project Gio (BE)

Vertel hier alles over je project.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Giovanni schreef: vr 7 jul 2023 10:54 Aankomende winter dacht ik van een nieuwe kop samen te stellen maar eerst moet ik nog even uitzoeken welke ik heb :~
En wie van jullie iets op de plank heeft liggen :lol:
Wat is je plan/doel voor een andere kop ?

Had ooit een mooie F7P kop met de grotere Mégane inlaatkleppen er in, nog steeds spijt van dat ik deze heb verkocht.
Die zou samen met een setje iets scherpere nokkenassen heel erg mooi bij de huidige turbo setup hebben gepast.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hoh Roald, het gaat eerder om mij bezig te houden tijdens de winter, super plannen heb ik er niet mee, het grootste voordeel is voor mij dat er dan 1 op voorraad ligt. :grin:
Een rood tapijtje in de 5 zou mij ook wel smaken, ik zie op verschillende sites dat er zowaar een fabrikant nieuwe kan aanbieden op bestelling.
Iemand die dit al heeft gedaan?
Ik informeer even naar de levertemijn.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Deze winter gaat de revisiekop erop.
Ik heb een mooie lijst met aantrekmomenten ontvangen van Jacques. :worship:
Maar ik wil de lege gaten nog wat opvullen, vandaar ik nog op zoek ben naar volgende aantrekkoppels van de F7R/P

-In/uitlaat poulie nokkenassen
-vliegwielbouten
-bougie's
-remklauwen (bevestiging)

Alvast bedankt!
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Kun je dat lijstje ook delen?
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Aangezien de temperaturen terug wat zachter worden dacht ik om de 5 wat te voorzien van wat upgrades (nieuwe raammotoren) :lol:
Maar eerst moet het ding blijven draaien uiteraard!
Halverwege januari ben ik nog zonder problemen naar de keuring gereden, APK bij jullie, zonder problemen.
De 5 stond ook al weken stil maar starte zoals gewoonlijk vlotjes.
De weg naar de keuring was in de regen te doen, en het had deze periode nog gesneeuwd met de nodige pekel op de weg. Ik vertel dit er maar ineens bij, wie weet kan het nog van pas komen straks.
Eens thuis heb ik de auto nog afgespoeld boven en onder om alle zout zoveel mogelijk eraf te krijgen want er staan nog wat weken voor de boeg dat hij zal stilstaan.
Vandaag was dus de dag na terug 4 weken stil te staan en wat een ramp.
uit gewoonte als de motor een tijdje niet heeft gedraaid zet ik de verdeler spanningsloos en schakel ik de benzinepomp uit. Dan eventjes contact omdraaien en de startmotor de olie goed laten rondpompen tot het lampje hiervan uitgaat. Eens alles terug is aangesloten, starten maar!
Helaas dus! Het lijkt alsof de ontsteking compleet verkeerd staat.
Ploffen, knallen, seconden draaien, stilvallen...
Na wat proberen met het gas te spelen krijg ik hem gestart met het nodige pompen op het pedaal, alsof hij ieder moment gaat verzuipen.
Maar goed, het stationair draaien lijkt op een gegeven moment te lukken. Maar uiteindelijk slaat hij toch af.
Om dan bij het starten echt wel wat pedaal gepomp nodig heeft om terug tot leven te komen.
Ik heb ondertussen wat onderdelen die ik liggen heb vervangen zoals, mapsensor, ontsteking compleet, tps sensor geeft 0.16v, Stekkers gecontroleerd ..
Wat denken jullie, gaan we dieper moeten zoeken of eventueel richting benzinepomp (zoemt nog steeds) benzinedrukregelaar lijkt niet te lekken.
Ik gok er maar op los en kan best wat expertenhulp gebruiken :worship:
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Heeft hier iemand ervaring met "specialista-retro"?
Ik zie op facebook dat deze een aftermarket tps sensor verdelen voor de f7r-p.
Aangezien deze niet meer leverbaar zijn lijkt me het een mooi alternatief.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Even een update,
Is
Na wat stevig zoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat alle 4 de injectoren tegelijk werken.
Ik probeer deze week uit te zoeken of dit probleem ergens in de bekabeling zit.
Wat denk ik de meest logisch keuze is.
Een ecu gaat dit toch niet veroorzaken denk ik, want het probleem is erger en erger geworden.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Er is een alternatief voor de TPS. Arjan van der Meer kwam er mee. Ik heb het via een PM aan je gestuurd.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Bedankt Jacques.

