ACT: Banden

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Allepinie schreef:Ik geef vanochtend mijn 17" Steppe velgen af bij de bandenboer, samen met een zgan setje Bridgestone Potenza's die ik op de kop getikt had. Ga ik ze ophalen, zijn ze niet gemonteerd. Hij zegt dat je bij run-flat banden altijd een bandenspanningscontrolesysteem moet hebben. En dergelijke ventielen zitten niet op mijn 17" velgen, dus mag hij ze niet monteren. Oplossing volgens hem: ventielen van mijn wintervelgen omzetten, en dit dus iedere herfst en lente doen ket bijbehorende kosten. Of een nieuwe set bandenspanningssensoren kopen en deze laten inleren, kost volgens hem 300-400 euro.

Wat is waar, en wat is wijsheid? Heb ik te maken met een pietje precies en maakt een andere bandenboer hier geen probleem van? Zijn er andere oplossingen denkbaar? Iemand? (Dolf :smoke: )
Vraag me af of de velgen wel geschikt zijn voor run flats?
Normale velgen heeft het geen zin run flats te monteren.
Laatst gewijzigd door Luco/Alpine-racer op wo 3 apr 2013 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Allerbest in de zin van? Over banden kun je blijven discussiëren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

@Luco volgens de bandenboer was het geen probleem, mits er ventielen met sensoren opzitten. Waarom zou het geen zin hebben?
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Merijn schreef:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)
Ik ben happy met m'n Yokohama S.Drive 195/45/15, als het droog is iig, nat is het een ander verhaal...
Met droog weer geen wielspin met optrekken zelfs in z'n 2 met het inhakken van de turbo :D, bochtjes gaan uiteraard ook goed!
PS de Hankook Z209 180/560/15 rally slicks passen ook onder een verlaagde 5 en plakken beter, maar dat vind oom agent niks....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Waarom zou je uberhaupt run flat willen? Duur en nutteloos als je het mij vraagt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

http://www.allcarscompany.nl/index.php/ ... /voordelen

Als je deze tekst mag geloven mag het inderdaad niet zonder. Maar eens kijken of ik wat officiëlers kan vinden.

Heeft renault overigens nog geen systeem dat zonder sensoren werkt? Dus via het ABS systeem een afwijking constateert en zodoende een seintje geeft. Je kunt dan wel geen actuele spanning aflezen maar geeft feilloos een lekke band door en je zit niet aan die domme/dure sensoren vast.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Tom schreef:Waarom zou je uberhaupt run flat willen? Duur en nutteloos als je het mij vraagt.
Omdat ik dacht dat het zonder problemen zou passen en ik een set voor weinig kon kopen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Het pas ook gewoon. Ze hebben enkel een stijvere wang. Je zult dus iemand moeten vinden die ze wilt monteren als je geen sensoren wilt.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Apk afkeur? :~ Ik heb geen idee hoor. Heb 4 zgan banden gekocht voor de prijs van 1 nieuwe, dus wil het graag laten werken... :smoke:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Allepinie schreef:@Luco volgens de bandenboer was het geen probleem, mits er ventielen met sensoren opzitten. Waarom zou het geen zin hebben?
Omdat je met verkeerde velgen je niks aan run flat banden hebt.
Band wordt uit de vlg geduwd en zijn ze kapot en toch flat
Met de winter in aankomst is het belangrijk om een aantal feiten over Run Flat banden te weten voordat u deze banden gaat aanbieden.

Wist u dat een Run Flat band alleen dan haar unieke eigenschappen heeft wanneer deze ook op een daarvoor geschikte velg gemonteerd wordt. De geschikte velgen beschikken over een een zogenaamde EH2+ Hump ?
Wanneer nu een runflat band op een “normale” EH2 velg wordt gemonteerd, en u krijg leegloop van een band op het wiel, dan kan het gebeuren dat de band over de hump wordt getild aan naar het midden van de velg loopt. Op dat moment is een RunFlat band binnen de kortste keren kapot.



