ik heb sinds een paar dagen een leuke clio (1.4 RN U9 ik weet het motor is wat minder leuke velgen booskijkers etc etc, nu heb ik sinds 2 dagen dat als ik rijd dat het net een vliegtuig is (of net alsof ik met traktorbanden rijd) bochten naar links lijkt t wel een vuilniswagen nou ging ik hem op de krik zetten en ff kijken waar het nou vandaan kwam, rechter voorwiel dus, gekke geluiden en het wiel zit lossig, ik dacht zelf dat het alleen de wiellager was (auto heeft weliswaar maar 67000 gereden maar heeft lang stilgestaan) maar een vriend van mij die bij een garage werkt zei me dat ik gelijk een hele nieuwe homokneet kan halen incl ashoes enz.
Wat is hier van waar? kan ik beter het hele homokneet vervangen of alleen het lager laten vervangen (of zelf doen misschien als dit te doen is) en is het misschien verstandig om allebei de voorlagers te doen/laten doen?
[Clio] wiellagers dood of hele homokneet?
als het lager versleten is heeft het geen zin een wielas te vervangen omdat je die door het oude lager steekt.
dus wiellager vervangen en niet de as.
alleen vervangen wat kapot is bespaart onnodige kosten, om een lager uit de fusee te halen heb je persgereedschap nodig.
dus wiellager vervangen en niet de as.
alleen vervangen wat kapot is bespaart onnodige kosten, om een lager uit de fusee te halen heb je persgereedschap nodig.
Ja, maar dat stukje demonteren ken je makkelijk zelf doen. Haal je je fusee (remklauw los, abs sensor misschien, stuurstang...nog iets?) en die naaf (die er waarschijnlijk zo vanaf flikkert vanwege dat kapotte lager) los en breng je zo met het nieuwe lager naar een of andere simpele garage, die persen je dat zo erin, terwijl je wacht soms.
En als je je fusee naderhand niet meer erop krijgt, even met een konstruktie de krik onder de demper zetten en omhoog krikken, tot je de goeie hoogte hebt en de boutjes weer door de demper en fusee kunt duwen.

En als je je fusee naderhand niet meer erop krijgt, even met een konstruktie de krik onder de demper zetten en omhoog krikken, tot je de goeie hoogte hebt en de boutjes weer door de demper en fusee kunt duwen.
Een garage perst de oude rommel voor je eruit, en de nieuwe daarna weer erin.
Je moet wel de fusee EN je naaf meenemen, omdat deze twee delen met elkaar verbonden zijn via een goed lager. Lager, fusee en naaf vormen dan als het ware 1 geheel.
En als je te lang doorrijdt met je kapotte lager, slijt je naaf in, en naven zijn duurder dan een lager. ...en die is al niet goedkoop!
Mocht iemand je wat wijs willen maken: je auto hoeft daarna NIET uitgelijnd te worden. Je hebt nl. niks te verstellen daar.
Ik ben buiten, nieuwe baksteun erop zetten. Fijne zondag
Je moet wel de fusee EN je naaf meenemen, omdat deze twee delen met elkaar verbonden zijn via een goed lager. Lager, fusee en naaf vormen dan als het ware 1 geheel.
En als je te lang doorrijdt met je kapotte lager, slijt je naaf in, en naven zijn duurder dan een lager. ...en die is al niet goedkoop!
Mocht iemand je wat wijs willen maken: je auto hoeft daarna NIET uitgelijnd te worden. Je hebt nl. niks te verstellen daar.
Ik ben buiten, nieuwe baksteun erop zetten. Fijne zondag