Tijdens een aardig ritje van Rotterdam naar Oss kreeg mijn 5 problemen met het opbouwen van turbodruk. Mijn dumpvalve bleef deels openstaan en siste dus aardig. Soms kwam de turbo wel gewoon op, maar met moeite en aardig wat gesis.
Onderweg had ik de DV er effe afgehad en schoongemaakt voor zover dat kon. Er kwam aardig wat vloeistof (ik neem aan dat het benzine was) uit het tuitje dat boven op de dumpvalve zit (waar dat slangetje opzit dat naar de ontsteking gaat). Na dat schoongemaakt te hebben deed ie het een tijdje wel weer goed, maar na een minuutje of 20 begon het weer.
Wat is er kapot?! Of moet ik de DV gewoon een keer uit elkaar halen en grondig schoonmaken? Zo ja, hoe doe ik dat?
Alvast bedankt!
[GT Turbo] Turbodruk niet meer 'up': DV kapot?
je moet je dumpvalve eens uit elkaar halen en eens ff goed reinigen met remmenreiniger,daarna inspuiten met een hoogwaardig smeermiddel,iets wat goed blijft plakken.
ik heb dat samen met marco bij de zijne gedaan en hij werkt nu perfect.
ik heb dat samen met marco bij de zijne gedaan en hij werkt nu perfect.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
het lijkt erop dat de vacuumkamer in de dv lek is.
Want dat is enige manier om benzine in de dv te krijgen. Met een beetje vuldruk gaat de vacuumleiding (die is aangesloten achter de smoorklep, dus op....mengsel) mengsel naar de dv lekken.
waarom hij open blijft staan? geen idee. Had michel het niet steeds over iedere maand schoonmaken of invetten? (of je neemt zon goedkope bosch
)
Want dat is enige manier om benzine in de dv te krijgen. Met een beetje vuldruk gaat de vacuumleiding (die is aangesloten achter de smoorklep, dus op....mengsel) mengsel naar de dv lekken.
waarom hij open blijft staan? geen idee. Had michel het niet steeds over iedere maand schoonmaken of invetten? (of je neemt zon goedkope bosch

Merijn schreef:Tijdens een aardig ritje van Rotterdam naar Oss kreeg mijn 5 problemen met het opbouwen van turbodruk. Mijn dumpvalve bleef deels openstaan en siste dus aardig. Soms kwam de turbo wel gewoon op, maar met moeite en aardig wat gesis.
Onderweg had ik de DV er effe afgehad en schoongemaakt voor zover dat kon. Er kwam aardig wat vloeistof (ik neem aan dat het benzine was) uit het tuitje dat boven op de dumpvalve zit (waar dat slangetje opzit dat naar de ontsteking gaat). Na dat schoongemaakt te hebben deed ie het een tijdje wel weer goed, maar na een minuutje of 20 begon het weer.
Wat is er kapot?! Of moet ik de DV gewoon een keer uit elkaar halen en grondig schoonmaken? Zo ja, hoe doe ik dat?
Alvast bedankt!
Dat heb ik ook gehad! 10 x schoon gemaakt en telkens deed hij het weer even en dan bleef weer de zuiger hangen. Hij is terug gegaan naar I.P.-tuning, en heb na een lange tijd wachten, Engelse zijn net amtenaren, een nieuwe ontvangen. Vaak lebbert de O-ring die om de zuiger zit en dan gaat hij klemmen. De O-ring lebbert uit door de benzine. Die van mij was 3/4 jaar oud toen hij het kreeg, ik rij niet veel op per jaar!Merijn schreef: Het is overigens een Bailey Gr.A Dumpvalve...
S

Ik heb 'm net uit elkaar gehaald en die rubberen ring is inderdaad uitgelubberd. Toen ik 'm eraf haalde was 'ie zo groot dat ik 'm met gemak 'hoopless', dus zonder de randjes te raken, om dat ding kon krijgen.
Wat nu? Nieuw ringetje bestellen of dat hele ding terugsturen?
Wat nu? Nieuw ringetje bestellen of dat hele ding terugsturen?
Nieuwe O-ring kopen of wachten todat hij weer krimpt!Merijn schreef:Ik heb 'm net uit elkaar gehaald en die rubberen ring is inderdaad uitgelubberd. Toen ik 'm eraf haalde was 'ie zo groot dat ik 'm met gemak 'hoopless', dus zonder de randjes te raken, om dat ding kon krijgen.
Wat nu? Nieuw ringetje bestellen of dat hele ding terugsturen?

