koppakking twingo C3G + vraagjes (ontluchten?)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Riël schreef:Hij moet de bout hebben, niet t dopje ;)
inderdaad :)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

oke cars in geel is trouwens met jaarlijks verlof tot de 27e ...

straks naar auto stop in leuven..
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

ah ja wist ik niet wanneer het gesloten was. Zo een bout heb ik niet liggen nee, mss op het autokerkhof even een gaan uitvijzen (bij laeremans staat er toevallig zo een groen cliotje 1,2l vanvoor, mss zijn de bouten van de carbu hetzelfde)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

voila.. k heb m'n kop binnen gedaan bij auto stop in leuven (http://www.autostop.be)

ineens de kleppen ook laten nakijken en al de bijhorende toestanden....


maandag hoor ik er meer van :)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

de cilinderkop is geperst en bleek toen een scheur te hebben bij de kleppen van de 4e cilinder. 60 euro weggegooid eigenlijk....


een dezer dagen (waarschijnlijk straks) naar de sloop een andere kop halen.
als ik een kop van de sloop haal, moet ik deze dan ook laten vlakken? waarschijnlijk best wel zeker..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

wel zo verstandig ja.. ff afpersen en vlakken om zeker te zijn dat deze wel goed is :)
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Cilinderkop Twingo te koop :)

Tis een stukkie rijden voor je :smoke:
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Jacco Osté schreef:Cilinderkop Twingo te koop :)

Tis een stukkie rijden voor je :smoke:

vreemd, die kleppen staan anders dan bij de mijne ...
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

dis ook geen kop van een C-motor. Die hebben geen bovenliggende nokkenas he, maar naastliggende nokkenas, net als n GTT (daarom is t ook een C-motor)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

k ga waarschijnlijk morgen, als k tijd vind een kop halen op de sloop in merksplas, voor 100 euro :)

dan laten persen en vlakken.. en hopen dat deze wel een beetje ok is..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

100 eu?

hmz..das een dure. Heb tijdje terug een perfecte kop voor een starlet opgehaald voor 50 eu..

ik zou ff wat proberen te regelen ;)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Haas schreef:100 eu?

hmz..das een dure. Heb tijdje terug een perfecte kop voor een starlet opgehaald voor 50 eu..

ik zou ff wat proberen te regelen ;)
wel, bij andere slopen ben k 150 - 200 euro kwijt voor diezelfde kop...

en een twingo is geen starlet he ;)


maar onderweg naar ginds nog effe bij een sloop onderweg stoppen en nog hier en daar ergens proberen te onderhandelen...

en als die 100 euro met garantie is, dan ben ik eigenlijk meer tevreden dan 50 euro zonder garantie :) alleen dat ik niet weet of die 100 al dan niet met garantie is :P


k zie nog wel..
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

sja, net of een kop van een starlet zo knaken is tov een twingo.
starlet heeft OHC en is een 12 klepper, een Ckop van een twingo...tsja, uit de oudheid zeg maar. Maar goed.. tis jouw poen :P

100 met garantie? Welke wilde je? garantie tot de deur of tot de poort? heb bij een sloop nog NOOOOIT garantie gekregen, dus ja..wat denk je zelf?
Net of zij die kop nakijken, afpersen en gaan koekeloeren of dat ding helemaal goed is. Daar ga je toch ook voor naar de sloop :S
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

kan je niet beter een andere motor steken? de jouwe heeft over de 200.000 nu, zo een c-motor zijn sterke dingen maar dan nog.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Ach kom, de mijne heeft bij de 240k een nieuwe pakking gekregen, nu op 306k en een beetje, zonder problemen (Y)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Haas schreef: 100 met garantie? Welke wilde je? garantie tot de deur of tot de poort? heb bij een sloop nog NOOOOIT garantie gekregen, dus ja..wat denk je zelf?
Net of zij die kop nakijken, afpersen en gaan koekeloeren of dat ding helemaal goed is. Daar ga je toch ook voor naar de sloop :S
klinkt inderdaad stom, maar als k een ander blok koop op de sloop, dan zou k wel 2 maand garantie hebben..... ;)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

