kachelradiator vervangen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

Mijn kachel word dus niet warm, maar heel ietsje lauw na 20min rijden dus dat schiet niet op :(

Slangen naar de radiateur worde nwel warm dus de thermostaat zal wel oke zijn. En de leidingen zijn gereinigd met zo een blikje van de brezan :P

Maar ik las ergens iets over een kacheltje die je er makkelijker in kon krijgen door middenconsole enzo eraf te halen en niet heel de auto te slopen.

Weet iemand zo nog waar dit te krijgen is enzo? ik krijg het topic niet meer gevonden :(
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

thermostaat heeft nix met je kachel te maken, dat is punt 1 :)
punt twee, je moet denk ik toch je dash eruit halen om je kachelunit eruit te halen. Hier dan een tip, weet niet of je er bij kunt, maar als je je slangen die naar de kachel toe en af lopen eraf haal en in een van de twee de tuinslang legt en de ander naar beneden, dus je m mooi doorspoelen. Doe dat eens twee kanten op, er zal wel een hoop troep en zooi uitkomen, das vaker iig en sneller gedaan dan je dash eruit snukken :)
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Nou, als je thermostaat open blijft staan word de kachel ook niet of nauwelijks warm. Het zou er dus wel iets mee te maken kunnen hebben. Thermostaat vervangen is het werk niet, en tevens kan het dan ook nooit kwaad om meteen het koelsysteem even te reinigen, dus niet met wondermiddeltjes maar gewoon met de tuinslang :) Je staat er soms van verstelt hoeveel bagger eruit komt, met name de kachelradiateur wil weleens dichtslippen met als gevolg dat ie nooit meer warm word.
youri
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 9 jan 2005 21:50
Locatie: Zutphen

Wat voor auto praten we over.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

catscan schreef:
Maar ik las ergens iets over een kacheltje die je er makkelijker in kon krijgen door middenconsole enzo eraf te halen en niet heel de auto te slopen.
Ja, die zijn te krijgen.
Prop je stekker in de sigarettenaansteker (Y)

Niet dé oplossing dus :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Bart V schreef:Nou, als je thermostaat open blijft staan word de kachel ook niet of nauwelijks warm. Het zou er dus wel iets mee te maken kunnen hebben.
hmz..ok :D (Y)
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Riël schreef:
catscan schreef:
Maar ik las ergens iets over een kacheltje die je er makkelijker in kon krijgen door middenconsole enzo eraf te halen en niet heel de auto te slopen.
Ja, die zijn te krijgen.
Prop je stekker in de sigarettenaansteker (Y)

Niet dé oplossing dus :)
Ik meen dat er een kachelradiateur met 2 losse pijpjes was. Oude pijpjes afzagen, radiateur eruit, nieuwe erin en vanaf de motorruimte de pijpjes eraan schroeven.

Ik meen dat een Citroën-handelaar in Den Haag ze had.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wat is daar het nut van? De oude moet er toch uit, een radiatortje kost net niks nieuw :S
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

het gaat om een clio 1 fase 3 1.4 :)

maar ik heb em vorig jaar al doorgespoeld, wel met thermostaat erin maar gewoon tuinslag door de kachel en radiateur laten lopen en die brezan rommel dan en ff motor goed laten warm draaien.

Maar dat maakte dus niks uit..

Maar weet niemand welke kachel ik dan bedoel? ik woon ver van den haag dus dat is niet zo fijn maar zal wel meer te krijgen zijn toch? weet iemand de naam van het onderdeel?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee.

Maar een kachelmatrix kost 3 of 4 tientjes. Je sloopt het dashboard er niet uit maar je demonteert het op je gemak en vervangt dat ding en dan ben je weer blij :p

De oude moet er tóch uit ??? Dus je moet de zooi wel uitelkaar halen.

