Opgepast! Remmenreiniger en lassen niet samen!!

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik twijfel niet over wat mijn ogen zien! En over zijn laskunsten valt ook niet te twisten!

Als je nu zegt dat het ieder zijn eigen manier is waarom er dan eerst tegen in gaan? Of ligt het aan mij?
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Jij brengt 't ofdat solderen de enigste goede optie is en mig niks is....daarna brengt je 't alsof je met solderen niet na hoeft te bewerken...


Iedereen heeft z'n eigen manier en visie, totaal te respecteren! Jij trapt mig de grond in en noemt 't prakken wat bij mij overkomt als prutsen....en daar ga ik tegenin...
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Cusi lassen werkt wel goed maar er zitten ook heel veel nadelen aan zoals de geringe sterkte bij trek en temp wisseling.
Alles heeft zijn nadeel, ik heb met beide veel ervaring maar geef toch de voorkeur aan Mag lassen.

Rustig maar jongens, Mig is ook bijzonder! :evil: :evil:

Ik gebruik voor plaatwerk alleen Mag :p

:smile:

p.s. leuk hoor zo'n discussie (Y) , maar moet e.e.a. niet afgesplitst worden :~ ? Gaan erg off topic...
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Verschil tussen mig en mag is alleen het gas wat je bruikt? of juist alleen de toorts?
Ik heb op de zaak de laatste tijd last dat de toorts zichzelf wil vast lassen, als je in een rot hoek aan een uitlaat die niet gedemonteerd is ,aan het lassne bent
Heb je hier een tip voor?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

MIG of MAG is inderdaad ander gas
bij MIG reageert het gas niet mee (edelgas), bij MAG wel

(correct me if i'm wrong)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mig = idd inert
mag = active

klopt dus als een bus! (Y)
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

@ sfennie dan is je toorts verrot of zwaar vervuild
hij maakt dan sluiting via het gasmondstuk met je werkstuk

CuSi3 mig solderen is in het leven geroepen om met name grote overgangsspleten makkelijk en koud te kunnen lassen.

Tevens wordt er tegenwoordig steeds meer en meer exotische materialen gebruikt voor de autos waar CuSi3 solderen dan ook weer beter geschikt voor is.

in de lasmachine wereld is het een enorme hype geweest de ene fabrikant kan het nog beter als de andere tewrijl het eigenlijk er alleen maar op neer komt of je machine in het lage bereik goed last.

dit hangt dan o.a. weer af van je trafo of inverter.
anyway allemaal heel erg mooi maar in de praktijk zie je het bij onze renaultjes praktisch niet ( ze zijn gewoon te oud)

de nieuwere modellen gaan er wel mee te maken krijgen maar ook dat is heel erg goed te doen met de juiste trafo of inverter in je lasmachine.

waak dus voor de goedkope internet troep!

eerst goed info inwinnen scheelt een hoop gezeur later!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

en, om maar bij de waarschuwingen te blijven: als je gaat MIG-lassen (of eigenlijk hardsolderen) met CuSi, zorg voor goede afzuiging, damp is zwaar giftig. Ook bij t afslijpen goede afzuiging en stofmasker gebruiken
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Verschil tussen mig en mag is alleen het gas wat je bruikt? of juist alleen de toorts?
Ik heb op de zaak de laatste tijd last dat de toorts zichzelf wil vast lassen, als je in een rot hoek aan een uitlaat die niet gedemonteerd is ,aan het lassne bent
Heb je hier een tip voor?
Klopt, aansluitend is het verschil dat je met Mig bijvoorbeeld Rvs en Alu last en met Mag staal.

Probleem, doorgeslagen mondstuk, (chroom versleten).
Oplossing, vervangen.
paulvanrooij schreef:MIG of MAG is inderdaad ander gas
bij MIG reageert het gas niet mee (edelgas), bij MAG wel

(correct me if i'm wrong)
Klopt, Co2 reageert Actief mee, vandaar mAg :wink:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

dan is die theorie van school toch nog blijven hangen, blijkbaar :p
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Wel leuk om te lezen dit, heb er als autospuiter een beetje theorie van gehad.

