Iedereen kan torsie verstellen van Ravensburger
-
- Über-Spammer
- Berichten: 22724
- Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
- Car: diverse
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Ja Erwin heeft Achterberg toen gebeld, maar je weet hoe dat gaat
Jaaaa vroeger deden we altijd wat met de torsie, maar ja dat deed die nooit zelf, maar het personeel, dus die kennis is weg
Zal het ook wel eens aan Simonis vragen
die heeft ook met die dingen geraced
of Maarten moet het via die man met die gele turbo eens aan Nico Been moeten vagen
misschien dat die het weet
Jaaaa vroeger deden we altijd wat met de torsie, maar ja dat deed die nooit zelf, maar het personeel, dus die kennis is weg
Zal het ook wel eens aan Simonis vragen
die heeft ook met die dingen geraced
of Maarten moet het via die man met die gele turbo eens aan Nico Been moeten vagen
misschien dat die het weet
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
dirk jan hofmans, nico been ken ik niet
Ik zette vroeger ook altijd de torsieassen op voorspanning van m'n Clio.
Die staven passen altijd maar op 1 manier fatsoenlijk erin, dus je draait hem een aantal tandjes en je beukt de torsieas erin en voila, er is voorspanning.
Die staven passen altijd maar op 1 manier fatsoenlijk erin, dus je draait hem een aantal tandjes en je beukt de torsieas erin en voila, er is voorspanning.
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
toevallig ben ik er vandaag al geweest, en mijn auto ligt nu als een blok op de weg
Voorspanning heeft zeker een positieve invloed op je wegligging zij hij.
De as wordt veel stijver, het heeft geen invloed op het in en uitvoeren.
Waar het wel invloed heeft is op het kantelen, de auto zal veel minder
overhellen. In elk geval, conclusie was, dat het je zeker moet proberen,
het verschil is echt merkbaar
Voorspanning heeft zeker een positieve invloed op je wegligging zij hij.
De as wordt veel stijver, het heeft geen invloed op het in en uitvoeren.
Waar het wel invloed heeft is op het kantelen, de auto zal veel minder
overhellen. In elk geval, conclusie was, dat het je zeker moet proberen,
het verschil is echt merkbaar
ik snap nog niet hoe je die voorspanning moet doenRobke schreef:Ik zette vroeger ook altijd de torsieassen op voorspanning van m'n Clio.
Die staven passen altijd maar op 1 manier fatsoenlijk erin, dus je draait hem een aantal tandjes en je beukt de torsieas erin en voila, er is voorspanning.
enige wat ik snap is torsie er uit, paar tandjes verzetten, er weer in rammen
maar wanneer en hoe doe je die voorspanning
ik ga binnenkort mijn RSi verlagen dus wil een stugge vering achter hebben
lijkt me ook haast niet te doen voorspanning creeren zonder speciaal gereedschap.
dit zou inhouden dat je de massieve staaf zelf tordeert en daarna weer monteerd.
lijkt me haast onmogelijk maar goed ook ik kan het bij het verkeerde eind hebben.
dit zou inhouden dat je de massieve staaf zelf tordeert en daarna weer monteerd.
lijkt me haast onmogelijk maar goed ook ik kan het bij het verkeerde eind hebben.
UP =D
Ik ga vrijdag avond aan de stoei met mijn torsiestaven van mn vijf.
Is er in die tussentijd al wat meer helderheid over het creeren van voorspanning op de staven? Doe je dat gewoon zonder dat de schokkers erop zitten?
Ik ga vrijdag avond aan de stoei met mijn torsiestaven van mn vijf.
Is er in die tussentijd al wat meer helderheid over het creeren van voorspanning op de staven? Doe je dat gewoon zonder dat de schokkers erop zitten?
Nee dat weet ik. Maar ik bedoelde niet met mn vraag om die veerstaven eruit te halen hoor. Ik ga die torsiestaven eruit trekken om die achterkant wat lager te zetten. Maar omdat ik dit topic doorgelezen heb en kwam telkens het e.e.a. over voorspanning tegen, vroeg ik het me af wat dat nou precies was. Ik dacht dat ik namelijk iets las over een bepaalde voorspanning op de torsiestaven te zetten zodat hij wat stijver/stugger werd..Steven schreef:Dat zijn de stabstaven en die ga jij er niet uittrekken, de voorspanning op de veerstaven krijg je zodra je em op je wielen zet, al is dat geen voorspanning te noemen. Klok, luiden, hmm?
Jaa nee ik begrijp het wel, ik formuleerde het verkeerd haha. Maar ok het is duidelijk nu BedanktSteven schreef:Je haalt het door elkaar.
In principe zijn het alle 4 torsiestaven, waarvan 2 voor de vering (en dus hoogte) en 2 voor de stabilisatie, net als de stabstang voor.
Ik ben al paar weekjes aan het WD40'en en vrijdag avond heb k de beschikking tot een brug en mooi gereedschap. Compressie en trek gereedschap. Dus moet goedkomen..
Nou gister avond dus de poging gewaagd voor het verlagen van mn vijf dmv die torsiestaven. Helaas niet gelukt. Ik was hier al bang voor. Zo verschrikkelijk vast dat die dingen zitten. Eerst met bout en dop 27 etc. geprobeert. Dat lukte niet.
Toen kwam die maat van me op het id om der een hydraulische persbrug onder te zetten. Hier konden we (dachten we) heel veel kracht mee op uitoefenen. Dit konden we ook.. Maar helaas zaten de staven zo vast dat gewoon de ketting van de pers het begaf
Ik denk dat er niks anders op zit dan de gehele achteras te vervangen.
