Gaatze's R5 Alpine Turbo

Vertel hier alles over je project.

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby antoine » Sat 23 Jan 2016 7:50

Ik zal er een clio rs motor inleggen, dan ben je van alle problemen verlost. :-)
antoine
 
Posts: 7689
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Sat 23 Jan 2016 8:09

Wie heeft het over problemen? Elke auto heeft z'n onderhoud nodig toch?
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby okido » Sat 23 Jan 2016 8:19

Abel wrote: Een t2 moet toch ten alle tijden eerder dan een T3 opspoelen.


Dat zou je wel denken, alleen is dat niet zo ;-) Gemiddeld genomen zal een T3 sneller opspoelen, maar heel vaak ook niet. Het wordt voornamelijk bepaald door de A/R ratio (uitlaatkant). Hoe groter hoe trager het opspoelen.

Ik heb hier een T3 liggen van een R5 AT met een A/R van 0.24, daarentegen is de A/R van een standaard GTT 0.35 (T2 turbo). Ik heb nog een aantal T2's liggen van een 1.7 turbo uit de Volvo, die hebben een A/R van 0.47.

Een en ander kan je nakijken op:

http://www.turbomaster.info/catalogos/modelo.php?base=garrett&pagina=TBO2

http://www.turbomaster.info/catalogos/modelo.php?base=garrett&pagina=TBO3

GTT --> TB0214 onderdeelnr 465367
AT --> TB0319 onderdeelnr 465916
Last edited by okido on Sat 20 Feb 2016 11:08, edited 2 times in total.
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 360
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby antoine » Sat 23 Jan 2016 8:49

Gaatze wrote:Wie heeft het over problemen? Elke auto heeft z'n onderhoud nodig toch?



Zie bericht op Facebook ;-)
antoine
 
Posts: 7689
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Sun 14 Feb 2016 13:11

De 5AT vorige week afgeleverd bij Gosliga Dinitrol voor een nieuwe behandeling. Oude laag liet hier en daar los dus toch maar het zekere voor het onzekere (Y)

Image
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Fri 18 Mar 2016 9:31

Startmotor van de AT overleden, kwam nog een oude Paris-Rhone motor onder vandaan. Toch wel bewerkelijk klusje.

Image
Image
Image

Loopt altijd beter met een nieuwe startmotor (0) (beetje onbedoelde tussengas)

User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby anco » Thu 24 Mar 2016 8:21

Mooie auto, leuk dat je een stukje achter mij aan reed in dokkum!
anco
 
Posts: 111
Joined: Mon 31 Dec 2007 17:08

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby Maarten-Jan » Thu 24 Mar 2016 9:36

Trekt nog lekker 8)
Maarten-Jan
 
Posts: 4554
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby Chris » Thu 24 Mar 2016 11:56

Goed bezig Gaatze. Mooi ding! 8)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21922
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby ericon » Fri 25 Mar 2016 18:59

Goed bezig Gaatze (Y) de dame gaat nog prima van haar plaats (L)
Heb ooit de 205 aangetikt en " had nog wat over " maar ik durfde niet harder.
ericon
 
Posts: 719
Joined: Fri 18 Mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Fri 29 Dec 2017 7:51

En inmiddels ook al een tijdje terug begonnen met de 5 AT. Al sinds ik de auto heb gebruikt deze wat olie. Dit is helaas alleen nog maar erger geworden en de laatste tijd gebruikte die ook koelvloeistof. Heb dus besloten om alles na te lopen en te vervangen.

Op de planning staat:

- Kop revisie
- Alle motorpakkingen
- Startmotor (zware Valeo ipv imitatie)
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe silicone koelwaterslangen (oude zijn slecht bij aansluitingen)
- Nieuwe koppeling met drukgroep
- Nieuwe ontstekingsdelen
- Krukaskeerring
- Poedercoaten diverse onderdelen

De turbo is inmiddels terug van Gerry, geen gekke dingen en seals zijn nog goed. Olieverbruik komt dus niet door turbo. Wel was het radiaal lager aan compressor zijde net buiten tolerantie. Heb besloten de unit eerst zo weer terug te zetten aangezien het een kostbare aangelegenheid is en de turbo nog vrij recent helemaal gereviseerd was.

Ga de motor en bak helemaal uit de auto halen zodat ik overal mooi bij kan, en meteen de motorruimte helemaal kan schoon maken.

Wanneer alles er weer in zit wil ik de auto eens helemaal laten detailen, incl. zo veel mogelijk deukjes eruit. Iemand?

Image
Image

Leuk detail, via ebay nog een nieuw stuurhart kunnen vinden die wel afleesbaar is.

Image
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze Renault 5 Alpine Turbo

Postby antoine » Fri 29 Dec 2017 8:49

Goed bezig (Y) Goed om te zien dat de Alpine goed wordt onderhouden.
antoine
 
Posts: 7689
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Optimista » Fri 29 Dec 2017 17:48

Nice example. I wish i could understand what you wrote :D
Optimista
 
Posts: 6
Joined: Mon 14 Nov 2016 14:45
Car: Megane 2.0 16v

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Fri 29 Dec 2017 19:01

Google translate (Y)
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Niels V Dijk » Mon 1 Jan 2018 10:36

Goed bezig! Beste klus nog, je pakt het goed aan :)
Ik ben ook gister begonnen met groot onderhoud aan de AT. Maar niet zo groot :p
Succes ermee!
User avatar
Niels V Dijk
 
Donateur
Posts: 1273
Joined: Sun 11 Mar 2007 20:53
Location: Berghem
Car: Clio III RS Lux 2008

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Tue 2 Jan 2018 15:55

Wat ga je vervangen Niels?
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Fri 5 Jan 2018 14:59

Eerste spullen zijn weer terug van de poedercoater.

