Welke dumpvalve ?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Hij lijkt er wel op, maar als ik het goed bekijk is hij toch net iets anders. De hoogte van de aansluiting van het slangetje tot aan het membraan is volgens mij anders. Ik heb hem denk ik al 2 jaar. Het is er 1 met een kevlar-membraan.

[img]http://home-1.tiscali.nl/~ahmerts/Hqj.jpg[/img]
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Het is in theorie zo dat een turbocompressor langer meegaat door een dumpvalve (mooi verkoopargument) :-*

Wat ze er meestal niet bijvertellen is de MOGELIJKHEID van vuldrukverlies en overtoeren van de turbo !!! Dat dit de levensduur en de motorprestaties verminderd spreekt voor zich. Hierbij moet ik wel aantekenen dat hoe dichter de levering bij het maximum te leveren debiet komt hoe groter dit risico !!!

Verder wil ik vragen ofdat iemand bekend is met vuldrukverhoging dmv "boost-jets" (simpelweg carb.sproeier van bepaalde maat in actuatorleiding waste-gate :D ) !?
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

met sproeiers kan je natuurlijk een drukdeler maken,
das ondertussen bekend.

maar een door klein sproeiertje kan de wastegate aktuator door zijn volume ook nog eens vertraagd reageren op een drukstijging. Hierdoor kan je een korte overboost realiseren.
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

robert schreef:
robert schreef: heb ik trouwens al gehad over:
http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... 14#1116514

als een dumpvalve moet werken zoals het moet:
bosch 0280 142 103, brezan, Euro 32,73.

als het moet glimmen want het staat zo leuk en het klinkt machtig kewl, maar je weet niet eens waar het voor nodig is EN je hebt teveel poen: zie voorgaande posts
You made my day :lol:

Als deze Dump één met een membraan is, zou die voor mij wel interessant zijn.

Wie o wie kan mij hier info over geven?
Ben
Berichten: 2517
Lid geworden op: di 29 jan 2002 0:00

Ik moest vandaag wat aan een audi tt versleutelen en kwam daar ook een bosch dumpvalve in tegen in gesloten kring.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

speedline schreef:Wat ze er meestal niet bijvertellen is de MOGELIJKHEID van vuldrukverlies en overtoeren van de turbo !!! Dat dit de levensduur en de motorprestaties verminderd spreekt voor zich. Hierbij moet ik wel aantekenen dat hoe dichter de levering bij het maximum te leveren debiet komt hoe groter dit risico !!!
Het kan aan mij liggen, maar wat bedoel je precies???
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Merijn schreef:
speedline schreef:Wat ze er meestal niet bijvertellen is de MOGELIJKHEID van vuldrukverlies en overtoeren van de turbo !!! Dat dit de levensduur en de motorprestaties verminderd spreekt voor zich. Hierbij moet ik wel aantekenen dat hoe dichter de levering bij het maximum te leveren debiet komt hoe groter dit risico !!!
Het kan aan mij liggen, maar wat bedoel je precies???
Ik vat m ook niet echt.....
some people are alive only because it's illegal to kill them
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Gelukkig! Het ligt niet aan mij! ;)
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als de dumpvalve lek raakt of niet afdicht natuurlijk. Niet helemaal open gescheurd of geklemd, maar een leuk lekje zodat er nog wel druk opgebouwd kan worden.
Bij vollast ontsnapt er dan ook veel lucht door het lek, dus de turbo staat zich wezeloos te draaien om dit allemaal aan te voeren. Redelijke kans dat het turbo toerental nu te hoog wordt.

Maar zon lek hoor je meteen aan het gesis. dus dont worry.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Ben schreef:Ik moest vandaag wat aan een audi tt versleutelen en kwam daar ook een bosch dumpvalve in tegen in gesloten kring.
dus toen heb je natuurlijk meteen het nummer opgeschreven.....staat op ieder bosch onderdeel...
Of presies het type auto genoteerd zodat je volgens het brezan systeem het ding weer terug kan vinden. of alleen maar eens vragen naar de prijs...
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het normaal als wanneer ik redelijk zacht optrek, maar de turbo wel gebruik, dat de dumpvalve dan de druk ook afblaast (continu)? Dus bij minimale acceleratie met turbo-gebruik sist ie toch. Is dat wel normaal??
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Nee
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

bij een zuigerdumpvalve met lage veerspanning (?) kan dat wel ja, doen die van GTTuning ook.
there is no spoon.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik heb een nieuwe Bailey Grp A... Is het dan nog steeds normaal? Of moet ik me zorgen gaan maken?
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit gebeurt. Dan is je dumpvalve op een te lage druk ingesteld of hij is lek. Hierdoor moet je turbo harder werken om aan de druk te komen, en dit is niet helemaal juist. Kijk op je dumpvalve instelbaar is en schroef hem op, anders moet je gaan kijken of hij kapot is of wellicht een dumpvalve nemen die wel de juiste druk heeft...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zal eens kijken...

