project Gio (BE)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

ik weet niet welk type jc5 ik precies heb in de 19, was er alleszins eentje zonder mechanische teller aansluiting, heb ik door Reinier Canonballman laten aanpassen
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ronald heeft sowieso geen aanpassingen aan de bak gemaakt, er hoort een sensor normaal op die aansluiting te gaan en geen kabel :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hoe ingewikkeld kunnen ze het maken bij Reno!
Het bedrijf die ik belde met de JC5128 zegt dat er totaal geen aansluiting te vinden is...
Die gaat via de abs.
Ik heb ooit een bak van de laguna gaan bekijken en daar had je ook geen gat. Enkel een inkeping van de gietmal.
Toch het risico nemen en de bak gaan ophalen?
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Als je een ring van staal met 12 tanden op je aandrijfas zet en je speedo opnemer erboven monteerd werkt het perfect.

Dus het is op makkelijke manier weer werken te krijgen.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ik had gewoon beter nooit een mechanische kabel gemonteerd |:
Iedereen amvast bedankt voor alle hulp en wijsheid!
Tuur heeft al een pm, ik ga Reinier ook eens contacteren om eventueel er een mechanische ombouw in te voorzien als het mocht lukken.
Dit verhaal is nog niet ten einde :smile:
Nogmaals, mocht iemand een bak liggen hebben hoor ik het graag (Y)
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Sow, de cannonballman is ook op de hoogte.
Ik heb nu verschillende pistes en verschillende mogelijkheden om er eindelijk eens komaf te maken van dit versnellingsbak probleem gedoe.
Hopelijk kan ik dan vlug beginnen met uitbouwen en kunnen er nog wat ritjes gemaakt worden voor de winterperiode begint.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

En wat word de oplossing ?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Jochem de Haas schreef:En wat word de oplossing ?
-Een gtt jb bak die versterkt is met kabelombouw (deze ligt klaar maar moet nog bekeken worden of de ombouw wel lukt.
-De jc5 bak, hier zou ook een kabelombouw opmoeten en eventueel versterken. Hiervoor moet ik nog de details terug krijgen van Reinier.
-De bak die er nu onderhangt ineens laten reviseren en versterken.

(Y)
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Hoppa! Een GTX bak gaan ophalen.
De staat was onbekend maar voor dat schamele bedrag kon ik die niet laten staan.
Voordeel voor mij was:
Kabel aangedreven teller en de gunstige verhoudingen.
Dus maar eens de bak open gemaakt en natuurlijk de veel voorkomende scheur tussen de assen in het bakhuis.
Sinds kort liggen hier wel genoeg onderdelen dus kon ik meteen beginnen met uitwisselen :grin:
Binnen in ziet alles er nog gezond uit.
En de magneet had ook niet veel last van metaaluitslag.
Maar goed, ik heb hier wat revisiesetjes bij elkaar gezocht en kon gelukkig heb ik nog vrij snel een synchro kitje bemachtigen.
Na wat stevig ontvetten vlug de bak binnenste buiten gedraaid.
Nu enkel de buitenkant nog eens aanpakken.
Dat zal voor deze avond zijn.
En hopelijk kan ik deze week nog beginnen met uit en inbouwen.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180910_165556_zpsu0q2g7xw.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180910_170152_zpspjtencbq.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180910_175004_zpsifye6wx5.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180910_180448_zps8wpwzoi0.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180910_182313_zpsmjdeqoit.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180910_182849_zps06nzgowl.jpg[/img]
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

De bak staat klaar voor montage.
Het typeplaatje staat deze keer onderaan.
Nu blijft het tenminste zichtbaar voor in de toekomst :grin:
Het demonteren kan beginnen.
Dat is toch iedere keer een helse klus bij een gtt...

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180911_194626_zpsbre1iheu.jpg[/img]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Netjes....

Nou bij een 1.4 blok is t niet zo'n karwei.
Maar ja als je er een 1.8 in stopt... :smile:
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

die ziet er als nieuw uit! met wat maak je die buitenkant proper??
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

FS1 schreef:die ziet er als nieuw uit! met wat maak je die buitenkant proper??
Ja he, ik heb goeie ervaringen met die verf.
Deze is om aan te brengen met borstel om hete oppervlakken te beschermen.
Veel gebruikt in de piping(stoomindustrie)
Ik had al ondervondendat deze op gietaluminium uitstekend hecht.
Deze zuigt zich als het waar in het oppervlak.
Mijn stuurhuis en achterste klauwen zijn ook zo behandeld en zien er nog als nieuw uit.
Laten stralen is toch maar tijdelijk.
Het aluminium gaat zich terug gaan beschermen en er staat binnen de kortste keren terug een oxidehuid op.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180918_181308_zpsgu733cwg.jpg[/img]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wat is t merk enz..
Slecht te lezen..
Werkt wel mooi dat spul
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Jochem de Haas schreef:Wat is t merk enz..
Slecht te lezen..
Werkt wel mooi dat spul
Moet ik ook nog even ontcijferen. Staat hier al jaren in de kast :grin:
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Gisteren nog de bak gemonteerd.
Natuurlijk was ik vergeten dat de JB bak die ik had voorzien was voor de C motor.
Met als resultaat dat ik een gapende wonde heb onderaan.
Dus ga ik nog eens moeten kijken om hier iets op te vinden.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180915_171924_zpsdqalsdza.jpg[/img]

