Montage M-Tech shortshifter Clio 3 RS200

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Hallo daar!

Ben meer een meelezer dan een actieve forum gebruiker maar zit met een vraag waarvan ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen.

Heb begin dit jaar een Clio 3 RS CUP uit 2009 gekocht, super wagentje waar ik al veel circuit plezier mee heb gehad. Was ook reden om de auto te kopen dat circuitrijden. Auto is ondertussen door Madeno Racing voorzien cup veren, Powerflex motor- en bakrubbers, stalenremleidingen en Endless brakepads. Ook zelf voorzien van Sabelt gordels en een setje originele cupwielen met Toyo R888R's maken hem voor mij circuitklaar. Al aardig wat trackdays gereden, Zandvoort, Spa en de Ring.

Wat me nu nog stoort is de wat lange slag bij het schakelen tijdens circuit gebruik, daarom een M-Tech short shifter besteld. Dacht deze 'even' te monteren, maar dat even gaat niet op. Heb accu, luchtfilter, bakrubber en steun verwijderd om ruimte te maken om de oude shifter te verwijderen. Ook nog een klus op zich! :grin: Echter krijg ik nu de spanstift die de shifter borgt met geen mogelijkheid los. Is stift uit 2 delen, dunne in dikke stift precies zoals in handleiding omschreven, die je eruit zou moeten kunnen tikken.

Is er iemand die mij een tip kan geven hoe ik dit los kan tikken/slaan? Is er soms een tool voor waarmee je de stift eruit kunt drukken? Ben erg benieuwd!

Groeten,
Peter
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

heb je er een fototje bij? lijkt me dat je beide er met een doorslag uit moet kunnen slaan namelijk, 1 voor 1
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Ja precies Abel! Dat dus ook geprobeerd maar zit muurvast zo lijkt het, en de ruimte om te slaan met een hamer is erg beperkt...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De slag van een Clio RS te lang? :worship:

Ik denk dat je beter een sequentiële bak kunt monteren in dat geval :p
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

kun je niet het voormekaar krijgen met korte felle tikken? klein hamertje en geduld ;-)
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Ja te lang tutuur :grin: shortshifter zou slag met 30% moeten inkorten en dat lijkt me erg lekker.

Ga ff bellen met m-tech morgen, kijken of hij weet wat de manier is om het los te krijgen. Heb er vandaag behoorlijk wat tikken op gegeven maar komt echt niets los :@ sequentieel zou helemaal gaaf zijn, maar te kostbaar voor die paar circuitdagen per jaar.

Toevallig meelezers hier die deze short shifter van m-tech al op hun auto hebben zitten?
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

PeteRS250 schreef:
Toevallig meelezers hier die deze short shifter van m-tech al op hun auto hebben zitten?

Nee schijnt een drama t zijn om te monteren.....
Het begint al bij t verwijderen van de ouwe .

;-)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Zijn die pennen niet toevallig conisch? Dus de andere kant op uittikken ook geprobeerd?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

PeteRS250 schreef:Ja te lang tutuur :grin: shortshifter zou slag met 30% moeten inkorten en dat lijkt me erg lekker.
Ik vraag me echt af of je mechanisme niet gewoon ruim is, heb zelf nog nooit een auto gehad met zo'n korte slag. Kan me echt niet voorstellen dat iemand dit nog korter zou willen hebben
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Dank voor jullie reacties.

:grin: :grin: zeker een drama Jochem, maar het gaat best lukken hoor!

@gerald, nee niet conisch naar het schijnt, zit gewoon goed vast...en andere kant op tikken is geen ruimte voor.

Ga er nog eens met wat kruipolie op los van de week en dan nog maar wat tikken met het hamertje. Ik hou jullie op de hoogte!
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

@ tutuur, voor mijn gevoel zeker niet kort hoor. Niet anders dan andere auto's die ik had (voor mijn gevoel in elk geval)
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Vanavond weer aan het werk geweest om de spanstift te verwijderen, wat een pokke klus zeg! Van schoonma wat gereedschap in de vorm van doorslagen mee gekregen en na half uurtje tikken eindelijk de dunste stift eruit weten te krijgen. Nu de dikste nog en die lijkt nog steeds muurvast te zitten, net weer flink wat kruipolie dr op gespoten en nu maar hopen dat ie van het weekend loskomt...

