Dat raad ik je zeker aan! Of je meteen overstag gaat weet ik niet, de Megane RS is in mijn optiek een ander soort auto. De GTI is natuurlijk de ideale allrounder. Dat zul je dus zelf moeten ondervinden. Ik vind de Megane RS fantastisch rijden. Echt een feestje. Ik adviseer je ook om naar Gorinchem te gaan (Van Kerkhof Visser), zij weten waarover ze praten daar en hebben klantvriendelijkheid nog hoog in het vaandel staan. Dit in tegenstelling tot veel VAG dealers tegenwoordig.Roderik schreef:
Chris, ik zit ook al een tijdje met een half oog naar een RS te kijken![]()
Toch maar een keer een proefritje maken dus?
Voor de volledigheid, ik zit ook op het GTi forum
Sitechris: Renault Megane 265 RS
En de Collorado Club, jonguh! 
Anyway, ga maar eens rijden, Roderik. Autorijden is iets persoonlijks. De één vindt dit en de ander dat. Voor ieder wat wils! Wij kijken ook zo fijn met objectieve ogen naar auto's hier.
De meesten hier hebben volgens mij nog nooit in een Megane 3 RS gereden, dus hebben geen idee waar ze het over hebben. Including me!

Anyway, ga maar eens rijden, Roderik. Autorijden is iets persoonlijks. De één vindt dit en de ander dat. Voor ieder wat wils! Wij kijken ook zo fijn met objectieve ogen naar auto's hier.

De meesten hier hebben volgens mij nog nooit in een Megane 3 RS gereden, dus hebben geen idee waar ze het over hebben. Including me!
Ik heb bij VKV mijn E46 M3 gekocht destijds. Indruk van die dealer is gewoon top! Ben daar prima geholpen (ook al kwam ik voor een bmw).sitechris schreef: Dat raad ik je zeker aan! Of je meteen overstag gaat weet ik niet, de Megane RS is in mijn optiek een ander soort auto. De GTI is natuurlijk de ideale allrounder. Dat zul je dus zelf moeten ondervinden. Ik vind de Megane RS fantastisch rijden. Echt een feestje. Ik adviseer je ook om naar Gorinchem te gaan (Van Kerkhof Visser), zij weten waarover ze praten daar en hebben klantvriendelijkheid nog hoog in het vaandel staan. Dit in tegenstelling tot veel VAG dealers tegenwoordig.

Nieuw is de RS gewoon iets te hoog gegrepen, maar wie weet als er binnenkort wat occasions beginnen te komen.

Ontopic: Wat staat wit de RS toch goed! Prachtige auto!

Heb fastchip stage 1 chip erin gezet. Mijn auto blijkt standaard al flink wat vermogen te hebben. Henk vroeg zich zelf af waar deze gechipt was. Ik heb dit moeten ontkennen, want hij was gewoon stock, maar ik was ook verrast over de uitkomst! Henk heeft de tijd genomen om alles fijn te slijpen en er het maximale uit te halen en de vermogenskromme zo vlak mogelijk te houden.
Stock: 252 pk op de wielen
Na chip: 270 pk op de wielen
Koppel stock: 373 nm
Koppel tuning: 417 nm
Ik was een beetje bang dat ik niet heel veel zou voelen van de vermogenswinst, maar daar werd ik wel door verrast. De grootste winst vind ik de wijze waarop het vermogen nu geserveerd wordt. De auto pakt net even wat smoother op en belangrijker.....hij houdt het bovenin langer uit. De stockversie vond ik boven de 6000 RPM wat terugvallen, deze trekt enthousiast door tot de redline. Het is niet zo dat je nu van een 100-160 sprintje even wat seconden eraf rijdt, maar de auto rijdt gewoon beter dan de stockversie. Ik ben vanuit VAG verwend met JD Engineering en Fastchip haalt ook dat hoge niveau. Ik vind het knap dat de auto ook qua vermogensafgifte beter aanvoelt als de fabrieksauto. Meer vermogen hoeft overigens voor mij ook niet, nu krijg ik de power nog op de weg. Dat gaat met meer vermogen steeds meer een uitdaging worden.
[img]http://i34.tinypic.com/w2ilmu.jpg[/img]
Stock: 252 pk op de wielen
Na chip: 270 pk op de wielen
Koppel stock: 373 nm
Koppel tuning: 417 nm
Ik was een beetje bang dat ik niet heel veel zou voelen van de vermogenswinst, maar daar werd ik wel door verrast. De grootste winst vind ik de wijze waarop het vermogen nu geserveerd wordt. De auto pakt net even wat smoother op en belangrijker.....hij houdt het bovenin langer uit. De stockversie vond ik boven de 6000 RPM wat terugvallen, deze trekt enthousiast door tot de redline. Het is niet zo dat je nu van een 100-160 sprintje even wat seconden eraf rijdt, maar de auto rijdt gewoon beter dan de stockversie. Ik ben vanuit VAG verwend met JD Engineering en Fastchip haalt ook dat hoge niveau. Ik vind het knap dat de auto ook qua vermogensafgifte beter aanvoelt als de fabrieksauto. Meer vermogen hoeft overigens voor mij ook niet, nu krijg ik de power nog op de weg. Dat gaat met meer vermogen steeds meer een uitdaging worden.
[img]http://i34.tinypic.com/w2ilmu.jpg[/img]
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 19 mei 2012 6:48
Good result! Big difference i found with mine after the fastchip remap:-)
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
mooie resultaten zeg



