ACT: Clio RS

Post hier al je vragen over de Clio
Rob72
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 aug 2011 8:23
Locatie: Tegelen

Gewoon rustig blijven ;)

Misschien dat meer mensen hier last van hebben zonder dat ze het weten. Heb dit ook gehad, ook onder de stoelen en onder voetengedeelte achterin. Toen het weer opgedroogd was erop gaan letten. Rijden in regen - droog. Rijden in hoosbui - droog. Met de hand wassen - droog. Afspuiten in wasbox met hogedrukspuit - nat. Blijkbaar komt er bij mij wat water binnen door de hogedrukspuit. Vooral onderaan de deuren spuit ik op enkele cm afstand om vuil er goed af te krijgen, waarschijnlijk is dit toch iets te dichtbij voor m'n clio :-(

Weet niet of je die van jou ook regelmatig afspuit met hogedruk? Zo ja, misschien iets om op te letten.
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Rob,mijn paravan heeft volgestaan 2 maanden geleden dus ik weet zeker dat het daardoor komt,hoe lopen de stekkers e.d?zitten ze hoog of laag zodat het nu dus ook nat is?
Is de bodemplaat hier tegen bestand?hoop niet dat er ineens roest ofzo op de bodemplaat of erger,weet niet hoelang het al zo is.
Van de week maar ergens binnen zetten en alles eruittrekken voorzichtig en laten drogen.
Rob72
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 aug 2011 8:23
Locatie: Tegelen

Indien dit 2 maanden terug was vind ik dat het erg lang nat blijft, je zou zeggen dat het dan inmiddels (voor een groot gedeelte) opgedroogd moet zijn. Dus als je zeker weet dat dat de oorzaak is dan zou je probleem ook opgelost moeten zijn op het moment dat alles opgedroogd is want je paravan is inmiddels weer gefixt neem ik aan. Dus dan is het nu toch alleen een kwestie van droog krijgen?
Heb je het dan ook naar voren nat dan? Dus voetengedeelte bijrijdersstoel? Want dit was bij mij wel droog, had het alleen onder stoel en naar achteren toe.

Denk dat wat betreft bodemplaat dit wal los zal lopen, die kan wel wat hebben lijkt me. Stekkers weet ik niet maar ik heb verder nergens last van gehad.

Ik heb het droog gekregen zonder alles eruit te halen. Heb me 2 van die vochtvreters gekocht die je in de magnetron kunt doen indien ze vol zitten. Deze heb ik via de opening onder de stoel bij het natte gedeelte gestopt (en dagelijks ff in de magnetron gegooid om vocht te onttrekken) Tevens heb ik een klein straalkacheltje gekocht, bank achter platgegooid en verlengsnoer via achterklep naar binnen en kacheltje op de neerklapje achterbank gezet.
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Rob,dank je voor de antwoorden.
Voorzover ik kan voelen is het alleen onder de voorstoelen nat,ik heb wel denk ik zeker meer dan een jaar gereden met watergeluiden in me auto maar men kon de oorzaak niet vinden,de rs dealer dus wel en volgens hun stond het water net onder de ruitenwisser motor.
Dus ik denk dat het water een weg is gaan zoeken met dit tot gevolg,duurt natuurlijk lang voordat het tapijt zich heeft volgezogen.
Zal wel paar liter water zijn dat is denk ik niet snelndroog met dit weer.

Wat was bij jou de oorzaak dan?wel goed idee een straalkachel en vochtvreters.
Ben alleen bang voor schimmel of gaat dat niet zo snel?
Ik ga sowieso ook laten checken of me radiateur niet lek is ofzo met de onderhoidsbeurt om dat uit te sluiten.
Maarten-Jan
Berichten: 4637
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Rob72 schreef:Indien dit 2 maanden terug was vind ik dat het erg lang nat blijft, je zou zeggen dat het dan inmiddels (voor een groot gedeelte) opgedroogd moet zijn. Dus als je zeker weet dat dat de oorzaak is dan zou je probleem ook opgelost moeten zijn op het moment dat alles opgedroogd is want je paravan is inmiddels weer gefixt neem ik aan.
Nee hoor, kan wel een half jaar tot een jaar lang echt nat blijven als je er niets aan doet om het goed te laten drogen. Het kan heel moeilijk door het tapijt heen verdampen, dat sluit het als het ware op.

@remco, zou me over de bodemplaat geen zorgen maken, die is goed verzinkt volgens hedendaagse normen en er zit nog een laag bitumen over heen (geluidsdemping), dus dat loopt wel los. De meeste stekkerverbindingen lopen via je de dorpels en blijven waarschijnlijk wel buiten schot. Onder je stoelen zitten ook nog stekkerverbindingen maar die zitten boven het tapijt dus ook die blijven buiten schot. Als je de mogelijkheid hebt om hem binnen te zetten, zeker gebruik van maken. Je hebt mijn inziens 2 mogelijkheden:
- de subtiele aanpak, vloerbekleding omhoog trekken en droog föhnen
- de rigoreuze aanpak, stoelen/bank er uit en tapijt + isolatie materiaal er uit en buiten de auto laten drogen en de bodem dan ook goed drogen.