Ik zoek die alvast op.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Giovanni schreef: di 20 feb 2024 18:39 Even een update,
Is
Na wat stevig zoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat alle 4 de injectoren tegelijk werken.
Ik probeer deze week uit te zoeken of dit probleem ergens in de bekabeling zit.
Wat denk ik de meest logisch keuze is.
Een ecu gaat dit toch niet veroorzaken denk ik, want het probleem is erger en erger geworden.
Dit is correct, dat alle 4 de injectoren tegelijk injecteren, en was in de tijd dat deze motoren werden ontwikkeld ook normaal. Hier hoef je dus niet verder te zoeken ;)

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de injectoren zelf vast gaan zitten door oude benzine als ze lang niet worden gebruikt. Demonteren en ultrasoon reinigen is sowieso nooit verkeerd, en dan kan je dat probleem uitsluiten.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Bart V schreef: vr 23 feb 2024 10:47
Giovanni schreef: di 20 feb 2024 18:39 Even een update,
Is
Na wat stevig zoeken ben ik tot de vaststelling gekomen dat alle 4 de injectoren tegelijk werken.
Ik probeer deze week uit te zoeken of dit probleem ergens in de bekabeling zit.
Wat denk ik de meest logisch keuze is.
Een ecu gaat dit toch niet veroorzaken denk ik, want het probleem is erger en erger geworden.
Dit is correct, dat alle 4 de injectoren tegelijk injecteren, en was in de tijd dat deze motoren werden ontwikkeld ook normaal. Hier hoef je dus niet verder te zoeken ;)

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de injectoren zelf vast gaan zitten door oude benzine als ze lang niet worden gebruikt. Demonteren en ultrasoon reinigen is sowieso nooit verkeerd, en dan kan je dat probleem uitsluiten.
Dat was me daarnet ook opgevallen mede door Gerry gtt zijn topic en de schema's van Jacques.
Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat pin 20-21 vanuit de ecu beide massa aansturen om dan samen te komen aan het distributiedeksel...
Maar er is licht aan het einde van de tunnel.
Ik heb de distributiekap bovenaan losgemaakt en ik merk een erg slappe riem op.
Aangezien ik van in het begin een "timing" probleem lijk te hebben vrees ik eerder dat de riem een tand is opgeschoven.
Ik zie straks meer als ik het wiel eraf heb.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Verdorie,

We zijn er nog steeds niet.
Het beetje hoop dat ik dacht te hebben met een getande riem die een sprong had genomen is het dus ook niet.
De merktekens op de nokkenassen en krukas komen goed uit.
Ik krijg er het deksel niet compleet af zonder het blok eruit te hebben maar volgens mij zit de riem echt los.
De spanrol is niet bereikbaar die zit echt op het punt waar de speling tussen blok en chassis heel klein is. Hierdoor kan ik het deksel niet verwijderen zonder het blok er vanonder te halen.
Het stukje riem tussen de nokkenassen kan ik zomaar indrukken.
Ik die zelfs verschuiven op dat punt.
Het stukje riem van de krukas tot aan de oliepomp lijkt ook wat speling te vertonen als je manueel het blok omwenteld.
Kan dit echt een oorzaak zijn die echt lijkt op een laattijdige ontsteking?
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Giovanni schreef: vr 23 feb 2024 14:43 Verdorie,

We zijn er nog steeds niet.
Het beetje hoop dat ik dacht te hebben met een getande riem die een sprong had genomen is het dus ook niet.
De merktekens op de nokkenassen en krukas komen goed uit.
Ik krijg er het deksel niet compleet af zonder het blok eruit te hebben maar volgens mij zit de riem echt los.
De spanrol is niet bereikbaar die zit echt op het punt waar de speling tussen blok en chassis heel klein is. Hierdoor kan ik het deksel niet verwijderen zonder het blok er vanonder te halen.
Het stukje riem tussen de nokkenassen kan ik zomaar indrukken.
Ik die zelfs verschuiven op dat punt.
Het stukje riem van de krukas tot aan de oliepomp lijkt ook wat speling te vertonen als je manueel het blok omwenteld.
Kan dit echt een oorzaak zijn die echt lijkt op een laattijdige ontsteking?
Als de riem op tijd staat zoals je zelf aangeeft (ook als deze iets te slap zou staan) is dit niet je probleem.

Uitgangspunt is dus dat je die auto hebt weggezet, en dat de motor toen prima liep, toch? Daarna heb je ontsteking en brandstofpomp spanningsloos gemaakt om de motor te starten. Hoe heb je dat precies gedaan?

