Schade en pech op de Nürburgring: wie regelt wat?

Alle zaken gerelateerd aan de Nurburgring
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nou.. heb inmiddels antwoord gehad: eventuele schades worden op de ring door mijn beoogde verzekering NIET vergoed. Het zou er op neer komen, dat mocht het voor de rechter komen, de bewijslast bij mij zou liggen, ik niet aan een snelheidswedstijd mee zou doen. Kortom, als er sprake is van een snelheidswedstrijd,wordt eventuele schade daaruitvolgend niet vergoed door de verzekering. Het feit dat ik dan rijd op een 'gewone' snelweg zonder snelheidslimiet, maar bekend staat als circuit, ligt de bewijslast bij mij om aan te tonen ik niet 'op het randje' reed.
Het enigste wat me aangeboden werd, was een clausule waarin stond dat ik NIET verzekerd was op de ring, puur om duidelijkheid te verschaffen. Goed... daar heb ik verder weinig aan (B)


Weet iemand hoe het verder zit met je ziektenkostenverzekering in geval van een ongeluk? Heb eens voorzichtig geinformeerd, maar ook daar geven ze aan dat ze niet weten hoe het zit...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

is zo'n omgekeerde bewijslast in NL weg legaal??

En de ziektekosten verzekering dekt gewoon als het goed is. Je moet alleen wel je internationale pasje meenemen (vaak gedrukt op de achterkant van je NL pas) om voorschieten te voorkomen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

in NL ben je toch altijd schuldig totdat je het tegendeel bewijst :~
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tom schreef:is zo'n omgekeerde bewijslast in NL weg legaal??
nah.. zit m meer in het volgende: aangezien je op een circuit rijdt, wordt aangenomen dat je daar zo hard mogelijk wil rijden en dus in de letter van de wet dat je met een snelheidswedstrijd meedoet, kortom, uitsluiting van verzekering. Als je dan toch wat uitgekeerd wil hebben, ligt de bewijslast bij de bestuurder/verzekeringsnemer om aan te tonen dat je NIET meedeed aan een snelheidswedstrijd..
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je rijdt tijdens TF niet op een circuit volgens de wet he!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Je rijdt op een openbare 1-richtings tolweg, dus als jij daar wat krijgt dient je verzekering gewoon alle schade aan anderen te vergoeden. Mochten ze het voor de rechter willen brengen is het aan hun om aan te tonen dat het geen openbare weg is maar een circuit. Dit lukt uiteraard niet, want volgens de wet is het een openbare weg. Schade aan je eigen auto zullen ze niet vergoeden maar dat lijkt me logisch.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

nee, dat klopt, maar aangezien het aangeschreven staat dat het een circuit is, is het aannemelijk dat je daar niet op je ellevendertigst (hoe de hol schrijf je dat?! :lol: ) rijdt...
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

haha :lol: nee dat is ook waar, maar als je het voor de rechter brengt kijken ze daar niet naar, dan gaat het volgens de letter van de wet. Als je 220 op de autobahn rijdt rij je ook niet op je -CTRL-C, CTRL-V- ellevendertigst :lol: :p

edit: klein woordje vergeten, groot verschil
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op wo 10 feb 2010 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

in belgie staat het in de kleine, lees zeer kleine, lettertjes in de polis. Diverse verzekeringen trekken hun klauwen af van alle ringtoestanden.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Het WA gedeelte kunnen ze toch echt niet uitsluiten lijkt mij jo? dat is verankerd in de wet. All-Risk uiteraard wel.

ff van nurburgring.nl geplukt:
Feit: het is openbare weg volgens de Duitse wegenverkeerswet, dus er geldt verzekeringsdekking. Geen discussie mogelijk. Een verzekeraar kan een openbare weg niet uitsluiten omdat zij dat toevallig niet zo zouden vinden.

Daar zegt ook iemand als je op bijvoorbeeld het GP gedeelte van Monaco op het moment dat het openbaar is een ongeval krijgt je ook gewoon verzekerd bent. Waarom zou dat voor de NS niet gelden? Dat is ook openbare weg, dan wel tolweg en zonder snelheidslimiet maar het blijft openbare weg.
HVB83
Berichten: 118
Lid geworden op: do 10 jan 2008 9:02

De wetgever heeft het ook nog over de letter en de geest van de wet. Als een rechter meent dat het officiëel wel een tolweg is, maar door iedereen als een circuit wordt gezien en door iedereen ook op die manier wordt bereden (wat bij de Nordschleife toch wel het geval is, in tegenstelling tot Monaco onder normale omstandigheden), dan zal een rechter waarschijnlijk met de verzekeraar meegaan.

