Wegvallen remkracht en kraken Clio 16V '92

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

Help ! Remprobleem !

Na even wat stukken testen blijkt nu dat de remmen wel werken, maar bij hard remmen of het pedaal langer in te drukken door zachtjes te remmen het volgend probleem ineens opduikt.

Als ik rem gaat dat heel even goed, waarna de remkracht heel erg afneemt, het pedaal iets omhoog komt, gepaard met een krakend geluid dat doet denken aan een versnellingsbak die niet in z'n versnelling wil. Als ik het pedaal als ie dit doet loslaat en gauw weer intrap remt ie weer goed en zo herhaalt dit zich steeds.

Wat kan het zijn ? ABS ? De bekrachtiger ? Iemand idee ?
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

Misschien zit het probleem in een sensor van de ABS.
Son Boelie
Berichten: 279
Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
Locatie: Geffen - Noord Brabant

Jij hebt een behoorlijk probleem zal ik je zeggen.

Ga er vanuit dat je remblokjes helemaal op zijn, dat is het gekraak wat je hoort.

Als dat het niet is, check ff je remvloeistof peil en of het niet lekt.

Toevallig laatste tijd remvloeistof helemaal vervangen, zo ja, zit er waarschijnlijk lucht in.

Wat ook kan zijn, aangezien na het inhouden de druk minder word, dat je cilinder kaduuk is. In dat geval word het alleen maar erger en zelfmoord om te blijven rijden.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

Son Boelie schreef:Jij hebt een behoorlijk probleem zal ik je zeggen.

Ga er vanuit dat je remblokjes helemaal op zijn, dat is het gekraak wat je hoort.

Als dat het niet is, check ff je remvloeistof peil en of het niet lekt.

Toevallig laatste tijd remvloeistof helemaal vervangen, zo ja, zit er waarschijnlijk lucht in.

Wat ook kan zijn, aangezien na het inhouden de druk minder word, dat je cilinder kaduuk is. In dat geval word het alleen maar erger en zelfmoord om te blijven rijden.
Blokken zijn goed, vloeistofpeil ook en lekt niet. De auto remt de ene keer goed, de andere keer heb ik dit probleem. Zoals ik al zei als ik het pedaal loslaat en weer intrap remt ie weer goed enz. enz.

Heel vreemd. Maar zal geen zelfmoord ermee plegen hoor, breng hem wel gewoon weg. Iemand tips waarheen ?
StevenK
Berichten: 544
Lid geworden op: wo 2 apr 2003 19:36
Contacteer:

Vince [Clio 16V] schreef:Help ! Remprobleem !

Na even wat stukken testen blijkt nu dat de remmen wel werken, maar bij hard remmen of het pedaal langer in te drukken door zachtjes te remmen het volgend probleem ineens opduikt.

Als ik rem gaat dat heel even goed, waarna de remkracht heel erg afneemt, het pedaal iets omhoog komt, gepaard met een krakend geluid dat doet denken aan een versnellingsbak die niet in z'n versnelling wil. Als ik het pedaal als ie dit doet loslaat en gauw weer intrap remt ie weer goed en zo herhaalt dit zich steeds.

Wat kan het zijn ? ABS ? De bekrachtiger ? Iemand idee ?
Is 't pedaal dan ook hard ? Dan is 't de vacuümklep op je bekrachtiger.
Son Boelie
Berichten: 279
Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
Locatie: Geffen - Noord Brabant

Laat het even weten wat het uiteindelijk was. Ik zet mijn geld in op cilinder.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

StevenK schreef:
Vince [Clio 16V] schreef:Help ! Remprobleem !

Na even wat stukken testen blijkt nu dat de remmen wel werken, maar bij hard remmen of het pedaal langer in te drukken door zachtjes te remmen het volgend probleem ineens opduikt.

Als ik rem gaat dat heel even goed, waarna de remkracht heel erg afneemt, het pedaal iets omhoog komt, gepaard met een krakend geluid dat doet denken aan een versnellingsbak die niet in z'n versnelling wil. Als ik het pedaal als ie dit doet loslaat en gauw weer intrap remt ie weer goed en zo herhaalt dit zich steeds.

Wat kan het zijn ? ABS ? De bekrachtiger ? Iemand idee ?
Is 't pedaal dan ook hard ? Dan is 't de vacuümklep op je bekrachtiger.
Ja dat klopt ! Pedaal voelt dan hard aan ja, is dan niet verder in te trappen en trilt een beetje mee met het ratelend geluid.