Simpel checklistje:

- Massa in orde tussen motor/chassis? Kabels willen nog wel eens breken en dat heb je niet altijd in de gaten en geeft dan de meest vage klachten -> Meten en controleren!
- Vacuum-lekkage ergens? Geeft ook dergelijke klachten. Alle slangen achter de gasklep controleren.
- Heb je voldoende brandstoftoevoer vanaf de benzinepomp op de injectorgallerij? (Slang ff lossen en contact aan/uit. Pomp moet dan even gaan draaien)
- Draai er eens een bougie uit na 20-30 seconden starten, en kijk of deze nat is.
- Check je bougiekabels (en dan vooral tussen bobine en verdeler)
- Tijdstip ontsteking kan je simpel controleren op het vliegwiel met een strobiscoop, maar die moet je dan maar net hebben.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

De dader is gevonden!

Een "afgebrande" bougiekabel, deze van bobine naar verdeler.
Toen ik die afnam om de weerstand te meten viel er allerlei zwart gruis uit, wat al vreemd lijkt.
Een meting van de weerstand bleek onmogelijk, dus heb ik de kop doormidden gesneden.
En wat blijkt, de kabel lijkt afgebroken van de koperhuls.
Ouderdom?
Misschien, het zijn nog steeds de originele, of kan ik er meer achter zoeken?
Ik weet niet wat de levensduur is van bougiekabels.
In iedergeval, een nieuw setje is in bestelling.
Mensen, nogmaals bedankt om met ideeën te strooien!
Op naar de volgende upgrade nu!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Die is wel klaar idd, mooi dat je het gevonden hebt.
Heb bij die van mij een paar jaar geleden een mooi setje Magnecore kabels er op geprikt.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Roald schreef: ma 26 feb 2024 5:15 Die is wel klaar idd, mooi dat je het gevonden hebt.
Heb bij die van mij een paar jaar geleden een mooi setje Magnecore kabels er op geprikt.
Ik had ook wel iets met een blitz kleurje in gedachten, maar uiteindelijk ben ik voor NGK gegaan.
Merk je daar een verschil in eigenlijk?
Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik vonk had op alle 4 de bougie's.
Die had ik eruit, alles op een rijtje samen voorzien van massa.
ik kon bij het starten mooie de vonk zien en je kon netjes uimaken welke volgorde er aangenomen werd.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Verdorie!

Terug naar start!
Met een compleet nieuw setje bougiekabels heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
En echt, ik dacht het gevonden te hebben.
Misschien tijd om wat dieper te graven en het blok eens uit te halen.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik zou BartV zijn lijstje verder af gaan, in principe als de bougies vonkten zou het voldoende moeten zijn (tuurlijk met die ene kabel zal de vonk wat minder krachtig geweest zijn maar zou nog steeds genoeg moeten zijn om te ontsteken).

- Even alle massas nalopen
- Vacuüm controleren op lekkage
- Brandstofdruk controleren (even een meter scoren)
- Bougie controleren na starten inderdaad, kijken of deze droog of nat is
- Bougiekabels heb je nu gecontroleerd en goed bevonden
- Stroboscoop scoren en ontstekingstijdstip controleren

Het principe is eenvoudig, je hebt voldoende lucht nodig, juiste hoeveelheid brandstof en een ontstekingsbron op het juiste tijdstip.
Gezien je hem goed lopend hebt weg gezet is een probleem met compressie wel uitgesloten dus de juiste hoeveelheid lucht heb je.
Blijft over juiste hoeveelheid brandstof en ontsteking op het juiste tijdstip. Bij een vacuum lek klopt de mengselverhouding ook niet en kun je dus ook dit soort rare problemen krijgen, dus zou daar eens mee beginnen. Als je hem enigszins lopend kunt houden dan kun je met remmenreiniger op verdachte locaties spuiten wel lijken of je ergens een vacuumlek hebt (toerental zal dan veranderen).