zo. cilinderkop is weer gemonteerd, maar nu moet k nog enkel alle buisjes terug aansluiten, de uitlaat tegoei bevestigen en de kleppen stellen. (en vloeistoffen bijvullen uiteraard)

buisjes aansluiten etc ga ik pas doen als het kleppendeksel er terug op ligt, uitlaat bevestigen ga ik toch een veerspannertje voor mogen zoeken..

en kleppen stellen: weet iemand welke dikte dit moet zijn?

dank u.
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

kan je er dan aanuit? Want ik heb pas volgend weekend tijd moest je me nodig hebben, morgen distributieriempje op onze mégane gaan steken, en zondag met een vriendin gaan mtb'en (sorry, vriendinnen gaan voor ;) )
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

mtbiker schreef:kan je er dan aanuit? Want ik heb pas volgend weekend tijd moest je me nodig hebben, morgen distributieriempje op onze mégane gaan steken, en zondag met een vriendin gaan mtb'en (sorry, vriendinnen gaan voor ;) )
k heb al een paar duidelijke howto's gevonden..

maar moest iemand dus toevallig de speling weten?
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

staat dat normaal niet in het boekje van je auto?

Ik weet niet zeker maar het zou bij koude motor wel eens 0,15 voor de inlaat en 0,20 voor de uitlaat kunnen zijn.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

mtbiker schreef:staat dat normaal niet in het boekje van je auto?

Ik weet niet zeker maar het zou bij koude motor wel eens 0,15 voor de inlaat en 0,20 voor de uitlaat kunnen zijn.
ok, dank u :)

hij zit trouwens weer ongeveer helemaal ineen, alleen start hij niet echt... ging gewoon rond, is een keer gestart geraakt. draaide heeeel onrustig, is na een tikje op het gaspedaal uitgevallen, en is daarna niet meer in gang geraakt, en draait nog maar moeizaam rond...

volgorde van de bougiekabels is nagegaan...

k heb eigenlijk wel nog niet nagegaan of ze eigenlijk wel vonken... hmm...

EDIT: bougies vonken.
-jacco-
Über-Spammer
Berichten: 13268
Lid geworden op: za 8 nov 2003 1:59
Locatie: Heukelum-City

Vraagbaak Renault Twingo zegt:


2.2 Klepspeling controleren en afstellen


--------------------------------------------------------------------------
Klepspeling in mm
Inlaat koud ................................. 0,15
Uitlaat koud ................................ 0,20


Speciaal gereedschap (Renault)
Klepstelsleutel
--------------------------------------------------------------------------

Het afstellen van de kleppen gaat door middel van een stelbout; eerst de contrabout losdraaien.
- Maak de massakabel los van de accu en verwijder het kleppendeksel.
- Krik de auto aan een kant op en schakel de hoogste versnelling in.
- Draai het voorwiel zover in de rijrichting dat de uitlaatklep van de eerste cilinder (aan vliegwielzijde) helemaal open staat. Controleer de klepspeling van de inlaatklep van de derde cilinder en die van de uitlaatklep van de vierde cilinder.

LET OP! De eerste cilinder bevindt zich aan de vliegwielzijde.

