zondag wiellager en fussee kogel vervangen. Piece of cookie!

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

Voor de mensen die er een beetje tegen op zien om dit zelf te doen.... het valt reuze mee!!! Ik zag er ook onwijs tegen op om het zelf te doen. Horror verhalen over lager persen en fusseekogel trekkers weerhielden mij in eerste instantie.
Tot ik even in de werkplaats handleiding keek. Dat moet lukken.
En zo ben ik zondag in alle rust onder de carport aan de gang gegaan. Ik heb het echt op mijn gemakkie gedaan en was met 3 uur (incl een kleine tegenslag) klaar.

Ik denk, en dat is een schatting, dat je met deze reparatie ongeveer 150 tot 200 euro arbeidsloon uitspaart omdat je het zelf doet.

Het betreft een Clio RL 1.4 uit 1994

Te beginnen met het wiellager... (links achter)

Onderdelen levering: (ca €60,-)
* Lager
* Borgring
* As-moer

Nodig:
* Krik
* Bok/As-steun
* Schroevendraaier
* Ratel
* Dop 19 (bij voorkeur 6 kantig)
* Dop 30 (bij voorkeur 6 kantig) (deze twijfel ik even aan. Ik doe het uit mijn hoofd)
* Lange punt tang met smalle bek
* Zware hamer

Te volgen stappen:
* Wielbouten een eerste slag lossen
* Auto op de krik
* Bok/as-steun eronder
* Wielbouten geheel lossen
* Wiel verwijderen
* Afdekdop van de naaf halen (kan je er met een schroevendraaier zo uit wippen)
* Met dop 30 de as-moer lossen
* Met tang de borg ring verwijderen (gaat op dit makkelijker dan wanneer de trommel al helemaal van de as is)
* Zeker zijn dat de handrem eraf is!!!
* Nu de trommel van de as af halen. Dit kan wat rottig gaan, maar met wat wrikken komt hij vanzelf los
* Lege nu de trommel met de 'gesloten' kant naar beneden op een werkbank/stuk hout.
* Zet de grote dop 30 op het lager.
Niet zozeer omdat je hem los kan graaien met die dop, maar je gebruikt die dop om hoogte te creeeren, zodat je met de zware hamer het lager er uit kan slaan/rammen/beuken
* Sla dus nu met de hamer op de dop, zodat je het lager door de schacht naar beneden/buiten slaat

----------
Tot hier het uit elkaar halen van de boel.
----------
Het in elkaar zetten is eigenlijk hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.


* Druk het lager in de schacht.
Zorg dat hij er goed recht inzakt, anders gaat hij klemmen. Gebruik eventueel de buitensten ring van de oude lager om het nieuwe lager er VOORZICHTIG met de hamer in te TIKKEN!!! Dus niet rammen!!
* Zet nu de borg ring terug (in tegenstelling tot demontage, is het makkelijker om het terug zetten naast de auto te doen)
* Schuif nu alles terug op op de as
* As moer er weer op... goed strak aandraaien (het moment weet ik niet meer uit mijn hoofd)
* Afdekdopje weer terug
* Wiel weer terug (hand vast)
* Bok/as-steun weg
* Krik omlaag
* Wiel moeren strakdraaien (kruislings!)

En dat was het vervangen van het wiel lager.

Mogelijke tegenslagen (eigen ervaring):
* Rem trommel wil niet van de as los komen (maar draait wel)
Ga niet zoeken naar andere moeren of bouten, die zijn er niet. Het is echt alleen die grote as-moer. Aan de onderkant zit een opening waar je een stevig stuk metaal (schroevendraaier, bandijzer) tussen kan steken om zo, voorzichtig!!! de trommel van de as te forceren.

