Laguna3 automaat trilt in R

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
JordyT
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 4 jan 2010 21:07
Locatie: Nijkerk

Ben sinds kort in bezit van een Laguna3 2.0DCI 4 control automaat.
Het valt me op dat als ik hem in z’n achteruit zet, dat de auto trilt.
Van buiten merk je daar niks van maar als je erin zit wordt je knettergek.
Alleen bij iets meer toeren/ snelheid wordt het minder.

Weet iemand wat het kan zijn?
Quintin03
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 dec 2017 22:48
Car: Twingo II 1.2 16v
Locatie: Wageningen en/of Schaijk

Dat klinkt als iets wat bij vrijwel iedere auto gebeurt als het toerental te laag is voor de gegeven snelheid en versnelling. De oplossing in een handgeschakelde auto is dan om de koppeling (verder) in te drukken of naar een lagere versnelling te schakelen, maar dat gaat in een automaat en in de achteruit natuurlijk niet. In plaats van een koppeling heeft een automaat natuurlijk een koppelomvormer, en wellicht zit het probleem erin dat deze bij te lage last al zichzelf vastzet.

Ik heb veel te weinig ervaring met dit soort problemen om je een advies te geven, maar om er zekerder van te worden kun je eventueel proberen zonder gas te geven uit stilstand weg te komen, eventueel heuvelop, om te zien of de trilling ook in die gevallen optreedt (als het aan de koppelomvormer ligt, dan zou dat wel moeten gebeuren). In ieder geval hoop ik voor je dat het niet de koppelomvormer is, want dat is bepaald geen pretje om te vervangen of repareren.
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Dat is de koppelomvormer, had mijn Safrane 5 Cil en een V6 ook.

Kan overigens zijn dat er speling op je diff komt en dat dat het mede veroorzaakt. Voel je ook een duidelijk bonk als je tussen N/D/R wisselt ?

Kan geen kwaad overigens maar inderdaad super irritant. Automaten van Renault, uberhaubt de bakken, ben ik niet zo'n fan van.
JordyT
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 4 jan 2010 21:07
Locatie: Nijkerk

Soms heb ik wel het idee als ik hem schakel van R naar P dat hij inwendig in R blijft staan want het getril blijft.
En dan moet ik wel een beetje aan de pook rukken om hem uit P te krijgen.

Zelf dacht ik misschien aan een motorsteun of de bak is een keer te laten spoelen.
Alleen lijkt mij dat als je een versleten motorsteun hebt, dat je het getril ook in zijn D moet hebben.
JordyT
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 4 jan 2010 21:07
Locatie: Nijkerk

Iemand een idee? :~

Of een suggestie?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Deze automaat bak komt niet van Renault maar van Nissan (het is een Jatco JF613E), weliswaar hetzelfde concern maar Nissan maakt een stuk betere automaat bakken dan Renault zelf.
In principe een probleemloze bak, belangrijk is dat het de olie op peil is (beter om dat te laten controleren, bakolie moet op de juiste temperatuur zijn en er zit een controle plug in waar uit het dan moet druppelen als het peil goed is).
Voor de rest geeft Renault/Nissan aan dat de bakolie levenslang is, waarbij dan de vraag is wat levenslang is ;-) (ik gok 200k / 10 jaar). Dus als de auto van 2007/2008 is of een wat hogere kilometerstand heeft kan een keer laten verversen / flushen
best een veel beter schakelende bak opleveren en mogelijk ook het probleem in de R oplossen (wat zo te horen in de bak zit maar het kan natuurlijk ergens anders in zitten).
JordyT
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 4 jan 2010 21:07
Locatie: Nijkerk

Ben vanmiddag bij een specialist geweest die transmissies reviseert (met name automaatbakken)
En doet ook spoelen/ flushen.

Heeft een rondje met de auto gereden en hij zegt dat het niet aan de bak ligt.
Hij vermoedt eerder een motorsteun die niet meer lekker is.

Toen ik tegen hem zei dat de Motorsteunen gecontroleerd waren, zei hij echt dat er eentje niet goed was.

Heeft iemand zo’n idee welke dat dan kan zijn?
Want dan vervang ik die preventief.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Waarschijnlijk die boven op, dat is een motorsteun gecombineerd met een trillingsdemper. Daar zit een olie/vloeistof in, die gaan naar verloop van tijd lek en dan dempen ze geen trillingen meer.
(voor de rest zijn ze dan nog wel goed in de zin dat de motor nog goed vast zit en het niet onveilig is).
JordyT
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 4 jan 2010 21:07
Locatie: Nijkerk

Probeer ik die eerst.

Laat het in de loop van volgende week weten of dat het is.
Nu nog even genieten van vakantie.
JordyT
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 4 jan 2010 21:07
Locatie: Nijkerk

Motorsteun vervangen en geen resultaat.

Iemand nog een idee of suggestie? :~
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

JordyT schreef:Motorsteun vervangen en geen resultaat.

Iemand nog een idee of suggestie? :~

Diff.
JordyT
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 4 jan 2010 21:07
Locatie: Nijkerk

Met de bak is niets mis mee, is gecontroleerd door een transmissie bedrijf.

Zou het aan de motor kunnen liggen?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Het treed dus echt alleen op als je hem in de achteruit zet? Teruggaan naar trammissiebedrijf en aangeven dat de motor steunen echt goed zijn of second opinion bij een conculega.
Plaats reactie