[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

JP, waar zie jij die 2 ingaande ? Ik zie enkel de bovenste, dus in en uit ?

Trouwens, mag dit voor apk (of rdw) ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

-jo- schreef:JP, waar zie jij die 2 ingaande ? Ik zie enkel de bovenste, dus in en uit ?

Trouwens, mag dit voor apk (of rdw) ?

ik heb de afbeelding verkeerd bekeken, dacht dat de 2 gaten aan de zijkant ingaand waren, maar is blijkbaar voor bevestiging in de auto. Das echt makkelijk te maken in dit geval (Y) :)

Wat voor leidingen worden er gebruikt, koper/nikkel legering neem ik aan?

In nl kom je er mee door de apk, Be is een vak apart en zou je zelf moeten navragen?! In NL is het wel zo dat als je een hydro handrem hebt het verplicht is om een steun eronder te hebben wanneer hij aangetrokken is.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik heb het zelf nu van koper door de auto, maar ben daar niet echt kapot van. Het beste kan je alles gewoon met RVS omvlochten flexibele leiding doen (Y) Niet goedkoop, wel erg goed en hufterproof.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Wat ik zo las van remleidingen is dat koper zachter is en dus makkelijk bewerkbaar, maar wel eerder corrodeert en minder sterk is t.o.v. koper nikkel. Dat is moeilijker te bewerken maar wel sterker en minder corrosie gevoelig.

Rvs omvlochten dacht ik dat alleen werd toegepast op het einde. Opzich is dat ook makkelijk, heb jaren dat spul op mountainbikes gemonteerd :) Voordeel is natuurlijk wel dat dit tegen een stootje kan, terwijl een vaste leiding meteen gevouwen word mocht je er eens tegenaan stoten (Y) :)

Thanks voor de tip (Y)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Een keer koper leggen, van mijn part een stuk binnendoor, dan ben je er toch voor een héééle poos vanaf of zie ik dat verkeerd?

Bart, waarom heeft circuit 2 de voorkeur? Even uitgaande van ook de zondagmiddagritjes op de weg. Dan is het toch prettig als je de veiligheid van een gescheiden systeem inbouwt? Voor de werking maakt het toch niks uit?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Riël schreef:Een keer koper leggen, van mijn part een stuk binnendoor, dan ben je er toch voor een héééle poos vanaf of zie ik dat verkeerd?

Bart, waarom heeft circuit 2 de voorkeur? Even uitgaande van ook de zondagmiddagritjes op de weg. Dan is het toch prettig als je de veiligheid van een gescheiden systeem inbouwt? Voor de werking maakt het toch niks uit?
Bart bedoelt de gevoeligheid van de koperen leiding denk ik, dit geeft niet mee zoals een steelflex en is daarom gevoeliger voor beschadigingen.

Bij de bovenste afbeelding heb je de rdv ook nog eens op de achteras, in mijn ogen overdone omdat je de rembalans van binnenuit kunt stellen. Of begrijp ik je vraag verkeerd?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee, bij de bovenste is de verdeler ook weg.

Voor straatauto' sis het gebruikelijk dat je een diagonaal systeem hebt. Bij lekkage aan een van de leidingen doet ten alle tijden één voorwiel en één achterwiel het nog.

Dit is bij tekening 1 ook het geval. Qua drukverdeling is het in mijn ogen hetzelfde.



Die koperen leidingen wilde ik wel gewoon binnendoor de auto leggen, maar ik kan me voorstellen dat je ze daar met een en ander nogal eens aantikt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Riël schreef:Een keer koper leggen, van mijn part een stuk binnendoor, dan ben je er toch voor een héééle poos vanaf of zie ik dat verkeerd?

Bart, waarom heeft circuit 2 de voorkeur? Even uitgaande van ook de zondagmiddagritjes op de weg. Dan is het toch prettig als je de veiligheid van een gescheiden systeem inbouwt? Voor de werking maakt het toch niks uit?
Koper gaat prima, maar het probleem is dat het gevoelig is voor beschadigingen, trillingen etc.

Inderdaad circuit 1 kan ook, maar ik hou niet van een kruislings gescheiden systeem. Als er dan wat gebeurt, ben je altijd 1 voorrem kwijt. Verder is dit systeem nog eens extra gevaarlijk, omdat als je druk verliest in het achterremcircuit voor de drukregelaar, heb je dus helemaal geen remmen meer!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, daar heb je wel gelijk in, i see.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Remdrukregelaar is al voor 59 euro te koop!!! http://bkautosport.nl/webshop/index.php ... cPath=6_30

O ja, Met een leiding naar achteren kun je ook nog een hydraulische handrem in je auto bouwen. Die staat gewoon in serie met de drukregelaar en het T-stuk van je achterremmen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Jean-Paul-S schreef: In nl kom je er mee door de apk, Be is een vak apart en zou je zelf moeten navragen?! In NL is het wel zo dat als je een hydro handrem hebt het verplicht is om een steun eronder te hebben wanneer hij aangetrokken is.
wat had je gedacht, natuurlijk is dit uitgesloten in Be. De vraag was of het in NL kon :)

Een remdrukverdeler kan je tamelijk goedkoop verkrijgen. Veel duurder, zoals Bart vermeld, zijn de rvs leidingen. Ik heb nog een compleet systeem van een europacup dus dat scheeld wel. Wat me wel opgevallen is , is dat het systeem 6mm ex is en ik denk 4 mm in. Is dit wel voldoende ??
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

4 mm is vrij gangbaar, en zou dus ruim voldoende moeten zijn.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb de schema's voor een remsysteem met manuele remdrukregelaar nu in autocad gezet. Ik moet wat oefenen met autocad en zo is het nog leuk ook!