Dat het op dat moment geen wedstrijd was doet niet ter zake. Je zat op dat moment op een circuit. Tijdens de vrijrijdendagen op Zandvoort of Assen heb je exact dezelfde situatie; je doet ook niet mee aan een wedstrijd, maar verzekerd ben je niet als jij een marshall uit z'n hokje rijdt.

Als je het grootste risico wilt uitsluiten koop je gewoon lekker een oude 325, last er een rolkooi en wat fijne stoelen in, dan hoef je je hoogstens nog druk te maken om wat omvergemaaide paaltjes, een gerestylede vangrail en waar je hierna weer een fijn sturende auto vandaan gaat halen. Alleen niet op de NS, want daar moet je alsnog verzekerd zijn, dan heeft het nog geen nut. :grin:

Racen houdt nou eenmaal risico in mannen, zodra je met je portemonnaie in je broekzak gaat rijden ga je domme fouten maken. En geloof me, zolang het buiten competitie is, zijn de kosten echt peanuts. :smoke:
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

HVB83 schreef:De wetgever heeft het ook nog over de letter en de geest van de wet.
Je hebt te maken met de wet en de polisvoorwaarden he, die staan los van elkaar.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Bij mij is het inmiddels geregeld. Geen centje pijn. (Y)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

OOk de schade aan de vangrail e.d. zoals het afslepen vanaf de Ring ??

Netjes. (Y)
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

welke maatschappij dan? :D
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

@HBV3; er is meer in het leven dan materiele schade en die is vaak toch wel een aantal keer hoger..
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Heb mijn verzekering er ook eens voor gebeld.
Eerst of de auto tijdens een (onder begeleiding) slipcursus verzekerd was.
Nee.
Op de ring dan?
Ook nee.

BMW NL voorlichter gaf een duidelijk antwoord op mijn vraag of de auto ook in het buitenland verzekerd was.
"Plannen richting Ring?, ja, de auto is goed verzekerd"
Maar je hebt wel 1500,- eigen risico hè ;)"


Maargoed, het weerhoudt mij zowel van het circuit als de Ring. Het niet verzekerd zijn.
Al is de vraag nog of het wettelijk gezien wel of niet is toegestaan, het 'uitsluiten' van een Tolweg.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Beter nog, het uitsluiten van de openbare weg waar een wettelijke aansprakelijkheid geld.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Nou goed
Wouter de Wit schreef:Je hebt te maken met de wet en de polisvoorwaarden he, die staan los van elkaar.
De wet zegt nergens dat een circuit of een stuk openbare weg wat gebruikt kan worden als circuit uitgesloten is van de verplichte WAM dekking.

Een verzekeraar mag in zn polisvoorwaarden hiervan afwijken maar mag zich hierop tegenover derden niet op beroepen.

Hij zal het dus moeten afhandelen conform de verplichte WAM dekking en mag het conform de polisvoorwaarden verhalen.

En ja, dat mag.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Maarten-Jan schreef:het uitsluiten van de openbare weg waar een wettelijke aansprakelijkheid geld.
Sterker nog, de wet zegt dat alle openbaar toegangkelijke wegen en terein onder de WAM vallen.

En onder openbaar toegangkelijk wordt alles verstaan waar mensen (met of zonder pasje/toestemming/wat dan ook) kunnen komen.
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Matthew Renault
Berichten: 29
Lid geworden op: di 15 feb 2011 20:23
Locatie: Overasselt
Contacteer:

Volgens mij kun je bij het circuit een dag verzekering afsluiten.
Kosten rond de 100 euro.
Maarja voor 1 rondje rijden is het wel erg duur.
Wouter
Über-Spammer
Berichten: 14527
Lid geworden op: zo 21 aug 2005 19:50
Locatie: Nieuw Vennep
Contacteer:

Wel eens gekeken wat die verzekering dekt dan? Ook lekker handig dat je dan met een Duitse verzekeraar met communiceren en Duitse polis(vooorwaarden) moet snappen
Waarom?? Gewoon omdat het kan!
Matthew Renault
Berichten: 29
Lid geworden op: di 15 feb 2011 20:23
Locatie: Overasselt
Contacteer:

Nee niet gekeken.
Ik heb zelf nooit gereden wel 2x meegereden.
En daardoor weet ik dat het kan daar.
Was ook maar een tipje voor als het niet door je eigen verzekering gedekt zou worden.