Dit is wel gemeent hoor!

S

Het vreemde was alleen dat toen ik de zuiger uit de dumpvalve haalde het ringetje wel gewoon netjes in de sleuf zat! Maar toen ik 'm eruit wilde peuteren was ie ineens een stuk uitgezet of zo.
Krimpen die dingen nog dan??? Lijkt me sterk, toch? En hoe stroef moet 'ie kunnen bewegen in de cilinder?
Krimpen die dingen nog dan??? Lijkt me sterk, toch? En hoe stroef moet 'ie kunnen bewegen in de cilinder?
Je moet dan de cilinderwant iets in smeren, maar je moet zorgen dat die O-ringen goed is!Merijn schreef:En wat anders, waar moet ik al dat 'vet' dan smeren? In en rond de cilinder en de zuiger?

Ja hij krimt nog wel, bij mij was dat zo. Maarja ik kan van mijn werk ook een nieuwe O-ring me nemen als ik dat wil!

S

je kan o-ringetjes gewoon bij de metaalhandel bestellen. Niet de praxis/gamma natuurlijk, maar de echte. Doe ik (als particulier) ook gewoon.
De buitenmaat van de ring moet plm 0.5-1 mm groter zijn als de 'cilinder' diameter, de dikte moet plm 0.2-0.3 mm kleiner zijn als de 'zuigerveergroef'.
Tenminste als de groef in de 'zuiger' zit.
Let op: in engelse spullen kan je vreemde inchmaten verwachten. (of je vraagt sander de maat
)
En dan het belangrijkste: hij moet van VITON gemaakt zijn, wat dat is wel benzinebestendig. (en E1,- duurder, daar heeft de baileys blijkbaar bespaard anders werd hij wel heel duur.
)
Als je onderdelen met o-ringen monteert gebruik je het liefst vettigheid op siliconenbasis.
De buitenmaat van de ring moet plm 0.5-1 mm groter zijn als de 'cilinder' diameter, de dikte moet plm 0.2-0.3 mm kleiner zijn als de 'zuigerveergroef'.
Tenminste als de groef in de 'zuiger' zit.
Let op: in engelse spullen kan je vreemde inchmaten verwachten. (of je vraagt sander de maat

En dan het belangrijkste: hij moet van VITON gemaakt zijn, wat dat is wel benzinebestendig. (en E1,- duurder, daar heeft de baileys blijkbaar bespaard anders werd hij wel heel duur.

Als je onderdelen met o-ringen monteert gebruik je het liefst vettigheid op siliconenbasis.
Ik weet nog niet of ik kom, maat die "VITON" o-ringen die hebben we niet denk ik! Wat voor kleur hebben die? ook zwart? Robert ?Merijn schreef:Ga jij ook naar de meeting op 3 november?Kun je dan niet een handje vol van die ringetjes meenemen?
S

[quote="robert"]
En dan het belangrijkste: hij moet van VITON gemaakt zijn, wat dat is wel benzinebestendig. (en E1,- duurder, daar heeft de baileys blijkbaar bespaard anders werd hij wel heel duur.
)
Heej ... hoe komt er dan benzine bij de dumpvalve? Komt dat van de vacuum? Maar die zuigt toch?
En dan het belangrijkste: hij moet van VITON gemaakt zijn, wat dat is wel benzinebestendig. (en E1,- duurder, daar heeft de baileys blijkbaar bespaard anders werd hij wel heel duur.

Heej ... hoe komt er dan benzine bij de dumpvalve? Komt dat van de vacuum? Maar die zuigt toch?
ja bij you wel slak! bij andere, die ook wel eens een potje planken loopt de vuldruk op.Riël schreef:Heej ... hoe komt er dan benzine bij de dumpvalve? Komt dat van de vacuum? Maar die zuigt toch?
Jaja dat sux ineens een stuk minder.
Het stond btw al in mn post hoor.
Viton is gewoon zwart.
welke maat moet je eigenlijk hebben, ehhnee doe maar even de exacte dia van de 'cilinder', de 'zuiger', en heel belangrijk de 'zuigerveergroef'. Diepte en breedte. Alles in 0.1 mm graag.
Mischien ter oververduidelijking een tekeningetje van de doorsnee bij die groef. Vergissing is snel gemaakt .nl
(kijk ik even in de catalogicie
