[5GTT] Hoe de remschijven + blokken te vervangen?

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
SimonBalk
Posts: 732
Joined: Mon 24 Feb 2003 8:32
Location: Heerhugowaard
Contact:

[5GTT] Hoe de remschijven + blokken te vervangen?

Post by SimonBalk »

Kan iemand mij een beetje uitleg geven hoe ik de remschijven voor en achter moet vervangen?

Liefst met een beetje beeld materiaal. Ik heb net even gekeken, maar voordat ik al het verkeerde los haal wil ik even wat advies van jullie :lol:

Alvast bedankt,

Sander
Matijs
Posts: 5380
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Matijs »

voor:
- wielbouten lossen
- auto opkrikken en op steunen
- wiel eraf
- de twee kleine boutjes aan de achterkant van de remklauw eruit draaien
- remklauw van de drager pakken en ff met een tie-rip aan de veer ofzo ophangen, zodat de remleiding onbelast blijft
- remblokken eruit pakken
- grote bouten van de drager losmaken en de drager van de fusee pakken
- twee torx schroeven uit de schijf draaien (als je mazzel hebt, anders een metaalbeitel en ze rond proberen te tikken)
- schijf van de naaf af pakken (als je mazzel hebt, anders timmeren met een hamer tot de roest weg breekt en de schijf op je teen dondert)
- naaf insmeren met kopervet
- nieuwe schijf erop hangen
- nieuwe torx schroefjes met kopervet insmeren en erin draaien
- bouten van de drager goed schoonmaken en een tipje locktite op doen
- drager monteren en bouten aantrekken tot 100 Nm
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/Turboweb/images/068.jpg[/img]
nu moet het er zo uitzien

- achterkanten van de nieuwe remblokken insmeren met kopervet (voorkomt piepen)
- remblokken in de drager zetten (evt. even de sensordraadjes monteren)
- met een waterpomptang de zuiger terug duwen in de remklauw
- de klauw weer op de drager zetten en met de nieuwe boutjes die bij de remblokken horen te zitten, vast zetten op 35 Nm
- wielbouten insmeren met kopervet (bij stalen velgen ook de achterkant van de velg insmeren)
- wiel terug erop
- andere kant ook doen
- auto laten zakken (evt. wielbouten op moment natrekken 90-100 Nm voor lichtmetaal, voor stalen velgen nog meer)
- paar keer pompen met het rempedaal
- Klaar :)

Achter heb ik nog niet gedaan :p
Last edited by Matijs on Tue 20 Apr 2004 19:11, edited 1 time in total.
Dennis VK
Posts: 828
Joined: Wed 23 Apr 2003 16:50
Location: Deventer / Best

Post by Dennis VK »

ja sander check mijn website !

En klik dan op remblokken voor wat foto's en geouwehoer (gaat alleen over het vervangen van de achterblokken en klauwen, weinig nuttige info overigens :D , maar dan heb je wat foto's)

En kijk even bij het vervangen van mijn aandrijfas linksvoor, daar zit wel een duidelijke foto bij:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... c&start=50

Maar bij nader inzien heb je meer aan dat verhaal hierboven van matijs :D

Succes ermee (Y)
SimonBalk
Posts: 732
Joined: Mon 24 Feb 2003 8:32
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by SimonBalk »

ik begin ook voor, dus hier moet ik een heel eind komen. Bedankt!
Matijs
Posts: 5380
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Matijs »

Oja, en vergeet het kopervet niet :p :lol:
Roy
Moderator
Posts: 6618
Joined: Wed 28 Mar 2001 0:00
Location: Zuid-Holland

Post by Roy »

Als je toch bezig bent zou ik gelijk de remklauwen een kleurtje geven. Je kan er dan goed bij en het ziet er dan weer als nieuw uit :) (Y)
5 GT Turbo '88 GT5
Rob
Posts: 1757
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: Maastricht

Post by Rob »

Ik heb een vraagje betreft het vervangen van de blokjes achter (van een GTT).
Ik krijg namelijk de cilinder met geen mogelijkheid terug geduwd! Aan de voorkant heb ik het al vaker gedaan en dat is gewoon met de waterpomptank de cilinders terug duwen, maar dat gaat achter niet :@ . Ik heb ook al met een sleutel tussen de schijf en de cilinder geprobeerd, maar ze zitten we te vast...
Iemand een idee hoe dat wel gaat?
Mickael
Posts: 985
Joined: Fri 8 Feb 2002 0:00
Location: Dordrecht

Post by Mickael »

Grote kans dat je nu de zuiger van de klauw al heb gesloopt.

