Uitlijning achteras [GTT]

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

En dan weer dit...

Achterbanden waren op delen volledig glad gesleten terwijl op de rest van de band nog prima profiel zat (de, net zo oude, voorbanden waren nog helemaal prima).
Uit laten lijnen...
Voorkant prima, achterkant zit niet goed.
Ze konden me daar niet precies vertellen wat er mis zit.
Maar aangezien er verder niks aan versteld kan worden kan het volgens mij maar een aantal oorzaken hebben.

1) as krom
- lijkt mij heel sterk aangezien ik deze as al 10 jaar in mijn bezit heb en ik er zelf nooit een klapper mee heb gemaakt. Was op de vorige auto (zwarte gtt, waar de as vandaan komt) ook nooit een probleem.

2) auto krom
- misschien niet de hele auto, maar wel het deel waar de as op gemonteerd zit.

3) ???

Waar ik zelf aan zat te denken was dat ik de as misschien niet helemaal goed gemonteerd heb toen ik hem heb overgezet van mn oude gtt.
Kan het misschien zijn dat hij een klein tikkie gedraaid zit ofzo?
Volgens mij zou dat niet moeten kunnen, maar misschien dat er toch net wat speling op kan zitten en dat het kan helpen om de hele as los te draaien en dan een goeie tik te geven.

De grote vraag is, waar kan ik terecht om even goed te kijken wat er nou mis zit?
Moet ik dan bij een schadehersteller zijn? Iemand met een richtbank of weet-ik-veel wat je daar voor gebruikt.
Het is niet zo erg dat ik niet kan rijden, maar het kost me op deze manier wel een vermogen aan achterbanden...
Dus ik zou het toch wel heel erg graag opgelost willen hebben.

Als jullie iets van tips/adviezen hebben dan hoor ik het graag, want ik tast een beetje in het donker met dit probleem.
Alvast bedankt.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Met uitlijnen kunnen ze ook kijken hoe de boor wielen ten opzichten van de achterwielen staan.
Er zit wel iets ruimte op de bouten waar de achteras mee vast zit dus deze is wel in lijn te zetten.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik denk (en hoop) dat het inderdaad iets met de montage van de as te maken heeft.
Weet dat ik daar toen ook ongelofelijk veel moeite mee heb gehad om de oude as los te krijgen en de nieuwe eronder te wurmen. (zonder brug enzo...)
Dus als daar inderdaad wat ruimte in de bouten zit dan kan dat het probleem misschien al zijn.

Uitlijner hier in de buurt ga ik niet meer heen. Helemaal ruk hoe ze je daar te woord staan/helpen.
Geven liever de schuld aan speling op stuurkogels (speling die er achteraf dus helemaal niet op zit!) dan dat ze serieus met je gaan kijken naar de uitlijning.
Ik zal eens kijken of er nog eentje in de buurt zit.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Er zitten toch verder ook geen rubbers of dergelijke in de achteras?!
Dingen die versleten/uitgedroogd/vergaan kunnen zijn?
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

De draagarmen van de achteras zitten vast in rubber bussen in de achteras.
Achteras zelf kan iets verschoven worden, maar dat is dankzij de 4 bouten minimaal.

Aan de hand van een goed uitlijnrapport kan je al zien wat er aan de hand is.

Maar waar waren de achterbanden op sommige plekken glad ?> Binnenzijde ? Op het loopvlak ? Her en der verspreid ?
Hebben de achterbanden "kammen", oftewel "cupvorming" ?? (ff voelen met je hand over loopvlak in rij richting en tegen rijrichting)
Teveel slijtage op
Binnenzijde = teveel camber
Loopvlak = te hoge bandenspanning
Her en der = vaak versleten schokdempers

Onderstaande moet je al kunnen aflezen op het rapport :
Staan de wielen naar binnen toe gericht ?
Staat er 1 wiel naar buiten en 1 naar binnen toe gericht ?
Staan de wielen naar buiten toe gericht ?
Hebben de wielen teveel camber ?
Staat de achteras niet in lijn met de voorwielen / carrosserie ?

