Heeft iemand de spelingstoleranties om de kleppen af te stellen, van in- en uitlaat?
Waar moet je die meten? Want de klepstelen zijn een beetje hol van binnen, de klepstoters vallen daar in, dus met een voelermaatje lijkt het me een beetje lastig gaan.
Iemand een idee?
Mzzl,
Riel
Kleppen stellen
Klep speling opmeten doe je tussen de tuimelaar en de bovenkant van de klepsteel(waar de veer omheen zit). Waar jij wil meten is tussen de tuimelaar en de stoterstang. De klepspeling voor de uitlaat is 0.25 mm en de inlaat 0.20mm
There will be plenty of time to rest when your dead
Dit is als de motor koud is! En dit zijn de maten voor een GTT, neem aan dat het over deze wagen gaat!catrinus schreef:Klep speling opmeten doe je tussen de tuimelaar en de bovenkant van de klepsteel(waar de veer omheen zit). Waar jij wil meten is tussen de tuimelaar en de stoterstang. De klepspeling voor de uitlaat is 0.25 mm en de inlaat 0.20mm
Sander
dat klopt. was dat vergeten er bij te zeggen.
Nog een goede tip: Als je de blok rond moet draaien zet dan een ratel met dop 19(meende ik) op de onderste poelie(waar de v-riem omheen zit). Je moet dan wel de stuur helemaal naar rechts draaien. Dan kun je de motor rond draaien en dan kun je ook direct zien welke kleppen op tuimelen staan.
Nog een goede tip: Als je de blok rond moet draaien zet dan een ratel met dop 19(meende ik) op de onderste poelie(waar de v-riem omheen zit). Je moet dan wel de stuur helemaal naar rechts draaien. Dan kun je de motor rond draaien en dan kun je ook direct zien welke kleppen op tuimelen staan.
Aha ja ik wilde ze idd op de foute plek stellen maar daar waar jij zegt is idd logischer! Haha bedankt. Ik zal es beginnen bedankt voor de tip, nou lukt ut wel. Trouwens maar als je ze op tuimelen zet, als cil. 1 tuimelt cil 4 stellen, dan als 4 tuimelt 1 stellen, 2 tuimelt 3 stellen en 3 tuimelt 2 stellen??
Zo was het toch? Of is het 1 tuimel 1 stellen etc?? En dat tuimelen, daar kun je toch nooit precies zeggen wanneer ie tuimelt, zit toch ook wel 1 of 2 graden in op 't oog? Of maakt dat nix i.v.m. een lang plat stuk op de nokkenstok?
Groeten en bedankt,
Riel.
Zo was het toch? Of is het 1 tuimel 1 stellen etc?? En dat tuimelen, daar kun je toch nooit precies zeggen wanneer ie tuimelt, zit toch ook wel 1 of 2 graden in op 't oog? Of maakt dat nix i.v.m. een lang plat stuk op de nokkenstok?
Groeten en bedankt,
Riel.
klopt precies. Als cil 1 tuimelt dan ga je cil 4 stellen enz enz. Ik stel mijn kleppen altijd als de in of uitlaat klep word ingedrukt en de ander net omhoog is. En als hij een paar graden verder staat dan geeft dat niet veel. Zolang de tuimelaars speling hebben dan is het goed.
catrinus schreef:klopt precies. Als cil 1 tuimelt dan ga je cil 4 stellen enz enz. Ik stel mijn kleppen altijd als de in of uitlaat klep word ingedrukt en de ander net omhoog is. En als hij een paar graden verder staat dan geeft dat niet veel. Zolang de tuimelaars speling hebben dan is het goed.
Ik denk dat je het over je roode gttje hebt :-*
Die liep ook wel als een zonnetje

nee hier klopt geen fuck van.
eerst moet je de ontsteekings volgorde weeten en
die is 1.3.4.2. dan kan het handig zijn om te weeten
waar cil.1 zit{rechterkant bakzijde}
Dan zog je er voor dat UITLAAD klep van cil.1 HEELEMAAL is in gedrukt{klep staat dus open}
Nu kun je INLAAD klep van cil.3 stellen{20mm}
en UITLAAD klep van cil.4
DUS uitlaadklep cil 1 open,stelleninlaad 3 en uidlaad 4.
1 3 4 2 uitlaadklep open
-------------
3 4 2 1 inlaadklep stellen 20 mm
-------------
4 2 1 2 uitlaadklep stellen 25 mm
Voor de mensen die willen weeten wat in en uitlaad is het volgende!
---------------------------------
| cil.4 | cil.3 | cil.2 | cil.1 |
| U I | I U | U I | I U |
Nou jonges, veel plezier er mee kijk goed wat je doet en meet niet tesnel. Het voeler maatje moet wel wat weerstand voelen.NIET TE VEEL!!!
de groeten uut grunn
DE GT DOCTER
ik heb mijn nieuwe gtt op die manier gesteld zoals ik daarboven beschreef en hij loopt prima. Die rooie was al niet veel meer. Maar als je nu mijn nieuwe gtt hoort lopen dan hoor je niets tikken of beroerd lopen. En dat allemaal zonder hulp van een garage of een monteur.
[zeurmodus]GT Docter, Ik wil jou absoluut mijn kleppen laten stellen. 20 mm tikt als de tering. laat staan 25 mm .integra schreef:catrinus schreef:klopt precies. Als cil 1 tuimelt dan ga je cil 4 stellen enz enz. Ik stel mijn kleppen altijd als de in of uitlaat klep word ingedrukt en de ander net omhoog is. En als hij een paar graden verder staat dan geeft dat niet veel. Zolang de tuimelaars speling hebben dan is het goed.
Die liep ook wel als een zonnetje![]()
![]()
![]()
Dan zog je er voor dat UITLAAD klep van cil.1 HEELEMAAL is in gedrukt{klep staat dus open}
1 3 4 2 uitlaadklep open
-------------
-------------
Nou jonges, veel plezier er mee kijk goed wat je doet en meet niet tesnel. Het voeler maatje moet wel wat weerstand voelen.NIET TE VEEL!!!
de groeten uut grunn
DE GT DOCTER

