project Gio (BE)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Klopt dit dat bij een f7r en f7p de kop niet mag gevlakt worden volgens Renault?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ja, volgens Renault.

In de vraagbaak van Olving staat dat de kop niet gevlakt mag worden. Inspuiten met pakkingsverwijderaar en na 10 minuten schoon schrapen met een houten spatel.
Als je kop meer dan 0,05mm krom is vervangen.
Ik denk dat stap 7 is bedoelt omdat de kop niet gevlakt mag worden.

Volgens mij vlakken we allemaal onze kop. Ik ga altijd uit van "schoon is de maat". (Net zo ver vlakken, dat alles is meegenomen en meer niet.)
Dus lijkt me stap 7 overbodig.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Er mag ook geen turbo op van ome Renault..
:smile:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Jochem de Haas schreef:Er mag ook geen turbo op van ome Renault..
:smile:
Ik had eerder verwacht van jou: "Wat heb je nu weer gedaan?!" :grin:
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Was ook een optie. :grin:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

De demonatage van de kop onderdelen, zit hier een volgorde in?
Ik zie dat de nokkenassen op zn plaats worden gehouden door 2 apparte "deksels" kan je die zomaar lossen?
De assen heb ik gemarkeerd of kan je niet missen onderling bij de montage?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je moet de kappen van de nokkenassen allemaal steeds een stukje losdraaien. tot alles ontspannen is. Als je een kant in een keer los draait drukken de klepveren zo hard op de nokkenas dat er een rand van de nokkenas af breekt.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik had al zo een vermoeden tenzij renault een specialtool gebruikt voor dit :D
Bij montage zal dit dan waarschijnlijk andersom gebeuren.

Nu, ivm het onderblok.
Ik loop al een paar dagen internet af te schuimen naar de aanhaalmomenten van alles dat aan de krukas hangt, maar telkens krijg ik enkel maar de aanhaalmomenten van de kop.

We gaan hier toch niet van het "vast is vast" principe :smile:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Vraag 1: heb je ARP bouten in je drijfstangen? Die hebben een speciale procedure en kunnen meestal 3 keer worden gebruikt. Ik heb de procedure hier liggen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Klopt ARP 2000.
Ik luister Jacques, ook in verschillende fases ofzo?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Receot van Patrick: 40 ft/lbs = 54,4 Nm

(staat als het goed is op het papiertje in de verpakking wat ONDER het speciale vet zit...)

let op: vet eraan doen, 1x vast, 1x los, nog een keer vast, nog een keer los en dan een 3e en laatste keer vastzetten...

Als je me een PM stuurt met je email adres stuur ik je alle overige aantrekkoppels van de F7R 700
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

De bouten zitten in, dus deze zijn al zeker 1 maal gebruikt.
Het vet waarover je spreekt hoe speciaal is dat? We kunnen geen motorolie gebruiken zoals bij de kopbouten?
Die eerste 2 x vast en los, dit word hier ook op 54,4Nm gedaan niet?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

De eerste twee keer wordt gedaan om de schroefdraad glad te maken. Het vet is een soort molybdeenvet (grijs van kleur)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ok, eind volgende week zal ik alle onderdelen hebben en kunnen we er dan aan beginnen.
Nogmaals bedankt!
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Kan er iemand mij nog iemand wat info bezorgen ivm een ecu mapping.
Aangezien ik van 1.8 naar 2l overstap en het pingelen wil verhinderen zou een adresje goed meegenomen zijn :grin:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Even naar Tuur rijden, stukje weg voor jou maar goed adres
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:Even naar Tuur rijden, stukje weg voor jou maar goed adres
Stukje weg?
Ik ben een onderblok vorige zaterdag gaan ophalen in Luttelgeest NL.
317km enkele reis, maar goed dat we deze dag nog steeds kunnen dieselen :)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Dan was je in de buurt...
Na ja op dezelfde hoogte maar aan de verkeerde kant van t water..om bij Tuur op bezoek te gaan
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Helaas heb ik helemaal niks om een Renix ecu te mappen. Zul je bij Menno Merts moeten vragen en anders Henk ;-)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

EFIGNITION erop....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Dan zal ik even luisteren wanneer Henk terug in het land is. :beer:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Zo eindelijk zit alles er terug in!
Vandaag maar even laten warmdraaien en alles controleren op lekken en of alles vloeistoffen op niveau staan.
Geen eigenaardige geluiden dus ik ben voorlopig tevreden (Y)
Nu even mailen naar Henk wanneer hij nog eens tijd heeft voor z'n magie er op los te laten.
Hopelijk kan ik deze week nog een uitlijning versieren maar of het wel aan te raden is om met het ding op de weg te gaan met een not up to date chip is maar de vraag.
Ik heb hem al eens in de vernieling gereden en dat wil ik me nu besparen...
Maar goed, alvast een extra bedanking richting Jacques voor alle hulp ivm met de aanhaalmomenten en om m'n hand vast te houden bij de montage :worship:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