Wat kan je zelf controleren :
Is er speling op de achterwielen zelf ?
Speling op de draamarmen ?
Schokdempers lek / los ?
Is de afstand / verlaging bij alle 4 de wielen (of beter gezegd, bij beide achterwielen en bij beide voorwielen) gelijk ?

Je geeft een hoop tekst, maar verteld weinig.
Heb je een rapport ?

En nee, een schadehersteller kan in eerste instantie niets voor je betekenen, een goede uitlijner wel. Door een aantal zaken te meten (4-wieluitlijning, wagenhoogte bij alle 4 de wielen, bandenspanning en schokdemper controle) weten zij vaak al wat er aan de hand is.
Uitlijnen kan bijna iedereen. Vertellen wat er aan de hand is, weinigen... :(
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Al zit de as nog zo scheef, daar krijg je geen ander slijtage patroon van. Je gaat hooguit overdwars de weg over :lol:

Die assen zijn uit de fabriek vandaan ook alles behalve recht maar dat zul je bij de uitlijning ook wel tegen komen. Een oude stalen velg met een pijp er op gelast kan uitkomst bieden ;-)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Bandencentrum Jan Steverink, het banden centrum waar Dolf Jans werk is een hele goede. Ze doen af en toe ook een onderstel meeting.

Ik heb zelf ook goede ervaring met Thoms banden in Den Haag. Een klein bedrijf dat ook heel veel weet op uitlijn gebied. Wel even een afspraak maken van te voren. http://www.thomsautobanden.nl/ Ze hebben al meerdere auto's van mij helemaal uitgelijn. Onder andere de Ford Focus, waar de achterbrug uit delen van 3 verschillende auto's is opgebouwd, kon weer goed uitgelijnd worden.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dank je Arco voor je uitgebreide reactie.

Ik vertel weinig omdat ik weinig weet. :D
Heb een uitlijnrapport, maar daar hecht ik 0,0 waarde aan omdat die kerel de voorzijde niet eens uitgelijnd kreeg en me toen naar huis stuurde met het advies om de stuurkogels te vervangen want daar zat speling op.
Logisch dat je dan niet kan uitlijnen, maar ik had al zo mn twijfels.
Verder zei hij alleen maar over de achterkant dat het niet goed zat en dat hij er niks aan kon uitlijnen. Op mijn vragen (want ja...ik stel een hoop vragen... :p :smile: ) kon hij verder geen antwoord geven.
Het zou hem allemaal een worst wezen, was mijn indruk.

Uiteindelijk naar mn vaste garage gegaan. Gekeken, gevoeld, geport en getrokken. Niks geen speling op de stuurkogels.
En daarmee verdween dus ook het laatste beetje waarde dat ik aan alle werkzaamheden/opmerkingen van de eerste uitlijner hechte.

Ik zal nog wat meer info proberen te geven.
Banden zijn beiden aan de buitenste helft van de band versleten. Over de gehele omtrek van de band.
Geen speling op ophanging/schokdempers/wielen.
Verlaging zou goed moeten zitten aangezien ik die al 10 jaar lang niet aan heb geraakt en het probleem nu pas naar boven komt. Maar zou ik moeten meten om zekerheid te geven.
En hier het rapport van de eerste uitlijner (wat dus niet heel betrouwbaar is en waar ik dus geen verdere uitleg bij heb gekregen).

[img]https://lh4.googleusercontent.com/-igR6 ... ort_01.jpg[/img]


Ik zal zelf nog eens langs een andere uitlijner gaan via m'n garage om eens goed te gaan kijken wat er nou aan de hand is.
Hopelijk komen we dan verder.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:lol: het eerste wat mij opvalt is dat het uitspoor van het wiel linksachter ineens toespoor is geworden terwijl er eigenlijk niets echt wezenlijk veranderd is ...