De rigoreuze aanpak is utieraard de meest effectieve, heeft alleen wel wat meer voeten in de aarde maar onder de streep zul je daar zelf minder tijd mee kwijt zijn (droog föhnen zal langer duren en het wordt minder goed droog).

Zou hem niet weg doen verder, het is balen dat de paravaan afvoer nooit goed onderhouden / vrijgehouden is waardoor je vocht in de auto hebt gekregen maar dat is prima op te lossen, kost je alleen wat moeite.
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Maarten-jan,veel dank voor je antwoord(ook andere forumleden uiteraard waarvoor dank),je hebt me wel gerustgesteld (Y) .
Ik ga niet voor de uitgebreide aanpak,daarvan teveel 2 linkerhanden,maar ik ga voor de voorzichtige aanpak.
Ik heb de mogelijkheid om hem zaterdag vroeg tot smiddags binnen te zetten,met een bouwdroger en 2 of 3 heaters bij de auto.
Ook heb ik een waterstofzuiger waarmee ik het ergste onder de tapijt kan wegzuigen.

Hoelang denken jullie dat het duurt voor het ergste er uit is?als ik de beschikking heb over bovengenoemd materiaal?
Uiteraard blijft het erna wel klam maar dat rij ik er wel uit,daarna laat ik mijn interieur profesioneel reinigen met een stoomcleaner e.d.
Uiteraard wil ik mijn auto nog niet wegdoen,rijdt mij veel te lekker,maar zag het even niet meer zitten.

:worship: :worship: (Y)
Maarten-Jan
Berichten: 4637
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Met een bouwdroger en een paar heaters kom je een heel eind, zeker in combinatie met die waterstof zuiger.
Denk dat je het meeste er wel uit krijgt, de rest zal met de tijd wel verdwijnen zonder dat het maanden duurt.

Kan me voorstellen dat je het met dit soort dingen even niet ziet zitten, maar als je dan weer met een :smile: de hoek omgaat dan ben je dat alweer vergeten :lol:
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Ja dat is waar,ik mag mijn auto trouwens tot maandagochtend daar neerzetten.
Dan doe ik er dus een bouwdroger in,lange afvoerslangetjes in een grote opvangtank en dan kan de droger ruim 2 dagen achterelkaar draaien.
Ik vraag me af wat een veilige afstand voor de heater is,anders doe ik het wel zonder,de bouwdroger werkt perfect vanaf 15graden celsius.
In de loods is het tussen de 15 en 18 graden.

Waar kan ik het beste de bouwdroger neerzetten?stoel naar achteren en voor op de grond?of op de grond tussen achterbank en voorstoel?
De droger staat heel het weekend aan ook snachts.
Dan maandagmorgen meteen naar de dealer voor een grote onderhoudsbeurt en ze gaan meteen nogmaals alle afvoergaten na.
Voor de zomer laat ik mijn auto van buiten en binnen profesioneel poetsen en reinigen.
Maarten-Jan
Berichten: 4637
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Bij een huis zet je z'n droger centraal in de ruimte, denk dat je je dat in de auto ook zou moeten proberen te bereiken, in het midden tussen achterbank en voorstoel als dat past?
Denk dat het in een kleine ruimte als een auto niet heel veel uitmaakt, tapijt wel zo veel mogelijk los en omhoog dat het vocht er ook makkelijk uit kan.
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Maarten-jan,het water zit meer tussen de achterbank en voorstoel bijrijderskant,precies onder de stoel en voetruimte is het droog.
Ik verdenk nu de afwateringsgaten in mijn wielkasten of in de kokerbalk dat ze misschien dicht zitten.
Heb zaterdag eerst een liter weggezogen met een waterstofzuiger,onder de bijrijdersstoel zit aan de zijkant onder de bekleding een soort bakje,die stond helemaal vol.
Daarna voetje eraf gehaald en zover mogelijk onder de bekleding weggezogen,in het begin was dat bakje zo weer vol door de opzuiging van dat schuim,na een tijdje bleef het vrij droog.
Ondervloer is wel beetje gebrokkeld en gescheurd door dat water maar alleen in het begin,daar zie je gelukkig niks van.

Oja,me auto maakte ook een hoog geluid(fluittoon),motor wordt warm en het is weg,leek op een slippende riem maar dat is het niet dat is een hoge piepend geluid.

Binnen hoorde je het ook,hoge fluittoon die meegaat met het toerental ,zou dat de nokkenasversteller kunnen zijn?
Alleen als de motor koud hoor ik dit sinds paar dagen.
Maarten-Jan
Berichten: 4637
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Een liter? Dat is al aardig wat vocht wat echt niet uit zichzelf verdampt, daar had je nog heel lang last van kunnen blijven houden.
Als het tussen voorstoel en achterbank zit klinkt het inderdaad niet aannemelijk meer dat dat nog van de paravaan komt, dan komt het ergens anders naar binnen.
Zou de achterramen en deurrubers goed controleren, waarschijnlijk komt het daar ergens naar binnen.