- Rik Hamberg
- Berichten: 2448
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Car: Clio IV R.S. (JS)
- Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)
Dikke RS zeg!! Chapeau!!
Dank! Idd een zeer tevreden klant hier! 

Gave foto's Chris!! 
Heel mooi resultaat met het chippen, omgerekend circa 305 pk. motorvermogen! Is een fors verschil moet je zeker flink merken!

Heel mooi resultaat met het chippen, omgerekend circa 305 pk. motorvermogen! Is een fors verschil moet je zeker flink merken!
Laatst gewijzigd door guido op di 23 apr 2013 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: za 6 apr 2013 20:43
- Locatie: Rijssen
Mooi bommetje hoor.
Staat ook goed met die zwarte velgen.

Ik vind deze velgen ook strakker dan de zwarte 18 inches die nu af fabriek geleverd worden.
[img]http://img15.hostingpics.net/pics/28398 ... eBlack.jpg[/img]
[img]http://img15.hostingpics.net/pics/28398 ... eBlack.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door sitechris op di 23 apr 2013 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Adinsx
- Berichten: 6962
- Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
- Car: M4 Estate GT205
- Locatie: Oosten des lands
Op een III Estate mistaat het niet, alleen is de kleur dan niet kloppend met het dark metal.
[img]http://i771.photobucket.com/albums/xx35 ... 1b926d.jpg[/img]
Maar je hebt een prachtige RS daar
[img]http://i771.photobucket.com/albums/xx35 ... 1b926d.jpg[/img]
Maar je hebt een prachtige RS daar

Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Grootste probleem vind ik dat de remschijf en rode remklauw net wat te weinig zichtbaar is bij deze velg. Bij de GT geen probleem, maar bij de RS vind ik dat wel van belang.
ik kwam jou nog tegen afgelopen zaterdag in Goes.
had daarvoor mijn auto laten mappen en het verschil is echt TOP!
met dank aan Fastchip.
ik had standaard 222 PK 332 NM koppel op de wielen, na de mapping 270 PK en 406 NM koppel op de wielen!
had daarvoor mijn auto laten mappen en het verschil is echt TOP!
met dank aan Fastchip.
ik had standaard 222 PK 332 NM koppel op de wielen, na de mapping 270 PK en 406 NM koppel op de wielen!
Ik moest wel lachen, ik kwam net aan en jij stapt na de proefrit letterlijk juichend uit de auto. Dat was soort van goede reclame bij binnenkomst voor Fastchip ha ha 

