Uitlaatspruitstukken, welke is beter?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
D Kuipers
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 10:29
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe uitlaatbuis te trekken van voor naar achter. Toen ik even aan het kijken was bij alle spullen vond ik nog een uitlaatspruitstuk voor mijn F7R.

Nu zit ik te twijfelen welke beter zal zijn.
Hebben jullie misschien tips en trucs? :)

De openingen van het uitlaatspruitstuk dat ik nog heb liggen zijn groter dan degene die er nu op zit (waarschijnlijk een originele?) (de gaten op mijn blok zijn iets van 36mm). Het originele spruitstuk heeft gaten van 34 mm en degene die ik nog heb liggen 38mm.

[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/uitla ... ukken1.JPG[/img]

De opening aan het einde van het "nieuwe" spruitstuk is 55mm, maar ik zat te denken er nog een stuk vanaf te flexxen en de flens dus iets hoger te plaatsen waardoor het gat groter kan en ik helemaal naar achter een diameter van ongeveer 70mm kan trekken.

Het huidige uitlaatspruitstuk (de linker) gaat van 4 naar 2, en vervolgens via een ander stuk van 2 naar 1.

[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/uitla ... ukken2.JPG[/img]

Daarnaast heeft het huidige uitlaatspruitstuk aan de binnenkant een ribbel zitten, wat volgens mij niet gunstig is voor de flow.

[img]http://www.dirkkuipers.nl/rotzooi/uitla ... ukken3.JPG[/img]

Welke zouden jullie kiezen? En waarom?
En vergeet ik nog iets in mijn redenering?
Bakkums
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 15 aug 2008 13:06

Op zich is een 4 - 2 - 1 systeem een goed systeem, maar als ik zo een snelle blik werp en jouw beredenering hoor over de 4-2-1 uitlaat met ribbel. Dan zou ik voor de grotere gaan.

Uitlaat moet van groot bij het blok naar iets kleiner bij de eindemper gaan, zodat de uitlaatstroom gelijk blijft en niet in de uitlaat afneemt.
Dus opzich is een groter diameter van de spruitstuk geen verkeerde keuze.
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

4-2-1 voor koppel
4-1 voor hoge toeren
Plaats reactie