Bovendien als je de oude laat zitten en hij rot je door dan heb je de hele zooi vol koelvloeistof staan, en nee, doorlussen is ook geen optie want de kachel is essentieel in het koelsysteem :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

precies..gewoon ff bestellen en een zondagmiddagje klussen :)
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

kost een kacheltje 3 a 4 tientjes?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

als citroen die kachelradiateurtjes wel levert met los te monteren pijpjes dan zijn er denk ik heel erg veel mensen hier geinteresseerd in het bestel nr.

dat kan je namelijk heel erg veel werk schelen!!
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Hmmm.. zoiets bedoel je denkk?

Afbeelding

Deze is weliswaar voor de GTT(de pijpjes zijn hier niet te zien, maar zitten er wel bij, los dus :wink: ), maar ik neem aan dat 'ie er ook is voor de Clio.
Waar is dit te krijgen hoor ik u al vragen, hier:
http://www.radiateur.nl/pages/open_rsb.htm

Het verwisselen van de kachelradiatuer is zeer goed te doen zonder heel het dashboard te verwijderen. Gewoon de middenconcole weg, pedalen weg en oude kachelradiateur eruit mollen.. met beleid natuurlijk he >-) !
Vervolgens de nieuwe kachelradiateur erin en de pijpjes monteren(gebruik hierbij iets van pakkingspul, voor de zekerheid zeg maar)
En voila, job done. :beer:
Succes.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dit gaat een boel mensen hun komplete dash slopen schelen! (Y)

zijn ze er ook voor de clio met die scheve aansluitingen?
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Geen idee, maar als er iemand zo slim is geweest om er een voor de 5 te ontwerpen, zal het er vast ook wel zijn voor de clio. Ik zou gewoon even een mailtje sturen naar de Radiateuren Service Brabant, zie de link hierboven naar de site. (Y)
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

Matthijs Bleu Sport schreef:Hmmm.. zoiets bedoel je denkk?

Afbeelding

Deze is weliswaar voor de GTT(de pijpjes zijn hier niet te zien, maar zitten er wel bij, los dus :wink: ), maar ik neem aan dat 'ie er ook is voor de Clio.
Waar is dit te krijgen hoor ik u al vragen, hier:
http://www.radiateur.nl/pages/open_rsb.htm

Het verwisselen van de kachelradiatuer is zeer goed te doen zonder heel het dashboard te verwijderen. Gewoon de middenconcole weg, pedalen weg en oude kachelradiateur eruit mollen.. met beleid natuurlijk he >-) !
Vervolgens de nieuwe kachelradiateur erin en de pijpjes monteren(gebruik hierbij iets van pakkingspul, voor de zekerheid zeg maar)
En voila, job done. :beer:
Succes.
ervaring? :)

scheelt dus een hoop dan. is niet zo ene fijn sleutelweer dus dit is een mooie oplossing dan :p
catscan
Berichten: 203
Lid geworden op: di 5 okt 2004 20:06

bij de halfords hebben ze voor 13 euro een leuk kacheltje voor in de auto :P word lekker warm en is dus stukken goedkoper :P
en als het maart is geweest kan hij er toch uit :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik heb na een paar keer niet zo veel meer erop tegen om effe een dash los te halen :)

Het zijn maar n paar schroeven, en als ie een halve meter naar voren komt kun je er vrij goed bij zelfs.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

nou mijn topic is gelockt dus kom ik hier verder leuteren...

Ik heb afgelopen week mijn kachelradiator vervangen in mijn clio 1 en moet zeggen, gaat heel wat vlotter met dashbord eruit!