U rijdt op run flat banden, dan heeft u een goede keuze gemaakt. Mocht u onverhoopt lek rijden, dan heeft u de mogelijkheid om uzelf en de auto naar een veilige plaats te rijden om deze te vervangen.

Maar heeft u er wel eens bij stilgestaan hoe dit nu kan, en of u ook de juiste band-wiel combinatie heeft? Dat wil ik graag met u gaan bespreken, we gaan eerst eens kijken wat een run on flat band is en doet.

Een run on flat band heeft verschillende namen in de banden brache, denk aan RFT (Runflat Tyres), RSC (Runflat System Component), SSR (Self Supporting Runflat), DSST (Dunlop Self SupportingTechnology), ROF (run on flat), ZP (Zero Pressure)en EMT (Extended Mobility Technology).

Al deze benamingen komen op hetzelfde neer, een zelfdragend systeem, dat komt erop neer dat bij lekrijden de schouders en zijwanden de band gaan dragen, waardoor de rijeigenschappen behouden kunnen blijven, en controle over het voertuig mogelijk blijft.



Aan de linkerzijde de “normale” band als deze leeggelopen is, de band klapt dubbel, en u heeft het gevoel om op eieren te rijden, en heeft weinig of geen controle meer over het voertuig. Geen prettig gevoel, en als u langer doorrijd, heel slecht voor velg en band.

Aan de rechterzijde de runflatband, zoals te zien is blijft de band bij leegloop in een bijna normale vorm staan, waardoor u tot maximaal 80 kilometer nog kunt rijden met een maximum snelheid van 80 km/uur om op een veilige plaats deze te vervangen. Dit bevordert de veiligheid op de weg voor u en uw mede weggebruikers, en voorkomt opstoppingen en files.

Nu de andere kant van het verhaal, het wiel. Hier krijgt het verhaal een totaal andere wending. Heeft u het juiste wiel op de auto om met runflat banden te rijden? Nu hoor ik u denken: hoezo?

U heeft gelijk, veel mensen weten niet dat er ook geschikte velgen nodig zijn om runflat banden op te monteren. Sterker nog, vaak wordt verteld of gedacht dat dit niet nodig is. Wat zijn nu de velgen voor runflat banden? Dit zijn de zogenaamde EH2+ velgen.

Hier een afbeelding van de velgtypes:

Dit zijn de doorsneden van de velgen, de meest voorkomende is de EH2 velg, de rechter afbeelding is de velg voor runflat banden. De pijlen geven de drukrichting van de band aan, bij de EH2 velg drukt de band zich in de velgrand, terwijl bij de EH2+ velg de band recht naar beneden drukt, en zichzelf opsluit tussen de hoger opgezette velgrand en de extra hump. Hierdoor blijft de band staan waar hij hoort, en zal bij leegloop de band alleen recht naar beneden duwen, zodat de zijwanden van de band kunnen blijven staan.

Wanneer een runflat band die op een “normale” EH2 velg is gemonteerd, leeg zou lopen en er wordt mee doorgereden wat men normaal gesproken doet met een runflat band, dan kan de velg naar het midden van de velg lopen met alle gevolgen van dien.
De runflat band heeft dezelfde eigenschap, hij drukt recht omlaag, alleen in deze velg wordt hij niet opgesloten tussen de velgrand en de hump, waardoor hij over de hump kan glijden, en in het diepere velgbed zal zakken. Daardoor kan de runflat band zelf niet meer op de zijwanden blijven staan, en zal dan ook niet kunnen functioneren als een runflat band. Met andere woorden, het is een “normale” band geworden. Probleem wat dan ontstaat is dat U geen controle meer heeft over de auto en moet stoppen waar dit gebeurd, in een erger geval kan de band van de velg lopen, met alle gevolgen van dien.

Ik hoor u denken, dat hebben ze mij niet verteld, dat wist ik niet. Ik kan daar alleen maar gelijk in geven, veel bedrijven weten dit niet, of negeren het advies om de juiste velg te nemen. Zelfs de bandenproducenten nemen niet 1 lijn in dit verhaal, en verteld de ene dat je geschikte velgen nodig hebt, en de ander dat je deze kunt monteren op normale velgen.

