Opgepast! Remmenreiniger en lassen niet samen!!

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Een topic uit ons lasforum, ik zet deze op elk auto forum omdat bijna iedereen daar wel remmen reiniger heeft en dit een erg belangrijke waarschuwing is!

Kortom, reinig/ontvet je metaal voor het lassen niet met remmen reiniger!
Dit resulteert i.c.m. lassen in een zeer schadelijk fosgeengas (klik) welke ruikt naar vers hooi en snel door het lichaam wordt opgenomen.
In lage concentraties wordt het vaak slechts opgemerkt als verkoudheid.
Echter worden de symptomen steeds erger, kun je flauwvallen, bloed ophoesten, longoedeem krijgen en er uiteindelijk aan dood gaan!!!!!

Verder is alle rook m.b.t. lassen ZEER schadelijk, ook in kleine hoeveelheden en dient altijd afgezogen te worden.

Wil je je werkstuk ontvetten, gebruik dan ook nooit oplosmiddelen.
Door het UV-licht wat ontstaat bij het lassen kan er een chemische reactie ontstaan tussen de gassen van oplosmiddelen en het UV-licht, waardoor een mosterdgas kan ontstaan!

Reinig je werkstuk met mechanisch gereedschap of een staalborstel, en als je echt wil ontvetten, water en zeep voldoet prima.
Er zijn natuurlijk ontvetters als aceton maar voor hobby gebruik is dit niet nodig en je loopt onnodig risico.

:)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Goede input (Y)

Mag je bijvoorbeeld wel de ontvetter wat door spuiters gebruikt word nemen? Dus de silliconen verwijderaar?
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daar heb ik geen ervaring mee, maar alles wat ontvet lijkt me niet goed als dit oplost in de lucht :~
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Even heel dom, maar waarom zou je je staal willen ontvetten voor het lassen?
Zodat de las beter hecht ?

Op het moment dat je het schoon schuurt is het toch al goed ?
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ontvetten komt uit de professionele tak van lassen.
vooral bij de verwerking van Rvs en aluminium en dan vooral op keurwerk.
Hier wordt vaak Aceton gebruikt.

Dit is in de tijd overgenomen door de hobbyist, waarschijnlijk als een lopend vuurtje via forums e.d.

Aangezien remmenreiniger bijna in elke garage staat is men dit gaan gebruiken voor het ontvetten.

Maar voor de hobbyist is het inderdaad totaal onnodig, en zeker niet als je staal plaatwerk last!
Laatst gewijzigd door Lasklus Nederland op do 6 jan 2011 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

misschien niet logische vergelijking maar:

Roest haal je ook niet weg met schuren, maar met stralen. Dat geld voor vettigheid ook lijkt me.

Alles wat je niet tussen je werk hoeft te hebben is beter, of is dat verwaarloosbaar?
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Het is uiteraard beter om te ontvetten, maar zelfs ik doe het niet!
Mijn werk (voor particulier) hoeft niet gekeurd te worden op insluitsels e.d. en het verschil met ontvet of niet ontvet metaal dat gelast is merk je bijna niet, zeker niet als hobbyist.

:wink:
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

nu ontvet ik ook nooit mn laswerk
maar vind het wel een goede tip (Y)

schaam me er niet voor om te zeggen dat ik dit niet wist..
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dan had je dus eerst bijvoorbeeld je wielbouten proberen gangbaar te maken met remmen reiniger waarna je vrolijk je binnen scherm gaat lassen naast je ondergespoten trommelrem of remschijf :~

Zo makkelijk is het, een ongeluk zit in een klein hoekje...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wielbouten gangbaar maken zou ik niet met remmenreiniger doen :p
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

De remmenreinigers van tegenwoordig worden meestal samengesteld uit diverse oplosmiddelen zoals o.a. kookpuntbenzine (aromaat vrij) ethanol, isopropylalkohol, pentaan e.d. Dit zijn chloorvrije oplosmiddelen

In mosterdgas en fosgeen zit chloor, dat kan dus nooit een reactie product zijn van de eerder genoemde oplosmiddelen.

"Vroeger" werden wel gechloreerde oplosmiddelen (zoals methyleenchloride of "Tri (Trichloormethaan)) in remmenreinigers gebruikt, maar dat gebruikt men vanwege gezondheidsrisico's (en de veel hogere prijs van deze oplosmiddelen) niet (nauwelijks) meer. Groot voordeel was wel dat ze niet brandbaar waren.
Dus tenzij je nog een zeer oude partij chloorhoudende remmenreiniger hebt staan, is het niet waarschijnlijk dat je blootgesteld wordt aan fosgeen en mosterdgas ten gevolge van de gebruikte remmenreiniger.