[img]http://i173.photobucket.com/albums/w77/ ... utocad.jpg[/img]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Fraaie schema's, maar het 2e schema moet je echt niet gebruiken :) Als je voor regelbare remdruk achter gaat, gebruik dan schema 1.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

(Y) Thanx Jaques. En Bart ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

waarom niet de 2e dan?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Bij de tweede mis je het "gescheiden" effect. Als er ergens wat lekt, faalt het hele systeem. Ik heb dit systeem toen ter tijd bij Mario Lang op zijn Clio 2.0 16V turbo gezien. Vandaar dat ik het vermelde. Bart heeft volkomen gelijk.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Nog mooier is twee hrcs met pedalbox, maar ja das wel een erg dure oplossing :p
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is deze goed voor de RS remmen op de GT?

http://cgi.ebay.de/Hauptbremszylinder-R ... 500wt_1139
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

Riël schreef:Is deze goed voor de RS remmen op de GT?

http://cgi.ebay.de/Hauptbremszylinder-R ... 500wt_1139
heeftie op het plaatje nu maar 2 aansluitingen ?
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

die heeft maar 2 aansluitingen, das voor wagens met abs

je moet er een pakken van een laguna1 met N7Q motor zonder abs, dan zit je altijd goed
Trust me. I know what I'm doing.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

die heeft ook 2 verschillende aansluiting. Bij apo hebben ze een laguna variant met 4 dezelfde aansluitingen zoals ook standaard is op een 5/clio
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... oms=Laguna (B56) (94-98 )&mdl=Laguna-a&typ=2.0i-16V&blk=769500&vp=td&cat=r

een na onderste: 61924X Hoofdremcilinder nee € 85.51 stk
details: Zonder ABS
Systeem: Bdx/Bosch
Trust me. I know what I'm doing.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Thanx voor de tip!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Passen RS klauwen op K-tec adapters? Gaat om deze set:

http://www.k-tecracing.com/show_product ... 01&appid=1

de adapter is een verlengstuk dus de klauw zou ook moeten passen op de standaard fusee van een clio 16v??
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Eh nee, technisch gezien zou het kunnen passen als je een oversized schijf van 300mm zou willen monteren, maar dan doe je dus een spacer op een spacer. Dat gaat nergens over, dan beter in 1x een goeie spacer doen met een 4 gaats bijpassende schijf.

De verschillen van de GT en de 16v zitten in de remzadels, de klauw en het fusee is gewoon gelijk. 16v remzadels geven alleen 10mm meer offset ivm de 240->260mm schijf.

Even voor de duidelijkheid, de RS klauw is totaal verschillend, daar is Barts adapter voor nodig.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Heeft er al eens iemand een Clio rs hrc gebruikt op zijn/haar racer icm. rs remmen? Deze heeft namelijk maar 2 aansluitingen, iets wat voor mij wel goed uitkomt. Ander punt is dat deze 22.2 zuigerdiameter heeft.

De Laguna hrc moet dan toch wel een hele korte pedaalslag hebben, ik vond de rs al redelijk kort toen we deze nog hadden.

Edit:

Wat voor maat hebben de nippels van de Laguna hrc, dezelfde als de Clio?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Wat voor maat hebben de nippels van de Laguna hrc, dezelfde als de Clio?Laguna sommige HRC's 2 x M10x1.0(achter) en 2 x M12x1.0 (voor), maar andere Laguna HRC's 4 x M10x1.0

Kijk even naar het projecttopic van Ronald16V, die had er een besteld bij APO met 4 x M10x1.0
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

heb er ook één van apo met 4x m10. plug and play.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Die van mij heeft ook 2 verschillende maten qua nippels, M10 en M12.

[img]http://94.100.125.6/1021450001-10215000 ... _JzM3.jpeg[/img]
[img]http://94.100.125.20/1021450001-1021500 ... _smYV.jpeg[/img]
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

die heb ik ook, voorste remmen op de 2 grootste gezet, die moesten toch vervangen worden

dan maar voor en achter gescheiden ipv kruislings
Trust me. I know what I'm doing.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik vond m'n Clio destijds met de Laguna HRC en cupklauwen perfect te doseren, ik kon precies op het randje van blokkeren remmen.
Wel moet ik erbij vermelden dat ik om de een of andere reden nooit echt hard op de rem trap, dus wel perfect voor mij eigenlijk zo'n lekker remmende auto.
Ik heb na m'n Clio nooit meer een auto gehad die zo goed remde (en stuurde).
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Toch stuurde die 106 toch ooknie gek, al stuurde die helaas ook graag zelf :(
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

De maat van de nippels is niet van belang, er komen toch geen originele remleidingen op.

Ik vroeg me af waarom de rs maar 22.2 zuigerdiameter heeft, vond deze toch al behoorlijk kort remmen destijds. Eerst de pedalengroep eens aanpassen :)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Een rs werkt toch met een accumulator op het abs systeem ? Vandaar de kleinere diameter ?

Of ben ik uit men nek aan het lullen ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Plaats reactie