Haas schreef:gewoon ff rustig kijken, dan lukt t vanzelf. Trek de bovenkap eraf, dan zie je een aantal bouten zitten. Verder zitten er nog 1 l en 1 r net naast je speakergat. Niet vergeten je stuur te verwijderen

en je radiobak er ff uithalen, zit ook nog wat verborgen

ok, jij beknopte handleiding in 2 regeltjes, hier, ook nog wel beknopt
Heb het vandaag nog gefixed een kachelradiator.
Staat nog vers in mijn geheugen, betreft het een clio? Dan hier een beknopte handleiding voor het vervangen. Ik garandeer niet dat het 100% klopt, en als je echt totaal niet handig bent, raad ik het wel af. Echt slopen kun je het neit, maar ik vind het het lastigste klusje wat je kan hebben aan de auto.
Komt ie!
Eerst de kap onder de stuurkolom en achter het stuur (2 kappen, 1 boven 1 onder) verwijderen, dan middenconsole verwijderen.
Dan de bovensta kap van het dashboard verwijderen (5 torx als ik me niet vergis, 2 aan zijkant, 3 bovenop)
Knipperlicht hendel verwijderen
Aan je stuurkolom zie je links en rechts 2 zwarte torx waar zwart plastic van het dashboard mee aan de stuurkolom vast zit, deze allebei verwijderen
Radio + radiobak verwijderen (losdraaien paneeltje onder kachelbedinenin, 2x kleine torx)
Dan zie je waar de middenconsole heeft gezeten onderaan op de grond een beugel, beste is deze helemaal te verwijderen. Zit vast op de vloer (mat wat opschuiver, 10mm moertje), en zit vast aan je dashboard (via onderkant) en zit vast op je kachelhuis, je ziet het wel.
Ook zie je een koperkleurige beugel aan het witte deel van je kachelhuis in het midden in je dash. Deze moet los, je kan de popnagel doorboren maar volgens mij kun je m ook ergens losschroeven. Vond de eerste optie makkelijker aangezien ik een boor naast me had liggen
Stuurhuis los maken, 2x 13mm moertjes vooraan, 2x 13mm bouten achterin, met een ratel met lang verlengstuk en 13 dopje kom je er goed bij van onderen.
Laat stuur + stuurhuis maar 'vallen', ligt goed dan.
Nu ga je buiten de auto
Ruitenwissers demonteren
Parafan (plastic kappen) verwijderen
Ruitewisser motor beetje verdraaien, boven de aanjager zit een kap, 2 torx schroefjes, kap weg halen, door t verdraaien kom je er goed bij.
Kachelweerstand uittrekken (kán met 1 torx vast zitten, meestal niet meer

)
Kabel op kachelmotor uittrekken
De kachelmotor zit vast met 2 10mm bouten naar beneden, het kachelhuis in de auto zit hier ook mee vast. Verwijder deze 10mm bouten en trek de kachel los, klemt een beetje. Verplaats de kachel richting je krikbak, eruit kan ook maar bij een 16v lukt dit niet ivm wat bouten die uitsteken.
Onder je expansievat komen 2 kachelpijpjes uit je schutbord. Haal hier de slangen van af, even een leuke hoek vinden voor je dopje, schroevendraaien om de slangenklemmen los te maken

Ik laat de koelvloeistof dan gewoon lopen, er zal niet erg veel uit komen. Een bak eronder kan geen kwaad natuurlijk.
Nu ga je in je auto, en zie je links en recht bovenin en links en rechts onderin je dashboard 4x 10mm moertjes zitten, draai deze los.
Als het goed is kun je het dashboard nu naar voren trekken. Zo niet, kijk waar ie klemt of vast zit want ik heb er misschien een of twee vergeten
Het fijnste is als er iemand op de passagiersstoel kan zitten en je het dash omhoog houdt. Anders probeer het te ondersteunen zodat je dash 10-20cm naar binnen hangt en omhoog, zodat je eronderin kan kruipen aan de bestuurderskant.
Als het goed is, kun je het kachelhuis door de ruimte die je hebt gemaakt, bewegen. Zo niet, kijk waar het kachelhuis vast zit.
Als je onder het dash ligt, zie je aan de linkerzijde van het kachelhuis een rechthoekige 'deksel' die met 4 clipjes vastzit, en waarvandaan 2 pijpjes naar buiten gaan. Dit is de kachelradiator. Verdraai het huis zo, beetje wringen en wroeten (breek niets af van je dash

) zodat je kachelradiator er helemaal uit geschoven kan worden. Dus, de pinnetjes op zij duwen en de radiator verwijderen. Eventueel met een schroevedraaier een begin maken. Als de pennetjes afbreken: is niet erg, leg ik straks wel uit.
Je kan net langs je stuurstang en je pedalen! het is niet leuk om te doen, maar t gaat. Beetje koelvloeistof morsen kan gebeuren, dus een doek of een zeil op de vloer is ook geen slecht plan. Het zal allicht wat stroef gaan en het is een lang geval.
Nu, als je de radiator in je handen hebt, zie, je bent op de helft

het ergste komt nog . . .
De nieuwe weer monteren. De nieuwe kachelradiator heeft een schuimpje eromheen. Je doet er goed aan deze te laten zitten, ook zodat je hem met monteren niet kan beschadigen. Het spreekt voor zich dat de nieuwe het zelfde erin gaat als de oude eruit.
Let erop dat hij er recht in gaat anders zit je halverwege klem. Ook kan het best behoorlijk zwaar gaan, zeker de laatste 2 centimeter is behoorlijk irri. Let er ook op, dat de rubber die om de pijpjes zit, niet tussen de 2 plastic helften die tegen elkaar aansluiten (ook om de pijpjes) gaat zitten. Het schuim wat om de pijpjes zit valt achter de plaat die aan het huis vast zit. Je ziet het wel. Anders krijg je m er neit helemaal in.
Als de pennetjes afgebroken waren, de nieuwe kachelradiator heeft 2 oogjes waar je een zelfborgend schroefje in kan draaien om deze vast te zetten. Probeer de radiator helemaal in het huis te krijgen. Lukt het na een paar uur nog niet, dan kan het in mijn ogen geen kwaad om m een paar mm uit te laten steken. Voglens mij merk je dat niet aan de warmte van je lucht.
Goed, hij zit, dan duw de pijpjes weer door je schutbord en zet het kachelhuis weer ongeveer op zijn plek.
Het is handig om de kachelmotor nu te monteren, dan zit je kachelhuis min of meer vast.
Hang dan je dashboard weer op de plek en zet de 4 moertjes vast. Let erop dat die witte beugel bovenaan in het midden, precies over die zwarte pin die in het midden uitsteekt valt. Laat hier niet teveel op rusten, het is irritant als die pin afbreekt, moet je bij renault vast 2 weken op wachten.
Daarna monteer je die beugel die je onder je middenconsole hebt uitgehaald, zo zit de kachel tenminste goed. Je moet er minstens 4 torxen en 1 moertje voor vastdraaien, zo nu vergeet je geen belangrijke
En dan, ja, kun je alles weer gaan opbouwen. Stuurkolom vast, vergeet de 2 zwarte torxjes waar het dash mee aan je stuurkolom zit niet, kapjes en alles weer monteren etc etc
Slangen weer op de kachelpijpjes monteren.
Afvullen met koelvloeistof, en ontluchten.
Euh... klaar