Wat blijft er dan over?

Ga informeren, vraag of de velgen geschikt zijn, en vraag om de EH2+ kenning van de velgen. Kan men die niet voorleggen, ga er dan van uit dat ze niet geschikt zijn, en bedenk wat de gevolgen kunnen zijn voor u. Uw veiligheid moet vooropstaan in de beslissing, een geschikte set runflat aanschaffen is al niet goedkoop, maar zonder de juiste samenstelling wordt het dan wel snel duurkoop, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, of?
:D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Oke, dus op de gewone velgen monteren. :p
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

m1n1 (Jasper) schreef:
Merijn schreef:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)
Ik ben happy met m'n Yokohama S.Drive 195/45/15, als het droog is iig, nat is het een ander verhaal...
Met droog weer geen wielspin met optrekken zelfs in z'n 2 met het inhakken van de turbo :D, bochtjes gaan uiteraard ook goed!
PS de Hankook Z209 180/560/15 rally slicks passen ook onder een verlaagde 5 en plakken beter, maar dat vind oom agent niks....
Ik ben gegaan voor een setje Dunlop SP Sport 9000. Het zal mij benieuwen of ik er vrolijk van word. ;)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Je kunt er altijd nog tennisballen van maken (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Tom schreef:Het pas ook gewoon. Ze hebben enkel een stijvere wang. Je zult dus iemand moeten vinden die ze wilt monteren als je geen sensoren wilt.
Ook niet helemaal waar er zijn verschillende systemen zag ik en daar zit wel degelijk verschil in en niet alleen een stijvere wang dus.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Volgens mij is dat wel het kenmerk van een runflat band. Het systeem met zo'n ring in de velg kan met gewone banden gebruikt worden.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Allepinie

OK, om te beginnen complimenten aan die banden'boer', die je gerust bandenspecialist mag noemen want hij heeft volkomen gelijk. (Y)
Bij ons gaan we nog iets verder: op een Renault horen geen RunFlat banden want daar is in de onderstelafstellingen geen rekening mee gehouden. Ook zijn lang niet alle velgen geschikt en moet inderdaad een bandenspanningscontrolesysteem aanwezig zijn. Je loopt anders het risico dat je een lekke band aanvankelijk niet in de gaten hebt tot dat ie plotseling helemaal uit elkaar vliegt en dan ben je echt het haasje |: .

Groeten, Dolf 8)
Laatst gewijzigd door dolf jans op do 4 apr 2013 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merijn schreef:
m1n1 (Jasper) schreef:
Merijn schreef:Ik ben op zoek naar de allerbeste droogweer banden in de maat 195/45/15. Wat zouden jullie me adviseren? :)
Ik ben happy met m'n Yokohama S.Drive 195/45/15, als het droog is iig, nat is het een ander verhaal...
Met droog weer geen wielspin met optrekken zelfs in z'n 2 met het inhakken van de turbo :D, bochtjes gaan uiteraard ook goed!
PS de Hankook Z209 180/560/15 rally slicks passen ook onder een verlaagde 5 en plakken beter, maar dat vind oom agent niks....
Ik ben gegaan voor een setje Dunlop SP Sport 9000. Het zal mij benieuwen of ik er vrolijk van word. ;)
Al je mede SP9000 gebruikers bij ons zijn er wel vrolijk bij gebleven Merijn :)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Oke, Thx Dolf! (Y)

p.s. gebruik van de term bandenboer is hier alom geaccepteerd, maar doorgaans is dit niet mijn woordkeuze. Maar het typt wat makkelijker dan bandenspecialist. :D
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

wat is het aanhaalmoment van de wielbouten voor de clio 2? heb de originele initiale velgen gemonteerd (licht metaal)

http://www.pmiholland.com/site/upload/p ... 1735_u.pdf (zegt 90nm)

http://www.technicon.nl/uploads/downloa ... moeren.pdf (zegt 105nm)

heb ze al op 120nm vast gezet. Misschien iets te vast.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

90
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

90 en na 100 km nog een keer...
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Ik ben opzoek naar een goeie set voorbanden, ik hoor Michellin exalto ik had voorheen Dunlop SP fast responce.