Je zou als je wilt rijden er een mailtje aan kunnen wagen wat hun voorwaarden zijn.
Dan kun je dit thuis al besliisen of dat voldoende is endan ook het nut om er 1 af te sluiten.
maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

Om uit het andere topic verder te gaan: welke verzekering WA sluit de Ring niet uit? Ik heb het dan niet over 'geen slapende honden wakker maken' etc, maar gewoon een verzekering zonder gedonder. We zaten bij Wichers, alleen die begint erg moeilijk te doen helaas. Zoals het er nu voor staat ben ik gewoon niet verzekerd, ook al rijd ik iemand invalide... :(
Hoezo haat - liefde verhouding?!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Voor WAM ben je bij elke verzekeraar gewoon verzekerd, kunnen ze niet onderuit en mogen ze volgens de wet ook niet uitsluiten in hun polis voorwaarden (ook al zijn er dus verzekeraars die dat wel doen).
Wat wel kan is dat ze het op roekeloos rijgedrag gooien b.v. (in het zelfde hoekje als met alcohol deelnemen aan het verkeer) en je vervolgens persoonlijk aansprakelijk stellen.
maartenlientje
Berichten: 437
Lid geworden op: vr 9 mar 2007 18:07
Locatie: Groningen

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 009:BJ6417

Een stukje tekst, maar wel boeiend...
Hoezo haat - liefde verhouding?!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

tsjonge, dat hele verhaal gelezen voor dit ene stukje wat in dit topic echt van belang is:
4.19. De rechtbank is van oordeel dat de reconventionele vordering ook op deze grondslag slaagt. Uit de door Unigarant in het geding gebrachte stukken blijkt zonder meer dat de Nordschleife-Nürburgring een voormalig Formule 1 circuit is, waarop men tegen betaling de stuurmanskunsten kan testen. Dat het circuit thans niet meer voor wedstrijden als Formule 1 circuit in gebruik is doet aan het karakter van circuit niet af. Ook het feit dat de Nordschleife-Nürburgring formeel een openbare weg is waar dezelfde regels gelden als op normale Duitse snelwegen is niet van belang. Doorslaggevend is dat de Nordschleife aangelegd is om te dienen als circuit en als zodanig, anders dan een normale openbare weg, niet is ontworpen om zo veilig mogelijk te zijn maar juist om zo uitdagend mogelijk te zijn. Op de Nordschleife-Nürburgring worden bovendien, zoals op een circuit gebruikelijk is, rondes gereden. Het gaat niet om een openbare weg in de gebruikelijke zin van het woord die door het normale verkeer benut wordt om van de ene bestemming naar de andere te komen.

4.20. De rechtbank is in het licht van het bovenstaande van oordeel dat [A.] bij de melding van de schade op het aanrijdingsformulier had moeten vermelden dat het (eenzijdige) ongeval had plaatsgevonden op de Nordschleife-Nürburgring. Hij heeft dat echter nagelaten en vermeldde slechts: "reed in Eiffelgebergte, de weg liep naar beneden slingerend. provinc. weg". Dit brengt mee dat hij de verzekeringsuitkering te kwader trouw heeft aangenomen en dat de gevorderde wettelijke rente derhalve, zoals door Unigarant ter comparitie betoogd, op de voet van artikel 6:205 BW toewijsbaar vanaf de dag volgende op die van de betaling.
Wel een bizar verhaal btw, zo kan een verzekeraar dus ook tijden na uitkeren gewoon geld terug vorderen!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als je het mij vraagt grote BS op veel punten hierboven. Het is wel degelijk gewoon openbare weg op TF momenten. En dat is ooit in het leven geroepen als TOERISTEN ritje. Dat het tempo tegenwoordig bij veel mensen beangstigend hoog ligt is een ander verhaal. Er zijn ook genoeg mensen die het wel degelijk als toeristen ritje gebruiken voor 1 of 2 rondjes. Beetje sneu om iedereen daar als circuitrijder te bestempelen. En de vorm lijkt me ook weinig terzake doende. Als je in een rondje om de kerk rijd (of 100x) en je krijgt een ongeluk vergoeden ze ook gewoon.

Als ze werkelijk een stuk openbare weg uitsluiten dan zou ik het overigens niet meer dan normaal vinden dat een verzekeraar verplicht is dit DUIDELIJK in leesbare taal te vermelden. En dus niet ergens achter in een 50 pagina's tellende bijlage met kleine lettertjes die geen enkele onverlaat ooit leest.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Mijn vrouw werkt als juriste bij een grote verzekeraar en heeft dit verhaal al diverse keren behandeld, verzekeraars zijn allergisch om te betalen en zullen alles uit de kast halen om er onderuit te komen om te betalen, en vechten tegen een verzekeraar die zelf juristen ed in huis heeft is echt onbegonnen werk. (Zelfs een bekende advocaat werd in het ongelijk gesteld na een crash op het circuit met zijn Porsche dus dat geeft wel aan hoeveel kans Jan met de pet maakt)
En als ze wel direct uitbetalen omdat het in eerste instantie een openbareweg is zullen ze daarna een proces beginnen om het geld bij de dader (jij dus) te verhalen.