Het is idd best te doen als je je dash ietwat lost en naar voor laat hellen, of via de demontage van pedalen en middencons, maar voor de beginners raad ik aan eerst het dash eruit te zwieren, zo zie je waar je aan sleutelt. (Een vraagbaak of haynes doet wonderen!)

nu heb ik wel een probleempje, nadat alles terug samengezwierd was en alles naar behoren werkte (dacht ik) zag ik dat de verlichting van de tellers, het verwarmingspaneel en het klokje niet gingen, hoe komt dit? hoe herstel ik dit?
madtraxx
Berichten: 276
Lid geworden op: do 10 nov 2005 13:13

draadje los getrokken met verwijderen van dash? Heb je je zekeringen gechekt?
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

alle draden gecheckt, zekeringen niet, want dacht niet dat er een zekering tussenzat voor dashbordverlichting?? of toch?
Matthijs Bleu Sport
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 15 jan 2003 22:19
Car: Renault 5 GT Turbo B
Locatie: Roosendaal

Riël schreef:Ik heb na een paar keer niet zo veel meer erop tegen om effe een dash los te halen :)

Het zijn maar n paar schroeven, en als ie een halve meter naar voren komt kun je er vrij goed bij zelfs.
Bij mij zit er nog een rolkooi voor, maakt dat je toch wel snel kiest voor de pedalen-weghaal-methode :D
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Kijk eens naar de de stekker voor de dimmer van je dashbordverlichting, grote kans dat die los ligt.
SheikValver
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 31 dec 2003 14:24
Locatie: Damme (België)

het gaat niet over de williams, maar over de 1200 RN, dus geen dimmer aanwezig :beer:
Pacman
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 14:22
Locatie: Alkmaar

Riël schreef:Ik heb na een paar keer niet zo veel meer erop tegen om effe een dash los te halen :)

Het zijn maar n paar schroeven, en als ie een halve meter naar voren komt kun je er vrij goed bij zelfs.
Heren, zijn er ook tekeningen op internet te vinden waar staat hoe je je dash op een goede manier los kan halen ?
Ja, ik weet het, vraagbaak kopen, maar december is al zo'n dure maand. :wink:
Pacman
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 14:22
Locatie: Alkmaar

Pacman schreef: Heren, zijn er ook tekeningen op internet te vinden waar staat hoe je je dash op een goede manier los kan halen ?
Ja, ik weet het, vraagbaak kopen, maar december is al zo'n dure maand. :wink:
Niemand een tekening oid ?
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

gewoon ff rustig kijken, dan lukt t vanzelf. Trek de bovenkap eraf, dan zie je een aantal bouten zitten. Verder zitten er nog 1 l en 1 r net naast je speakergat. Niet vergeten je stuur te verwijderen :) en je radiobak er ff uithalen, zit ook nog wat verborgen :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Haas schreef:gewoon ff rustig kijken, dan lukt t vanzelf. Trek de bovenkap eraf, dan zie je een aantal bouten zitten. Verder zitten er nog 1 l en 1 r net naast je speakergat. Niet vergeten je stuur te verwijderen :) en je radiobak er ff uithalen, zit ook nog wat verborgen :)

ok, jij beknopte handleiding in 2 regeltjes, hier, ook nog wel beknopt :lol:


Heb het vandaag nog gefixed een kachelradiator.

Staat nog vers in mijn geheugen, betreft het een clio? Dan hier een beknopte handleiding voor het vervangen. Ik garandeer niet dat het 100% klopt, en als je echt totaal niet handig bent, raad ik het wel af. Echt slopen kun je het neit, maar ik vind het het lastigste klusje wat je kan hebben aan de auto.

Komt ie!



Eerst de kap onder de stuurkolom en achter het stuur (2 kappen, 1 boven 1 onder) verwijderen, dan middenconsole verwijderen.

Dan de bovensta kap van het dashboard verwijderen (5 torx als ik me niet vergis, 2 aan zijkant, 3 bovenop)

Knipperlicht hendel verwijderen

Aan je stuurkolom zie je links en rechts 2 zwarte torx waar zwart plastic van het dashboard mee aan de stuurkolom vast zit, deze allebei verwijderen

Radio + radiobak verwijderen (losdraaien paneeltje onder kachelbedinenin, 2x kleine torx)

Dan zie je waar de middenconsole heeft gezeten onderaan op de grond een beugel, beste is deze helemaal te verwijderen. Zit vast op de vloer (mat wat opschuiver, 10mm moertje), en zit vast aan je dashboard (via onderkant) en zit vast op je kachelhuis, je ziet het wel.