Het co2 lassen is eigenlijk niet meer zo, tegenwoordig word veelal hardsolderen toegepast (verplicht door fabrikant) omwille van de sterkte van de carros. Als je ouderwets co2 zou lassen krijg je teveel warmte inbreng en scheurt het alu of hss staal eerder.

Toch? :p
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

klopt volgens mij aardig, teveel warmte-inbreng is verandering van de structuur van het HSS, UHSS, Boron enz. waardoor het materiaal niet meer sterk genoeg is.

Wij werken erg veel aan VW's (Pon bedrijf), en VW is juist weer van hardsolderen afgestapt. blijkbaar hebben ze toch liever MAG. Waarom? geen idee.. maar blijkbaar is GMA-hardsolderen niet heilig ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Daarom zal je altijd blijven zien dat S235 en S355 gebruikt zal worden als staalsoort.
Die 2 zijn toch het goedkoopste en makkelijk lasbaar. Waarbij S355 toch nog redelijke sterkte eigenschappen heeft.

Ik heb ook wel eens een hele inlichting van HSS meegekregen, maar je kunt gewoon niet fatsoenlijk lassen en dus slecht verbindingen maken.
HSS is echt meer gebruikt voor speciale industrie, zoals vliegtuigen etc. of hele simpele opbouwdelen.

RVS zul je ook niet snel tegenkomen in de autoindustrie, te duur en toch minder fijne eigenschappen als normaal staal.


Wel hoog niveau topic dit (Y)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

buitenbeplating is inderdaad vaak gewoon van ouderwets PBS, maar verder vind je het bijna nergens meer in een moderne auto

toch mogen wij HSS, UHSS enz gewoon lassen hoor, op bepaalde plekken en volgens fabrieksvoorschriften, ok.. zijwanden, binnenkokers en chassispoten zijn veelal UHSS of Boron (zeker zijwanden). als je dat al mag richten ben je zwaar de pineut, meestal gewoon compleet vervangen.
De nieuwe VWs zitten er vol mee, audi A1 ook trouwens
De Alu- audi's zijn natuurlijk weer een compleet ander verhaal, maar daar zit zo ongeveer niets meer in gelast. Bijna alles gelijmd/geklonken
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Net als de vliegtuigen (Y)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Probleem blijft gewoon de materiaaldikte, kijk een boot zit nog wel 5-6mm dikke beplating op, dat is ook veel makkelijker te lassen.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet exact weet wat de auto industrie heeft, vooral niet die hypersports etc.
Ik zit helaas toch in de dikkere techniek, ga nu weer een baan in voor offshore equipment. Nou dan is 40mm dik nog nix :smile:

Maar ga door, ga door :)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

auto-industrie is veel tailor-blanking tegenwoordig. oftewel, verschillende diktes in 1 plaatdeel gestanst/geperst. (of zelfs verschillende sterktes staal) maar dan praat je inderdaad niet over diktes als in boten. paar mm max (zou het op moeten zoeken/meten ;) )
de 'supercars' die wij repareren (Aston-Martin) is allemaal compleet aluminium body, alles gelijmd. of combinatie van aluminiumdelen met carbon of andere composiet-materialen

leuk, eens een serieus topic hier :D (Y)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Lijmen van de carros delen heeft niet alleen te maken met de sterkte en eigenschappen van bepaalde materialen, maar ook met de eigenschappen van de staalsoort ivm roestvorming.

daarom lijmt bijvoorbeeld BMW de alu voorkop ook op de hss veiligheidskooi :)

Bij ons zit er plaatselijk maar 0,6mm dun plaatwerk. Kan niks hebben (0)
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

dat zijn altijd mooie combinaties ja, Alu delen aan stalen delen vastgemaakt. (Y)