Het wordt natuurlijk anders als je the te lassen deel niet goed schoon gemaakt hebt van de chloorhoudende (PVC) underbodycoating dan kunnen er wel ongezonde chloorhoudende gasvormige verbindingen ontstaan, maar dat komt dus niet door de remmenreiniger



Dus....
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik wist dat die ging komen! :p :worship:
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Florus schreef:De remmenreinigers van tegenwoordig worden meestal samengesteld uit diverse oplosmiddelen zoals o.a. kookpuntbenzine (aromaat vrij) ethanol, isopropylalkohol, pentaan e.d. Dit zijn chloorvrije oplosmiddelen

In mosterdgas en fosgeen zit chloor, dat kan dus nooit een reactie product zijn van de eerder genoemde oplosmiddelen.

"Vroeger" werden wel gechloreerde oplosmiddelen (zoals methyleenchloride of "Tri (Trichloormethaan)) in remmenreinigers gebruikt, maar dat gebruikt men vanwege gezondheidsrisico's (en de veel hogere prijs van deze oplosmiddelen) niet (nauwelijks) meer. Groot voordeel was wel dat ze niet brandbaar waren.
Dus tenzij je nog een zeer oude partij chloorhoudende remmenreiniger hebt staan, is het niet waarschijnlijk dat je blootgesteld wordt aan fosgeen en mosterdgas ten gevolge van de gebruikte remmenreiniger.

Het wordt natuurlijk anders als je the te lassen deel niet goed schoon gemaakt hebt van de chloorhoudende (PVC) underbodycoating dan kunnen er wel ongezonde chloorhoudende gasvormige verbindingen ontstaan, maar dat komt dus niet door de remmenreiniger



Dus....
Dat komt van het Porsche forum, de enige post met een dermate inhoud van misschien wel 30 forums waar ik dit op heb gepost.
Helaas kan ik het niet toetsen op inhoud, zover rijkt mijn kennis niet.

Toch loop ik liever geen enkel risico, als je met "dus" bedoeld dat je dat wel wilt doen, mij prima, maar ik geef liever het advies uit te kijken als het advies niet uit te kijken, zeker als ik het niet 100% weet :wink:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Simpelweg ff google'n op fosgeen en remmenreiniger.... :lol:

Maar vind 't zeker wel interresante stof,aangezien ik toch wel wekelijks met een lasapparaat in m'n handen sta :wink:


Met schone lei beginnen is zoiezo 't halve werk, de boel goed schoontollen en kit en rommel goed weg schrappen, verder hoef 'k eigenlijk nooit wat te ontvetten (Y)

En vooral geen gegalvaniseerd plaatwerk gebruiken....das echt bagger (N)
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

tja als je het niet zeker weet..

mijn advies is nu ook niet te lassen in de buurt van de moerdijk :lol:
ikke erg blij dat die frisse rookpuim de andere kant opging
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

zijn er hier eigenlijk ook hobby-isten die de apparatuur in huis hebben voor hardsolderen, koper-silicium? op mn werk gebruiken we dat veel en heeft toch ook zo zn voordelen, volgens mij?

(of gaan we nu teveel off-topic?)
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Volgens mij doet Jochem dat dagelijks vaak, ivm met airco montage en reparatie (Y) :wink:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

maar voor plaatwerk gebruiken jullie het niet Florus?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Nee, dan is mig toch wel erg makkelijk, met solderen werk je toch altijd met open vlam, niet heel erg handig bij onze renault'jes, mits je 'm echt spuugzat bent... :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

toch heb je met hardsolderen minder warmte-inbreng (dus minder kans op vervorming), geen/minder aantasting van de zinklaag enz toch?

hoe t op dat oude plaatwerk gaat weet ik zelf niet, mijn ervaring is alleen met moderne auto's, en vind prettig werken zelf.
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

tutuur schreef:Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
Hoezo prakken? je kunt 't of niet natuurlijk....zo kun je 't ook zien

Ga maar eens een achterasophanging o.i.d. opknappen met je hardsoldeer set, denk dat 't met mig allemaal net ff iets makkelijker en sneller gaat (Y) maargoed das mijn visie uiteraard :p


Benieuwd wat Patrick(lasklus) z'n visie hierop is? :)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

als ik t goed onthouden heb mogen dragende delen niet met hardsolderen gedaan worden. ik doelde meer op stukjes achterscherm enzo
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Florus schreef:Simpelweg ff google'n op fosgeen en remmenreiniger.... :lol:

Maar vind 't zeker wel interresante stof,aangezien ik toch wel wekelijks met een lasapparaat in m'n handen sta :wink:


Met schone lei beginnen is zoiezo 't halve werk, de boel goed schoontollen en kit en rommel goed weg schrappen, verder hoef 'k eigenlijk nooit wat te ontvetten (Y)

En vooral geen gegalvaniseerd plaatwerk gebruiken....das echt bagger (N)
Dat geeft wel witte rook, nieuwe paus :smile:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zo'n kleoin rond hoekje kant je nooit netjes lassen.

