[Grotere Remmen]

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Plaats reactie
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Vandaag maar eens begonnen met de eerste "upgrade" :
een setje remschijven 280mm i.c.m. bijbehorende remklauwen (zogenoemde Clio II Phase I RS remklauwen ) en fusee's zodat ik geen adapterplaten o.i.d. nodig heb. Lekker alles origineel Renault
.

Hmmmm dit verhaaltje heb ik hier wel eens vaker gelezen, maar dan werd er geen aandacht aan besteeds (of iig te weinig) :D

Reaktie kwam uit het land van zeker en vast. (Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Tuurlijk zal het eens vaker zijn gedaan... Zoals JP en Jacques zeggen, zal er wellicht iets aangepast moeten worden ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

rs fusees zijn makkelijk aan te passen. 4mm affrezen en boutgaten aanpassen.

Waarom ik geen megane 2.0 16v (en tig andere types) genomen heb icm dikkere bouten: Bij de bilstein/decarbon cupdempers is niet veel ruimte naar de buitenkant van de veerpoot (onderste gat), en je zit daar ook nog met sleuven ipv een rond gat. Wanneer ik voor megane fusees zou gaan werden deze uitgeboord en een andere bus ingezet waardoor je met een 12mm bout kunt werken.
cliogek
Berichten: 733
Lid geworden op: za 26 dec 2009 19:00

Even een vraag tussendoor voor de mensen die af en toe een trackday meepakken met een Clio 172 of net als ik met een 182.

Als jullie zouden moeten kiezen tussen;
A) aangepaste(geperforeerde en/of gegroefde schijven + betere remblokken van Ferodo of Mintex
B) 4-zuigerklauwen van een iets goedkopere prijsklasse(wilwood o.i.d.)

Zijn dan de 4 zuigerklauwen het prijsverschil waard bij 2-3 trackdays per jaar en een vermogen van tussen de 200 en 230 gemetgen pk's of is een kleine verbetering van het originele spul voldoende?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Of het het prijsverschil waard is is voor iedereen anders.
Als je het uiterste eruit wilt halen zou ik voor 4 of 6 klauws gaan.
Zo niet dan alleen betere schijven en andere blokken.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Met een setje ferodo DS3000 op de originele heb ik nooit problemen gehad met de RS op het circuit. Ik rij niet als een bejaarde btw :p :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:Met een setje ferodo DS3000 op de originele heb ik nooit problemen gehad met de RS op het circuit. Ik rij niet als een bejaarde btw :p :wink:
Daar zijn de meningen over verdeeld :D :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Het eerste of het laatste :lol: :lol: :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

De laatste :D :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Skycount
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 8 feb 2008 22:50
Locatie: Belgium, Tienen
Contacteer:

Ik zou graag op mijn Megane II GT de RS brembo remmen zetten.
Niemand in de garage kan me antwoorden of dit zou passen.
Heeft iemand hier een idee of ze passen of met wat aanpassingen?
Ik rijd met een Megane II GT 150pk 2.0Dci (5gaat velgen)
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Skycount schreef:Ik zou graag op mijn Megane II GT de RS brembo remmen zetten.
Niemand in de garage kan me antwoorden of dit zou passen.
Heeft iemand hier een idee of ze passen of met wat aanpassingen?
Ik rijd met een Megane II GT 150pk 2.0Dci (5gaat velgen)
bel veban in rijswijk en vraag naar henk
http://www.garagenieuwrijswijk.nl/

Die weet dit vast wel aangezien hij dit al eerder heeft gedaan
Skycount
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 8 feb 2008 22:50
Locatie: Belgium, Tienen
Contacteer:

Patrick.B schreef:
Skycount schreef:Ik zou graag op mijn Megane II GT de RS brembo remmen zetten.
Niemand in de garage kan me antwoorden of dit zou passen.
Heeft iemand hier een idee of ze passen of met wat aanpassingen?
Ik rijd met een Megane II GT 150pk 2.0Dci (5gaat velgen)
bel veban in rijswijk en vraag naar henk
http://www.garagenieuwrijswijk.nl/

Die weet dit vast wel aangezien hij dit al eerder heeft gedaan
Bedankt heb een mail verstuurd naar de hun. Omdat bellen nogal redelijk duur is vanuit belgië naar nederland |:
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

deze is door henk gedaan:
[img]http://img163.imageshack.us/img163/9219/53zgpp.jpg[/img]
Skycount
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 8 feb 2008 22:50
Locatie: Belgium, Tienen
Contacteer:

Patrick.B schreef:deze is door henk gedaan:
[img]http://img163.imageshack.us/img163/9219/53zgpp.jpg[/img]
die ziet er goed uit :D
Skycount
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 8 feb 2008 22:50
Locatie: Belgium, Tienen
Contacteer:

Patrick.B schreef:
Skycount schreef:Ik zou graag op mijn Megane II GT de RS brembo remmen zetten.
Niemand in de garage kan me antwoorden of dit zou passen.
Heeft iemand hier een idee of ze passen of met wat aanpassingen?
Ik rijd met een Megane II GT 150pk 2.0Dci (5gaat velgen)
bel veban in rijswijk en vraag naar henk
http://www.garagenieuwrijswijk.nl/

Die weet dit vast wel aangezien hij dit al eerder heeft gedaan
ik krijg geen mails van deze personen al heb ik al twee mails gestuurd naar hun :-(
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Er staat ook bellen :beer:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Skycount
Berichten: 169
Lid geworden op: vr 8 feb 2008 22:50
Locatie: Belgium, Tienen
Contacteer:

AnthonyR schreef:Er staat ook bellen :beer:
Heb vrijdag twee keer gebeld maar geen antwoord.
Nog altijd geen antwoord gevonden of rs remmen op mijn gt passen ...
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Skycount schreef:
AnthonyR schreef:Er staat ook bellen :beer:
Heb vrijdag twee keer gebeld maar geen antwoord.
Nog altijd geen antwoord gevonden of rs remmen op mijn gt passen ...
Als je de bevestiging voor de schokbreker aanpast (zie foto's) moet het passen,
echter bij minimaal 15" velgen.

[img]http://img838.imageshack.us/img838/2618/20120502044.th.jpg[/img]
[img]http://img814.imageshack.us/img814/9185/20120502046.th.jpg[/img]
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Sorrie, Ik gaf het verkeerde antwoord
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Kriks
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 6 mar 2006 19:03
Locatie: Noord-Brabant

Op het moment ben ik bezig met het opknappen van mijn Clio GP en wil daar ook graag grotere remmen onder. De RS klauwen, blokken en schijven heb ik al.

Nu begrijp ik dat Bart de adapterplaten niet meer maakt, en dat er her en der nog setjes rondzweven, maar bijna allemaal in 'gemonteerde toestand' :)
Opzich geen probleem, ik kan ze denk ik ook zelf maken.

Paar vragen: Zijn hier tekeningen o.i.d. van? Ik heb begrepen dat het 5mm staal is, maar verder weet ik niet veel van de afmetingen. Uiteraard kan ik het zelf meten, maar dit zou natuurlijk enorm handig zijn.
Verder begrijp ik dat er iets van je fusee (dus de clio/r19 fusee) gefreest moet worden. Waar moet iets afgefreest worden, en hoeveel? (begreep dat je ook iets van je remschijven kan laten draaien maar dat vind ik niet zon fris idee). Ik gok het gedeelte van de fusee waar de adapterplaat op valt, maar better safe than sorry.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Hier wat tekst http://www.team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=141

foto's kan je je wel toesturen als je mij je e-mail adres geeft.

Je kunt vragen aan bv. Roald of hij zo'n adaptorplaat even onder de copieermachine kan leggen. Dan kun je hem zelf maken. Je moet overigens ook van de 4 fuseebouten de kop af draaien. Er blijft dan een randje van 1,5 mm staan.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wil best de adapter plaat onder de kopieer machine door halen hoor, ze liggen nu nog te wachten op montage :)

Glenn uit België had geloof ik RS fusee stukken op zijn 19 16v gezet.
Of je zet een setje Brembo klauwen van een Peugot 406 coupe V6 er onder, schijnt te passen zonder aanpassingen 8)
Anything worth doing is worth doing right!.
Kriks
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 6 mar 2006 19:03
Locatie: Noord-Brabant

Het wordt me al duidelijker

@Jacques, thx voor je verhaal, had het inderdaad al eerder gelezen op page 39 hiervan maar dacht toen dat dat over RS fusees ging (je bent niet meer zo scherp na 39 volle pagina's lezen). Zo te zien dus aan de binnenkant van de fusee. Nu kwestie van even wisselfusees eronder gooien om tijdelijk mee te rijden, zodat mijn huidige (abs) fusees gefreest kunnen worden.

@Roald, 406 coupe V6 is me net iets te duur, de normale 406 coupe remmen (zitten op mijn projectauto - 405 Mi16 ringtool :bang: ), passen niet. Ik stuur je even een PM voor de adapterplaten!
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Heb het halve topic al door zitten spitten. Maar nog niet echt helder gevonden. Misschien kan iemand me uit men lijden verlossen (D)

Andere/grotere remmen op men vijfje TR (1992). Gewoon voor dagelijks gebruik. 15 inch velg

Clio 16v/Williams fusees/remmen?
Clio 2 RS mogelijk?