Ook zie je een koperkleurige beugel aan het witte deel van je kachelhuis in het midden in je dash. Deze moet los, je kan de popnagel doorboren maar volgens mij kun je m ook ergens losschroeven. Vond de eerste optie makkelijker aangezien ik een boor naast me had liggen :p

Stuurhuis los maken, 2x 13mm moertjes vooraan, 2x 13mm bouten achterin, met een ratel met lang verlengstuk en 13 dopje kom je er goed bij van onderen.

Laat stuur + stuurhuis maar 'vallen', ligt goed dan.

Nu ga je buiten de auto

Ruitenwissers demonteren
Parafan (plastic kappen) verwijderen

Ruitewisser motor beetje verdraaien, boven de aanjager zit een kap, 2 torx schroefjes, kap weg halen, door t verdraaien kom je er goed bij.

Kachelweerstand uittrekken (kán met 1 torx vast zitten, meestal niet meer :p)
Kabel op kachelmotor uittrekken

De kachelmotor zit vast met 2 10mm bouten naar beneden, het kachelhuis in de auto zit hier ook mee vast. Verwijder deze 10mm bouten en trek de kachel los, klemt een beetje. Verplaats de kachel richting je krikbak, eruit kan ook maar bij een 16v lukt dit niet ivm wat bouten die uitsteken.

Onder je expansievat komen 2 kachelpijpjes uit je schutbord. Haal hier de slangen van af, even een leuke hoek vinden voor je dopje, schroevendraaien om de slangenklemmen los te maken :) Ik laat de koelvloeistof dan gewoon lopen, er zal niet erg veel uit komen. Een bak eronder kan geen kwaad natuurlijk.

Nu ga je in je auto, en zie je links en recht bovenin en links en rechts onderin je dashboard 4x 10mm moertjes zitten, draai deze los.

Als het goed is kun je het dashboard nu naar voren trekken. Zo niet, kijk waar ie klemt of vast zit want ik heb er misschien een of twee vergeten :p

Het fijnste is als er iemand op de passagiersstoel kan zitten en je het dash omhoog houdt. Anders probeer het te ondersteunen zodat je dash 10-20cm naar binnen hangt en omhoog, zodat je eronderin kan kruipen aan de bestuurderskant.

Als het goed is, kun je het kachelhuis door de ruimte die je hebt gemaakt, bewegen. Zo niet, kijk waar het kachelhuis vast zit. :)

Als je onder het dash ligt, zie je aan de linkerzijde van het kachelhuis een rechthoekige 'deksel' die met 4 clipjes vastzit, en waarvandaan 2 pijpjes naar buiten gaan. Dit is de kachelradiator. Verdraai het huis zo, beetje wringen en wroeten (breek niets af van je dash :p) zodat je kachelradiator er helemaal uit geschoven kan worden. Dus, de pinnetjes op zij duwen en de radiator verwijderen. Eventueel met een schroevedraaier een begin maken. Als de pennetjes afbreken: is niet erg, leg ik straks wel uit.

Je kan net langs je stuurstang en je pedalen! het is niet leuk om te doen, maar t gaat. Beetje koelvloeistof morsen kan gebeuren, dus een doek of een zeil op de vloer is ook geen slecht plan. Het zal allicht wat stroef gaan en het is een lang geval.

Nu, als je de radiator in je handen hebt, zie, je bent op de helft :lol: het ergste komt nog . . .

De nieuwe weer monteren. De nieuwe kachelradiator heeft een schuimpje eromheen. Je doet er goed aan deze te laten zitten, ook zodat je hem met monteren niet kan beschadigen. Het spreekt voor zich dat de nieuwe het zelfde erin gaat als de oude eruit.
Let erop dat hij er recht in gaat anders zit je halverwege klem. Ook kan het best behoorlijk zwaar gaan, zeker de laatste 2 centimeter is behoorlijk irri. Let er ook op, dat de rubber die om de pijpjes zit, niet tussen de 2 plastic helften die tegen elkaar aansluiten (ook om de pijpjes) gaat zitten. Het schuim wat om de pijpjes zit valt achter de plaat die aan het huis vast zit. Je ziet het wel. Anders krijg je m er neit helemaal in.