BMW/Mini is sowieso helemaal into lijmen tegenwoordig. fabrieksvoorschriften voor het vervangen van achterschermen, tussenpaneel achter en nog wat delen is de laatste tijd compleet aangepast. alleen nog maar lijmen en klinken. komt geen las-apparaat meer bij kijken.
waarom? kosten-overweging dus. scheelt heel veel demontagewerk = kortere reparatietijd = goedkopere reparatie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

paulvanrooij schreef:dat zijn altijd mooie combinaties ja, Alu delen aan stalen delen vastgemaakt. (Y)

BMW/Mini is sowieso helemaal into lijmen tegenwoordig. fabrieksvoorschriften voor het vervangen van achterschermen, tussenpaneel achter en nog wat delen is de laatste tijd compleet aangepast. alleen nog maar lijmen en klinken. komt geen las-apparaat meer bij kijken.
waarom? kosten-overweging dus. scheelt heel veel demontagewerk = kortere reparatietijd = goedkopere reparatie
Ja is het wel zo dat lijmen goedkoper/sneller is?
Kan me namelijk herrineren dat een reparatie aan de alpine qua lijmen veel arbeidsintensiever is dan een normale auto.
Al besef ik me wel dat we 25 jaar verder zijn qua lijmtechnieken.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

lijmen van een achterscherm betekent dat je niet meer de complete binnenkant kaal hoeft te maken ivm brandgevaar bijvoorbeeld, scheelt uren. het bewerken/lijmen kost niet meer tijd dan het 'ouderwetse' puntlassen, en alle bewerkingen die daaraan vooraf gaan

uit mn hoofd, weet de precieze tijden niet meer, achterscherm bmw X6 vervangen stond iets van 18 uur voor. dus de tijd die je krijgt voor het demonteren van alles, afhalen oude scherm, passend maken nieuwe scherm, monteren nieuwe scherm, nabewerken, voorbewerken voor spuiten, spuiten en weer compleet opbouwen. met de nieuwe reparatiemethode krijg je er nog maar 12 uur voor. dan besparen ze dus wel ff 33% aan uren. reken maar uit wat dat de verzekeringsmaatschappijen oplevert
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

bijkomend voordeel voor de fabrikant: ze stellen heel simpel: als je niet onze lijm, ons lijmpistool, onze tang voor de nagels, onze nagels enz gebruikt, vervalt alle carrosserie-garantie

je bent dus wel even verplicht een lijmpistool aan te schaffen, een tang van xduizend euro.

1 tube lijm van BMW kost gewoon 88 euro

hoezo geld verdienen :D
Lasklus Nederland
Berichten: 37
Lid geworden op: za 25 dec 2010 13:02
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

paulvanrooij schreef:dat zijn altijd mooie combinaties ja, Alu delen aan stalen delen vastgemaakt. (Y)
Wat ik nu ga vertellen kan helaas niet met autoplaat dus [img]http://www.lasklus.nl/forum/Smileys/def ... ftopic.gif[/img]

Wisten jullie dat alu ook aan staal te lassen is?
Dat heet Triclad en doe je met explosie lassen.
Eigenlijk krijg je dan een metaal vermenging welke niet kan, maar door de brute molecuul splitsing/vermenging is dit toch mogelijk.

:blabla:

Alleen voor degene die alles willen weten :grin:
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

niemand praat over laserlassen

dat gebeurt toch steeds meer in autowereld.

zelf aardig wat ervaring mee bij mijn vorige werkgever
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
RmSluyter
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 9 sep 2011 10:57
Contacteer:

Kan iemand mij helpen met het probleem dat ik Gaten in mijn las werk krijg ( Brand gaten ) wat kan ik hier aan doen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De gasfles open draaien :D
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Op een lage stroomsterkte lassen. Waarmee je last is ook handig om te vermelden. Echt goedkope apparaatjes kun je gewoon slecht dun materiaal mee lassen vind ik.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

welke lasdraaddikte heb je en wat voor apparaat gebruik je? een knaken ding of valt het mee?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Plaats reactie