Verstelbare draagarmen

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Ik ben van plan om het volgende te gaan maken:

[img]http://img830.imageshack.us/img830/9852 ... 113471.jpg[/img]
(foto gejat)

Echter wil ik meerdere sets maken. Zijn er hier mensen die serieuse interesse hebben?

Ik wil dit dan compleet aanbieden, dus inclusief uniballs en in meerdere varianten:

- Williams, 19 16v, Clio RS breedte
- Clio 2 cup, megane cup breedte
- Speciale breedte

Het beste is om dit toe te passen i.c.m. Clio2 cup of Megane cup fusees icm een extender, echter ben ik ook van plan om een fuseepen tegen een meerprijs te laten draaien die in het uniball lager past en op je originele fusee past.

Het toe te passen staal zoek ik nog even uit, ik ben van plan om chroommolybdeen toe te passen als buis en plaatmateriaal. Hiervoor schaf ik speciaal lasdraad aan. Een paar draaidelen zal ik moeten bestellen (fuseepen, lagerhuis en vast nog wel wat), welk materiaal ik daarvoor nodig ben moet ik nog even uitzoeken.

Wat ik graag wil weten is wie er serieuze interesse heeft. Bij 5 sets of meer ga ik een set maken om te testen, gaat dit goed dan volgt productie.

Graag alleen serieuze reacties in dit topic, dat je zoiets gaaf vindt kun je ergens anders kwijt. Reken erop dat dit wel wat knaken kost, echte Renault Sport draagarmen die vergelijkbaar zijn kosten minimaal 1000 euro per set (gebruikt). Ik kan moeilijk inschatten waar ik op uitkom maar ik verwacht dat een set bij mij ongeveer 500 euro gaat kosten. Ik ga proberen om onder de 500 euro te blijven, maar exacte prijzen volgen pas als er genoeg animo is, dan ga ik de aanvragen de deur uit doen voor het inkoopmateriaal.

Voordelen van deze draagarmen:
- Volledige verstelbaar (camber en dus ook caster)
- Geen rubbers meer
- Grotere spoorbreedte mogelijk

Animo lijst ga ik hier bijhouden, opgeven kan via PM.

Na dit weekend volgt er een tekening.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

nice! erg geinterreseerd al is de prijs wel hoog.

Maak ook eens een topic op williamsclio.co.uk. Daar is al eerder iemand met een idee gekomen en daar was toen super veel interesse maar is toen niks geworden.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Geert schreef:nice! erg geinterreseerd al is de prijs wel hoog.

Maak ook eens een topic op williamsclio.co.uk. Daar is al eerder iemand met een idee gekomen en daar was toen super veel interesse maar is toen niks geworden.
prijs is niet erg hoog, er gaat al aardig wat geld in de onderdelen zitten en je kunt zo'n ding niet van pisbakkenstaal maken..

Er was zoveel interesse op williamsclio.co.uk omdat die prijs waarvoor hij 'dacht' ze te kunnen maken nog geen derde van de kostprijs is ;p
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

mja duur is het verkeerde woord. 500 euro is veel geld voor draagarmen :smile: Maar heb opzich wel interesse.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Definitieve prijs volgt nog, zal hoe dan ook niet hoger uitvallen, eerder lager, maar verwacht geen mega action aanbieding ;)

Ik ga dit zeker in het buitenland posten, maar pas zodra er wat animo is en ik het eerste setje klaar heb. Uiteraard wordt dit eerst grondig getest.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Voor het gemak ga ik uit van 500 euro, wat niet duur is in vergelijking met andere aanbieders. Dat het veel geld is, tja... specials kosten meer dan een moog armpje :p

Voordelen van een zulke arm zijn veel meer stijfheid, betere respons door lagers ipv bussen en een flinke stel mogelijkheid voor de echte ervaren rijders.

Martijn, maak me maar een set (Y) Voor die prijs krijg je ze normaal niet eens als gebruikt set met gammele lagers.

Heb je ergens een mogelijkheid om ze na te kijken met röntgen o.i.d.?