* Het oude lager is zo slecht dat hij in je handen uit elkaar valt
De lager rolletjes zitten in een conische strip. Daardoor valt de lager wel naar buiten uit elkaar, maar kan hij niet naar binnen doorschieten. Dat is mooi, want als je de trommel plat legt, blijft die strip netjes in de buitenste lager schaal liggen. Je kan dus een grote dop (dop 30 ofzo) op de strip zetten, en dan met een flinke zware metale hammer erop rammen. Bij voorkeur geen houte steel... die breekt! O-) :shame:




---------------------------------------
En dan straks de fussee kogel (rechts voor/onder)


Onderdelen levering: (ca €35,-)
* Fussee kogel
* 3 bouten (2 korte + 1 lange)
* 3 ringen
* 3 moeren

Nodig:
* Krik
* Bok/As-steun
* Ratel
* Dop 16 (bij voorkeur 6 kantig)
* Steeksleutel 16 (om de bout tegen te houden terwijl je de moeren los/vast draait)
* Zware hamer

Te volgen stappen:
* Draai het stuur geheel in , naar de kant die je gaat vervangen. (zo krijg je werk ruimte)
* Wielbouten een eerste slag lossen
* Auto op de krik
* Bok/as-steun eronder (zodat je de krik weg kan halen, die heb je namelijk straks nodig als helpende hand)
* Wielbouten geheel lossen
* Wiel verwijderen
* Zet de krik onder de remschijf (niet tegen de schijf zelf maar tegen de hub, ofwel, het deel waar de vier wiel bouten doorheen gaan)
* Zet de krik stevig vast en goed onder spanning, want anders staat de kracht van de veerpoot op de fussee kogel en krijg je hem niet los! Ook kan je de as-hoes van je buitenste homokineet slopen omdat de veerpoot het fussee dusdanig naar beneden drukt dat de aandrijf as op de onderste draagarm komt.
* Draai de 2 bouten/moeren in de onderste draagarm los (verticaal)
* Draaie de bout/moer in het fussee los (horizontaal)
* Draai het plaatje wat nu los komt van de draagarm naar voren.
* Met de zware hamer kan je nu de fussee kogel uit de fussee slaan.
(let wel op dat je de kom/schaal niet van de kogel slaat!!)

----------
Tot hier het uit elkaar halen van de boel.
----------
Het in elkaar zetten is eigenlijk hetzelfde, maar dan in omgekeerde richting.

* Schuif de nieuwe fusseekogel in de fussee en steek de nieuw (lange) bout in het fussee (let op, bij mij wat de nieuwe bout TE KORT!!!!)
* Zet de bout nu hand vast met een ringetje en een moer
* Steek twee nieuwe (kleine) bouten, van boven af, door de draagarm (van onderen lijkt makkelijker, maar dan is binnen 2 km je as-hoes gescheurd!!!)
* Zet nu het plaatje van de fusssee kogel op z'n plek.
Dit is een beetje rommelen, duwen en trekken aan het fussee/remschijf/klauw maar uiteindelijk vallen de 2 bouten netjes op hun plek
* Zet nu de twee bouten met een ringetje en een moertje weer hand vast
* Haal de krik onder de remschijf weg
* Draai nu alle drie de bouten goed stevig vast
* Monteer het wiel (handvast)
* Zet de auto weer op de krik en haal de as-steun/bok weg
* Haal de auto van de krik
* Trek alles wielbouten nu kruislings strak

KLAAAR!!!!!

Mogelijke tegenslagen (eigen ervaring):

* Een te korte bout
Dit is een tekortkoming in de levering. Ga naar de leverancier en vraag om een langere bout, van dezelfde diameter en dezelfde hardheids categorie.
Ik heb de gewoon oude boute terug gezet, omdat deze nog prima in orde is was. Maar het is eigenlijk wel netter om een nieuwe erin te zetten.


Zo, dat was mijn technische bijdrage over de CLIO 1.4 RL

Het goede nieuws is nu...
Zojuist kreeg ik telefoon van mijn vriendin, de Clio is door de keuring.


Dan nog even een laatste kleinigheidje,
In december krijgt ze een andere auto. De clio kan dus de deur uit, mocht er iemand interessen hebben, of weten wat zo'n Clio nog waard is laat het mij even weten. Mijn vriendin heeft 1500 euro in haar hoofd, is dat te veel of te weinig?