Hou jullie op de hoogte!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wat een ellende zeg :( succes!
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Thanks tutuur! Moet toch een keer loskomen zou je zeggen...
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

De aanhouder wint!
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Pfff, nog steeds niet gewonnen :@ gister en vandaag nog weer bezig geweest en nog steeds niet los! Vanochtend leek ie te gaan en is ie een 2 mm verschoven. Maatje van me heeft een soort van spanner gemaakt die ik eromheen kan zetten om zo de spanstift eruit te kunnen drukken als het ware... maar ook dat lukt (nog) niet

Wordt vervolgd....
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Eindelijk goed nieuws! Ook de dikke stift eruit weten te krijgen. Veel kruipolie gebruikt en eerst steeds proberen eruit te slaan met een doorslag maar dat ging echt niet. Nu met het gereedschapje wat mn kameraad had gemaakt met heel veel geduld toch de stift eruit weten te drukken. Telkens strak aanspannen en dan een fele tik met hamer deed hem mm voor mm eruit komen. Een klusje waarvan ik dacht dat ik het in 2 avondjes zou klaren heeft iets langer nodig gehad :grin: maar gelukt!

Wel veel respect gekregen voor de echte sleutelaars hier, zeker als ik dan lees dat tutuur zn hele blok wisselt en alles wat daar nog eens bij komt kijken! Respect kerel :worship: nu spulletje weer terug aan het opbouwen en van het weekend eens kijken hoe het rijdt. Ik zal het nog wel ff laten weten.

Even terug een Sabelt sportstuurtje besteld wat gister binnen kwam, deze monteren wordt volgende klusje. Zit al stuurnaaf verlenger op dus volgens mij zou dat eenvoudig moeten gaan. Weten jullie trouwens wat je moet doen als je je standaard stuur loshaalt met de airbag? Airbag monteer ik natuurlijk met nieuwe stuur niet meer... airbag aansturing is dan overbodig maar wat doe je met die aansluiting dan? Of merkt de auto niet dat airbag ontbreekt?

Ondertussen ook nog 2 sets extra wielen gekocht, setje originele wielen en set originele cupwielen. Originele wielen wordt winterset en de cups de zomer set. Beide sets ben ik aan het opknappen, als eerste de winterset in orde aan het maken. Plamuren en schuren is nu klaar. Van het weekend ff primer erop en dan in kleur spuiten.

Nu nog en keer een uitlaat aanpassing in de vorm van middendemper verwijderen, en de wens is nog een schroefset en dan is ie helemaal naar mijn zin. (Nou ja, nog een pk of 50 erbij zou helemaal mooi zijn maar dan had ik Mn megane RS maar moeten houden) Maar vanaf het voorjaar eerst maar weer eens wat circuit kilometers maken daar heb ik hem immers voor gekocht...

Als iemand nog eens een shortshifter wil monteren, ik heb er een tooltje voor! Gratis af te halen :grin:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ja maar,, hoe rijd het nu dan :D :D :D
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

haha, ik denk dat ik in de tijd dat jij hier mee bezig bent geweest de hele motor wel gewisseld heb :p Maar mooi dat het nu gelukt is! En wat Abel zegt, hoe rijdt het nu?
PeteRS250
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 20:31
Car: MeganeRS265CUP
Locatie: zuid-holland
Contacteer:

Hallo daar!

Inderdaad tutuur, het heeft even geduurd :grin: maar het ontbreekt mij ook aan tijd moet ik eerlijk zeggen. Vanavond de auto verder in elkaar geschroefd en even een stukje gereden. Schakelt merkbaar korter, vooral terug van 6 naar 5 en 4 maar 3 is heerlijk kort. Maakt mij op normale weg niet eens zoveel uit maar op circuit vond ik het een lange schakelweg vandaar de aanpassing. Was ff werk maar zeker de moeite waard wat mij betreft! En ik heb weer wat geleerd.

Nu op naar vervangen stuur en het fixen van de wielen! Dank voor jullie reacties en het meedenken (Y)
Plaats reactie