Wat heb ik nodig? (Y)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ik heb er tegenwoordig onder mijn TR 16v remmen onderzitten. dan hoef je alleen de remklauwen en schijven te vervangen. (en evt. de remslagen afhankelijk van de staat natuurlijk).

RS Remmen is ook mogelijk maar dan moet je ook de offsetbeugels mee monteren. en de klauwen en schijven natuurlijk.

ik moet zeggen dat voor mij het 16v spul meer dan voldoet.

edit: Als je nu nog massieve schijven hebt moet je ook de bouten waarmee de klauwen op het fussee vast zitten mee vervangen. zelf kwam ik daar bij de montage achter en ik had ze op dat moment niet. ;-)
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Bedankt Gerald! (Y) Zal 16V remmerij worden.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Het is het overwegen waard om ook de fusees van de Clio1 of R19 16V dan over te zetten. Ze passen 1 op 1 en hebben grotere lagers (buitendiameter) dan de R5. Hetgeen de levensduur van de lagers ten goede komt.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Ok (Y) dat is goed om te weten
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Aan de andere kant, hoe vaak rij je die dingen stuk op een 5je?
Helaas heb ik mijn 16v set net aan Boaz verkocht :p

Tip: als je wat extra remkracht neemt, moet je DS2500 blokken van Ferrodo nemen, of Mintex M1144. Stoft wel wat meer, maar je kan er ook je bijrijder met op het dashboard laten leunen :smile:
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Hehe (Y) goede blokken is zowiezo een must.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Ferodo Premier blokken zijn voor dagelijks gebruik ook prima, en kosten maar een 3e van wat DS 2500's kosten.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Lol, gister een auto voor oud ijzer op laten halen met de klauwen er nog op :p

Maar ik heb evt. Nog wel een setje en brembo max schijven.

Pm maar bij interesse
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Glekke schreef:En als je de volledige RS remmerij wilt zonder adapterplaten...
(voorbeeld is wel over m'n 19)

- Je neemt 2 fusees van een RS, en 2 fusees van een 19.
- Pers bij alle 4 de fusees de lagers eruit
- Van de fusees van de 19, houd je de binnenkant (waar de as inschuift en waar je de velg op schroeft)
- Van de fusees van de RS houd je enkel het hele vork, zonder de binnenzijde.
- Nu haal je een setje lagers (is voor beide wagens identiek)
- Pers de lagers in de RS fusee en pers de binnenzijde van de 19 erin...
- Nu de bevestiging van de veerpoot op de fusee wat laten afdraaien...
- Schijven erop, klauwen met blokken erop...
- Hoofdremcilinder van een Laguna (er zijn er trouwens te vinden met 4x M10 aansluiting, dus geen remleidingen e maken)

- En je hebt een volledige RS ombouw, zonder adapters :), en zonder dat je wat moet frezen aan cruciale delen...


Foto: (kijk naar de lekker grote spatie tussen de gaten waar de RS klauw op komt :D)

[img]http://i21.photobucket.com/albums/b286/ ... 2Small.jpg[/img]
Ik ga een Clio 16v ombouwen naar Clio 2 Ph1 RS remmen. Het gaat om de hele set, dus RS fusees, RS remklauwen, RS schijven, etc.

Maar ik lees dat de fusee dient te worden afgefreesd om de schokdemper te laten passen. Weet iemand hoe breed de aansluiting van de schokdemper dient te zijn, ofwel hoe breed is de fusee van een Clio 16v?

En ik lees dat de bouten van de schokdempers 12mm zijn van de Clio 16v en 14mm van de RS. Klopt dit?

Hoe zit het met de fuseekogel? Kan ik hier de fuseekogel van een Clio RS nemen, of past alleen die van de Clio 16v.

Tenslotte, is de deel aan de binnenzijde van het wiellager bij een Clio 16v hetzelfde als bij een R5 GTT? Want ik heb wel nog fusees van een GTT liggen en dan kan ik de complete fusee vast klaar maken, zonder de Clio 16v uiteen te halen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

aansluiting schokbreker 26mm, gaten schokbreker 14mm, hart op hart afstand 60mm.
Tenslotte, is de deel aan de binnenzijde van het wiellager bij een Clio 16v hetzelfde als bij een R5 GTT: Volgens mij wel. Je kunt de wielflens omwisselen tegen de wielflens van een Clio 1 16v. Wel even opletten. Het gat voor de fusseekogel zit bij de megane in ieder geval ongeveer 8mm verder naar binnen. In dat geval moet je een vulstuk tussen aandrijfas en wiellager plaatsen.

Opm. Al deze info geldt voor fussee-stuk Megane1 2.0 16V. Hopelijk ook voor Clio RS.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Plaats reactie