Stiekem ga ik er vanuit dat wat onder actueel staat, ook juist is.

Als er slijtage aan de buitenzijde van de banden zit (zowel links als rechts), dan heb je dus (zover ik het kan en mag beoordelen) toespoor op de achteras.
Dat kan, klopt en hoort op een 5. Volgens cupboek zo'n 30minuten.
Dus zoals ie nu staat met +/- 0.30 is netjes. Ook het camber staat netjes (bijna volgens fabrieksopgave).

Sporing voorwielen hoort iets uitspoor te hebben. Ongeveer -0,10.

Voorzichtige conclusie van mijn zijde : het staat eigenlijk best wel netjes. Sporing voor zou ik iets meer naar uitspoor zetten i.p.v. op "0" wat ie nu eigenlijk staat (F)

Er vanuit gaande dat de achterbanden altijd al achter op dezelfde plek hebben gezeten en je daar nu zo'n 10-15-20.000 km (??) mee hebt gereden, dan is een (op het oog) overmatige slijtage dus niet ongewoon op 1 bepaalde plaats van de band (de buitenzijde). Ik denk dat als je je hand over het loopvlak haalt, je ook onregelmatigheden voelt. Een soort "kammetjes". Wordt veroorzaakt omdat je banden onder een hoek staan op het wegdek. Ze staan overdreven iets naar binnen toe en dus slijt de kant die het dichtst bij de rijrichting staat, het eerst.
Dit effect kan worden versterkt door verkeerde bandenslijtage of banden met een zachter rubbersamenstelling of defecte schokdempers en wellicht ook de slijtage van de rubber bussen in de achteras waar de draagarmen in zitten...

Kleine toelichting :
http://www.tuning-gids.nl/cuppen-banden.htm
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bedankt Arco. Hier heb ik wat aan.

Ik werd helemaal niks wijs van dat rapport.
Inderdaad niks veranderd en toch compleet andere cijfers (vooraf/actueel).... :(

Heb toch het gevoel dat er iets niet helemaal in orde is aangezien de voorbanden nog uitstekend profiel hebben en er net zo lang onder zitten.
Komt bij mij dus vreemd over dat de achterzijde zo snel weg is gesleten. Lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling.
Ik ga er nog eens mee bij mn vaste garage langs. Die gasten vertrouw ik en helpen me altijd goed. Eens kijken wat we kunnen vinden.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:foto: van de banden ?
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

nee heb ik niet. Banden zijn vervangen dus kan ik niet meer maken ook.
Maar het is vrij simpel:
binnenste helft van de band nog +-5mm profiel, buitenste helft slick.

Wat zeggen ze dan ook alweer?
Meten = weten!
Hij gaat opnieuw op de uitlijn en dan nu bij mensen die er ook iets vanaf weten en me kunnen vertellen wat er aan de hand is.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Wel vreemd hoor, heb nog niet eerder zo'n enorm slijtagepatroon gezien op een 5.

Hoe heb je de achteras destijds vervangen, wel met nieuwe bouten/moeren neem ik aan? Ook de kooi om de bouten te vergrendelen (onder de achterbank) zitten er ook nog gewoon op? Controleer anders eens 'voor de gein' of de bouten allemaal nog netjes vastzitten, ze moeten echt ontzettend vastzitten. Misschien dat er dynamisch iets gebeurd met de achteras die het slijtagepatroon kan verklaren. Bij uitlijning is het allemaal statisch natuurlijk en kan er ogenschijnelijk niets aan de hand zijn.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Heb destijds inderdaad nieuwe bouten, moeren en klemmetjes (kooien?) gebruikt.
Heb nog geen tijd/zin gehad om de achterbank eruit te halen en het eens goed te bekijken.
Misschien de moeite wel waard want ik bedenk met net (over die klemmetjes/kooien gesproken...) dat ik daar toen nog problemen mee had bij het demonteren van de oude as....
Dat ging toen zo ON-GE-LOFELIJK moeilijk. Met dit als resultaat...