Achterasophanging heb ik ook moeten doen en dat is gewoon met mig gedaan.
( okey, een maat van me dan :p )
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

tutuur schreef:Zo'n kleoin rond hoekje kant je nooit netjes lassen.
Alles is netjes te lassen,als je er maar moeite voor doet...

Maar jij weet wel beter natuurlijk! :beer:

Luco/Alpine-racer schreef: Dat geeft wel witte rook, nieuwe paus :smile:
wit/groen/geel.....

Je hebt 't toen zelf gezien bij de GTE :smile:
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Florus schreef:
tutuur schreef:Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
Hoezo prakken? je kunt 't of niet natuurlijk....zo kun je 't ook zien

Ga maar eens een achterasophanging o.i.d. opknappen met je hardsoldeer set, denk dat 't met mig allemaal net ff iets makkelijker en sneller gaat (Y) maargoed das mijn visie uiteraard :p


Benieuwd wat Patrick(lasklus) z'n visie hierop is? :)
Ik houd eigenlijk niet van lassen met de vlam op een auto, het brandgevaar is al groot genoeg :~
Maar heb wel ervaring met Cusi lassen met MIG! Bekend bij iemand?
Dat werkt behoorlijk goed voor plaatwerk,zeker i.c.m. de geringe wamrte inbreng.
Maar doe mij toch maar MAG lassen, resultaat is m.i. veel beter...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Florus schreef:
tutuur schreef:Zo'n kleoin rond hoekje kant je nooit netjes lassen.
Alles is netjes te lassen,als je er maar moeite voor doet...

Maar jij weet wel beter natuurlijk! :beer:

Luco/Alpine-racer schreef: Dat geeft wel witte rook, nieuwe paus :smile:
wit/groen/geel.....

Je hebt 't toen zelf gezien bij de GTE :smile:
Ja dat gaf wat troep ja :smile:
Maar je hebt het gezien, ziet er nu nog prima uit (Y)
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Je mag het me best laten zien hoor florus.

Je kan nooit zo'n vloeiend kommetje krijgen zonder het na te bewerken.
Kan jij dat wel dan kunnen we meneer lasklus wel schrappen...
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Lasklus Nederland schreef:
Florus schreef:
tutuur schreef:Bij mijn gtt het onderste hoekje achter de deur hard gesoldeerd. Een stuk makkelijker dan prakken met een lasapparaat!
Hoezo prakken? je kunt 't of niet natuurlijk....zo kun je 't ook zien

Ga maar eens een achterasophanging o.i.d. opknappen met je hardsoldeer set, denk dat 't met mig allemaal net ff iets makkelijker en sneller gaat (Y) maargoed das mijn visie uiteraard :p


Benieuwd wat Patrick(lasklus) z'n visie hierop is? :)
Ik houd eigenlijk niet van lassen met de vlam op een auto, het brandgevaar is al groot genoeg :~
Maar heb wel ervaring met Cusi lassen met MIG! Bekend bij iemand?
Dat werkt behoorlijk goed voor plaatwerk,zeker i.c.m. de geringe wamrte inbreng.
Maar doe mij toch maar MAG lassen, resultaat is m.i. veel beter...
ik doelde ook op CuSi MIG hardsolderen. Hier op mijn werk (autoschade) gebruiken we het heel veel, al mag het lang niet bij alle fabrikanten (meer)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heb van degene die mijn auto heeft gespoten ook gehoord dat een auto tegenwoordig wel uit 3 of meer legeringen kan bestaan waar je allemaal verschillend moet(mag) lassen. Maakt het ook niet echt makkelijker!
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

kwestie van fabrieksvoorschriften volgen hè ;)

wat bedoel je met verschillende legeringen?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

tutuur schreef:Je mag het me best laten zien hoor florus.

Je kan nooit zo'n vloeiend kommetje krijgen zonder het na te bewerken.
Kan jij dat wel dan kunnen we meneer lasklus wel schrappen...
Dus jij kunt 't solderen zonder 't te hoeven nabewerken, dus solderen en gelijk spuiten?

Jij hebt een hoop klanten zeker? (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat heb je mij nooit horen zeggen. Wel dat het met hard solderen al een stuk netter is dan gewoon lassen...


Klanten? Nee hoor, als je goed had gelezen zie je dat ik het niet eens zelf heb gedaan :wink:
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Nee,dat bedoel ik maar......je hebt zelf de ervaring dus niet eens...

Maargoed, iedereen moet doen wat ie 't beste vind uiteraard (Y)

Ik "prak" 't er wel gewoon met mig in! :beer:
Plaats reactie