Die moet je er terug indraaien. Daar zitten dus die 2 sleuven voor in de zuiger.

Gewoon een schroevendraaier aan beide kant en draaien.

Althans zo is het bij de clio.
Matijs
Posts: 5380
Joined: Wed 29 Aug 2001 0:00
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Matijs »

Jep, bij de GTT ook (zelfde klauwen)
User avatar
Mrtn
Posts: 4809
Joined: Fri 23 Aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Location: Lelystad

Post by Mrtn »

en soms zijn die zuigers al TE verrot om terug te kunnen draaien (N)

btw, er zijn speciale sleuteld voor, ken je veel meer kracht mee zetten :)
Mrtn = Maarten
canonballman
Posts: 4221
Joined: Thu 26 Jul 2001 0:00
Location: Hilvarenbeek

Post by canonballman »

En voor de liefhebber heb ik nog een set nieuwe achterremschijven van Brembo in de aanbieding!! :)
Rob
Posts: 1757
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: Maastricht

Post by Rob »

Mickael wrote:Grote kans dat je nu de zuiger van de klauw al heb gesloopt.

Die moet je er terug indraaien. Daar zitten dus die 2 sleuven voor in de zuiger.

Gewoon een schroevendraaier aan beide kant en draaien.

Althans zo is het bij de clio.
Draaien zeg je?
Ik kon ze idd wel draaien ja. Dat maar es proberen! :) Bedankt (Y)
Dennis VK
Posts: 828
Joined: Wed 23 Apr 2003 16:50
Location: Deventer / Best

Post by Dennis VK »

Rob wrote:Ik heb een vraagje betreft het vervangen van de blokjes achter (van een GTT).
Ik krijg namelijk de cilinder met geen mogelijkheid terug geduwd! Aan de voorkant heb ik het al vaker gedaan en dat is gewoon met de waterpomptank de cilinders terug duwen, maar dat gaat achter niet :@ . Ik heb ook al met een sleutel tussen de schijf en de cilinder geprobeerd, maar ze zitten we te vast...
Iemand een idee hoe dat wel gaat?
Ja je moet ze draaien. Met een flinke schroevendraaier of stuk ijzer lukt je dat wel! Ze lopen namelijk op een stukje schroefdraad aan het eind.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Posts: 12075
Joined: Sun 31 Aug 2003 15:41
Location: Fryslân
Contact:

Post by Erik Olijnsma »

canonballman wrote:En voor de liefhebber heb ik nog een set nieuwe achterremschijven van Brembo in de aanbieding!! :)
Quanta costa?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

€120,-

Exclusief lagers.
Ho waar bemoei ik me mee :~
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Posts: 12075
Joined: Sun 31 Aug 2003 15:41
Location: Fryslân
Contact:

Post by Erik Olijnsma »

Steven wrote:€120,-

Exclusief lagers.
Ho waar bemoei ik me mee :~
In mijn lijstje kosten de voorschijven van Brembo 60 euro per stuk, aangezien achter goedkoper is als voor...
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
canonballman
Posts: 4221
Joined: Thu 26 Jul 2001 0:00
Location: Hilvarenbeek

Post by canonballman »

Olijnsma wrote:
Steven wrote:€120,-

Exclusief lagers.
Ho waar bemoei ik me mee :~
In mijn lijstje kosten de voorschijven van Brembo 60 euro per stuk, aangezien achter goedkoper is als voor...
Omdat de achterschijven dunner zijn wil nog niet zeggen dat ze ook goedkoper zijn.........
Achterschijven is een geheel met naaf.