Fusees, speciale lagers, en adapters voor std shocks kan ik organiseren voor degenen wat std shocks willen gebruiken.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Hier ook interesse. :)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ook wel interesse, als ik dan meteen naar 19-16v assen kan qua breedte en zo ook een bumpsteer correctie met die pen krijg :)

Op welke termijn wil je dit gaan realiseren Kolus?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

zondag tekenen, dan aanvragen plaatsen, daarna is wat bestellen en lassen. Deze zomer nog dus.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Steven schreef:Ook wel interesse, als ik dan meteen naar 19-16v assen kan qua breedte en zo ook een bumpsteer correctie met die pen krijg :)

Op welke termijn wil je dit gaan realiseren Kolus?
Een 19 as is wel lang, nog zo'n 3cm per kant meen ik. Achter zul je dan ook een aanpassing moeten doen. Reed Bart niet ook met 19 assen? En bovenin je veertoren?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Is er nog een tussenliggende as? Ik wil ook wel van die dure/zeldzame Williamsassen af.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Clio RS ??
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Steven schreef:Is er nog een tussenliggende as? Ik wil ook wel van die dure/zeldzame Williamsassen af.
Rs inderdaad. 10 punten Arco! Helaas hebben deze wel een andere passing op de naaf ,dus je naaf moet ook vervangen.

Zal vanavond wat lengtes op de mail gooien Steve :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Dat is waar ja. Aandrijfas Megane I is te lang dan ...
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Jean-Paul-S schreef:
Steven schreef:Is er nog een tussenliggende as? Ik wil ook wel van die dure/zeldzame Williamsassen af.
Rs inderdaad. 10 punten Arco! Helaas hebben deze wel een andere passing op de naaf ,dus je naaf moet ook vervangen.

Zal vanavond wat lengtes op de mail gooien Steve :)
JP, hier wilde ik je laatst over bellen, dit gegeven is niet waar. clio rs ph1 aandrijfassen hebben dezelfde vertanding in de fusees, ik heb dit laatst gepast bij de rs van mijn moeder
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Heb er thuis 1 liggen, 2 tanden verschil. Zal eens kijken straks.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Weet 100% zeker dat de RS van mijn moeder dezelfde vertanding heeft als mijn megane. Die RS is van 2000.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Vanavond teken ik de eerste opzet.

Plaatmateriaal wordt Domex700, draaimateriaal ST-52, buismateriaal chroommolybdeem.

als iemand betere ideeen heeft hoor ik het graag.

Ik zit alleen even met het toevoegmateriaal, ik kan lasdraad aanschaffen speciaal voor chroommolybdeem, echter hoor ik ook dat het vaak met gewoon sg2 wordt gelast. Mark5t, heb jij hier tips voor?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

normaal SG2 wordt idd heel erg veel gebruikt. (en kan probleemloos)

ik persoonlijk zou het wel gaan TIG lassen zoals je voorbeeld.

de materiaalkeuze is wel duur vindt ik.

52 volstaat ook wel.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

chroom molybdeem buis valt wel mee qua prijs. ik kan eventueel domex700 wel vervangen door een minder sterke variant, maar de kosten zitten niet in de buisjes of het plaatmateriaal, de kosten zitten in het zetten/snijden van het plaatwerk en met name het speciale draaiwerk.

TIG is wat makkelijker denk ik, maar ik denk dat het met mig ook wel kan. Even overleggen of ik ze op mijn werk mag lassen, daar hebben we wel een tig apparaat, alhoewel ik het ook wel aan durf met mig.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Ik ben niet zo´n metaalkenner als jullie, maar denken jullie datg het afhangt van enkele tientallen euro´s voor een zulk set? Als het met superkwaliteit gemaakt is mag het wel wat kosten. 500 euro voor zo'n set is en blijft goedkoop.

As moet ik nog nakijken... Martijn, je cadeautje is binnen! Kwam je nog langs dit weekend?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

ja ik kom hoe dan ook langs dit weekend, ik denk zaterdagochtend.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Concept is getekend, uiteraard klopt alle maatvoering nog niet, maar het idee is er.

Ben benieuwd naar reacties en vooral naar vragen op opmerkingen.

Ik heb al een voorziening bedacht voor de stabilisator stang, even zien hoe dat straks uitkomt.