Ik hoor toch bij niemand die een Bailey heeft dat er problemen zijn... Vreemd.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

clio_rally schreef:Nee
ff een tussenkomst man, zelfs bij een lagere acceleratie blaast ie iets af das toch normaal. je hebt toch druk opgebouwd, ik heb dat ook en had dat met mijn celica rallybak vroeger ook was volgens de monteurs geen probleem.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

:D Ik werd al bang! :D
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

gille 21TURBO schreef:
clio_rally schreef:Nee
ff een tussenkomst man, zelfs bij een lagere acceleratie blaast ie iets af das toch normaal. je hebt toch druk opgebouwd, ik heb dat ook en had dat met mijn celica rallybak vroeger ook was volgens de monteurs geen probleem.
Hij zegt zelf dat hij langzaam accelereert, dan zou hij niet moeten afblazen. Wel als hij bijvoorbeeld druk opbouwt in zijn een en dan schakelt naar de twee en dan langzaam optrekt, dan mag hij misschien nog wat druk afblazen, maar lijkt me sterk dat hij na het schakelenv nog zoveel druk heeft...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

clio_rally schreef:
gille 21TURBO schreef:
clio_rally schreef:Nee
ff een tussenkomst man, zelfs bij een lagere acceleratie blaast ie iets af das toch normaal. je hebt toch druk opgebouwd, ik heb dat ook en had dat met mijn celica rallybak vroeger ook was volgens de monteurs geen probleem.
Hij zegt zelf dat hij langzaam accelereert, dan zou hij niet moeten afblazen. Wel als hij bijvoorbeeld druk opbouwt in zijn een en dan schakelt naar de twee en dan langzaam optrekt, dan mag hij misschien nog wat druk afblazen, maar lijkt me sterk dat hij na het schakelenv nog zoveel druk heeft...

Gijs
ik weet nu niet hoe dat zich bij hem opbouwt, maar ik kan toch kalmpjes optrekken met wat turbodruk bij (chip)dus sneller turbodruk,en dan blaast ie zachtjes af.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zal het effe uitleggen... Bijvoorbeeld:

Ik rijd in 2 met opgebouwde druk. Dan laat ik het gas zo veel los dat ik nog wel accelereer, maar bijna geen turbo-druk meer vraag. Dan sist 'ie gewoon. Als ik dan wat meer gas geef houdt het gewoon weer op...
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

sommige dumpvalves staan zo afgesteld dat bij lage druk de veer nog open blijft staan zodat de turbo alvast makkelijk opspint (lage weerstand) maar er nog geen hoge druk opgebouwd word. Je kan dan makkelijk rustig rijden.
Als je dan het gas vol opentrapt snapt hij in 1 keer dicht, turbo is al op toeren en de druk komt vlot in.
gttuning schreef: GT Tuningís system, exclusively for 5GT Turbos, took twelve months to develop and improves on the advantages of conventional universal application after-market dump valves in various ways:-
The system is closed loop which means when closing the throttle during gear change, the dump valve opens, but rather than waste the wasted charge, so to speak, our system actually re-circulates it using it to assist turbo spin up, keeping the turbo spinning faster, further reducing the dreaded lag.
Secondly, by using a long travel piston inside the dump valve, a larger exit is created for escaping air giving more efficient operation. Also, by using relatively low spring preload, the valve is kept open during gentle / normal acceleration. This means that the turbo is spinning faster than normal (although with virtually no load due to the closed loop). Should the throttle then be snapped fully open, the dump valve instantly closes and the extra turbo speed, already there, releases near instant response (low lag).
Turbo stress is greatly reduced due to virtually no back pressure onto the turbo during gear change. Wear is therefore reduced, which will increase the turbocharger's life-span. Combined with the above, we have revised the breather system to incorporate our 5GT 2-way breather filter. This gives further improvements by eliminating unwanted fumes from entering the engine intake, which will reduce pinking. As if all this were not enough, we have also included slight carburettor mods. to improve smoothness and give more progressive part throttle acceleration. Can be used silent or very noisy!
there is no spoon.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Merijn schreef:Ik zal het effe uitleggen... Bijvoorbeeld:

Ik rijd in 2 met opgebouwde druk. Dan laat ik het gas zo veel los dat ik nog wel accelereer, maar bijna geen turbo-druk meer vraag. Dan sist 'ie gewoon. Als ik dan wat meer gas geef houdt het gewoon weer op...
das kompleet normaal
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

MOOI! Bedankt! Weer een zorg minder... :D
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Merijn schreef:Ik zal het effe uitleggen... Bijvoorbeeld:

Ik rijd in 2 met opgebouwde druk. Dan laat ik het gas zo veel los dat ik nog wel accelereer, maar bijna geen turbo-druk meer vraag. Dan sist 'ie gewoon. Als ik dan wat meer gas geef houdt het gewoon weer op...
8) Ja, daar is ie zeg maar voor bedoeld... idd geen probleem nee...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Heino
Berichten: 589
Lid geworden op: di 26 jun 2001 0:00
Locatie: Grunn'n

Marius schreef:
Heino schreef:Dat soort zaken zijn hier ook genoeg,dus niet via de één dan wel via een ander,thanks.
Heino,

heb je hem al?

En zo ja, bij welke winkel hier in Grun of omstreken. Dan zal ik ze ook eens even een bezoekje brengen.
Héééééé,Marius is er ook nog,GT al bijna klaar?
Ik ben nog niet weer op zoek geweest,maar kan in Grun'n terecht bij roberts,pb venema,lasaulec en ava.
Maar ik probeer het eerst via mijn leverancier in m'n eigen dorpie.
Marius
Berichten: 2882
Lid geworden op: vr 2 mar 2001 0:00

Haha, ja gt altijd bijna klaar he.

Maaruh, ben benieuwd als je hem hebt. Laat maar even weten dan zou ik graag eens komen luisteren.
Jelmer
Berichten: 170
Lid geworden op: di 5 feb 2002 0:00
Locatie: Hilversum

wat zijn de ervaringen met bosch dump-valves eigenlijk?? kunnen ze 1 bar aan zonder te lekken?? ik heb er namelijk 1 besteld bij brezan voor 27,50 ex en komt maandag of dinsdag pas binnen..
NiX©
Mark G
Berichten: 807
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Hoevenen (Antwerpen)
Contacteer:

Ik had er tijdelijk één opstaan met standaard-druk en die lekte al...
Het was wel geen nieuwe, dus niet echt betrouwbare info.. :wink:
turborap
Berichten: 84
Lid geworden op: di 21 mei 2002 11:26
Locatie: Eindhoven

Ik heb een dumpvalve gekocht via marktplaats bij een in Eindhoven wonende engelsman (prijs 140 euro). Het is een enkel-zuiger type met verstelbare veerdruk goed tot zo'n 3-4 bar (afgaande van de max. veerdruk). Ik heb hem bij hem thuis opgehaald, hij laat de onderdelen maken en zet ze zelf in elkaar. Ik weet niet wat die man verder doet, maar er lag ook een cylinderkop (mooi schoon) op zijn trap naar de 1e verdieping, en hij is bezig met een instelbare actuator voor de turbo. (wel een beetje vreemd: toen ik zei dat het leuk werk was om zo'n kop te reviseren kreeg ik te horen: I hate doing that, en later bij het bekijken van mijn turbo: I really hate turbo's :lol: )
Na meten van de turbo slangen ivm T-stuk wist hij te vertellen dat een T-stuk van een sierra cosworth moet passen, en hij zou er een voor me regelen (prijs nog onbekend, maar de gangbare prijs van 60 euro vond hij belachelijk).
Ik heb de dumpvalve inmiddels op mijn mooie blauwe siliconen slangen gemonteerd en getest. Hier alvast wat bevindingen:
- Je moet hem echt afstellen voor een optimaal resultaat. (Veerdruk te hoog en hij opent niet meer).
- Het geluid is anders dan die van de Bailey, iets minder agressief maar wel mooi
- Uiterlijk van de valve is mooi, foto is van een proefexemplaar die hij 20000km op een vrachtwagen heeft getest, mijn valve is gladder afgewerkt en heeft in gravure 'designed by <weet ik niet meer>'
[img]http://members.brabant.chello.nl/~c.wilders/dv.jpg[/img]
- Evt. onderhoud stelt niets voor, je kan zonder gereedschap de klep uit elkaar halen/in elkaar zetten en de gebruikte O-ringen zouden standaard maat moeten hebben (ik kreeg er een reserve setje ringen bij)

Mijn mening tot nu toe:
-Doet niet onder voor een Bailey
-Veerdruk ook geschikt voor zeer hoge turbo druk
-Gepeperde prijs (slechts zo'n 10 euro geodkoper dan een Bailey)

Ik vermoed dat de prijs omlaag kan als je er meerdere tegelijk koopt, maar ik heb maar 1 GTT en plaats voor maar 1 valve....