Misschien wel slim om dan even wat meer te vertellen over de auto.
Ik heb (nog) geen foto's.

* 3dr. Clio 1.4 RL uit 1994
* Groen
* 146.000 NAP kilometers op de klok
* Verbruikt geen druppel olie
* Beginnend roestblaasje bij de achter wielkast
* Nieuwe wiellager (links achter) en fussee kogel (rechts voor)
* Bijna nieuwe (3000km) wiellager (rechts achter) en fussee kogel (links voor)
* APK goed gekeurd tot 25 oktober 2006
* Voornamelijk gebruikt voor lange afstanden (snelweg)
door de week dagelijks Assen - Groningen
in het weekend Assen - Haarlem



[edit] Prijzen van de onderdelen erbij gezet
Laatst gewijzigd door Orthello op di 25 okt 2005 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Mooi verslagje! :worship:
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Zeker een mooi verslag!
Ik zeg; Goed bezig! (Y)
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hey, die CRX site is echt ideaal jah! Zoiets zouden ze hier ook moeten hebben! Misschien heeft een vriend van me wel wat aan die CRX site van je, want dat ding lopt voor geen meter :lol:
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

cewl die CRX site

zouden wij ook moeten hebben.....
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Orthello schreef:Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!
En het valt vaak reuze mee idd. Stukje cake. (Y)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

mooie site ja. Leerzaam !!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

MarcoG schreef:
Orthello schreef:Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!
En het valt vaak reuze mee idd. Stukje cake. (Y)
In de praktijk blijkt het altijd mee te vallen.
Die CRX heb ik nu ruim 3 jaar. Daar heb ik echt alles al zelf aan gedaan. Tot een motor wissel aan toe. Ik wilde VTEC rijden, en dat hebben de meeste CRX-en niet standaard.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Orthello schreef:
MarcoG schreef:
Orthello schreef:Tnx guys..

Ik rij zelf in een crx, en heb ervaren hoe prettig het is als mensen zelf handleidingen maken (http://www.decrxgarage.nl) en op die manier elkaar helpen. Het houdt het auto rijden (ook qua prijs) leuk, en je leert er echt veel van!
En het valt vaak reuze mee idd. Stukje cake. (Y)
In de praktijk blijkt het altijd mee te vallen.
Die CRX heb ik nu ruim 3 jaar. Daar heb ik echt alles al zelf aan gedaan. Tot een motor wissel aan toe. Ik wilde VTEC rijden, en dat hebben de meeste CRX-en niet standaard.
is dat die zwarte die altijd bij de koude horn staat bij het spaarne?
die is flink onder handen genomen idd, wel stoer
Bram
Berichten: 1612
Lid geworden op: za 2 aug 2003 17:47
Locatie: Velsen-Noord

Das een andere. Ken toevallig de eigenaar :)
Deze auto is sinds een week of 2 bijna klaar. Alleen de sideskirts moeten er nog opkomen, deze week of anders volgende week. ( Het bedrijf had 2 linker sideskirts geleverd (S) )

http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00137.JPG
http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00138.JPG
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

Die bij de koude horn is een 3de type (del sol)
Ik rijd in een zwarte 2e type... het (te) veel voorkomende model van 1990

Hij heeft altijd in Haarlem Noord gestaan, bij Wouter (wassah) om de hoek

Sinds 1 juli woon ik helemaal aan de andere kant van Haarlem. En denk niet dat je mijne daar snel tegen komt, behalve rijdend met mij erin, hij staat namelijk op een binnenplaats.

Onder de kap en achter de wielen is hij spannender dan het uiterlijk.