Wat mij ook was opgevallen is de schade aan de achterzijde van de radiator.
Ik rij nog niet zo lang met een grotere radiator. (Lang met een gtt model gereden)
En die zijn wat smaller, makkelijker om bij het oliefilter te komen bijvoorbeeld.
In het verleden had ik een aangepaste bocht gemaakt om de F motor daarop te doen passen.
Natuurlijk komt de bocht nu achter de radiator en raakt hij deze waarschijnlijk bij het kantelen van de motor.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180917_165117_zpsmle6xxfa.jpg[/img]

Dus ineens maar wat aluminium geprokkeld en eens bekeken wat de oplossing kon worden.
De lasbochten hebben een bepaalde radius en ik zat al op het minimum dus terug deze gebruiken was uitgesloten.
Ik herinner me dat de gtt een swirlpot had bovenaan, dus daar maar de inspiratie gehaald.
Natuurlijk is alle piping zwart gelakt en heb ik die lijn moeten volgen.

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180917_165212_zpswfo9ia1d.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180918_171939_zpsjt8uhswl.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180918_171739_zpsbsn3093k.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180918_184503_zpsu5q6rnow.jpg[/img]

Ok, akkoord.
Ik ga er geen schoonheidsprijzen met winnen maar je ziet er eigenlijk toch niets van en ik het mijn 3 cm speling.
Helaas kom ik nu te kort met mijn siliconebocht die van de radiator vertrekt.
Deze is besteld en hoop ik nog deze week binnen te krijgen zodat ik terug kan testen!
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

echt straffe dinges, "ik maak wel effe iets dat werkt", knap spul!
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Nog vlug even bak opengedaan met de ontbrekende 3de versnelling.
Ik moet er niet veel woorden aan vuil maken... :gun:
Even een tandarts raadplegen :smile:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180919_201740_zpsqyeiv148.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/Corbanie/IMG_20180919_201749_zpszjn4grzs.jpg[/img]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Oei dat was de bak die er van af kwam...?
Gebruikersavatar
Triggerhappy
Berichten: 159
Lid geworden op: do 18 apr 2013 17:38
Car: Meg 3 Trophy + 4 GT

Hahah derde versnelling...... welke derde versnelling... (F) die is flink mishandeld auch
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Jochem de Haas schreef:Oei dat was de bak die er van af kwam...?
Klopt, even optrekken net buiten de bebouwde kom kwam me duur te staan.
Ik heb hier nog een bak waarvan ik de interne delen kan overbouwen. Zo heb ik terug een reserve. (Y)
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Wat heb je nu weer gedaan....?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Jochem de Haas schreef:Wat heb je nu weer gedaan....?
Starten en uit de garage rijden...
Ik kan op zoek gaan naar de complete oliepomp aandrijving.
Is die wel nog verkrijgbaar?
Volgende is alle onderdelen controleren op het merkteken van Renault, ik denk dat er een lot LADA delen tussen zit. :D
Op korte tijd 2 serieuze breuken, een mens zou er wanhopig van worden.
Laatst gewijzigd door Giovanni op zo 7 okt 2018 5:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Is toch t ouwe blok van Patrick ?
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Jochem de Haas schreef:Is toch t ouwe blok van Patrick ?
Klopt! En eigenlijk moet ik niet aan de kwalieit twijfelen.
Het is gewoon frustrerende geweest dat ik op korte tijd 2maal een serieus probleem heb gehad.
De winter komt er aan dus ik kan dit wel op het gemakje doen.
Ik ben een beetje in het wereldje van dry sumps aan het zoeken.
Niet dat dit mijn oplossing is maar ik ben er wel benieuwd naar.
Is hier iemand die zo een systeem toepast?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Met een beetje geluk kun je de as van de pomp eruit halen zonder het blok te verwijderen. Er zit een dekseltje boven de as (met 2 M6 boutjes).
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Loopt dit al weer?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

jacques schreef:Loopt dit al weer?
Helaas, door tijdsgebrek ben ik maar dit weekend terug beginnen opbouwen.
Jo was zo vriendelijk om te sponsoren met de tandwielen :grin:
Hoe staan de zaken nu, wel buiten de radiator en chargecooler zit alles er terug in.
Ik wou de oliepompdruk eens meten doormiddel van een analoge uitlezing met een geijkte manometer maar de motor slaat niet aan.
- er is benzine, bij het starten hoor je de pomp zoemen.
- geen bougievonk.
Volgens mij is er ergens een stekkerverbinding die vergeten is of niet goed ingeklikt.
Maar natuurlijk zoals vele malen kan er nu ook toevallig iets stuk zijn gegaan.
Aan de ecu heb ik al wat pennen doormeten zoals de spanning, benzinepompsignaal enz. Ik zie hier niet direct problemen.
Wel wil ik de bobine nog eens doormeten en de bdpsensor. Je weet maar nooit.
Weet iemand wat de waardes zijn die je moet hebben van beide componenten?
En de procedure eventueel?
Alvast bedankt!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