Zit de koude start injector er nog op? Deze zou je ook nog even controleren, als deze lekt dan verzuipt die ook.
Gebruik je de originele ECU? Er zijn wel mogelijkheden om deze uit te lezen, dan kun je in elk geval de waardes zien en verifiëren (hij doet niet aan foutmeldingen/storingen opslaan).
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Vrienden, bedankt om mee te denken!
Ik denk dat dit probleem waarschijnlijk de kroon aan het spannen is als het op speurwerk aankomt :(

Het stilvallen is dus inderdaad gekomen na die stilstand en wat eerst lukte om stationair te draaien en bijna op bedrijfstemperatuur te komen is nu een totale ramp.
Iedere dag bij het starten lijkt het erger en erger te worden
Tot op heden moet ik starten met het voetje op het gas en echt de toeren er proberen in te houden.
Het klinkt nu als een "rallyauto" ploffen, backfirering...
Maar in toeren jagen lukt niet, vol gas geven staat gelijk aan uitvallen, dit gebeurt ook vanaf 2500 rpm.
Dus vlug voet van het gas om hem te laten bijkomen.
De bougie's zijn zwart maar niet nat!

Wat heb ik ondertussen vervangen, 1 voor 1 zonder verandering of verbetering in volgorde:

-mapsensor (21 turbo)
-bobine
-regeleenheid
-vliegwielsensor
-verdeler compleet
-alle bougiekabels
-bougies
-lucht inlaat temp. Sensor
-water temp. Sensor ecu

Dit alles heb ik ook terug naar de originele onderdelen vervangen, dus eerst mapsensor proberen, geen verandering, terug de oude, regeleenheid, hetzelfde ...

Ik dacht dan dat de getanderiem 1 tand opgeschoven was omdat het echt een timing probleem lijkt.
Maar bij controle lijkt deze nog juist te zitten.

Benzinefilter is ook vervangen ondertussen.
Morgen probeer ik een manometer tussen de leiding te krijgen om de exacte druk te weten te komen.
(Benzinedrukregelaar is in bestelling)
Long shot maar het proberen waard denk ik?

Een stroboscoop moet ik even gaan zoeken, dan kunnen we ook wel wat wijzer worden ja, maar ik kan nog steeds niets regelen hieraan toch?
De ECU is in het verleden gemapped door Henk van Fastchip.
Kan er een kans zijn dat de ecu aan het sterven is, of lijkt dit te ver gezocht?
Het net begint zich ieder geval te sluiten en veel electronica kan ik niet meer vervangen :gun:
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Even een update.

Ik heb de ecu opengemaakt en wat zitten wisselen met de chips die ik heb van de vorige mappings.
Wat opviel is dat de 5 de eerste minuut goed bleef draaien en zelf stationair goed zijn werk deed.
Het was wel van korte duur iedere keer.
Ik heb de ecu er terug in zoals hij was ondertussen.

Wat opvalt is:
-Zwarte droge bougie's
-benzine die tussen de aansluitflens uitlaat/turbo lijkt te komen.

Afbeelding

Afbeelding


Er is dus echt een veel te rijk mengsel wat het ploffen en knallen lijkt te verklaren.
Ik heb een andere benzinedruk regelaar onderweg maar ondertussen heb ik al met een externe manometer de druk kunnen achterhalen.
Die is 3bar, wat correct lijkt.
Kan dit te maken hebben met de ecu, een kapotte printbaan die af en toe contact maakt?
Wat zie ik over het hoofd? |:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat duidt op een veel te rijk mengsel inderdaad, koude start/5e injector nog aanwezig en al gecontroleerd?
3 bar lijkt correct inderdaad, brandstof retour ook gecontroleerd? Je kan de retour gewoon in een jerrycan hangen en kijken of er wat uit komt.
Hoe zit de map sensor verbonden naar de inlaat, slangetje, buisje? Zit dat niet verstopt (de sensor zelf heb je wel al uitgesloten)?
Die brandstof druk regelaar zou ik sowieso nog proberen ook al lijkt de druk goed.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Maarten-Jan, bedankt om mee te denken.
Even wat antwoorden op jou vragen die ik daarnet heb gechecked.

-5de injector, deze is aanwezig maar uit de mapping geschreven door Henk van Fastchip.
-uit de retourleiding heb ik inderdaad benzine.
De slang van de mapsensor heb ik inderdaad al afgetest opvlekkage, de mapsensor had ik ook al onderling gewisseld zonder succes.
-zopas heb ik de rail nogmaals losgemaakt en gestart met een manometer op de aanvoerleiding.
3bar meet ik nog steeds als het systeem op druk komt maar eens ik stop met starten valt de druk direct weg.
Als ik hem aan de praat krijg trilt de naald tussen de 2-3 bar.
Dit kan zijn omdat de manometer eigenlijk voor perslucht dient en er geen glycirine inzit om de schokken te dempen.
(Ik dacht dat tussen de pomp en regelaar toch die druk moest blijven staan?)
De injectoren lekken niet, en ik zie een mooi 4 gelijkig patroon.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Druk zou inderdaad niet meteen moeten weg zakken maar poosje blijven staan, ik betwijfel of dat aan de manier van meten ligt (zou inderdaad alleen de schokken moeten dempen, niet het weg vallen van druk veroorzaken). 5e injector is ook niet aangesloten? Hij kan natuurlijk lekken zonder aansturing...ook al is de kans daarop heel klein maar toch.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