graag gedaan.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Goed gedaan ! En altijd mooi als je goede hulp hebt :worship:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Vandaag nog even de 5 laten warm draaien.
Dat dacht ik toch...
Ik heb een vermoeden dat de benzinepomp niet blijft draaien eens de motor aanslaat.
Dus, contact op, pomp komt op druk, starten, motor slaat aan en valt na 2 seconden uit.
Ik heb even gemeten vanaf de ecu pin 6.
kan dit dat deze massa geschakeld is? Ik krijg maar spanning wanneer de motor uitslaat en dus de pomp niets doet.
Wat geeft eigenlijk het commando om de pomp te laten draaien wanneer de motor draait?
Bizar, het heeft allemaal gewerkt dus ik denk ergens een kabelbreuk ofzo?
Bij het bypassen van de pomp kan ik de motor wel laten draaien wel met het voetje op het gas want het klinkt alsof hij verzuipt.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Pin 6 is blijkbaar bekrachtiging benzine pomp relais. Dat relais zit bij de 19 in die plastic doos links voor. Het kan zijn dat de zekering of het relais stuk is. Wat ik op het schema zie is dat het relais via een zekering 12V krijgt en de ECU schakelt het relais naar de aarde.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

jacques schreef:Pin 6 is blijkbaar bekrachtiging benzine pomp relais. Dat relais zit bij de 19 in die plastic doos links voor. Het kan zijn dat de zekering of het relais stuk is. Wat ik op het schema zie is dat het relais via een zekering 12V krijgt en de ECU schakelt het relais naar de aarde.
Is er een manier om het relais te testen of door te meten?
Maar 1 ding begrijp ik niet, als het relais kapot is waarom trekt deze dan aan bij het opzetten van het contact?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Volgens mij schakelt de ECU dit contact naar de massa als je de auto op contact zet. Als de motor aanslaat (en pulsen krijgt via de BDP sensor) blijft het contact bekrachtigd. Mocht de motor niet aanslaan dan valt het relais af.
Het kan best zijn dat er iets in de ECU defect raakt. Het enige dat ik kan voorstellen zijn de condensatoren, want die hebben niet het eeuwige leven. Ik ben overigens geen persoon, die dit kan herstellen. Ik weet wel dat Roald ook last heeft gehad van dit probleem. Heb je nog een ECU om dit probleem uit te sluiten. Ik kan de condensatoren wel aangeven op een foto en het zijn niet de kosten om ze te vervangen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Klopt heb hier ook last van gehad, we hebben het nooit kunnen vinden en hebben de pomp uiteindelijk maar direct doorverbonden.
Klacht omschrijving was bij mij soms deed ie het uren perfect en soms viel ie achter elkaar uit omdat de benzinepomp uit werd gezet.
We hebben toen met twee ECU's getest en allebei gaven hetzelfde probleem, conclusie in mijn geval is dat het niet aan de ECU lag.
Anything worth doing is worth doing right!.
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

ecu met achteraf ingesoldeerd voetje? bij de heropbouw van de cabrio viel die ie ook vrij veel stil, na lang onderzoek bleek dat als ik tegen de ecu tikte, hij dus uitviel, opengemaakt, de solderingen van het nieuwe voetje opnieuw gedaan en sindsdien rijdt ie probleemloos (ik zeg niet dat daar het probleem de sturing van benzinepomp was, kan gelijk wat geweest zijn)

het benzinerelais in de 5, als het het originele relais is, heeft wel een heel andere vorm dan in de 19, identiek als in de fuego turbo, en in die fuego heb ik de stekker afgeknipt en alle draden rechtstreeks aan het relais aangesoldeerd, die pomp viel ook te pas en te onpas uit
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik ga straks eens wat uitmeten. Maar er zal inderdaad een voetje gesoldeerd zijn om de nieuwe eprom vast te houden. Volgend mij doet Henk dat ook om copiëren tegen te gaan.
Ik heb nog ergens een nieuwe bdp sensor liggen, misschien dat ik deze eens probeer.
Maat heb blijft bizar dat de pomp iedere keer op druk komt wanneer het contact opstaat maar niet draait als de motor aanslaat.
Tenzij de ecu bij het omdraaien van het contact de melding geeft door middel van een tijdsklok dat de pomp 2-3 seconden op druk komt en vanaf het starten de bdp sensor de vrijgave moet geven. Dan kan het dat het aan de bdp sensor, bdp stekker, of verbinding aan de ecu ligt.
Ik zoek even en hou jullie op de hoogte (Y)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Je zou ook nog een veiligheisrelais uit een LPG installatie kunnen gebruiken. Dat relais voelt met een draad, die om bobine-hoogspanningskabel is gewikkeld of de motor vonken krijgt. Zo niet dan schakelt het na een aantal seconden weer af. Voorbeeld https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... _xPiNFIHeA
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Dus daarstraks eens de bougies uitgedraaid.
1 vonkt niet, ook niet bij het onderling uitwisselen, dus maar 1 ander erin.
Mirakel maar het probleem lijkt opgelost.
Maar ja, wat de link is met de pomp dat het nu wel doet....
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

Bizar, bij de ombouw van de alpine naar injectie uit een r25 V6 ook dit probleem gehad. Schakelt via de massa, dus na contact relais naar de massa er tussen gebouwd en een impact sensor uit een Clio en we waren vertrokken.

Link met de bougie zie ik niet...
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Iemand die nog een tellerbak van een gt turbo op stock heeft.
Ik zoek namelijk de printplaat achter de toerenteller die de schakeling maakt van oliepeil naar oliedruk, of een complete bak mag ook. (Y)
Plaats reactie