[5GTT] Hoe de remschijven + blokken te vervangen?

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
DoubleJ
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 4 aug 2004 8:11
Locatie: Best
Contacteer:

1) Haal het wiel eraf.
2) Verwijder het kapje welke de moet van de achteras afschermt(indien aanwezig)
3) Aan de onderkant van de remklauw zit een blokje waar de remblokken op rusten, dit blokje wordt op z’n plaats gehouden door borgpinnetje. Verwijder dit veertje en schuif het blokje onder de remblokken vandaan(naar je toe). Zorg dat je het borgpinnetje en het blokje niet kwijtraakt!
4) Verwijder de remblokken, maar zorg dat je de anti-rammel veertjes die op de remblokken zitten niet kwijtraakt.

De volgende stappen alleen uitvoeren indien je schijven ook gaat vervangen. Zo niet ga dan verder met stap 10 .

5) Maak de remklauw los door de twee bouten aan de achterkant van de remklauw los te draaien. Schuif vervolgens de klauw van de schijf. Zorg daarbij dat de ring die achter de schijf zit, blijft zitten.
6) Draai de borgmoer van de as los en schuif de schijf van de as.
Aangezien de wiellagers in de schijf zijn geperst, raad ik aan met nieuwe schijven ook gelijk nieuwe wiellagers er in te laten persen. LET daarbij OP dat de wiellagers na het persen ook geborgd moeten zijn dmv borgring; deze borgring zie je zitten als je van de buitenkant in de schijf kijkt(waar de borgmoer van van de as tegenaan komt te zitten). Ik raad ook aan niet zelf te persen, indien je er geen verstand van hebt. Goede automateriaalzaken doen dit meestal gratis als je de spullen ook koopt bij hun.
7) Smeer de as in met een beetje kopervet en schuif de nieuwe schijf over de as naar achteren.
8) Draai de borgmoer met ring weer op de as. De borgmoer moet stevig vastzitten.
9) Maak de remklauw weer vast.

Vanaf hier weer verder met de blokken. Bij nieuwe schijven monteer ook altijd nieuwe blokken.
10) Draai (dus niet duwen!) met een grote schroevendraaien (of iets anders plat materiaal) de zuiger van de remklauw zover mogelijk terug de remklauw in zonder de rubbers te beschadigen; controleer daarbij ook of het rubbertje om de zuiger heen niet gescheurd of poreus is(indien dit het geval, moet ie vervangen worden). Zorg dat een van de openingen van het kruis op de zuiger richting het ontluchtingsventiel wijst. (ik heb geen idee waarom, maar dit staat in de Haynes).
11) De nieuwe remblokken monteren is een beetje een pielwerk. Er zijn twee type remblokken. Het remblok voor de binnenkant(tegen de zuiger aan) en het remblok voor de buitenkant(deze is te herkennen omdat ie op het vlakke gedeelte een nokje heeft en de binnenste niet). Monteer de anti-rammel veertjes op de remblokken, zoals ze van de oude remblokken afgekomen zijn.
12) Smeer op de remklauw de randjes, waar de remblokken overheen schuiven, in met kopervet. Let hierbij op dat er geen kopervet op de schijven of rubbers terecht komt. Smeer ook het blokje(uit stap 3) in, waar de remblokken op komen te rusten.
13) Schuif de remblokken er in met het slijtgedeelte tegen schijven aan. Het remblok met het nokje aan de buitenkant!
14) Zorg dat de anti-rammel veertjes aan de bovenkant op het randje van de klauw ligt(zodat ze gespannen staan) en dat je ze niet onder het rand duwt.
15) Schuif nu aan de onderkant het blokje (uit stap 3) tussen de remblokken en de remklauw. Dit vereist enige handigheid. Wat ik altijd doe: ik zorg dat het blokje eerst onder het buitenste remblok geschoven wordt, tegen het binnenste remblok aan; dan vallen de blokken er niet meer uit. Daarna gebruik ik een hand om het binnenste remblok omhoog te trekken en met de andere hand met een klein hamertje het blokje onder het binnenste remblok tik.
16) Borg dit blokje weer met het borgpinnetje in het achterste gaatje van het blokje.
17) Vetkapje over de moer van de as, wiel monteren.
18) Voor het wegrijden, na het starten, even pompend de rem indrukken; hierdoor komen de zuigers tegen de remblokken aan.
De remmen zijn nog niet ingesleten, dus rijdt voorzichtig in het begin.

Succes.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hoe makkelijk (of zwaar) moet het terugdraaien van de zuiger (achter) gaan?
Het gaat bij mij namelijk ontiegelijk zwaar. Heb het idee dat dit niet klopt.
En als de zuiger op de een of andere manier vastzit...hoe krijg ik die dan los?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Rubbertje weg halen rond de uitkomende cilinder...en wd 40 oid er op/in spuiten.
En ff laten intrekken
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Heb m los weten te krijgen door flink te pompen met de remmen.
Kon de zuiger daarna terugdraaien.

Ik zag trouwens dat de oude remblokken anders gemonteerd zaten dan in het verhaal hierboven.
Het blokje met het nokje (uitsteekseltje) erop zat bij mij aan de binnenzijde (zuiger kant).
Heb ze nu omgewisseld (nokje aan de buitenkant dus). Er lijkt in de remklauw ook een uitsparing te zitten voor dat nokje.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als de zuiger eruit is, kun je de boel schoonmaken met spiritus en vervolgens de zuiger weer monteren met remmenvet. Dat is een blauw spul van ATE, op silicone basis, dat het zuigertje gangbaar houdt. Bedankt overigens voor de uitleg.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Wat voor functie heeft dat nokje
Op de remblokken eigenlijk?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dat vraag ik me dus ook af (nokje...).
Er lijkt in de remklauw een uitsparing te zitten waar het nokje in past, maar waarom weet ik ook niet.
En het maakt kennelijk dus ook niet heel veel uit als de blokken omgewisseld zitten(???). (Aangezien ik dus al vrij lang zo heb gereden....)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als ik het me goed herinner moest dat nokje juist tegen de remzuiger aanzitten om verdraaing van de zuiger te voorkomen.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

(Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok gelukkig zo heb ik ze namelijk ook altijd gemonteerd.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

:gun:
Waarom staat er dan in het mooie uitgebreide stappenplan hierboven dat het nokje aan de buitenzijde moet zitten?!?!!? (en heeft niemand dat gecorrigeerd...)
Nokje zat in de oude situatie inderdaad in de uitsparing van de zuiger. Maar ik zag toch ook duidelijk een uitsparing in de buitenkant van de klauw zitten waar-ie mooi in past...
Lekker is dat dan.
Moet ik mn blokken nou weer gaan omdraaien?!
Of kan het niet veel kwaad?


EDIT:
DoubleJ schreef: Zorg dat een van de openingen van het kruis op de zuiger richting het ontluchtingsventiel wijst. (ik heb geen idee waarom, maar dit staat in de Haynes).
nu weten we dus waarom....
:@ (N)
Plaats reactie