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-TSuX ... C01556.JPG[/img]


:(
Zou dit het misschien gewoon zijn???
Heb ik die plek waar de as op gemonteerd zit misschien zo vernaggelt dat die as daardoor nu niet goed zit?!

Ik trek die achterbank er binnenkort effe uit om het te bekijken.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Die 'kooien' zitten altijd verdomd vast inderdaad, bij het demonteren van de bout snij je inderdaad gewoon in je plaatswerk. Maar dat zijn puur de plekken voor de kooi. Het boutgat ziet er nog gewoon OK uit en daar gebeurd ook niet veel mee, maar wie weet is er een bout losgelopen of zit deze gewoon niet goed vast...kans is klein maar je weet het nooit :p

Bekijk het indd eerst ff of zet de auto ff op bokjes aan de achterkant en kijk of je ergens iets aan de achteras kunt opmerken qua speling ofzo. (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb precies dezelfde plekken zitten zoals Martijn al zegt
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

tutuur schreef:Ik heb precies dezelfde plekken zitten zoals Martijn al zegt
Hier nog een die ze had... maar bij mij zijn ze dichtgelast.
de oplossing om het te voorkomen is die bouten met 2 man los te draaien, een in en een onder de auto ;-)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Had mn vaste garage gevraagd nog eens naar die achteras te kijken.
Kunnen niks van speling vinden. Alles lijkt gewoon goed te zitten. En toch heeft de as kennelijk teveel toespoor waardoor de buitenzijde van de banden zo slijten....
Enige conclusie die zij kunnen trekken is dat de as krom is.
Vind het nogsteeds vreemd aangezien die as nooit een klap heeft gehad (voor zover ik weet).
Maar goed, weet niet wat er voor nodig is om zo'n as krom te krijgen...

Heeft er iemand nog een (rechte) gtt achteras liggen? :smile:
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

spir@l schreef: Heeft er iemand nog een (rechte) gtt achteras liggen? :smile:
Achteras heb ik nog liggen :) als je interesse hebt --> PM
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Heb met de clio 2 hetzelfde probleem, links staat iets van 1 graden toe wat prima is, rechts daarintegen staat iets van 3,5* toe :(

Achterbanden gaan bij mij ook sneller dan voor....
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Rij er nu al een tijdje mee rond, maar dit begint me echt een vermogen aan rubber te kosten....
Hoog tijd om het eens op te lossen....

Hoe zit het eigenlijk met de remschijven op de achteras.
Die zitten geloof ik op de lagers geperst ofziets...
Zijn de van mn oude as af te krijgen en op een nieuwe as te hergebruiken?
Zijn namelijk nog vrij vers...zonde als het me ook weer een set nieuwe schijven kost.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Vandaag ff mijn 5 uit laten lijnen.

Mijn achteras staat kwa sporing op

L + 00.23'
R + 00.15'

iets minder toespoor dan die van jou, maar het verschil met die van jou valt an sich wel mee vind ik.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De lagers zijn in de schijven geperst, die kun je er zo als geheel afhalen als je de moer los haalt (Y)
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Thanks Tutuur. Daar hoopte ik op.

Arco, was van plan om toch als laatste check nog één keer naar een goeie uitlijner te gaan om goed op papier te hebben waar het nu exact mis zit.
Nu gebruik je waarschijnlijk nog de gegevens van het vorige uitlijnrapport. Die vertrouw ik dus niet helemaal.
Ik wil dus nog een keer een goed en betrouwbaar uitlijnrapport zien zodat ik echt wat goede gegevens heb om te vergelijken.