Er staat bij 9 van de 10 verzekeraars in de polis vermeld dat je niet aan rally's en wedstrijden (zowel tijd als snelheid gerelateerde ritten) mag deelnemen, en laten we eerlijk zijn, als je het circuit opgaat is het lastig uit te leggen aan een rechter dat je daar een rondje gaat toeren en in dat geval zal een rechter je dus ook altijd in het ongelijk stellen. Met andere woorden: je bent schuldig en blijft zelf met de schade aan de auto PLUS de schade aan de baan zitten!
Dat de Nürburgring openbare weg is veranderd daar weinig aan, je mag als je het dus letterlijk leest ook niet meedoen aan een tijdrit/puzzelrit welke tijdsgebonden is.

Er zijn zelfs verzekeraars die mensen inhuren om langs het circuit foto's te maken of om het internet af te speuren naar foto's van auto's die bij de desbetreffende verzekeraar verzekerd zijn.
Daardoor zijn er klanten uit de verzekering gegooid (terwijl er geen schade is geclaimd) omdat ze zonder te melden het circuit betraden...

Je moet jezelf niet meteen af laten schrikken maar denk er iig wel over na over de eventuele gevolgen.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Het is gewoon triest. In het geval van de nordsleife is het dus eigenlijk de man met de "ringracer" die het voor de echte "toerist" verpest. Omgekeerde wereld dus eigenlijk. Maar ja, het is natuurlijk een grote commerciële bende, dus dat zal ze daar weinig boeien.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
MarcRS
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 6:33
Car: Twingo RS
Locatie: Huissen
Contacteer:

Of de "ringracers" het voor ons verpesten weet ik niet, er zijn ook gevallen genoeg van mensen met hun woon-werkverkeer auto die er genadeloos afgaan en die gaan natuurlijk ook claimen.
En die verpesten het uiteindelijk net zo hard.
Don't step on the gas unless you really mean it...

Gr. Marc
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja in de huidige maatschappij is de mens toch geen mens meer, maar een pionnetje, kijk naar de zorgverzekering, daar worden we net zo onmenselijk behandeld.
Daarbij gaan autoschades ook nergens meer over tegenwoordig, spuiters worden ook met de dag duurder door het gebruik van 'mileuvriendelijke' verf die rustig 2,5x meer kost etc.
(ff zijdelings, dit is ook echt absurd bijvoorbeeld: http://www.smartdriving.nl/centraal-beh ... estijging/ )
Uiteindelijk draait alles maar om geld, niet meer en niet minder.

Overigens ik ken nog wel een verzekering waar je een auto nog als youngtimer kan verzekeren en kan ringrijden... ik moet zelf ook nog eens overstappen.

Misschien klink ik nu wel bejaard, maar soms zou ik echt wel 30 jaar terug willen leven, waar mensen die in de buitenbocht van een rally gingen staan gewoon dom waren als ze doodgereden werden, ipv dat de organisatie aansprakelijk werd gesteld of het evenement maar afgeschat wordt. Maar bovenal racecoureurs nog echte helden waren zonder alle electronica etc.
Goed ik ga even een grijze haarspoeling kopen denk ik :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Ik zie jou al staan bij een rally ja (0) :lol:

Maar zonder gein. Wat ik wellicht nog het ergste vind is dat verzekeringsmaatschappijen niet altijd helder en eerlijk zijn vooraf. Als ze om wat voor reden niet uit zouden willen keren kan ik daar best mee leven. Maar laat het dan wel iedereen duidelijk vooraf weten!
Of ze moeten verzekerde rondes aanbieden. Zou zo onderhand wel mogen voor de (hoge) prijzen die ze tegenwoordig vragen per ronde.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja is misschien ook wel een idee, neem dan gelijk ook een stevig eigen risico erin, misschien dat mensen dan ook wat normaler gaan rijden ;-)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Steven schreef: Misschien klink ik nu wel bejaard, maar soms zou ik echt wel 30 jaar terug willen leven, waar mensen die in de buitenbocht van een rally gingen staan gewoon dom waren als ze doodgereden werden, ipv dat de organisatie aansprakelijk werd gesteld of het evenement maar afgeschat wordt. Maar bovenal racecoureurs nog echte helden waren zonder alle electronica etc.
Goed ik ga even een grijze haarspoeling kopen denk ik :p
Eens! Doe mij ook maar wat grijze haarspoeling dan. :p
Plaats reactie