De benzinedrukregelaar is onderweg.
Misschien moet ik ineens een andere pomp er ook onder schroeven incl. Filter?
Als hij echt maar 2 bar geeft eens de injectoren sproeien kan dit ook het ploffen en backfires veroorzaken?
Ik vermoed dat het spuitpatroon "zwaardere" nevel geeft als de druk lager is?
Ik ben er terug los op aan het gokken zoals een bezetene aan een roulette :lol:
Maar op de duur kom je wanhopig...
Die 5de injector die drupt is ook een goed verhaal, want uiteindelijk staat die al jaren onder druk.
Dat bekijk ik morgen even! Goeie tip (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Gewoon blijven uitsluiten, uiteindelijk ga je het vinden, soms duurt het alleen wat langer als je wil :D
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb de leiding naar de koude startinjector verwijderd. Toevallig is dat het zelfde schroefje dat je gebruikt voor het vastzetten van de crank van fiets met een vierkante crank. Ik dacht M8 x 1.0 maar dat is alweer 13 jaar geleden.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zie het er nog niet tussen staan maar als je een lambda sonde gebruikt zou die misschien ook nog wel eens roet in het eten kunnen gooien.
Als je die ontkoppelt zou de motor verder gewoon goed moeten lopen.
Had je in PM nog bobine gezegd maar lees net dat je die ook al hebt vervangen :(

Edit:
Actuator van de turbo zou je ook nog eens naar kunnen kijken of die nog wel goed is, heb ooit een kapotte gehad daarmee liep ie koud een paar minuten goed en ging daarna ook heel slecht lopen.
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Even een update:

Jacques, ik heb de injector eruit en afgedopt maar helaas zonder resultaat.
Bedankt voor de tip nogmaals!
Roald, die lamda is door Henk uitgeschreven en heeft niet meer met de ecu te maken.
Wat de reden is/was weet ik niet meer.

Ondertussen is de "wanhopige" lijst al stevig aangedikt zonder resultaat:

-mapsensor gewisseld
-bobine gewisseld
-regeleenheid gewisseld
-nieuwe bdp sensor
-tps sensor gewisseld (beide uitgemeten)
-nieuwe luchtinlaat sensor (origineel siemens,koste me een arm)
-nieuwe bougie's
-nieuwe bougiekabels
-nieuwe verdeler + rotor
-nieuwe koelvloeistofsensor ecu
-nieuwe benzine druk regelaar ( druk gecontroleerd met externe manometer)
-nieuwe benzinepomp (bosch 909 dezelfde)
-nieuwe benzinefilter
-5de injector gechecked op lekkage
-compressietest (12.5bar op alle cilinders)
-controle van de getande riem op correcte timing
-lambda heeft Henk eruitgeschreven, die is al jaren rechtstreeks aangesloten op de afr meter ondertussen.
Kan de ecu hier een dader zijn?
Ik heb dit al eens besproken met iemand maar blijkbaar doet een ecu het, of niet.
Zelf zat ik te denken aan een kapotte printbaan?
In al die weken heb ik een paar keer het geluk gehad dat hij soms een paar minuten mooi stationair bleef draaien.
Toeval wil dat ik die moment de ecu eruit had en heb opengemaakt om een vlugge blik in te werpen.
Na die bovenstaande lijst beginnen de opties wel uit te dunnen neem ik aan...
Iemand die denk dat het de moeite is om een ecu te scoren?
Natuurlijk is er een voetje opgesoldeerd om Henk z'n chip in te prikken.
Dus dat zal terug knutselen worden.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Giovanni op zo 17 mar 2024 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dan blijft er toch nog heel weinig over om te checken, enige waar ik je mee zou kunnen helpen is:

Ik heb de software en kabel welke o.a. F7P ECU uit kan lezen.
Heb nog een goede reserve ECU met voetje er in gesoldeerd liggen, alleen geen idee of die 100% identiek is aan die jij hebt.