Ik moet een 15 inch band hebben die geschikt is voor Nurburgring gebruik dus vooral voor droogwegdek. iemand suggesties? :D
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik zou eens kijken naar Yokohama Advan Neova AD08

Als je echt voor semi's wilt gaan dan zijn Toyo R888 en Advan A050 R Spec of misschien Federal 595 RS-R Racing? Die laatste zijn financieel heel interessant. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Heb ervaring met die Yokohama 's?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ook niet. :P

Ik heb zelf nu Toyo R1R onder de Clio liggen, maar die zijn wel erg zacht en wanneer ze warm worden gaan ze redelijk snel smeren, is mijn ervaring.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Merijn schreef:Ook niet. :P

Ik heb zelf nu Toyo R1R onder de Clio liggen, maar die zijn wel erg zacht en wanneer ze warm worden gaan ze redelijk snel smeren, is mijn ervaring.
Daarom zei ik E-X-A-L-T-O leon 8)
In 15 inch worden verder geen hedendaagse sportbanden (heb het dus niet over streetlegal racebanden) meer gemaakt. Da's jammer genoeg maar daar is nu eenmaal niet veel markt meer voor. Beetje 'sportieve' auto staat tegenwoordig op '16 of grotere wielen....
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Leon Cozijn
Berichten: 2183
Lid geworden op: wo 2 jan 2008 9:45
Locatie: Waddinxveen ZH
Contacteer:

Die Yokohama''s zijn er wel in 15 inch Dolf heb jij hier ervaring mee?
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Leon Cozijn schreef:Die Yokohama''s zijn er wel in 15 inch Dolf heb jij hier ervaring mee?
Bij ons op de zaak zeggen ze Yokodrama's.......
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Met alle respect... De Yokohama semi's hebben zich op het circuit echt wel bewezen. Net als de Toyo R888's. Daar kunnen de Exalto's niet tegenop in droog weer en mits op temperatuur.

Maar let wel, de Exalto is een sportband en is dus nog goed te rijden in regenachtige omstandigheden. Dat is met een semi-slick wel anders natuurlijk.

Eigenlijk is het appels met peren vergelijken dus.
dolf jans
Berichten: 1563
Lid geworden op: do 9 apr 2009 20:38
Car: Clio 2 1.6 16v
Locatie: Twello

Inderdaad appels met peren Merijn. :)
Maar dank voor je respect ;-)
clio 2 phase 2 1.6 16v dynamique 'H&R'
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

yokos vindt ik beter voor circuitgebruik als R888

zo zie je maar weer meningen verschillen nogal en zijn sterk

van de omstandigheden afhankelijk.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Yokohama's zijn ook een kilootje of wat lichter per band en dat merk je zeker! Hoe de compound zich verhoudt tot de R888 durf ik niet te zeggen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Merijn schreef:Ik zou eens kijken naar Yokohama Advan Neova AD08

Als je echt voor semi's wilt gaan dan zijn Toyo R888 en Advan A050 R Spec of misschien Federal 595 RS-R Racing? Die laatste zijn financieel heel interessant. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Officieel is de 595 geen semislick maar een uhp.
De FZ 201 is de semislick van federal.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Mearjo
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 14 mar 2011 13:20
Contacteer:

Ik heb wel ervaring met de 595 en ik vond het echt rûk banden. De auto ging alle kanten op en had bar weinig grip. Nu liggen er R888 onder en daar zweer ik bij :worship:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ja toyo is een echte semislick en de 595 niet, dus logisch dat ze anders zijn, je bandendruk ed zal je dan ook aan moeten passen, leg er eens dunlop of michelin slicks op tov de r888, ook een wereld van verschil.
Die banden zijn dus niet met elkaar te vergelijken.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Plaats reactie