voor stoplicht ofzo sta ik zonder rem erop.

Kan de open velgen schoonspuiten de schijf ook laten kromtrekken?

Tis puur als ik rem in trap woebelen/trillen in rempedaal en auto schudt dan lichtjes.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

trillen in je pedaal zijn het meestal je achterschijven...

Koud water op warme schijven is zowiezo nooit handig.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Joa maar daar gaan ze niet van kromtrekken?
Enfin, 3 jaar kan toch wel :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je auto afspuiten in een wasbox oid na een stukje rijden (je kunt er immers moeilijk je auto naartoe duwen) trekken ze echt niet van krom. Anders is natuurlijk je auto direct vanaf het circuit vol op de schijf spuiten, maar dat doe je niet neem ik aan.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Circuit rijden doe ik verder niet. Schijven achter was wel issue mee tijdje terug. Maar als ik lichtjes rempedaal in trap remt het achter toch amper? dan voel ik het al in het pedaal.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dan is het nog de vraag of het achter of voor is :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

tja geen idee, stukje erin rijden? :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

heb gister even de vraagbaak erbij gepakt van de clio, hier staat in dat je bij het vervangen van de schijf alleen de remklauw met 2 bouten hoeft los te maken, schijf eraf, nieuwe schijf erop (2 torxen schroeven erin) en dan de klauw er weer op, 2 bouten vastdraaien ervan en klaar.

Hoef je verder de remblokken niet te demonteren? en past de klauw dan nog wel op de schijf als deze nieuw is? Neem aan dat de oude schijf wel wat ingesleten is en dus dunner?

Nieuwe schijven zit geloof ik ook een vetlaag op tegen het roesten, deze moet je eerst met ontvettings spul eraf halen neem ik aan? :)
Plaats reactie