Nog kortere samenvatting: Heb je 2 linker handen ga dan voor de Bailey. Wil je een evt. storing zelf (snel) kunnen oplossen overweeg dan deze valve.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Om 't vuurtje weer es wat aan te steken: heb ook een dumpvalve gekocht, bij lezen van dit topic en een quote van robert 'als je een dumpvalve moet koop dan gewoon de bosch, die doet wat ie doen moet' idd de bosch gekocht (ik denk dat mijn eerdere turbo kapot is wegens geen dumpvalve hebben, bij veel druk gas los voelde het echt abrubt aan, ik reed de afrit af, gas los (pets weg druk dus) gas erop en hij spinde niet meer op). Nu dus een dumpvalve erop, voor 't wat te verzachten.

Heb hem net 1 dag, en 't is zeker fun! Wie zei dat bosch geen Pssjjj deed? Niet zo heel heftig, maar duidelijk hoorbaar om wat koppies om te laten draaien als je aan komt! Voor die 30 euro vergeleken bij een erg dure baileys... Toen 2 stukjes pijp gekocht bij een oudijzerkloot, naar een plaatbewerkingsbedrijfje gegaan om een t-stukje te lassen, mooi van geborsteld rvs, was ik voor 20 euro klaar. Even wat slangenwerk bij Heutz en tadaa PSJJJJ.

Maar deze dumpvalve is dus geschikt voor close loop, dus als ik hem in het inlaattraject laat spuiten dus, zou ik meehelpen met opspinnen van te turbo... Hoe groot is dit effect? Want ik heb nog altijd wel een 'turbogat' ondanks de dumpvalve.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Mike N
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 10 mar 2003 8:07
Locatie: Papendrecht

Ik heb 2ehands van een kennis een wouter bollen zuiger dumpvalve op de kop kunnen tikken, moet zeggen dat het een erg hard en mooi geluid maakt, ben er iig zeer tevreden over.
Renault 5 gtt. Mods: Peco uitlaat, zuigerdumpvalve.
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

ik heb al enige tijd een dumpvalve met membraam van Bollenracing,en ik heb 1x het membraam moeten vervangen omdat het membraam verkeerd gemonteerd was.
Verder heeft hij een hele harde afblaasgeluid.
De prijs van zon dumpvalve is 125euro excl Tstuk.
Een nieuw membraam kost 22euro,en die gaat vrij lang mee ,als je maar de vette zooi uit de buurt van de valve houd{dus afentoe schoonmaken :D

greetz Marco{die wel in is voor een test van verschillende valves :) }
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

Tijn schreef: Je kan dan makkelijk rustig rijden.
Als je dan het gas vol opentrapt snapt hij in 1 keer dicht, turbo is al op toeren en de druk komt vlot in.

is leuk als je hem op 3000 toeren laat draaien en zorgt dat je weinig druk hebt. vol gas en dan heeft die ineens volop druk.

stoel gaat steeds verder naar achteren :D
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Turbo Marco schreef:ik heb al enige tijd een dumpvalve met membraam van Bollenracing,en ik heb 1x het membraam moeten vervangen omdat het membraam verkeerd gemonteerd was.
Verder heeft hij een hele harde afblaasgeluid.
De prijs van zon dumpvalve is 125euro excl Tstuk.
Een nieuw membraam kost 22euro,en die gaat vrij lang mee ,als je maar de vette zooi uit de buurt van de valve houd{dus afentoe schoonmaken :D

greetz Marco{die wel in is voor een test van verschillende valves :) }
Dan heb je waarschijnlijk dezelfde als die ik heb. Heb je ook de valve die in 3 verschillende kleuren is, zilver, blauw en rood?.
Bij mij is het membraanpje nog niet kapot gegaan en heb de dumpvalve nu 7 maanden ofzo.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Plaats reactie