Tabel 2.2

------------------------------

Uitlaatklep vol open: 1 Inlaatklep afstelling: 3 Uitlaatklep afstellen: 4
Uitlaatklep vol open: 3 Inlaatklep afstelling: 4 Uitlaatklep afstellen: 2
Uitlaatklep vol open: 4 Inlaatklep afstelling: 2 Uitlaatklep afstellen: 1
Uitlaatklep vol open: 2 Inlaatklep afstelling: 1 Uitlaatklep afstellen: 3
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

mijn dank is groot :biertjuh:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

als je ff goed kijkt, kun je dat zelf ook zien.. :)
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

HAHAHAHAHAµ



k heb het! de tut heeft terug gedraait! zij het niet echt heel stabiel en met wat rook dat tussen het kleppendeksel en de carb naar buiten kwam en een enorm uitlaatgeluid en rook...... (U) :p

HIJ DRAAIT TERUG! :bang: :bang:


straks effe naar de garage rijden voor een nazicht :smoke:



t was trouwens gewoon de bougiekabels op de verdeler een kwart slag draaien tot de auto startte.... in mijn geval 3 keer een kwart slag gedraait, wat resulteert in 1 kwartslag in de andere richting :~







Dank u :worship:



manman.... die geur dringt hier nog wel redelijk hard binnen... en k zit 2 kamers verder (L)
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

zeker dat de klepspeling wel goed staat?
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

mtbiker schreef:zeker dat de klepspeling wel goed staat?
die staat redelijk (lol) goed ja ...
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

zow.. effe update: compressie van 9 9 3 7 kilo...

voor de hele operatie had k daar geen last van. iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Zoals je auto loopt en hoe je het beschrijft klopt er volgens mij iets niet met de kleppen. Alle stoterstangen er weer goed in? De tuimelaars enzo zaten ook allemaal goed?
En klepspeling is écht goed afgesteld? Lijkt alsof die 3e veel te strak staat.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

Riël schreef:Zoals je auto loopt en hoe je het beschrijft klopt er volgens mij iets niet met de kleppen. Alle stoterstangen er weer goed in? De tuimelaars enzo zaten ook allemaal goed?
En klepspeling is écht goed afgesteld? Lijkt alsof die 3e veel te strak staat.
klepspeling was redelijk nauwkeurig afgesteld, voor zover ik weet :P

en voor de rest zit (denk ik) alles zoals het hoort ...
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

k heb effe een lijst zitten overlopen met dingen die ik gedaan heb.. en k ben nu aan t denken dat het mogelijk zou kunnen zijn da'k vergeten ben bij 1 of 2 gaten de olie eruit te halen alvorens de kopbouten vast te draaien....


k ben nu aan t dneken dat dat eventueel ook een drukverschil kan teweeg brengen en zo dus een beetje compressie kan laten schieten. nee?
mtbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 14 aug 2005 22:18

tut schreef:k heb effe een lijst zitten overlopen met dingen die ik gedaan heb.. en k ben nu aan t denken dat het mogelijk zou kunnen zijn da'k vergeten ben bij 1 of 2 gaten de olie eruit te halen alvorens de kopbouten vast te draaien....


k ben nu aan t dneken dat dat eventueel ook een drukverschil kan teweeg brengen en zo dus een beetje compressie kan laten schieten. nee?
aiai, altijd die gaten uitblazen, anders krijg je problemen. Maar al je beschrijvingen duiden wel op een openstaande klep, of toch een klep die zo goed als open staat.
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

sow, na een lange tijd zonder enige vooruitgang, tochnog eens wat vraagjes...

bij het nakijken van alles, merkte ik dit en dit op.

zou dit eventueel ook iets te maken kunnen hebben met verlies van compressie?

en nog een (stom?) vraagje: hoe heet dit eigenlijk?


of is dit gewoon een total ander gebrek (of helemaal geen gebrek?)


of moet k me gewoon volledig op de kleppen focussen? volgens de dealer zou k deze moeten laten roderen, en zou dat mijn probleem oplossen...
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

ok, niet dus..

back to focussing on valves.....
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

heb je je kleppen deksel er al weer afgehad om de speling te scheken?

en die spruitstuk moet je vervangen. roderen is lassen? is op de langeduur niet echt geschikt, gaat zeker weer scheuren

op marktplaats.nl staat trouwens nog een nieuwe te koop
Plaats reactie