[R5 GTT+R8] Rudo's "project"topic , update 6-11,

Vertel hier alles over je project.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Nou, op aandringen hierbij een overzichtje van mijn zogenaamde (gedwongen) "project".

Het is eigenlijk niet echt een project, meer een onderneming om mijn GT weer op de weg te krijgen.

Het gaat om deze, bij een aantal van jullie wel bekend:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAjAzAY ... 4142922544[/img]


Het probleem deed zich ergens in juni van dit jaar voor. Ik reed vanuit mijn werk naar huis, ging de snelweg af en aan het einde van de uitvoegstrook trapte ik het koppelingspedaal in. Ik voelde toen "iets", alsof er iets losschoot. De wagen ontkoppelde vervolgens nauwelijks nog en schakelen ging alleen nog met tussengas.
Ik dacht als eerste aan de koppelingskabel of aan de stelinrichting onder het pedaal. Ik heb meteen een afspraak gemaakt bij een garage in de buurt om er een paar dagen later naar te laten kijken.

Deze man belde mij die middag op met de mededeling dat hij niets kon vinden aan de kabel of aan de stelinrichting. Zijn conclusie was dat het "ergens in het blok" moest zitten.
Daar was ik dus ziek van, want dat betekent bijna automatisch dat het blok gelicht moest gaan worden, en als je dat laat doen is dat een dure grap.

Ik heb de GT opgehaald en voor de deur geparkeerd, en daar heb ik 'm laten staan tot ver na mijn vakantie. (Dat kan als je de luxe hebt van drie auto's :p )

Met dank aan Steven is de GT twee weken geleden naar een doe-het-zelf-garage cq handenarbeidcentrum (echt waar :) ) gebracht en met dank aan dezelfde Steven hebben we de wagen meteen op de brug gezet en alle slangen, kabels en assen losgeschroeft. Binnen drie uur hadden we het blok zover dat het gelicht kon worden.
Dit heb ik de week daarna gedaan.
Dus nu staat hij er een beetje mistroostig bij:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAjAwoY ... 4244396054[/img]

Meteen daarna (weer met diezelfde Steven :p ) de versnellingsbak van het blok geschroeft om vast te stellen wat de oorzaak van het probleem is geweest. En dat is een aantal verbogen spies van de drukgroep, zie foto (goed kijken!):

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAaAw4Y ... 4254460594[/img]

Het is nu een beetje slecht te zien omdat ze na het verwijderen van de drukgroep weer redelijk in hun originele stand zijn teruggesprongen, maar ze waren behoorlijk verbogen! En dat is eigenlijk wel raar voor een drukgroep van net twee jaar oud. :(

In ieder geval hebben we er een knappe drukgroep voor teruggezet, en meteen de koppelingsplaat plus het druklager ook maar vervangen voor betere exemplaren.

Tegeljkertijd kwam ik erachter dat mijn uitlaatspruitstuk ook nog eens gescheurd was. Dat ik dit nooit gemerkt heb kan komen doordat ik een tijd lang met een open Devil heb gereden. :p

Maar goed, nu dus ook op zoek naar een ander uitlaatspruitstuk. (N)

Aankomende vrijdag ga ik weer verder met het hele "project". Omdat ik nu toch lekker bezig ben maak ik ook maar van de gelegenheid gebruik om de motorruimte schoon te maken en her en der wat aan roest weg te halen.
Tevens wil ik er een dumpvalve op zetten plus een bleedvalve. Dat laatste niet om nou zo vreselijk veel harder te rijden, maar meer omdat de huidige druk die de turbo levert wel erg minimaal is. Ik hoor het je al denken, maar de turbo ziet er nog prima uit en er zit zo goed als geen speling op de as. En de actuator ziet er niet dusdanig fris uit dat je daar even een steeksleuteltje op zet om eraan te gaan schroeven, dus dan maar een bleedvalve.