En inderdaad Steven: 120 euros :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Posts: 12075
Joined: Sun 31 Aug 2003 15:41
Location: Fryslân
Contact:

Post by Erik Olijnsma »

canonballman wrote:
Olijnsma wrote:
Steven wrote:€120,-

Exclusief lagers.
Ho waar bemoei ik me mee :~
In mijn lijstje kosten de voorschijven van Brembo 60 euro per stuk, aangezien achter goedkoper is als voor...
Omdat de achterschijven dunner zijn wil nog niet zeggen dat ze ook goedkoper zijn.........
Achterschijven is een geheel met naaf.

En inderdaad Steven: 120 euros :wink:
ik keek naar de prijzen van lucas, daar is achter goedkoper dan voor, waarschijnlijk ook zonder lager :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
SimonBalk
Posts: 732
Joined: Mon 24 Feb 2003 8:32
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by SimonBalk »

Matijs wrote:voor:
- twee torx schroeven uit de schijf draaien (als je mazzel hebt, anders een metaalbeitel en ze rond proberen te tikken)
De torx schroeven zagen er nog netjes uit en de rechterkant is al gedaan. Bij de linker kant krijg ik echter de torx met geen mogelijkheid los. Ook deze koppen zagen er goed uit. Ik heb zelf met een stuk pijp een hefboom gemaakt, maar daardoor is niet de torx los gekomen, maar is de kop doorgedraaid :( , ZONDER dat de torx schroevendraaier eruit schoot!

Ik dacht dat die schroefjes kei hard waren? Ik zit dus nu nog steeds met 2x torx, waarvan 1 nog in goede staat.

Ik niet me niet indenken dat het dan met een beitel wel zou lukken? Iemand een idee?

Ik heb al gehoord dat je de torx even met een brander moet verhitten en dat hij daarna zo los komt, maar ik heb ook al kruipolie etc geprobeerd (hielp natuurlijk niets) en ben bang dat dat misschien gaat branden.

Hopelijk is er iemand die me weer een stapje verder kan helpen.......
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Uitboren die hap, enige optie.
SimonBalk
Posts: 732
Joined: Mon 24 Feb 2003 8:32
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by SimonBalk »

Steven wrote:Uitboren die hap, enige optie.
Daar was ik al bang voor. Ik heb er alleen geen vertrouwen in dat ik het schroefdraad heel hou en dat is toch wel vrij belangrijk denk ik :lol:
kevinb
Posts: 1200
Joined: Sun 17 Jun 2001 0:00
Location: antwerp 21turbo+5cabrio
Contact:

Post by kevinb »

maakt niks uit, de schijven hangen vast tussen je wielen, en je fusees he
Steven
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Car: M536
Location: Alkmaar

Post by Steven »

Als het een doorlopend gat is kun je em zo doorboren.
En anders eerst de kop eraf boren met een dikke boor en daarna het schroefdraad met ene kleine boor half inboren en dan met een linksetap eruit tappen (soms kan ie met een klap ookal loskomen)
kevinb
Posts: 1200
Joined: Sun 17 Jun 2001 0:00
Location: antwerp 21turbo+5cabrio
Contact:

Post by kevinb »

enige reden waarom dat boutje er hang is dat je makkelijker je wiel zou kunnen opzetten, dat de schijf niet los ligt te draaien
SimonBalk
Posts: 732
Joined: Mon 24 Feb 2003 8:32
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by SimonBalk »

hmmm. Ik ga weer even kijken.
SimonBalk
Posts: 732
Joined: Mon 24 Feb 2003 8:32
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by SimonBalk »

Ik heb alleen de kop eraf geboord. Die zat schijnbaar vast, want het resterende schroefdraad kon ik er gewoon met mijn handen eruit halen. :p

Gelukkig. Nu gelijk de andere erop zetten :P
Roy
Moderator
Posts: 6618
Joined: Wed 28 Mar 2001 0:00
Location: Zuid-Holland

Post by Roy »

En een beetje kopervet op het nieuwe torxboutje smeren :wink: (Y)
5 GT Turbo '88 GT5
SimonBalk
Posts: 732
Joined: Mon 24 Feb 2003 8:32
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by SimonBalk »

Ze zitten er voor op hoor. Remt ook erg netjes. Doe natuurlijk eerst rustig aan om ze een beetje in te remmen.

