Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Riël Notermans schreef:We geven nog eens 'the best option' weer:


Nodig:

DOP 32 of 27
DIKKE RINGEN
VERSNELLINGSBAKBOUT (LANG, STERKTE 10.9)
MOER VAN 3CM LANG (ivm veel windingen), zo sterk mogelijk

Draai moer op de versnellingsbakbout
Leg de ring tegen de moer
Zet dop tegen torsiestaaf-huis
Draai versnellingsbakbout helemaal in de torsiestaaf, door de dop heen
Draai de moer tegen de dop, en hengsten maar zo hard je kan.
Trouwens toen ik dop 27 gebruikte draaide ik de torsiestaaf vast in de dop! Dus de dop zal vast om het uiteinde van de trosiestaaf. Gelukkig merkte ik dit op tijd en heb ik de as er verder uitgehaald met dop 32.
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

bij mij zit de rechtertorsie staaf alleen in het midden nog vastgerot. dat kan dus ook nog. :)
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Ik heb mn linker torsiestaaf vastgerot zitten (vandaar al jaren ass-up), ...ik kan straks de as eronder wegtrekken als dat nodig is (is dat handiger?). Nou is de vraag kan ik het einde van de staaf wegslijpen? De staaf zelf zit zo'n half cm verzonken in de draagarm. Kan dat wel? Of is het not done? Andere oplossingen?

Rechts is overigens schoon, en los te krijgen. I.v.m. een lease auto kan de 5 straks wat langer stilstaan als het nodig is; en ik wil nu toch echt de achterkant omlaag gooien....andere as op de kop tikken wil ook maar niet lukken. Dus alle tips zijn welkom (Y)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als je de rechter eruit hebt, een stuk rond 15mm oid erin en de andere eruit slaan. Heb dat afslijpen ook geprobeerd bij de oude achteras van paul, maar dat hielp geen donder, hij zat in he tmidden ook nog loeivast.

kortom, rechter eruit halen, een stuk rond 15 oid regelen van een meter oid, auto op bokken, moker erbij en rossen maar! (niet van de steunen afslaan en niet tegen de auto aan :P )
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

:D

Maar loop je niet het risico eerder die draagarm eraf te rossen dan de staaf eruit? Ik zou in ieder geval eerst een deel kunnen wegslijpen natuurlijk...in ieder geval bedankt :biertjuh: ik word het onderstuur zo langzamerhand aardig zat :p
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

die draagarm hangt niet aan die torsiestang he ;)

bij mij werkt het op deze manier al 3 keer erg goed. Er zit er altijd wel 1 muurvast :P
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

:~ Das waar ook ja, hehe. Ik zal het binnenkort proberen (zodra de Smart binnen is :P) (Y)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

succes!
black-devol
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 17:26
Locatie: Witteveen

Klopt het dat het eigenlijk niet goed is om die torsie assen te verlagen? want als je verlagings veren voor bijvoorbeeld de voorkant koop krijg je (dacht ik) stuggere veren met minder wikkelingen en dus lager maat als je de torsie as na beneden doet dan blijft ie dezelfde sterkte en zit je dus veel sneller bovenin bij drempels ed???
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

valt allemaal wel mee. Heb je niet snel last van. Eventueel andere (stuggere) achterdempers nemen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies!
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

bij een 19 gaat het niet zo makkelijk
dorpel zit er voor
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

Ik heb nu ondertussen al wel een tiental keer wat achterassen verlaagd/verhoogd...
Nu wil ik gisteren van m'n 19 de achterkant weer 3 cm hoger zetten ivm keuring... ik meet aan de ene kant 36cm, en aan de andere 36.5.
Torsies eruit... beide kant op 39 gezet... assen er terug in... ligt die nog steeds even laag... heb het wel 3 keer gedaan... doe ik nu telkens iets mis? oja allereerst heb ik de schokdempers losgedaan natuurlijk...

Grtz. G
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Moet lukken. Als hij hetzelfde blijft heb je de as/arm dus niet genoeg verdraait. En waarom voor de keuring? Loopt hij aan?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Wie weet nu precies hoe de torsieas achter werkt?

Je hebt de veerstaven en de Torsiestaven?

Met welke staven verlaag je hem nu?
De veerstaven neem ik aan?

De torsiestaven moeten naar ik begreep op een bepaalde voorspannin staan?
Klopt dat en hoe doe je dat?

Schijnt dat Achterberg dat vroeger deed met stuggere torsiestaven op voorspanning?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

je hebt alleen torsiestaven, die zorgen voor veerwerking. Deze staaf tordeerd wanneer de ophaninging inveer.t

Maak je de as nu los, kun je de opnging vrij bewegen. Hou je die op een positie, en je zet de as er weer in, verlaag of verhoog je m.

