Hifi luidspreker aansluiten op autoradio?

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Timothy_LagunaII
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2007 13:50
Locatie: Schilde (Antwerpen)

Sommigen zullen het waarschijnlijk grappig of zelfs dom vinden dat ik met zo iets afkom. Maar ik zal daarom even de situatie uitleggen.

In mijn laguna(grandtour '01 privilege) zit nog een volledig originele geluidsinstallatie in. Deze geeft prachtig helder geluid ook bij hoge volumes zonder vervorming. Het probleem? Er komt teweinig bass uit naar mijn goesting. Als je dan het bass niveau op de radio wat hoger zet, dan krijg je wel gekraak.
  • Een andere radio plaatsen is geen optie want dan ben ik de functionaliteit van het daschboard schermpje en de stuurbediening kwijt (hier bestaan wel setjes voor maar die kosten geld en die doen enkel de stuurbediening werken niet het schermpje). Ook de cd-wisselaar in de koffer is dan nutteloos, en momenteel is het heel handig met dat ik niet enkel een wisselaar heb maar ook vooraan cd's in de radio zelf kan steken.
  • Speakers vervangen? Vier speakers en vier tweeters te vervangen, gaat dan wel wat kosten. En ik heb sterk mijn twijfels dat betere speakers een merkbaar verschil gaat geven als ik deze op dezelfde originele radio aansluit.
  • Een versterker plaatsen? Ook niet goedkoop, en om dan de originele speakers op een goede versterker aan te sluiten? Zou niet slim zijn. Dus dan moet je al alle speakers vervangen plus een versterker. Dat zal wel een mooi geluid geven maar zoveel geld is dat klein beetje meer bass mij niet waard.
  • Subwoofer? Mja hier is dan ook een versterker voor nodig. Dit lijkt me wel de beste oplossing en waarschijnlijk de goedkoopste. Zeker als ik de lage tonen voor de huidige speakers wegfilter. Maar deze koop ben ik zo al een tijd aan het uitstellen.
Nu heb ik toevallig een set sublieme 4-wegs Hifi luidsprekers gekregen, van 100w Din elks. 8ohm en blijkbaar hebben allebij achteraan 2 rode en 2 zwarte aansluitingen, tussen die rode en zwarte aansluitingen zit dan een metalen plaatje (dat je kan weghalen) Nu wat daar het nut van is weet ik niet, maar misschien dat jullie het mij kunnen zeggen?

Na heel dit verhaal hoor je me waarschijnlijk al afkomen? Kan je een 8ohm luidspreker aansluiten op een auto radio? Ik meen mij te herrineren dat auto radio's vroeger 4ohm luidsprekers hadden? Hoe zit het tegenwoordig? Zijn hier oplossingen voor? Versterker?



[img]http://users.skynet.be/fa055011/luidspr ... G_3101.jpg[/img]
[img]http://users.skynet.be/fa055011/luidspr ... G_3103.jpg[/img]
[img]http://users.skynet.be/fa055011/luidspr ... G_3149.jpg[/img]
[img]http://users.skynet.be/fa055011/luidspr ... G_3148.jpg[/img]

Thx,
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik geloof dat huiskamerspeakers op een andere weerstand werken en dus niet echt goed tot hun recht zullen komen in de auto... Maar daar kunnen de experts je vast meer over vertellen.

Ik zou zelf gewoon voor een subwoofertje gaan (6 tot 8 inch is meer dan voldoende voor wat jij ermee wilt doen, lijkt me).

Edit: het schijnt zo te zijn (effe gegoogled) dat je versterker maar de helft van het vermogen afgeeft, omdat deze speaker 8 ohm is, ipv 4 ohm.
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

Volgens mij is het ook zo dat deze speakers gemaakt zijn om in een grote ruimte te spelen. En in de auto spelen ze in een hele kleine ruimte. Misschien maakt het niet uit hoor, maar het is iets om uit te zoeken :wink: Verder vraag ik me af of ze wel goed tegen trillingen e.d. van de auto kunnen (denk aan klinkerweggetjes enzo).

Ik denk dat een klein subwoofertje met een versterker een veel betere optie is, neemt ook wat minder ruimte in.

Edit: zoiets bijvoorbeeld (versterker en subwoofer in 1): KLIK

Gr, Frits.
Timothy_LagunaII
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2007 13:50
Locatie: Schilde (Antwerpen)

Merijn schreef:Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik geloof dat huiskamerspeakers op een andere weerstand werken en dus niet echt goed tot hun recht zullen komen in de auto... Maar daar kunnen de experts je vast meer over vertellen.

Ik zou zelf gewoon voor een subwoofertje gaan (6 tot 8 inch is meer dan voldoende voor wat jij ermee wilt doen, lijkt me).

Edit: het schijnt zo te zijn (effe gegoogled) dat je versterker maar de helft van het vermogen afgeeft, omdat deze speaker 8 ohm is, ipv 4 ohm.
Daar vreesde ik zelf ook al voor, maw alle autoradio's hebben 4ohm speakers nodig?
Timothy_LagunaII
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2007 13:50
Locatie: Schilde (Antwerpen)

Frits Clio 16v schreef:Volgens mij is het ook zo dat deze speakers gemaakt zijn om in een grote ruimte te spelen. En in de auto spelen ze in een hele kleine ruimte. Misschien maakt het niet uit hoor, maar het is iets om uit te zoeken :wink: Verder vraag ik me af of ze wel goed tegen trillingen e.d. van de auto kunnen (denk aan klinkerweggetjes enzo).

Ik denk dat een klein subwoofertje met een versterker een veel betere optie is, neemt ook wat minder ruimte in.