@Steven. Had jij niet nog de gehele achter as/brug liggen? Met de staven deruit en in olie staan? Staat me iets van bij dat jij dat eens riep. PM me anders even.. Aangezien jij ook vrij in de buurt woont
Toen kwam die maat van me op het id om der een hydraulische persbrug onder te zetten. Hier konden we (dachten we) heel veel kracht mee op uitoefenen. Dit konden we ook.. Maar helaas zaten de staven zo vast dat gewoon de ketting van de pers het begaf
Ik denk dat er niks anders op zit dan de gehele achteras te vervangen.
@Steven. Had jij niet nog de gehele achter as/brug liggen? Met de staven deruit en in olie staan? Staat me iets van bij dat jij dat eens riep. PM me anders even.. Aangezien jij ook vrij in de buurt woont
is het mogelijk een soort voorspanning te creeren door als je bijv 40mm verlaagt om dan de torsie staven 30 mm te verzetten waardoor je de hele boel op spanning houdt of is dat erg slecht voor de schokdemper?
want ik ga mijn megane verlagen en ik wil niet dezelfde slappe vering achter hebben met 40 mm verlaging schiet niet echt op dan helt ie voor niet meer zo veel over en achter nog wel ... of heb ik het mis?
want ik ga mijn megane verlagen en ik wil niet dezelfde slappe vering achter hebben met 40 mm verlaging schiet niet echt op dan helt ie voor niet meer zo veel over en achter nog wel ... of heb ik het mis?
Dan heb je het goed mis, voorspanning red je uberhaupt niet met originele dempers, daar moet je dan shortstroke voor hebben (kortere).
Daarbij krijg je een enorme stuiterbak omdat ie bij uitgaan van de vering opeens wordt gestopt door de demper. Je maakt em er ook nix stugger mee, je haalt alleen het eerste deel van je veerweg af.
Als je em stugger wilt hebben moet je dikkere torsies hebben of met hulpveren gaan spelen.
Daarbij krijg je een enorme stuiterbak omdat ie bij uitgaan van de vering opeens wordt gestopt door de demper. Je maakt em er ook nix stugger mee, je haalt alleen het eerste deel van je veerweg af.
Als je em stugger wilt hebben moet je dikkere torsies hebben of met hulpveren gaan spelen.
Misschien ben ik heel dom hoor, maar ik snap nog steeds dat stukje voorspanning niet, kan iemand dat eens duidelijk en stap voor stap uitleggen? Wat je daar nou precies voor moet doen?
Laatst gewijzigd door Luukjan op di 14 okt 2008 6:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Die voorspanning moet je niet naar kijken, zeker voor het huis-tuin-en-keuken-verlagen voor op straat is dat totaal niet intressant.
Das misschien leuk als je echt veel circuit rijd en echt met je onderstel aan het expirimenteren bent.
Das misschien leuk als je echt veel circuit rijd en echt met je onderstel aan het expirimenteren bent.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Dat is volgens mij ook precies wat hij wil gaan doenSteven schreef:Das misschien leuk als je echt veel circuit rijd en echt met je onderstel aan het expirimenteren bent.
-
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 5 jul 2005 8:12
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Voor de mensen die de torsiestaven niet los krijgen: Zet de brander er eens flink op. Zowel als de kant waar je hem ziet zitten als waar hij midden onder de auto vast zit. Deed bij mij wonderen.
Die washer zit niet po een reno, da's meer iets voor de (nieuwere?) peugeotjes.
-
- Berichten: 5548
- Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
- Car: Renault 19 2.0 16V
- Locatie: Zwolle
Ja bedankt in ieder geval ! het is mij in ieder geval nog nooit gelukt op die manier, dan trek ik meestal het schroefdraad uit de torsiestaaf.. warmstoken is inderdaad en optie, alleen brand je dan meestal het rubber kapot in de as..nickyr16v schreef:yes i know
tis ook meer voor het idee.
alles beter dan een topic met kruisjes zeg ik maar
graag gedaan hoor heren
-
- Über-Spammer
- Berichten: 18299
- Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Gouda
Gebruik je dan een normale bout of een cilinderkopbout (die veel sterker is) ???
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"
Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Of een 10.6 versnellingsbakbout.
Daarbij een lange moer Dat moet lukken.
Maar beter werkt een zware hamer
Daarbij een lange moer Dat moet lukken.
Maar beter werkt een zware hamer
idd voorhamer cq moekr krijg ik alle tories gewoon los mee.
enige punt is dat je de auto wel goed vast moet zetten en niet mis moet slaan
enige punt is dat je de auto wel goed vast moet zetten en niet mis moet slaan
wel een heeeeeeeeeeel belangrijk punt!mark 5t schreef: enige punt is dat je de auto wel goed vast moet zetten en niet mis moet slaan
Daarstraks ff bezig geweest aan men clio, langs links kinderspel, maar rechts
Had een bout van een versnellingsbak gepakt, en gewoon de schroefdraad uit de torsie-as getrokken. Met een hamer rammen lukte ook niet. Was nochtans al weken WD40 aan het spuiten.
Maargoed, was snel opgelost, ff een andere as gepakt die buiten nog lag, dat ding lag al een half jaar buiten, en je kon de torsiestaven er bijna uitblazen
Had een bout van een versnellingsbak gepakt, en gewoon de schroefdraad uit de torsie-as getrokken. Met een hamer rammen lukte ook niet. Was nochtans al weken WD40 aan het spuiten.
Maargoed, was snel opgelost, ff een andere as gepakt die buiten nog lag, dat ding lag al een half jaar buiten, en je kon de torsiestaven er bijna uitblazen
Op aanvraag van serika heb ik een uurtje van mijn vakantie opgeofferd om de foto's van de originele post weer eens live te zetten. Nu kan iedereen dus weer genieten van ons geknutsel van een jaar of tig geleden