[img]http://www.slydenz.nl/members/ronald/orthello.jpg[/img]
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maat van mij heeft ook een zwarte uit '90. 17 inch witte velgen eronder, 4x DTM uitlaat. Best een vet ding. Twee keer de koppakking eruit gevlogen bij het DOHC blok. Nu heeftie een VTEC blok met 200 pk. Echt veel aan gedaan aan dat blok alleen krijgt m niet echt goed lopend.
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

200 pk uit een VTEC blok is prima te doen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Standaard heeft het 1600cc VTEC blok (B16A) er 150 a 160 Beetje afhankelijk welk blok je neemt.
Wil je daar 200 pk uit persen, dan moet je met de poorten en de nokken gaan rommelen om er meer lucht in te krijgen. Daar zal de inspuiting op aangepast moeten worden.
Weet je wat hij er precies aan heeft gedaan?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

heren, sorry t feestje te verstoren, maar de afgelopen 6 posts gingen over crx'en :s Laten we dat voortzetten in het act en dit topic even handig laten als in het begin gevonden werd :)
Orthello
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 26 sep 2005 9:23
Locatie: Haarlem

True true. Sorry.

Schrap die posts maar wat mij betreft.
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Bram schreef:Das een andere. Ken toevallig de eigenaar :)
Deze auto is sinds een week of 2 bijna klaar. Alleen de sideskirts moeten er nog opkomen, deze week of anders volgende week. ( Het bedrijf had 2 linker sideskirts geleverd (S) )

http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00137.JPG
http://www.priyantha.nl/rtc/upload/DSC00138.JPG
dat is hem idd. niet mijn style, maar wel lekker bezig geweest...
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

dit weekend ga ik mijn voorwielllager doen, hoop dat het net zo makkelijk gaat..
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

fijne topic, ga ik binnekort wel nodig hebben spijtig genoeg. moet de lager niet eerst nog ingevet worden voordat je m er terug in zet trouwens?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Is geen slecht plan hoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

Riël schreef:Is geen slecht plan hoor.
gewoon wat lagervet rondom smeren is ok dus? in mijn haynes boek raden ze aan om er wat bakolie rond te doen.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ja hoor. Alles wat vettig is volstaat. :) Kruipolie lijkt me dan wel wat minder, beetje schraal voor het lager. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

verrek, ik krijg de lager niet uit mijn remschijf... moet je m langs voor of langs achteren eruit kloppen, of maakt dat niets uit? heb nu gewoon de schijf met voorzijde naar boven liggen en ben zo aan t proberen... tips zijn welkom :(
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Johan_16v schreef:verrek, ik krijg de lager niet uit mijn remschijf... moet je m langs voor of langs achteren eruit kloppen, of maakt dat niets uit? heb nu gewoon de schijf met voorzijde naar boven liggen en ben zo aan t proberen... tips zijn welkom :(
'T lager moet er via de voorzijde uit,dus op de voorzijde neerleggen,en vanaf de achterzijde slaan,of nog beter; persen (Y)
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

tis allemaal in orde gekomen, heb ook ff nieuwe schijven en blokken gezet, dus het kan er weer ff tegen (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hoe?
Johan_16v
Berichten: 393
Lid geworden op: do 12 jan 2006 20:41
Locatie: Maaseik (BE)
Contacteer:

simpel. men kope nieuwe schijven, lagers erin persen, en de hele hap terug in elkaar zetten. beetje verkorte versie, maar ik weet niet precies wat je wil weten :D
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Johan_16v schreef:verrek, ik krijg de lager niet uit mijn remschijf... moet je m langs voor of langs achteren eruit kloppen, of maakt dat niets uit? heb nu gewoon de schijf met voorzijde naar boven liggen en ben zo aan t proberen... tips zijn welkom :(
Krijg je er niet uigeslagen, eruit laten persen en een nieuwe erin laten persen en monteren :)
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

goed gedaan man, ik ben zelf ook ooit zo begonnen....en daarom ook lid van cliosport.net, die hebben een hele goede 'guide' sectie.
Born Grippy
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zo trekt hier eentje een fossiele koe uit de sloot hee! :lol:
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

looool....zie het nu pas.... :grin:

excuses.....moet toch meer naar de datum gaan kijken...
Born Grippy
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Hoe kom je überhaupt dit topic tegen dan? :smile:
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

stond op de eerste pagina...ik lees meestal alleen de eerste pagina
Born Grippy
Plaats reactie