Voorspannig lijkt me niet mogelijk, in mijn optiek zou dat verhogen zijn en dan 100 kilo achterin gooien.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Glekke
Berichten: 347
Lid geworden op: di 28 jun 2005 20:33
Locatie: Belgium, Diest
Contacteer:

ja ik heb hem dus 3cm verzet, dat bleef dus gelijk, dus ik ga hem nu 6 cm verzetten, misschien zit die dan 3 cm hoger :)...
En ja in belgie moet je een grondspeling van minimun 9 cm hebben, ik heb er 6 dus dat gaat niet lukken :).
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:je hebt alleen torsiestaven, die zorgen voor veerwerking. Deze staaf tordeerd wanneer de ophaninging inveer.t

Maak je de as nu los, kun je de opnging vrij bewegen. Hou je die op een positie, en je zet de as er weer in, verlaag of verhoog je m.

Voorspannig lijkt me niet mogelijk, in mijn optiek zou dat verhogen zijn en dan 100 kilo achterin gooien.
maar je hebt 4 staven??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ja, de GT heeft er 4.

Die andere twee die 'helpen' mee, volgens mij kun je daar niet veel mee.
Een gewone 5 heeft bijvoorbeeld maar 2 staven. En GT kun je hoger belasten.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Ja, de GT heeft er 4.

Die andere twee die 'helpen' mee, volgens mij kun je daar niet veel mee.
Een gewone 5 heeft bijvoorbeeld maar 2 staven. En GT kun je hoger belasten.
ja maar het vreemde is dat je dus sterkere veer en torsiestaven kunt bestellen
beetje vreemd allemaal
niemand schijnt er het "fijne" van te weten?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die 2 andere staven hebben de functie als stabstang, daar valt wel wat mee te spelen, maar das geheel onnodig.
Heel logisch, gezien een GT al het karakter heeft om een binnenste wieltje op te tillen in de bocht.

Enige wat je er dan nog mee kan beinvloeden is wat meer veerstijfheid, maar dan heeft het meer nut om de veerstaven te verdikken. Zeker omdat die torsiestaven ws. zo vastgerot zitten dat je ze er nooit uitkrijgt, zeker als ze echt onder voorspanning zitten.

Heb ik al es eerder gezegd trouwens :~
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Steven schreef:Die 2 andere staven hebben de functie als stabstang, daar valt wel wat mee te spelen, maar das geheel onnodig.
Heel logisch, gezien een GT al het karakter heeft om een binnenste wieltje op te tillen in de bocht.

Enige wat je er dan nog mee kan beinvloeden is wat meer veerstijfheid, maar dan heeft het meer nut om de veerstaven te verdikken. Zeker omdat die torsiestaven ws. zo vastgerot zitten dat je ze er nooit uitkrijgt, zeker als ze echt onder voorspanning zitten.

Heb ik al es eerder gezegd trouwens :~
Dat bedoel ik dus ook
je kan beide staven verdikken
En met alle respect Steven, maar je weet dus ook het "fijne" er niet van, en daar bedoel ik mee, zijn er al lieden die hiermee getest hebben?
of beide staven vervangen hebben? (alle 4 dus)
Ben gewoon op zoek, hoe het precies zit en werkt zonder zelf "onnodig" te moeten gaan testen omdat dat een hele hoop tijd kost die ik eigenlijk niet heb.

Ik heb begrepen hoe harder hoe trickier, maar wel beter beheersbaar qua sliden?
Hoe zachter hoe verder de grens ligt, maar de grens dan ook korter is
En het schijnt dat dat stuiteren in krappe lange bochten komt door te zachte afstelling
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat bedoel je met fijne? Ik heb me hier toch een prima voorstelling van hoe die as moet werken en ik sta toch echt wel achter mijn redenering.

Kep er alleen geen ervaring mee nee, maar ook hier geld weer, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Als er echte winst in te boeken valt had je er wel meer van gehoord.

En net wat ik zeg, zodra ie het binnenste wieltje optilt, heeft het weinig zin om nog met die torsiestaven te gaan spelen, das zo klaar als klontjes. (S)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Met het "fijne" bedoel ik dus dat de een zagt dat de torsies op "voorspanning" moeten staan, de ander zegt van niet

En als dat zo is wie weet er dan meer van af?

Je kan alles beredeneren, maar of het klopt?

En met die zogenaamde voorspanning schijnt dat wieltje optillen dus stukken minder te zijn

Ik trek jouw kennis of redenatie niet in twijfel, maar je hoort net als zo vaak verschillende beredeneringen
welke is de "juiste" of de "beste"?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Luco/Alpine-racer schreef:
Steven schreef:Die 2 andere staven hebben de functie als stabstang, daar valt wel wat mee te spelen, maar das geheel onnodig.
Heel logisch, gezien een GT al het karakter heeft om een binnenste wieltje op te tillen in de bocht.