[/zeurmodus]
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
[zeurmodus] GT Docter, ik zou jou nooit mijn kleppen laten stellen. 20mm en 25 mm tikt denk ik als de tering.integra schreef:
Die liep ook wel als een zonnetje![]()
![]()
![]()
1 3 4 2 uitlaadklep open
-------------
-------------
de groeten uut grunn
DE GT DOCTER

[/zeurmodus]
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Als iemand zijn best doet om wat uit te leggen, dan zijn er altijd mensen die wat te zeuren hebben.integra schreef:
dan kan het handig zijn om te weeten
DE GT DOCTER
Ik dus ook

De versnellingsbak zit links.....het is altijd het makkelijkst om iets uit te leggen vanuit de bestuurders positie.
Het fijne om te weten is is eigenlijk welke van de 2 methodes nou de goede is. Volgens mij stel je kleppen op de 'tuimelstand'. Waarschijnlijk komen beide methodes op hetzelfde neer. Iemand een idee?
Mag ik trouwens ook nog ff in de zeur mode? Ik vind inlaad en uitlaad een beetje -10 I.Q. achtig staan, sinds jaar en dag worden ze met een t geschreven. En de rest. maarja.
Mag ik trouwens ook nog ff in de zeur mode? Ik vind inlaad en uitlaad een beetje -10 I.Q. achtig staan, sinds jaar en dag worden ze met een t geschreven. En de rest. maarja.
Is maar een beetje flauwekul, vandaar deMarius schreef:Sjonge jonge zeg geeft iemand een zeer verduidelijkende uitleg, wordt ie afgeschoten op een klein detailtje wat toch wel duidelijk is.

Denk toch dat iedereen weet dat het .20 mm en .25 mm is. Voor 20 mm, ga je denk ik geen voeler MATEN gebruiken, maar eerder een schuifmaat.
Maar ik probeer hem niet af te zeiken ofzo, viel me op, en niemand had er wat over gezegd, dus ja, dan maar effe zeuren.
Ik ga niemand slecht proberen te laten uitzien op het forum. Hij schrijft zich wel GT Docter. Maar daar geloof ik pas in als die wat meer post. Want het nivo van sommige mensen hier is echt ongelooflijk. (hoog bedoel ik hiermee en niet laag).
ach ja. ik ga weer werken aan de auto.
mzzl
En martijn ik had het niet over mijn rooie gtt maar over mijn witte.ff goed lezen wat ik typte. En hoe ik hem gesteld heb is mij op beide scholen en bij stage geleerd. Dus ik deed het niet fout alleen bij de dealer doen ze het op een andere manier.
Laatst gewijzigd door catrinus op vr 17 mei 2002 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
maak daar maar 20 25 vanMichiel schreef:Ik heb net mijn koppakking vervangen; maar in de vraagbaak staat .15 inlaat en .20 voor de uitlaatklep. Wie weet hoe dat zit???

In het cupboek raden ze zelfs .30 inlaat en .35 uitlaat aan. Rijden jullie dan met .20 en .25?? Waarom is dat dan beter??
edit: foutje was theoretische klepspeling (wat dat ook mag zijn); raden inderdaad .20 en .25 aan.
edit: foutje was theoretische klepspeling (wat dat ook mag zijn); raden inderdaad .20 en .25 aan.
Renault 5 GT Turbo 88; Raaaaaazend snel!!
Weet iemand trouwens wat die plaatjes kosten die je tussen je nokken en klepstoters moet proppen om de juiste maat te krijgen???? De F2N en F3N motoren hebben namelijk geen kleptuimelaars met stelbare kleppen of hydraulische stoters, maar van die gierige plaatjes. Heel vervelend. iemand een idee??
Greetz
Greetz
Even bevestigen van de goeie methode. Een oud-renault monteur (en leraar van me) had 't over de 5jes, dat ie een apart klepsteltechniek hadden. 't komt trouwens erg nauw, teveel speling laat de 5 merkbaar slecht of echt slecht lopen.integra schreef:
Dan zog je er voor dat UITLAAT klep van cil.1 HEELEMAAL is in gedrukt{klep staat dus open}
Nu kun je INLAAT klep van cil.3 stellen{20mm}
en UITLAAT klep van cil.4 stellen
1 3 4 2 uitlaatklep open
-------------
3 4 2 1 inlaatklep stellen .20 mm
-------------
4 2 1 2 uitlaatklep stellen .25 mm
| .U I .|. I U .|. U I .| .I U .|