Het hitteschild en de waterpomp poelie zijn gecoat in chroom, een 4 laags systeem volgens mij, met een mooi effect. Nieuwe originele stickers op het luchtfilter geplaatst.

Image
Image
Image
Image
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby larsdijkstra » Fri 5 Jan 2018 20:41

Dat is heel mooi gedaan!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993
larsdijkstra
 
Donateur
Posts: 1264
Joined: Fri 28 Dec 2012 12:31
Location: Twello

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Niels V Dijk » Sat 6 Jan 2018 13:45

Dat ziet er echt super uit weer! Heel mooi gedaan.

Wat ga je vervangen Niels?


Carb laten reinigen, 3 nieuwe v snaartjes erop, grote beurt incl alle vloeistoffen. Kleppen stellen.. en wat dingetjes mooier maken ;-) Zodat we deze zomer weer kunnen genieten!
User avatar
Niels V Dijk
 
Donateur
Posts: 1273
Joined: Sun 11 Mar 2007 20:53
Location: Berghem
Car: Clio III RS Lux 2008

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Willeon de Zoete » Sat 6 Jan 2018 19:20

Netjes Gaatze! (Y)
User avatar
Willeon de Zoete
 
Donateur
Posts: 6990
Joined: Mon 9 Jul 2007 18:40
Location: Ruinerwold

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Fri 4 May 2018 18:54

Inmiddels motor en kop weer thuis. Nieuwe zuiger, cilinderbussen, lagers en ook een andere kop helemaal laten opknappen. Mijn kop was helaas gescheurd.

Nu het volgende probleem, bij vastzetten van de drijfstang/big-end een bout afgebroken..... Heb hem niet op de gevraagde 45nm gekregen toen zei die pang.

1. Kan je die bouten los halen van de drijfstang?
2. Heeft iemand dan zo'n bout?
3. Zo niet, heeft iemand dan een drijfstang?
4. Is dit bij alle Cleons dezelfde drijfstang? is die van een GTT bijvoorbeeld dezelfde? Heeft iemand een foto van een GTT drijfstang?

Mooi klote in ieder geval. Hoop dat iemand me weer op weg helpt.
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby anco » Sat 5 May 2018 6:06

Bij een gtt kan je ze wel los halen en vervangen.
Ik heb dat ook gehad en kon in 2016 nog nieuwe bestellen bij de dealer.
anco
 
Posts: 111
Joined: Mon 31 Dec 2007 17:08

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby jacques » Sat 5 May 2018 8:00

Zijn hier ook ARP bouten voor te koop?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2353
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Thies » Sat 5 May 2018 15:43

MIjn inziens moet je die bouten altijd vervangen voor nieuw. Kopbouten zeker wil je het goed doen.
Thies
 
Posts: 172
Joined: Fri 23 Sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby mark 5t » Sat 5 May 2018 21:28

als de gtt stangen hetzelfde zijn durf ik dat wel aan.
zou dan wel 4 er inzetten als ik jou was.
heb ik misschien nog wel liggen moet ik ff zoeken.

maar blijft erg vreemd.
draad beschadigd?
mark 5t
 
Posts: 7628
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Gaatze » Sun 6 May 2018 11:13

Bedankt voor de reacties. Heb de beschadigde bout er inmiddels uit met wat hitte. Waarschijnlijk heb ik een te groffe momentsleutel gebruikt die (blijkbaar) niet al te nauwkeurig is in de lagere krachten.

Zou mooi zijn als je er nog een paar hebt liggen Mark.

Zijn de kopbouten van deze motoren rekbouten? maw moeten deze standaard vervangen worden?
User avatar
Gaatze
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 652
Joined: Wed 17 Aug 2005 10:07
Location: Leeuwarden
Car: 5AT,12TS

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Thies » Sun 6 May 2018 13:48

Gaatze wrote:Bedankt voor de reacties. Heb de beschadigde bout er inmiddels uit met wat hitte. Waarschijnlijk heb ik een te groffe momentsleutel gebruikt die (blijkbaar) niet al te nauwkeurig is in de lagere krachten.

Zou mooi zijn als je er nog een paar hebt liggen Mark.

Zijn de kopbouten van deze motoren rekbouten? maw moeten deze standaard vervangen worden?


Goedkope momentsleutels hebben dit vaak of als je ze hebt laten vallen.

Vrijwel alle bouten (met glad deel) hebben rek maar het ligt aan het contra-material waar het ingebout zit. Gewoon vervangen op die leeftijd, het is maar waar je op wil bezuinigen!
Thies
 
Posts: 172
Joined: Fri 23 Sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Re: Gaatze's R5 Alpine Turbo

Postby Droes Junior » Mon 7 May 2018 7:08

blijft mooi om volgen hier (Y)
5 Alpine Turbo
User avatar
Droes Junior
 
Donateur
Posts: 747
Joined: Sun 18 Jun 2006 11:45
Location: België
Car: R5 Alpine Turbo

Return to Projecten



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group