Edit: zoiets bijvoorbeeld (versterker en subwoofer in 1): KLIK

Gr, Frits.
Qua ruimte valt het wel mee hoor, die koffer is toch veel te groot, en het lijkt wel alsof het ervoor gemaakt is. De kast past net tussen de koffer, knelt zeker hard genoeg om niet te bewegen, maar net niet te hard om de koffer of kast te beschadigen :) .
Maarja als het niet gaat om hem aan te sluiten, dan zal ik maar een subwoofer moeten kopen.

Die link dat je stuurde lijkt me idd wel intressant. daar zit dan al een versterkertje in? Maar geeft clarion wel goed geluid?
Timothy_LagunaII
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 14 mar 2007 13:50
Locatie: Schilde (Antwerpen)

Timothy_LagunaII schreef:
Frits Clio 16v schreef:Volgens mij is het ook zo dat deze speakers gemaakt zijn om in een grote ruimte te spelen. En in de auto spelen ze in een hele kleine ruimte. Misschien maakt het niet uit hoor, maar het is iets om uit te zoeken :wink: Verder vraag ik me af of ze wel goed tegen trillingen e.d. van de auto kunnen (denk aan klinkerweggetjes enzo).

Ik denk dat een klein subwoofertje met een versterker een veel betere optie is, neemt ook wat minder ruimte in.

Edit: zoiets bijvoorbeeld (versterker en subwoofer in 1): KLIK

Gr, Frits.
Qua ruimte valt het wel mee hoor, die koffer is toch veel te groot, en het lijkt wel alsof het ervoor gemaakt is. De kast past net tussen de koffer, knelt zeker hard genoeg om niet te bewegen, maar net niet te hard om de koffer of kast te beschadigen :) .
Maarja als het niet gaat om hem aan te sluiten, dan zal ik maar een subwoofer moeten kopen.

Die link dat je stuurde lijkt me idd wel intressant. daar zit dan al een versterkertje in? Maar geeft clarion wel goed geluid?
Oh die subwoofer zal niet gaan, mijn autoradio heeft geen low output, dus als ik iets van versterker wil aansluiten dan zal het via high input moeten gaan.

[img]http://www.avtozvuk.com/az/Az_1202/tata ... 20copy.jpg[/img]
megaro
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 13 mei 2007 12:01
Locatie: Spijkenisse or Papendrecht

Misschien een beetje late reactie maar ik las je topic hier en aangezien het mijn interessegebied betreft en met audio ben opgegroeid
(NAD) toch maar een reactie.
Nu heb ik toevallig een set sublieme 4-wegs Hifi luidsprekers gekregen, van 100w Din elks. 8ohm en blijkbaar hebben allebij achteraan 2 rode en 2 zwarte aansluitingen, tussen die rode en zwarte aansluitingen zit dan een metalen plaatje (dat je kan weghalen) Nu wat daar het nut van is weet ik niet, maar misschien dat jullie het mij kunnen zeggen?
Dit is voor zogenaamde Bi-amp aansluiting.

Het is mogelijk om de tweeters en de midrange of lage tonen drivers met een aparte versterker aan te sturen.

[img]http://sound.westhost.com/biamp-f1.gif[/img]

Een Huisluidspreker in een auto is overigens verre van optimaal omdat het filter e.d. op de accoustiek van een huiskamer is afgesteld alsmede het chassis van de driver welke in de kast is geplaatst.

De drivers in een luidspreker voor in huis zijn idd 8 ohm en daardoor niet of minder geschikt om in de auto tegebruiken (eventueel wel aan te passen in het filter maar levert verlies in je geluidskwaliteit en vermogen).

Als je toch een 8 ohm op je originele radio aan gaat sluiten moet je op gaan passen dat je je versterker in je radio niet gaat opblazen omdat de versterker teveel vermogen moet gaan leveren om de drivers in beweging te krijgen en te houden (vergelijk het met een 1 liter motor in een vrachtwagen leggen).

EDIT:
het schijnt zo te zijn (effe gegoogled) dat je versterker maar de helft van het vermogen afgeeft, omdat deze speaker 8 ohm is, ipv 4 ohm
Dit zal lager uitkomen als de helft die wordt beweerd, waarom ?!: De voeding van je versterker is beperkt, dus zodra de versterker de sinusgolf in tact wil houden (niet vervormen) zal deze ergens een concessie moeten doen (in vermogen dus) in werkelijkheid zal bij aansturing van een speaker met een hogere weerstand maar 1/3 tot 3/4 van het vermogen beschikbaar zijn afhankelijk van de kwaliteit van je versterker en voeding die daarin gebruikt is/wordt.

Hopelijk een beetje duidelijk en bruikbaar antwoord
Laatst gewijzigd door megaro op vr 13 jul 2007 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

lijkt me zonde om zo'n mooie speaker achter in je koffer te gooien. Verkoop ze anders en koop iets voor de auto terug als je ze toch niet in huis gaat gebruiken.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik ben ooit eens op vakantie geweest met een toyota starslet met een hookiewookie-radio, 2 JBL 10cm's voorin en een wharfdale huiskamerspeaker op de 2 kanalen achterin.

Onversterkt beukte dat echt goed hard, was echt een topvakantie :D
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Hmmm.. zoeist komt me ook bekend voor Steen. M'n eerste auto. 'T was herfst 1996. Honda Jazz, met achterin een grote sub uit m'n slaapkamer eraan vastgeknoopt. :D (Y)
4 van die jonge knapen erin en Paul Elstak uit de spaekers. (~)

Dus resume : gewoon doen als het geluid lekker is.
1nsane
Berichten: 760
Lid geworden op: do 10 mar 2005 23:59

denk dat je met dat filtergebeuren nog wel op een goedkope manier ergens komt, ik heb het eventueel nog liggen voor je mocht je interesse hebben, op print opgebouwd!
Plaats reactie