Waar zit die vacuümklep precies op de bekrachtiger ? Hoe werkt ie ?
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

Ik ben inmiddels iets wijzer, er is vandag even vlug naar gekeken. Het schijnt dat het probleem zit in de bekrachtiger, deze zou zo af en toe niet genoeg vacuüm vasthouden.

Iemand ervaring met het vervangen hiervan, een indicatie van de prijs of een goed adresje om dit te laten doen ?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

een nieuwe bekrachtiger kost al gauw 300 euro.

het wegvallen van het vacuum kan diverse oorzaken hebben
- de trommel zelf is lek
- een klepje op de trommel waar de vacuumslang aan zit is lek
- de vacuumslang is lek
- het inlaatspruitstuk geeft onvoldoende vacuum aan de slang door een verstopping

alles checken alvorens de trommel te vervangen, neem er een van de sloop voor 10 euro of zoiets.

loshalen gaat door 4 moeren achter de pedalen los te schroeven en eerst de hoofdremcylinder in het motorcompartiment los te halen.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

Na nog even wat testen blijf ik het toch vreemd vinden dat ie dat krakende geluid maakt, wat volgens mij toch van de ABS komt. Als ik zachtjes rem en op een bepaalde snelheid kom, bijna tot stilstand hoor ik nu wat snel tikken wat ook iets in het pedaal te voelen is. Als ik het pedaal ingerdrukt houd en bijna stilstaat blijft dat tikken ook heel even doorgaan. Dat moet de ABS zijn lijkt mij....

Kan de ABS zo gaan doen door een bekrachtiger die niet goed is ?
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

evo schreef:Misschien zit het probleem in een sensor van de ABS.
Nog een keer... storing in een of meerdere sensoren?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dan zou het storingslampje moeten gaan branden......

Ik hou het ook op een lekke hoofdremcilinder.
evo
Berichten: 825
Lid geworden op: di 13 mei 2003 12:48
Contacteer:

Niet aan gedacht.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

robclio16V schreef:Dan zou het storingslampje moeten gaan branden......

Ik hou het ook op een lekke hoofdremcilinder.
Maar er lekt geen vloeistof of zo
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Dat hoeft ook niet.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

robclio16V schreef:Dat hoeft ook niet.
Maar is het dan niet zo dat als die hoofdremcylinder lek is dat ie het probleem altijd zou moeten vertonen ? Als ik hard rem bijvoorbeeld is er niks aan de hand
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

het is geen hoofdremcylinder of abs.

het is de regeling van het vacuum, dit is onbetrouwbaar, zeer waarschijnlijk door een klepje wat niet goed sluit, bij mijn 5 was dit exacte probleem te wijten aan een tweede klep op het inlaatspruitstuk, maar dit schijnt een clio niet te hebben.
door een tekort aan vacuum kun je niet remmen.

slangen en klep controleren, vervangen.

als er tekort vacuum in de rembekrachtiger is, is het pedaal keihard omdat een veer in de bekrachtiger standaard het pedaal tegenhoudt.
je gaat nu dus keihard trappen op de veer en omdat er geen vacuum is gebeurt er niets./
Onder normale omstandigheden voorkomt deze veer dat door het vacuum het pedaal naar beneden gedrukt wordt en de wielen blokkeren. De veer zit je nu dus eigenlijk in de weg wegens afwezigheid van een vacuum, het begint te kraken want dat pedaal wil maar niet verder.

als de hoofdremcylinder lek is, trap je door en kun je constant niet remmen, dat is hier niet zo.
als de bekrachtiger lek is, hoor je een gesis.
abs is elektronisch en de auto remt ook zonder abs prima.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik vind het beetje klinken als een abs storing. Bekrachtiger of cilinder zouden ook kunnen gezien je gevoelsmatige drukverlies..maar daar kan ik het door jou genoemde gekraak niet bij plaatsen.

Ik adviseer je om er even mee langs de dealer te gaan, en het rem en abs systeem even goed te laten nakijken.

Succes.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

Bart V schreef:Ik vind het beetje klinken als een abs storing. Bekrachtiger of cilinder zouden ook kunnen gezien je gevoelsmatige drukverlies..maar daar kan ik het door jou genoemde gekraak niet bij plaatsen.

Ik adviseer je om er even mee langs de dealer te gaan, en het rem en abs systeem even goed te laten nakijken.