[img]http://img121.imageshack.us/img121/3634 ... mpleet.jpg[/img]

[img]http://img171.imageshack.us/img171/4937 ... pleet2.jpg[/img]
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

krijg je niet het probleem dat de stabi stang heel erg onder spanning er in komt te hangen wanneer je de arm gaat verstellen?
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

die moet je ook verstelbaar maken met 2 uniballs. dat idee volgt nog.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

aha, top (Y)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Leuk initiatief!

Ik twijfel of je chroommolybdeem moet gebruiken. Dat is een erg sterk, maar bros en hard materiaal wat breukgevoelig is op de grens. Voor deze toepassing wil je liever wat rek hebben in je materiaal, juist om te voorkomen dat het breekt.

Ik heb zelf toen fusee extenders gemaakt van chroommolybdeem. Werkt prima, maar als je een paar keer goed hard een kerbstone pakt, breekt het gewoon af. Bij een draagarm waar geen enkele vorm van rek aanwezig is door balljoints, moet je echt wat energie kunnen absorberen in de vorm van rek. Als je het te stijf maakt, breekt het gewoon af bij wat lomp gebruik. Vergis je niet in de krachten die op een draagarm komen te staan. Vooral bij hard rijden over obstakels krijgen je draagarm enorme klappen.

Ik zie dat je een 3D model hebt, dus dan is het weinig moeite om door te rekenen met EEM op sterkte (welk software pakket heb je?) Op basis van de optreedende materiaalspanningen kan je eens gaan kijken welk materiaal daar het beste voor geschikt is. Misschien erg theoretisch, maar m.i wel noodzakelijk als je zelf draagarmen gaat maken, maar ze ook aan anderen gaat verkopen.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Ik teken dit met s*lid_works (ff gefilterd ivm google search), daar kan ik inderdaad mee berekenen, zal wel eens kijken hoe en wat als ik definitieve maten heb, er is nog het e.e.a. aan gegokt in dit stadium.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig ervaring heb met sterkteberekeningen. Ik weet hoe het werkt, dat dan weer wel, dus zodra het ontwerp definief is zal ik me daar is in gaan verdiepen.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Als het mogelijk is zou ik gaan voor speciaal alu, heb ik laten maken voor de seat, zijn sterker dan de originele, en ook nog eens lichter.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Luco/Alpine-racer schreef:Als het mogelijk is zou ik gaan voor speciaal alu, heb ik laten maken voor de seat, zijn sterker dan de originele, en ook nog eens lichter.
Ik waag me niet aan Alu. Het is al duur genoeg zo.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Martijn Kool schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Als het mogelijk is zou ik gaan voor speciaal alu, heb ik laten maken voor de seat, zijn sterker dan de originele, en ook nog eens lichter.
Ik waag me niet aan Alu. Het is al duur genoeg zo.
Qua materiaal misschien iets duurder, maar makkelijker te bewerken, waardoor het prijsverschil nihil is.
Als je een voorbeeld hebt, kan ik het wel eens vragen voor je.
Bij mij scheelde het nog geen 70 euro per stuk.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

overigens pas ik zelf de extender/fusee toe van de megane cup, ik ben eigenlijk wel benieuwd welk materiaal dat dan is, gezien deze ook op vrijwel massieve draagarmen gemonteerd zitten.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

Luco/Alpine-racer schreef:
Martijn Kool schreef:
Luco/Alpine-racer schreef:Als het mogelijk is zou ik gaan voor speciaal alu, heb ik laten maken voor de seat, zijn sterker dan de originele, en ook nog eens lichter.
Ik waag me niet aan Alu. Het is al duur genoeg zo.
Qua materiaal misschien iets duurder, maar makkelijker te bewerken, waardoor het prijsverschil nihil is.
Als je een voorbeeld hebt, kan ik het wel eens vragen voor je.
Bij mij scheelde het nog geen 70 euro per stuk.
Geen aluminium:
- Ik kan/wil het niet lassen
- Heb geen aluminium kennis
- Je vergelijkt appels met peren

Dat het voor jou mogelijk is, prima, maar de bedoeling is om Grp A draagarmen na te maken, en op deze manier wil je dat niet met aluminium volgens mij.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

pf rustig maar hoor.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

sorry, was de smiley vergeten, ik type het namelijk vrij rustig hoor :smile:
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Plaats reactie