Als de pennetjes afgebroken waren, de nieuwe kachelradiator heeft 2 oogjes waar je een zelfborgend schroefje in kan draaien om deze vast te zetten. Probeer de radiator helemaal in het huis te krijgen. Lukt het na een paar uur nog niet, dan kan het in mijn ogen geen kwaad om m een paar mm uit te laten steken. Voglens mij merk je dat niet aan de warmte van je lucht.


Goed, hij zit, dan duw de pijpjes weer door je schutbord en zet het kachelhuis weer ongeveer op zijn plek.
Het is handig om de kachelmotor nu te monteren, dan zit je kachelhuis min of meer vast.
Hang dan je dashboard weer op de plek en zet de 4 moertjes vast. Let erop dat die witte beugel bovenaan in het midden, precies over die zwarte pin die in het midden uitsteekt valt. Laat hier niet teveel op rusten, het is irritant als die pin afbreekt, moet je bij renault vast 2 weken op wachten.

Daarna monteer je die beugel die je onder je middenconsole hebt uitgehaald, zo zit de kachel tenminste goed. Je moet er minstens 4 torxen en 1 moertje voor vastdraaien, zo nu vergeet je geen belangrijke :p

En dan, ja, kun je alles weer gaan opbouwen. Stuurkolom vast, vergeet de 2 zwarte torxjes waar het dash mee aan je stuurkolom zit niet, kapjes en alles weer monteren etc etc

Slangen weer op de kachelpijpjes monteren.

Afvullen met koelvloeistof, en ontluchten.

Euh... klaar :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Rianne RT
Berichten: 1260
Lid geworden op: di 19 jul 2005 13:20
Locatie: Born

Riël schreef:

Heb het vandaag nog gefixed een kachelradiator.

Staat nog vers in mijn geheugen, betreft het een clio?

Euh... klaar :)
Nu die van mij nog :D
Euh... bijna klaar dus :lol: (L)
[size=10:30bbfbe7a5][b:30bbfbe7a5]Clio RT[/b:30bbfbe7a5] & [b:30bbfbe7a5][color=darkblue:30bbfbe7a5]R5 GTE[/b:30bbfbe7a5][/color:30bbfbe7a5][/size:30bbfbe7a5]
Pacman
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 13 dec 2004 14:22
Locatie: Alkmaar

@Haas en Riel

Wat een enorme waslijst, maar ik ga het hier vast wel mee redden.
Mijn dank is :worship:
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Hm...dit had ik eerder moeten hebben, ach met haynes is het ook gelukt :)

Handig stukje Riël!
Alleen nog maar VW!
Lemon8
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 4 feb 2005 17:46

hoeveel succes heeft doorspoelen als hij verstopt zit? ik wil dat wel eerst even weten voordat ik een paar liter koelvloeistof weg gooi..

groetjes!
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Lemon8 schreef:hoeveel succes heeft doorspoelen als hij verstopt zit? ik wil dat wel eerst even weten voordat ik een paar liter koelvloeistof weg gooi..

groetjes!
Koelvloeistof??

Gewoon met water uit de tuinslang doorspoelen....

Daarna weer afvullen met koelvloeistof. :wink: Zeg nu zelf, wat kost je 5 liter koelvloeistof... 8)
Lemon8
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 4 feb 2005 17:46

hmm ik heb mijn vraag niet goed gesteld, hoeveel succes heb je als je je koel systeem gaat doorspelen om de kachel rad te ontstoppen??..

dus is de kans dat hij ontstopt raak 5%? bijna nooit? heel vaak?.. want anders doe ik gewoon gelijk vervangen.
Plaats reactie