Succes.
Dat gekraak is hoogstwaarschijnlijk de ABS pomp, er is dan ook trilling voelbaar in het pedaal.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

in ieder geval kun je hier niet mee doorrijden, te gevaarlijk.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

pierre schreef:in ieder geval kun je hier niet mee doorrijden, te gevaarlijk.
Nee das ook niet de bedoeling nee. Breng hem volgende week wel weg, denk naar Veban in Rijswijk, moest toch ook wat aan mijn uitlaat gebeuren, kan ie gelijk even kijken. Tis alleen zo vervelend dat ik zelf niet precies weet waar het hem in zit... Dan kunnen ze je van alles wijsmaken of dingen vervangen die misschien niet zo zeer nodig zijn.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

de oplossing is een diagnose te vragen, alvorens je besluit delen te vervangen of toch elders te repareren.
sommige garages zijn niet echt kundig, dat klopt wel.
Vince [Clio 16V]
Berichten: 76
Lid geworden op: do 23 sep 2004 21:50
Locatie: Rotterdam

Zekeringetje ABS eruit getrokken, probleem verholpen...

Heel vaag ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

pierre schreef: als er tekort vacuum in de rembekrachtiger is, is het pedaal keihard omdat een veer in de bekrachtiger standaard het pedaal tegenhoudt.
je gaat nu dus keihard trappen op de veer en omdat er geen vacuum is gebeurt er niets./
Onder normale omstandigheden voorkomt deze veer dat door het vacuum het pedaal naar beneden gedrukt wordt en de wielen blokkeren. De veer zit je nu dus eigenlijk in de weg wegens afwezigheid van een vacuum, het begint te kraken want dat pedaal wil maar niet verder.
Een beetje maar zo werkt het niet exact. Je rembekrachtiger bestaat uit 2 kamers, beide kamers bevatten een vacuum. Ertussenin zit een membraan. De as van het rempedaal zit aan dit membraan vast en gaat de hoofdremcilinder in. Het membraan wordt op zijn plek gehouden door een veer die het membraan en dus het pedaal terugduwt, zodat het membraan niet vanzelf de rem in gaat drukken als het bekrachtigd word!! Echter, deze is niet zo sterk, je trapt er wel doorheen.

Wanneer je nu op de rem trapt, gaat er een opening onstaan aan de achterkant van de bekrachtiger, waardoor buitenlucht (relatief gezien dus op 1 bar overdruk) aan die kant MEE drukt tegen het membraan, en dus meehelpt om het membraan in te drukken, dus de as die in de hoofdremcilinder uitkomt waardoor je kan remmen.

Zonder membraan hebben we geen drukverschil, waardoor we op eigen kracht de hoofdremcilinder bedienen en dan dus remmen.



Nu even wat rekensommetjes.

Je druk op het pedaal wordt door de arm met een factor 4 vergroot je bekrachtiger in. Bedenk dat de as door de bekrachtiger loopt en dan je hoofdremcilinder in.

Je hoofdremcilinder heeft een overbrenging die de kracht nog eens vergroot met een factor 9 (Dit is de verhouding tussen de inhoud van de zuiger van de hoofremcilinder en zuiger in je remklauw)

Dus als je met 10 kilogram op de pedaal drukt, druk je zonder bekrachtiging met 360 kilogram totaal op de remblokjes (da's 180 kg per blokje, immers, 2 blokjes per zuiger).



Nu gaan we de bekrachtiger aansluiten. We zullen eens stellen dat de diameter 20cm is, 3,14 x (0,1 meter x 0,1 meter) = 0,0314 vierkante meter. Op 1 bar drukt er 1000 kg op 1 vierkante meter, dus nu drukt er 31 kilogram op het membraan, alleen door de luchtdruk! Doen we dit weer vermenigvuldigen, komt er 31+10 x 36 kilogram op de blokjes ( dit even delen door 2) en dat is 738 kg per blokje!

vergelijken we dat eens met die 180 kilogram van tevoren en dan kun je raden waarom het pedaal zo hard aanvoelt met 180! Je mist bijna 600 kilogram die even meehelpt per blokje :) (Eigenlijk mis je die 30 kilogram aan de bekrachtiger dus maar even voor het idee).



dat was 'n leuk stukje tiepen :p
Son Boelie
Berichten: 279
Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
Locatie: Geffen - Noord Brabant

tijd over.......