Korte update. De teller staat inmiddels op 7500. Geen problemen ondervonden. Er waren wat afwerkingsfoutjes (losse achterbumper, wat losse onderdeeltjes in interieur). Die heeft VKV prima opgelost.
Ben ook op de rollerbank bij JD engineering gegaan. Iets andere resultaten, beter ook vooral. Wel liep de auto op RON 102 brandstof ipv RON 98.
De vermogenscurve van de RS
[img]http://i43.tinypic.com/4j12xy.jpg[/img]
En hier de video van de tacho. Zie http://www.youtube.com/watch?v=KHPRE8Wx6iA
Verder de Nordschleife opgegaan. Fantastisch genoten van de auto. Wat een wegligging, wat een handling. Echt briljant!
Korte even de minnen en plussen:
- Briljant onderstel
- Mechanisch sper!
- Fantastisch stuurgevoel
- Geweldig blok. Voelt sportief en racy aan.
- Geweldige sound (mede met dank aan uitlaat!)
- Perfecte zitpositie
- Standvaste remmen
- Renault Sport Monitor
Minpunten
- Overzichtelijkheid koets
- Comfort
- Verbruik (1 op 7,5 gemiddeld)
- Ergonomie is hopeloos. Zomaar even iemand opbellen via Bluetooth is een uitdaging.
De minpunten noem ik voor de volledigheid, maar ik vind ze irrelevant. Dat weet je vooraf. De auto maakt alle verwachtingen meer dan waar. Het is een feestje om in te rijden! Maar je moet je vooraf wel bewust zijn als je deze koopt. Heb je een rustigere rijstijl, dan ben je met een Golf GTI gewoon beter af.
Hier wat beelden van mijn Ring rondjes.
[img]http://i43.tinypic.com/2nbhlxl.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/1h5y88.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/2wpp63n.jpg[/img]
[img]http://i42.tinypic.com/fcogok.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/2n230jb.jpg[/img]
Ben ook op de rollerbank bij JD engineering gegaan. Iets andere resultaten, beter ook vooral. Wel liep de auto op RON 102 brandstof ipv RON 98.
De vermogenscurve van de RS
[img]http://i43.tinypic.com/4j12xy.jpg[/img]
En hier de video van de tacho. Zie http://www.youtube.com/watch?v=KHPRE8Wx6iA
Verder de Nordschleife opgegaan. Fantastisch genoten van de auto. Wat een wegligging, wat een handling. Echt briljant!
Korte even de minnen en plussen:
- Briljant onderstel
- Mechanisch sper!
- Fantastisch stuurgevoel
- Geweldig blok. Voelt sportief en racy aan.
- Geweldige sound (mede met dank aan uitlaat!)
- Perfecte zitpositie
- Standvaste remmen
- Renault Sport Monitor
Minpunten
- Overzichtelijkheid koets
- Comfort
- Verbruik (1 op 7,5 gemiddeld)
- Ergonomie is hopeloos. Zomaar even iemand opbellen via Bluetooth is een uitdaging.
De minpunten noem ik voor de volledigheid, maar ik vind ze irrelevant. Dat weet je vooraf. De auto maakt alle verwachtingen meer dan waar. Het is een feestje om in te rijden! Maar je moet je vooraf wel bewust zijn als je deze koopt. Heb je een rustigere rijstijl, dan ben je met een Golf GTI gewoon beter af.
Hier wat beelden van mijn Ring rondjes.
[img]http://i43.tinypic.com/2nbhlxl.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/1h5y88.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/2wpp63n.jpg[/img]
[img]http://i42.tinypic.com/fcogok.jpg[/img]
[img]http://i40.tinypic.com/2n230jb.jpg[/img]
Mooi verhaal! 
Ik had het 1 en ander al gelezen op Autoweek. Erg leuk hoe enthousiast je bent en hoe je het verwoord hier.
Best een fors verschil tussen de bank van Fastchip en JD trouwens! Dat is niet alleen het verschil in brandstof.
Maar ja, we weten allemaal dat geen enkele vermogensbank hetzelfde is. Wel erg mooie waarden!

Ik had het 1 en ander al gelezen op Autoweek. Erg leuk hoe enthousiast je bent en hoe je het verwoord hier.

Best een fors verschil tussen de bank van Fastchip en JD trouwens! Dat is niet alleen het verschil in brandstof.

Klopt, iedere bank is weer anders.
Mbt de brandstof:
Ik heb uit verschillende bronnen wel begrepen dat de toenmalige geleverde landelijke voorraad Ultimate 98 RON (mss ook nog wel de huidige) van mindere kwaliteit is. Bij VAG specialist JD Engineering hadden ze daar erg veel last van. Ook Henk (Fastchip) heeft mij 2 keer toe gevraagd of ik wel zeker wist dat er 98 in zat. En ik heb ook iemand gesproken die bij BP werkte en beaamde dat de geleverde voorraad ergens op 97 ron en een beetje zat. Dus dat kan wel degelijk een verschil uitmaken.
Mbt de brandstof:
Ik heb uit verschillende bronnen wel begrepen dat de toenmalige geleverde landelijke voorraad Ultimate 98 RON (mss ook nog wel de huidige) van mindere kwaliteit is. Bij VAG specialist JD Engineering hadden ze daar erg veel last van. Ook Henk (Fastchip) heeft mij 2 keer toe gevraagd of ik wel zeker wist dat er 98 in zat. En ik heb ook iemand gesproken die bij BP werkte en beaamde dat de geleverde voorraad ergens op 97 ron en een beetje zat. Dus dat kan wel degelijk een verschil uitmaken.
Daar heb je een punt, ja. Een vriend van me, hier ook ergens ronddwalend onder de naam Roderik, heeft laatst zijn Golf V Edition 30 laten doen bij JD. Daar kwam hetzelfde aan het licht, terwijl hij altijd Ultimate tankt.
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 19 mei 2012 6:48
Thats funny chris that Henk asked you if you had 98 in your car as when mine was remapped he asked me the same and i told him it had 98 bp from day 1. When i was last in the uk with my megane i filled up with shell v power (98) in the uk, and the car felt quicker!
Hopen dat de volgende lading weer ouderwets is 