Dussss.....
Weet iemand een goed/betrouwbaar/behulpzaam adres voor uitlijning in omgeving Rotterdam?
Steverink zit me net effe te ver weg om helemaal heen te tuffen voor enkel een uitlijning...
Thoms autobanden (DenHaag) zoals Jacques aanbeveelt kan ik proberen.

Zo jammer...zitten hier twee banden/uitlijn-zaken op loopafstand.... maar bij allebei kreeg ik een gehaaste, ongeïnteresseerde en soms zelfs onkundige indruk van de mensen die me hielpen.
Niet dat het per se hoeft uit te maken, maar het waren ook elke keer van die net iets te jonge gastjes die het vast allemaal wel zouden moeten kunnen, maar ik krijg dan toch snel het gevoel dat ze simpelweg de ervaring missen om me net even iets verder te kunnen helpen/adviseren....

EDIT:
Kom na een google-sessie vaak (in positieve zin...) de volgende tegen:
- Alband, Rotterdam (tegenwoordig onderdeel van Profile) http://profilerotterdam.nl/
- Reedijk, Strijen http://www.reedijkbanden.nl/

Iemand ervaring mee?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als ik naar m'n werk heb gereden zijn m'n achterbanden goed warm terwijl voor nog gewoon lauw is, dat zegt bij mij voldoende. Tevens slijten de achterbanden harder dan voor.

Als jij deze symptomen ook hebt lijkt me nog een keer voor een uitlijnboer betalen wat overbodig. Dat kun je beter na de wissel doen om te checken of de as 100% recht zit (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

soms moet je gewoonweg wat verder rijden om een geintereseerd iemand te vinden met 30 jaar ervaring.

Steverink is gewoon (Y)

ik heb die klometers er wat graag voor over gehad in elk geval en tis voor mij net zo ver rijden als voor jou.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Op zich mee eens hoor, Tutuur.
Maar ik vind het nogsteeds moeilijk te accepteren dat die as zomaar ineens krom is. En dan ook nog eens toevallig nadat ik hem heb overgezet...
Zit daarom nogsteeds te denken aan iets van een montage fout van mijn kant.
Zie het dus als een soort van second-opinion... :D
Wil gewoon zeker weten dat ik straks niet voor niks die hele as weer vervang.
Aangezien ik dat echt een (piep) klus vond de vorige keer.......
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Grote voordeel is wel dat de boel nu al eens los is geweest. Scheelt een slok op een borrel. ;-)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hoe denk je dat ik er over denk met mijn Dci uit 2005 :D

Niks wijst er op dat dat ding ooit achterschade heeft gehad, toch staat het rechterwiel 3,5* naar binnen...
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vorige week dan toch maar "even" langs Steverink gereden.
En inderdaad...dat was de rit waard.
Mensen met kunde die verder kijken dan hun neus lang is en je duidelijk uitleggen wat ze zien.
Top.

Na meten, wrikken, porren en kijken is de conclusie toch echt dat de as krom moet zijn.
Hij heeft simpelweg teveel toespoor. (ook beduidend meer dan in het eerste rapport....!!!)
Verder zat er nergens speling dus er blijft gewoonweg niets anders over.

Dat wordt dus de as vervangen.... :-(

Hier het rapport.

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-pjil ... 7_2014.jpg[/img]
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Meten is weten! (Y)

Vervelend dat je de as moet wisselen, dat dan weer wel. :(
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

goed van je dat je zo met je 5 bezig bent. Je hebt (je zwate gt) hem toen in 2001 gekocht toch? en al die tijd als eerste auto gebruikt?
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Lees ik daar: "behalve C405" en "buisvormige achteras"? Die eerste heb je juist wel en het tweede juist niet...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Scherp martijn! ze heben de oude tr of tl onderstel gebruikt?
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Op kenteken gedaan denk ik...maar een Express heeft ook een GTT as (of versterkt, hoe je het ook wil noemen), dat bevestigd het vermoeden dat die assen alleen maar straffer en breder zijn, en niets doen aan de stand van het wiel.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Plaats reactie