Enige wat je er dan nog mee kan beinvloeden is wat meer veerstijfheid, maar dan heeft het meer nut om de veerstaven te verdikken. Zeker omdat die torsiestaven ws. zo vastgerot zitten dat je ze er nooit uitkrijgt, zeker als ze echt onder voorspanning zitten.

Heb ik al es eerder gezegd trouwens :~
Dat bedoel ik dus ook
je kan beide staven verdikken
En met alle respect Steven, maar je weet dus ook het "fijne" er niet van, en daar bedoel ik mee, zijn er al lieden die hiermee getest hebben?
of beide staven vervangen hebben? (alle 4 dus)
Ben gewoon op zoek, hoe het precies zit en werkt zonder zelf "onnodig" te moeten gaan testen omdat dat een hele hoop tijd kost die ik eigenlijk niet heb.

Ik heb begrepen hoe harder hoe trickier, maar wel beter beheersbaar qua sliden?
Hoe zachter hoe verder de grens ligt, maar de grens dan ook korter is
En het schijnt dat dat stuiteren in krappe lange bochten komt door te zachte afstelling
Ik ben er op dit moment mee bezig, alle 4 de staven worden vervangen,
hij is achter te zacht en helt te veel over...

hoe wou je een torsiestaaf op voorspanning zetten?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Grote sleutel erop zetten, uitrekenen hoeveel graden je em wilt draaien voor de juiste voorspanning en dan erin slaan ofzo.

Maargoed Luco hebbie Achterberg al eens gecontact dan? Speedline zal het ook wel weten dan.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maarten, dat weet ik dus niet :) , vandaar de vraag
De ene zegt dat dat moet en de ander zegt weer van niet
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dus vandaar de vraag (Y)
Maar zo te zien zal er geen "duidelijkheid" in komen zonder dat iemand er mee bezig gaat

Ik weet dat erwin ze alle vier vervangen heeft, maar dat die het dus ook niet voor elkaar kreeg
Het schijnt dat je de Torsiestaven tegen elkaar in moet draaien en ze er dan in moet schuiven? maar dat werkte dus niet en stond 1 kant anders dan de andere kant
dat heeft die "opgelost" met de veerstaven, maar dat leek hem niet de juiste manier?
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik vervang ze niet zelf, dat doet een vriend / kennis van mij,
Dirk Jan Hofmans, mischien wel een bekende naam voor jou.

Hij heeft een hele tijd met een gele 5 GT Turbo geraced (samen
met nico been geloof ik), en nu met een cup clio.

Ik ga er vanuit dat hij precies weet hoe of wat, dus ik ga het
zeker even vragen, ben zelf ook wel nieuwsgierig hoe het zit.

Weet nog niet wanneer ik weer die kant op ga, dus kan een tijdje
over heen gaan.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Die torsiestaven hebben in het midden een extra connectie, dus als je ze onder veerspanning zet, moet je ze vanuit het midden de zelfde kant opdraaien, als je ze allebei een andere kant opdraaid zal ie em idd scheeftrekken.

En volgens mij maakt de precieze voorspanning niet uit, gezien een veer lineair is, als alleen de linker- en rechterkant maar wel op dezelfde richting staan.
Ik denk dat die voorspanning puur is om spelingen van het hele systeem eruit te halen alvorens de torsieveer wordt meegepakt.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

@ Maarten, graag (Y) (Y)

@ Steven, ja klinkt wel logisch, maar erwin is toch ook niet acherlijk? :)

Maar op deze manier moeten we er wel achter kunnen komen
Misschien als ik tijd over heb eens zon as uit mekaar beuken :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En ik weet niet wat Erwin heeft gedaan, maar als je met je torsie wat kromzet en dat probeert te compenseren met je veerstaven lijkt me iig niet de bedoeling...

Zal es kijken of ik iemand kan vinden die wat opheldering kan bieden...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Nee Erwin was er ook achter dat dat niet de bedeling was, maar hij kon niemand vinden die hem opheldering kon verschaffen.

En aangezien die nu met de alpine rijdt, heeft het voor hem nu ook geen prioriteit meer :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steven schreef:Grote sleutel erop zetten, uitrekenen hoeveel graden je em wilt draaien voor de juiste voorspanning en dan erin slaan ofzo.

Maargoed Luco hebbie Achterberg al eens gecontact dan? Speedline zal het ook wel weten dan.
Dan zou ie vanzelf de wielen omlaag moeten duwen daarna toch?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee, jij haalt duidelijk de torsie en veerstaven door elkaar :p

Als je de linker torsiestaaf loshaalt en die zeg 10 graden naa beneej draait en er weer inslaat, dan moet je de rechterstaaf ook 10 graden naar beneej draaien maar dan allebei aan het uiteinde aan de binnenzijde.

Zo zet je dan een inwendige voorspanning op de as zelf en als je dan 1 poot omhoog duwt, zal de andere zijde sneller meegaan.

Dat is de enige logische theorie die ik me erover kan bedenken.
Plaats reactie