Even voorstellen; Gerco, GT Turbo Bleu Sport

Nieuw op de site? Stel je hier voor.

Postby Abel » Mon 15 Apr 2013 20:40

geen foto :-(
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby GD Turbo » Mon 15 Apr 2013 21:00

Image

Image
[/img]
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby GD Turbo » Mon 15 Apr 2013 21:00

Het duurt ff maar dan heb je ook wat :grin:
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby Abel » Mon 15 Apr 2013 21:06

welke die op de versnellingsbak? dat geeft niet die is ongebruikt in een 5. Dat is voor een hangende steun zo als in een clio.
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby GD Turbo » Mon 15 Apr 2013 21:09

Op de 2e foto zie je 2, noem het rondjes, wat net lijkt of het op elkaar zou moeten passen.
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby GD Turbo » Tue 16 Apr 2013 7:38

Trouwens nog een vraagje, wat is het verschil tussen 10w40 olie en 5w40 olie.

Kun je 10w40 vervangen door 5w40? Kun je het mengen? Heeft het invloed op de levensduur van je motor?
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby JanGTT » Tue 16 Apr 2013 8:06

Dat is de viscositeit van de olie.

uitleg:

Het eerste cijfer (5 of 10) geeft de viscositeit (dikte van de olie) aan bij winterse temperaturen (- 18 graden celcius). De W van Winter geeft aan dat de olie geschikt is voor gebruik bij lage temperaturen. Het tweede getal (40) geeft de viscositeit van de olie aan bij 100 graden.

Hoe hoger het eerste getal, des te dikker is de olie bij lage temperatuur. Te hoog kan dus smeringsproblemen geven bij het starten in koud weer. 5W is geschikt tot -25 graden, 10W tot -20 graden. Niet echt schokkend veel verschil.
En voor het tweede getal geldt, hoe hoger hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen. Bijvoorbeeld in mijn M3 zit 10W60. Bij flink doorrijden gaat de olietemperatuur richting 125 graden. Een 10W40 zou dan al vrij dun worden met het gevaar dat de oliefilm verbroken word. Ook help je de kwaliteit van de olie dan in versneld tempo om zeep omdat de chemische verbindingen in de olie breken.

Dus zoek een olie die past bij het gebruik van de auto. Tussen 5- en 10W40 zie ik weinig verschil. Je zou de 5W kunnen pakken als je relatief veel koude starts
JanGTT
 
Posts: 407
Joined: Thu 11 Dec 2008 21:45
Location: Putten
Car: GT Turbo Blue Sport

Postby GD Turbo » Wed 17 Apr 2013 10:54

Dank u :D
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby Abel » Wed 17 Apr 2013 11:12

In een r5gtt gewoon goede 10w40 blijven gebruiken, 5w40 is wat dunner maar die motorblok is een techniek uit de jaren 60. Dus laat de dunne olie maar achterwege. Het kan geen kwaad, maar ik denk dat je motor een stuk rumoeriger word, en in een gebruikte motor al helemaal niet met andere soorten olie gaan spelen. 5w40 is vol syntheet en 10w40 is een half syntheet.
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby Abel » Wed 17 Apr 2013 20:11

GD Turbo wrote:Op de 2e foto zie je 2, noem het rondjes, wat net lijkt of het op elkaar zou moeten passen.


Ah op de turbo bedoel je?? Welnee, dat zijn 2 halvemaantjes die die turbo huis in de uitlaat huis vasthoud..
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby GD Turbo » Mon 15 Jul 2013 11:09

Zo, we hebben weer een klein probleempje. Gister is de bovenste(top hose) koelslang kapot gegaan. Een klein sneetje wat de koelvloeistof in een sproeier naar buiten spoot. Ik heb de auto laten staan en moet een aardig stukje terug naar mn woonplaats. Nu de vraag of het mogelijk is om de koelslang af te tappen zodat tie luchtdicht en hiermee te gaan rijden? Een soort noodverband dus...
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby Jochem de Haas » Mon 15 Jul 2013 15:21

Zou ik persoonlijk niet doen....maar met nood aan de man, goed in tapen met echte ducktape...
Ik zou eerder de slang doorhalen en er dan een stuk pijp, denk met een doorsnede van 4 à 5 centimeter en met 2 slangenklemnen tussen zetten.
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 14000
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Tom » Mon 15 Jul 2013 17:08

Je zou dan eigenlijk siliconen tape moeten gebruiken. Bijv. resQ tape, verkopen ze gewoon bij de automat. zaak veelal. Wil je er iets langer mee doen zou ik ook een pijpje plaatsen. Of voor even kan een lange dop ook prima werken als je niets anders bij de hand hebt. Geen kunststof pijp!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Daniël W. » Tue 16 Jul 2013 8:12

Waar heb je de auto staan? Ik heb hier nog wel zo'n slang over...anders inderdaad gewoon ducttapen en rustig naar huis rijden of slepen. Let er alleen wel op dat er nu waarschijnlijk een boel lucht in het systeem is...slepen zou ik de voorkeur geven.
::.. Renault 5 TL C1J B18FT '86 "eilíft verkefni" ..::::.. Renault Clio RSi F3P '95 "daglega vopn" ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
User avatar
Daniël W.
 