De hele klus viel me mee, behalve alles wat zo muur en muur vast zit :lol:
frank_williams
Posts: 3134
Joined: Sun 2 Dec 2001 0:00
Location: Breda

Post by frank_williams »

:up:

dank voor de uitleg! ik kan weer remmen :-)
sNielz
Posts: 5
Joined: Tue 27 Jul 2004 19:19

Post by sNielz »

SimonBalk wrote:Ze zitten er voor op hoor. Remt ook erg netjes. Doe natuurlijk eerst rustig aan om ze een beetje in te remmen.

De hele klus viel me mee, behalve alles wat zo muur en muur vast zit :lol:
je moet voor je de torx los gaat draaien ever paar keer met een hamer erop slaan... wil nog al eens helpen..
en jullie zeggen wel vaak van kopervet erop.. maar het is soms beteer om er GEEN kopervet op te doen.
het gaat juist soms vast zitten door de aangekoekte kopervet.. dit is ook zo met bougies.
en zorg wel dat je naaf goed vlak is als je de schrijf erop gaat plakken want dit kun je anders in je remmen gaan voelen.
Abel
Über-Spammer
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Post by Abel »

mocht het zo zijn dat je je torx schroef dol draait. Geeft niets pak een bitten setje met grote inbus bitjes en sla er een in die bijna past. goed hard er in meppen. lukt het nu nog niet pak dan nu een torx bitje die net te groot is Hard vast meppen 10 tegen 1 dat het nu wel gaat... (Y)
waterwacht
Posts: 130
Joined: Sun 12 Jan 2003 11:09
Location: Rockanje

Post by waterwacht »

8) ja ja...

meppen, terwijl je renault al schuddend op de krik staat soms?

beter klein beiteltje, desnoods een goeie sleufschroevendraaier aan de linkerkant op de torxkop een sleufje maken waar je je beitel in zet

en zo de linkerkant naar beneden slaat, of de rechterkant naar boven. :p
sNielz
Posts: 5
Joined: Tue 27 Jul 2004 19:19

Post by sNielz »

waterwacht wrote:8) ja ja...

meppen, terwijl je renault al schuddend op de krik staat soms?

beter klein beiteltje, desnoods een goeie sleufschroevendraaier aan de linkerkant op de torxkop een sleufje maken waar je je beitel in zet

en zo de linkerkant naar beneden slaat, of de rechterkant naar boven. :p
jou is nooit vertelt nooit te schroeven aan een auto die op een krik staat?
is namelijk levens gevaarlijk.
er is niet veel voor nodig om een auto van de krik te laten vallen.
waterwacht
Posts: 130
Joined: Sun 12 Jan 2003 11:09
Location: Rockanje

Post by waterwacht »

8) oke :smoke: oke 8) dat is waar, levensgevaarlijk en idd dat heeft niemand mij verteld.

Ik had toch wel verwacht dat dat niet zo vast zou zitten. hoop ik

ik heb namelijk remschijven voor achter. Die moeten erop, ook gelijk de lagers. En volgens mij zitten er ook nieuwe remblokken bij.

Dus zodoende kwam ik hier terecht. :worship:

maar wil ik toch nog effe weten, waar je em beter wel op kan zetten om te sleutelen.

groet gerda
waterwacht
Posts: 130
Joined: Sun 12 Jan 2003 11:09
Location: Rockanje

Post by waterwacht »

:foto:
Posted: Tue Apr 20, 2004 7:59 pm Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

voor:
- wielbouten lossen
- auto opkrikken en op steunen
- wiel eraf
- de twee kleine boutjes aan de achterkant van de remklauw eruit draaien
- remklauw van de drager pakken en ff met een tie-rip aan de veer ofzo ophangen, zodat de remleiding onbelast blijft

:foto: ik heb op de foto gezien wat voor een steunen.

bedankt hè!
Post Reply