BPD sensor ca 260 Ohm
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Bedankt Jacques, wat zou ik toch zonder jou doen hė. :D
Goed, alles afgechecked ondertussen.
Het kwaad zit hem niet zover van de ecu stekker.
De kabel zelf heb ik in het verleden verlengd om deze langs de passagierzijde achter de zekeringkast te krijgen.
Dit had eigenlijk te maken met plaatsgebrek in de motorruimte.
Maar toeval wil dat de kabel bij binnenkomst een bocht maakt waar nu net de soldeerpunten zitten.
Natuurlijk moet iedere keer de motor eruitgaat deze kabel ook door wat bochten gewrongen worden om deze vrij te krijgen met alle gevolgen van dien...
Deze week pak ik dit nog aan.

Volgende probleem, de oliepomp.
Deze had wat meer power nodig.
Ik had gelezen dat er nog vaak een washer tussen de overdrukveer en blokeerpen word gestopt.
Na controle van een originele Renopomp die nog binnen tolerantie zat dacht ik waarom geen 3 stuks na elkaar, dat was even te euforisch. 8,5 bar bij 4000 tpm... (Afgelezen op een geijkte analoge manometer op de aansluiting van het oliedrukcontact)
Dus even het carter er terug af en normaal doen zoals iedereen. :grin:
Foto's komen er nog bij wegens de drukte nog geen tijd gehad.
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

Ondertussen even een update.
Helaas blijft het oliedruk probleem met een standaard pomp aanhouden. Met koude motor en nieuwe pomp haal ik net geen 2.5 bar. En dit nog gemeten met een externe geijkte manometer.
Dus nogmaals alles eruit en ga ik het blok binnen brengen voor nazicht. Waarschijnlijk zal er toch ergens een schelletje van de schalen gehaald zijn. Maar goed, zo blijven we bezig :D

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... 4y0v9w.jpg[/img]
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Oei das minder...
Er is ook altijd wel wat..

Bij mijn 5 ook ...gaat niet soepel zn versnellingen in ..bij draaiende motor.
Motor uit geen probleem.

Nouja in de hoek dat ding....
Volgende :grin:
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Giovanni: Check je drijfstanglagers (mag je geen speling voelen. Check je taatslagers. Dat zijn die halve schalen die de axiale slag van de krukas beperken. Check je hoofdlagers. Ik ben bang dat het aan je taatslagers zou kunnen liggen. Zelf haal ik koud 7 barg. Het kan ook nog aan je overdrukventiel liggen. Nog een ding. Het deksel van de oliepomp moet vlak zijn. Er mogen geen sporen zijn van ingelopen oliepomptandwielen.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Giovanni
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 27 jun 2004 7:27

jacques schreef:Giovanni: Check je drijfstanglagers (mag je geen speling voelen. Check je taatslagers. Dat zijn die halve schalen die de axiale slag van de krukas beperken. Check je hoofdlagers. Ik ben bang dat het aan je taatslagers zou kunnen liggen. Zelf haal ik koud 7 barg. Het kan ook nog aan je overdrukventiel liggen. Nog een ding. Het deksel van de oliepomp moet vlak zijn. Er mogen geen sporen zijn van ingelopen oliepomptandwielen.
Leuk om te horen, we zullen dit zeker controleren!
ondertussen is het blok opengemaakt zijn de lagerschalen alvast vuilbak.
Ik heb even gekeken op de site van engine dynamics maar 1 ding vind ik niet terug, de zuigerveren.
iemand die me een site of toch een goed merk kan aanbevelen?
Goëtze is iets wat regelmatig opduikt maar is het een goede vervanger?
Wat het misschien ook makkelijker kan maken is weten welke zuiger in het blok zit, het zijn niet de 1800 16v zuigers is me verteld.
Wel komen ze uit de Renault familie dat is alvast zeker; mocht iemand deze kunnen herkennen uit welk type motor deze komt hoor ik het graag. (see pic. below)

[img]https://img.photobucket.com/albums/v296 ... gytzis.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... tu4ixz.jpg[/img]

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... wtnig4.jpg[/img]





Wat wel nog goed nieuws is was bij thuiskomst.
Ik had namelijk een leuke upgrade ontvangen :beer:

[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... k8d2tt.jpg[/img]
Plaats reactie