Donateur
Posts: 1589
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Location: Netherlands
Car: 5TL-T, Clio RSi

Postby GD Turbo » Tue 16 Jul 2013 8:24

Heb geprobeerd het met tape te doen maar zat al lucht in het systeem dus dat werd hem niet. Uiteindelijk toch maar veiig teruggesleept. Nieuwe slang besteld en dan gaan we deze week maar eens weer sleutelen.
Nog bedankt voor de reacties :D
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby Abel » Tue 16 Jul 2013 12:05

is de slang gaar of is de slang geploft?

geploft is 99% kans op lekke koppakking
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby Daniël W. » Tue 16 Jul 2013 15:38

Kun je wel aan de slang voelen als het ouderdom is...die slang krijgt meestal niet zoveel druk te verduren, zelfs met een lekke kop blaas je eerder je kachelslangen eraf/kapot?
::.. Renault 5 TL C1J B18FT '86 "eilíft verkefni" ..::::.. Renault Clio RSi F3P '95 "daglega vopn" ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
User avatar
Daniël W.
 
Donateur
Posts: 1589
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Location: Netherlands
Car: 5TL-T, Clio RSi

Postby GD Turbo » Tue 16 Jul 2013 15:47

Langzaam leeggelopen volgens mij. Zat snee in koelslang en koelvloeistof kwam daardoor naar buiten. Denk dat de pakking het wel overleefd heeft.heb morgen pas tijd dus dan maar ff kijken. Heb de auto niet thuis staan.
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby GD Turbo » Tue 20 Aug 2013 16:04

Heb inmiddels een nieuwe slang besteld en uiteindelijk vervangen. Ben tussendoor nog ff op vakantie geweest maar hij rijdt weer. Hij wordt nog wel vrij warm naar mijn idee maar heb hem trouwens wel ff flink op zn start getrapt en dat ging goed qua temperatuur.

Maar als nu gewoon rij kruipt hij dicht tegen het derde streepje aan en daar blijft hij staan. Bij stilstand(uiteraard geen rijwind) gaat hij er iets overheen, fan slaat wel gewoon aan. Normaliter blijft hij in het midden tussen het 2e en 3e streepje staan.

Kan het nog steeds zijn dat er iets mis is? Koppakking? Of zie ik spoken? :bonk:
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Postby Joost van der Hammen » Tue 20 Aug 2013 16:23

Denk dat je spoken ziet.....

Als je koppakking eruit ligt, staat die aan het eind van de straat al in het rood.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Postby mark 5t » Tue 20 Aug 2013 18:28

thermostaat die niet ver genoeg opengaat?
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby MartijnG » Wed 21 Aug 2013 5:36

Of nog eens beter ontluchten, gezien het systeem leeg is geweest. Kan nooit kwaad.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9996
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: Even voorstellen; Gerco, GT Turbo Bleu Sport

Postby GD Turbo » Sat 7 Jul 2018 10:46

Goedemiddag,

Lang geleden maar nog steeds in bezit van de gt. Op dit moment staat de gt stil omdat de startmotor is overleden. Ik wil dit zeg gaan doen en heb al geprobeerd dat ding te vinden echter zonder succes. Kan iemand mij aangeven hoe ik dit het best kn aanpakken waar de startmotor zich precies bevindt?
GD Turbo
 
Posts: 136
Joined: Mon 8 May 2006 10:30

Re: Even voorstellen; Gerco, GT Turbo Bleu Sport

Postby jacques » Sat 7 Jul 2018 12:36

Ik heb geen R5 GTT, maar volgens mij zit die aan de achterkant van het blok onder de turbo en zit er een hitteschild tussen turbo en startmotor.
Verder denk ik dat je voor ca 70 euro in imitaie Valeo startmotor kunt kopen. Volgens mij zelfde als van een Clio 1. Deze https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... qDaXyJXCAk
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2392
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Return to Wie is wie



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group