Enige nadeel is ik woon natuurlijk niet om de hoek :(

Als je zelf een kabel (XR25 naar USB) kan maken kun je de software hier downloaden (qfenix heet dat) en werkt op Windows 10 en hoger.
https://renault19.ar/descargas/file/63- ... -installer
Deze software kan echt alle parameters van de ECU uitlezen inclusief actieve foutmeldingen.

Zo te zien heeft hij inmiddels ook een bluetooth versie gemaakt, ik heb destijds de kabel via eBay van hem gekocht en is echt helemaal vanuit Argentinië hierheen gekomen.
Anything worth doing is worth doing right!.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Je kan uiteraard gewoon een andere ECU proberen om te testen of die daarmee wel stationair draait (wat die met een standaard mapping wel zal doen, ook zonder lambda sensor). Gezien de leeftijd van deze ECUs is het niet ondenkbaar dat er eens een keer wat overlijdt, je kan uiteraard de weerstanden en condensatoren wel na meten met een multimeter of ze nog de juiste waardes hebben. Bij grote afwijkingen weet je al genoeg.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Wel, ondertussen zitten we aan de optie van de laatste kans denk ik.
De ECU is eruit en ik heb zoveel mogelijk nagemeten. 2 mosfets lijken kortsluiting te geven als je de buitenste benen meet.
Ik heb hier een foto van gepost met het component omcirceld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maarten-Jan, op een onderdelen site heb ik een ecu gevonden voor een clio mk1 1800 16v F7p maar van alle nummers op de behuizing komt maar 1 overeen :( HOM 7700851741
Mijn ecu is van siemens, de donor zou Bendix zijn.
Hier heb ik ook de gevens van gepost.

Afbeelding

Roald, ik weet niet of je het voetje goed kan opmerken, maar zo ziet het mijne eruit.
Die rx25, tja.
Volgens mij heb ik daar een stekkeraansluiting voor nodig.
Helaas denk ik dat deze door Patrick er is uitgeknipt in het verleden.
Enkele pins op de ecu zijn hier ook niet meer aangesloten zoals nr21. Ik dacht dat deze snelheidssignaal is.
Lamba is ook verwijderd, en nog meerdere.
Dus de pins voor die stekker zullen hier ook wel ergens leeg zijn.

Afbeelding

Toch best leuk hé als er nog eens wat foto's gepost worden.
Ik herinner me dat Gerry GTT ook zoiets gelijkaardigs eens heeft gehad.
Maar volgens mij is die hier niet meer actief.
Spijtig, want ik heb uit zijn topic veel kunnen bijleren over de ombouw.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Fenix 3 wordt deze ecu genoemd, geproduceerd door zowel Siemens als Bendix dus in theorie uitwisselbaar. Enige manier om erachter te komen is door het te proberen.
Ik vermoed dat die Mosfets op het koelblokje de injectors aan sturen:
Afbeelding

De LM2931 is in elk geval nog goed verkrijgbaar (voor € 1,83), die onder het koelblokje zijn vast ook nog wel te verkrijgen.
Zou ze gewoon vervangen, dit is ook geen heel priegelig soldeerwerk dus goed te doen.
Giovanni
Berichten: 387
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Bedankt voor de info Maarten-Jan.
Zonder schema is het een beetje vissen wat welke componenten wat doen, maar aangezien dat mosfets vaak gebruikt worden om injectoren aan te sturen dacht ik al in dezelfde lijn als jij.
Die ECU heb ik om zeker te spelen alvast besteld, nu even wachten tot ik die in mijn handen heb.
Het plan is om is dan eerst om met de donor ecu de 5 te laten starten.
Als hier alles goed gaat dan weten we eindelijk zeker dat het probleem gevonden is.
Ik hou jullie op de hoogte. (Y)
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dat voetje is goed te zien, mooi is anders maar het zou gewoon moeten werken, als er breukjes in die solderingen zouden zitten zou de motor echt meteen volledig moeten uitvallen.
Bij mij zit er echt een nette socket in gesoldeerd zoals je dat op hele oude computers ook ziet (Commodore64,Amiga 500 etc.).
Jammer dat de diagnose stekker van de boom is afgeknipt dat maakt uitlezen wel lastiger. als alternatief kun je de sensoren zelf meten met een multimeter, dacht dat van de meeste wel te vinden is wat ze aan waardes horen te geven.

Maar goed hopelijk doet ie het met donor ECU het is 1 van de weinige dingen wat over is.
Anything worth doing is worth doing right!.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

In principe kun je de K-lijn ook wel gewoon direct van de insteekkant oppakken om uit te lezen, maar even testen met andere ECU is wel het makkelijkste.
Plaats reactie