Een geluid is heel moeilijk te verklaren zo via een forum, meestal wordt een fluittoon veroorzaakt door een poelie (dynamo b.v.). Nokkenasversteller gaat over het algemeen
ratelen als die er geweest is. In elk geval zou ik er even een garage of bevriende monteur oid naar laten luisteren / kijken, die kan je veel meer vertellen als giswerk op een forum :)
remco2706
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 13:51
Car: Clio rs III phase I

Auto vandaag een grote beurt gehad,w.b.t het water,dealer kon niks vinden.
Alle afwateringsgaten waren in orde en de in de airco werd ook geen blokkade gevonden.
Het gefluit konden ze niet horen aangezien mijn auto flink warm was,en dus het geluid ook weg is,dealer zei ook waarschijnlijk poelie of waterpomp maar kon niet meteen kwaad omdat de riemwissel er toch aan zit te komen.
En een kleine olielekkage onder het blok,kon nog geen kwaad maar wel in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

Ff tussendoor, past een clio 2fase2 rs stuur in een clio 2 fase1?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:ja:
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

thx
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ik lees diverse reacties over problemen met de koppeling en versnellingsbak van een Clio III rs. Wat zijn de symptomen en wat is hier de oorzaak van?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Problemen met de bakken zijn de synchromeshringen die vroegtijdig slijten. Symptomen zijn lastiger schakelen bij hoge toeren en/of kraken bij snel schakelen
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Dank je Tuur. Hoe is dit tegen te gaan of is er niets tegen te doen?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Normaal schakelen :p
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Haha ik zal het tegen de eventuele vorige eigenaar zeggen :-)
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

Van mijn 3RS ph2 is destijds de bak vervangen(nog onder garantie), bij ca 20.000km op de teller. Hij synchroniseerde slecht bij schakelen van 2 naar 3. Het kraakt gruwelijk, maar uiteindelijk schiet hij nog wel in de versnelling.

De synchromes ringen zijn een te zachte staalsoort gemaakt, bij een bepaalde serie bakken. Die verslijten/verbrokkelen. Als het eenmaal zover is, is de bak niet meer te redden, ben ik bang, want dan zit 'ie vol met stukjes staal.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Sunchromeshringen zijn niet van staal, deze zijn van messing. Je hebt wel gelijk dat als het zover is dat er niks anders op zit dan revisie.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ik heb geïnformeerd bij een Facebook vriend die een versnellingsbak revisie bedrijf heeft of hij misschien een oplossing had om dit te verkomen. Bij aankoop dus goed opletten dat het schakelen gemakkelijk gaat.
#Ron#
Berichten: 539
Lid geworden op: do 9 sep 2004 20:31
Car: Clio 4 RS Trophy
Locatie: Amstelveen

tutuur schreef:Sunchromeshringen zijn niet van staal, deze zijn van messing.
Sorry Tuur, ik heb electro gestudeerd. (Y)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

haha, geen probleem. Nooit te oud om te leren toch :)
bozothenutter
Berichten: 671
Lid geworden op: wo 1 feb 2012 12:45
Car: 95-PZ-KJ
Contacteer:

tutuur schreef:Sunchromeshringen zijn niet van staal, deze zijn van messing. Je hebt wel gelijk dat als het zover is dat er niks anders op zit dan revisie.
of een VAG bak..... :evil:
Born Grippy
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wat moet je met een vag bak op een atmosferische 2.0? :p
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Geen VW versnellingsbak uit de Golf 4 periode of een DSG6 nemen dan. ;)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

DSG7 is dezelfde ellende met een hoofdletter E. De specialisten bij een revisiespecialist in Lunteren vind dat overigens niet zo erg, ze draaien er lekker op.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Ja toch wel? Ik had er nog niet voldoende over gehoord dus ik liet dat nog even aan de tijd om dat te bepalen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

NicoK schreef:Geen VW versnellingsbak uit de Golf 4 periode of een DSG6 nemen dan. ;)
Waar baseer je dat op dan? Ik heb toch een hoop lol gehad met een 02M DQB! En ook de 02A is sterker dan de gemiddelde Renault bak
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Om hoeveel jaar.moet. de.distributieriem van een clio III vervangen worden? Is dit 5 of 6 jaar of is dit weer type/bouwjaar afhankelijk?
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

5 jaar of om de 120.000km ;-)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Dank je Niels
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

vraagje mbt het start/stop knop van de clio 3, als de auto in de vrij staat en ik druk op start krijg ik melding dat ik de rem in moet trappen en dan op start moet drukken. Als ik dit doe krijg ik de melding dat ik de 'vrij' stand moet selecteren (terwijl de auto in de vrij staat), als ik dan de koppeling intrap kan ik de auto starten. Dit werkt ook direct als ik de koppeling intrap en op start/stop knop druk. Hoort als de auto in de vrij staat en ik de rem intrap, de start knop indruk de auto te starten? anders is er iets mis met de sensor of die in de vrij staat gok ik
Plaats reactie