Jij wiskunde leraar????
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Son Boelie schreef:tijd over.......

Jij wiskunde leraar????
Riel studeert voor Leraar automobieltechniek. :wink:

Maar klasse gedaan riel. dit is goed te begrijpen :worship:
Son Boelie
Berichten: 279
Lid geworden op: do 24 feb 2005 18:28
Locatie: Geffen - Noord Brabant

dat verklaart een boel.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Riël schreef:
pierre schreef: als er tekort vacuum in de rembekrachtiger is, is het pedaal keihard omdat een veer in de bekrachtiger standaard het pedaal tegenhoudt.
je gaat nu dus keihard trappen op de veer en omdat er geen vacuum is gebeurt er niets./
Onder normale omstandigheden voorkomt deze veer dat door het vacuum het pedaal naar beneden gedrukt wordt en de wielen blokkeren. De veer zit je nu dus eigenlijk in de weg wegens afwezigheid van een vacuum, het begint te kraken want dat pedaal wil maar niet verder.
Een beetje maar zo werkt het niet exact. Je rembekrachtiger bestaat uit 2 kamers, beide kamers bevatten een vacuum. Ertussenin zit een membraan. De as van het rempedaal zit aan dit membraan vast en gaat de hoofdremcilinder in. Het membraan wordt op zijn plek gehouden door een veer die het membraan en dus het pedaal terugduwt, zodat het membraan niet vanzelf de rem in gaat drukken als het bekrachtigd word!! Echter, deze is niet zo sterk, je trapt er wel doorheen.

Wanneer je nu op de rem trapt, gaat er een opening onstaan aan de achterkant van de bekrachtiger, waardoor buitenlucht (relatief gezien dus op 1 bar overdruk) aan die kant MEE drukt tegen het membraan, en dus meehelpt om het membraan in te drukken, dus de as die in de hoofdremcilinder uitkomt waardoor je kan remmen.

Zonder membraan hebben we geen drukverschil, waardoor we op eigen kracht de hoofdremcilinder bedienen en dan dus remmen.



Nu even wat rekensommetjes.

Je druk op het pedaal wordt door de arm met een factor 4 vergroot je bekrachtiger in. Bedenk dat de as door de bekrachtiger loopt en dan je hoofdremcilinder in.

Je hoofdremcilinder heeft een overbrenging die de kracht nog eens vergroot met een factor 9 (Dit is de verhouding tussen de inhoud van de zuiger van de hoofremcilinder en zuiger in je remklauw)

Dus als je met 10 kilogram op de pedaal drukt, druk je zonder bekrachtiging met 360 kilogram totaal op de remblokjes (da's 180 kg per blokje, immers, 2 blokjes per zuiger).



Nu gaan we de bekrachtiger aansluiten. We zullen eens stellen dat de diameter 20cm is, 3,14 x (0,1 meter x 0,1 meter) = 0,0314 vierkante meter. Op 1 bar drukt er 1000 kg op 1 vierkante meter, dus nu drukt er 31 kilogram op het membraan, alleen door de luchtdruk! Doen we dit weer vermenigvuldigen, komt er 31+10 x 36 kilogram op de blokjes ( dit even delen door 2) en dat is 738 kg per blokje!

vergelijken we dat eens met die 180 kilogram van tevoren en dan kun je raden waarom het pedaal zo hard aanvoelt met 180! Je mist bijna 600 kilogram die even meehelpt per blokje :) (Eigenlijk mis je die 30 kilogram aan de bekrachtiger dus maar even voor het idee).



dat was 'n leuk stukje tiepen :p
samenvatting :
alleen een dolle stier van 1000 kg kan goed remmen zonder bekrachtiging
Roald16v
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 30 mei 2003 15:49
Contacteer:

Vince [Clio 16V] schreef:Zekeringetje ABS eruit getrokken, probleem verholpen...

Heel vaag ;)
Ik heb precies t zelfde probleem gehad.. heb de zekering er ook es uitgetrokken, nadat ik dit heb gelezen, maar dan heb ik wel remdruk, maar niet voldoende, kan niet echt hard remmen.
Niels-16v
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 17 apr 2006 15:44
Locatie: Duiven
Contacteer:

Hoi,

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem als vince, maar bij mij gaat ook het lampje van de abs branden.
Ik zit er over te denken om die zekering er ook maar eens uit te trekken.
Of heeft iemand anders nog betere ideeen?
Plaats reactie