Ook heb ik al weer eventjes gele koni's liggen (zie mijn achterbak) plus een setje bescheiden verlagingsveertjes van 35mm. Gaan we er dus ook maar eens onder vrotten :) :

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAjAw0Y ... 4250685795[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAjAxAY ... 4260728065[/img]

Naast dit hele gebeuren ben ik ook nog met een Renault 8 bezig uit 1968. Hier moet het een en ander aan gebeuren om 'm weer een jaartje door de apk te krijgen, maar daar vertel ik een ander keertje wat meer over. Hier wel alvast een fotootje:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0bgAjA1sh ... 5512314270[/img]



wordt vervolgd.....
Laatst gewijzigd door Rudo op za 6 nov 2004 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

geinig ding eigenlijk, zo'n 8. helemaal standaard laten, omlaag gooien en leuke wielen eronder. Lijkt me wel apart (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Omdat ik die 8 zo gaaf vond, heb ik ook wat fotootjes genomen. Hijs ene beetje vies, maja dasnie zo erg :)
Het zit nog best wel lekker en er komt een heel stoer pruttelgeluidje uit :worship:

[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/R8-1.jpg[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/R8-2.jpg[/img]
[img]http://www.xs4all.nl/~elffers/5GTT/R8-3.jpg[/img]
Kijk vooral die ouwe op de achtergrond kijken :lol:
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Mooie Renault 8 :worship:
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Die R8 is wel erg stoer (Y) En een witte R5 blijft erg mooi. Succes met de opbouw. :)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

coole shit die 8 (Y)
En succes met het project.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

2 mooie witjes (Y)

Succes met je reperaties :)
Alleen nog maar VW!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Stoere wagentjes die r8's ! en ook de 5 ziet er erg strak uit,
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

eindelijk een project topic aangemaakt :wink:

ben benieuwd, suc6 (Y)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Mooie auto de 8 van renault! Ik heb vandag nog een tijdje achter zijn iets grotere broertje gereden de 10.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Bedankt allen voor de leuke reacties. :) Hoop vrijdag weer wat vorderingen te kunnen maken met de GT.
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

HEEL STOER die R8. Gaaf hoor, die zie je niet vaak.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Rudo schreef:Bedankt allen voor de leuke reacties. :) Hoop vrijdag weer wat vorderingen te kunnen maken met de GT.
een van die vorderingen kom je straks toch ophalen vriend :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Witte renault's zijn :D

Succes met je project(en) :)
5 GT Turbo '88 GT5
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

-Ray- schreef:
Rudo schreef:Bedankt allen voor de leuke reacties. :) Hoop vrijdag weer wat vorderingen te kunnen maken met de GT.
een van die vorderingen kom je straks toch ophalen vriend :)
Jeps, nog bedankt voor je sms-je. je hebt het gevonden dus. :)
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

Vind die 8 echt heel koel :worship:
.:: TurboPowerr ::.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

ff topicnaam aanpassen [r8] Rudo's "project"topic (+ een beetje R5 gtt)
:lol: :wink:
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Heel erg gaaf Rudo! Echt lachen die 8, alleen die pedaaltjes zitten wel erg dicht op elkaar!! :lol:

Beide auto's verdienen een eigen topic! (Y)

Succes!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

antoine schreef:ff topicnaam aanpassen [r8] Rudo's "project"topic (+ een beetje R5 gtt)
:lol: :wink:
Nou ja, feit is wel dat ik nu eerst met de GT bezig ben en dat ik me daarna op de 8 ga richten. :)

Ff een kleine update: ik heb afgelopen vrijdag niet zo veel kunnen doen als in eerste instantie gedacht. Had te maken met een bruiloft die ik 's avonds had, daar moest ik nog iets voor maken.
Heb een gedeelte van de motorruimte schoongemaakt met koudontvetter. Dat is nog een hele toer omdat er behoorlijke dikke lagen tectyl aangebracht zijn.Maar de bedoeling is dat het in de toekomst netjes wordt onder de kap.

Wel nog even een bezoekje aan de plaatselijke Renaultdealert gebracht om wat verse onderdelen te bestellen: een gaskabeltje, rubber voor de koppelingshevel, spruitstukpakking en een afdekplaatje voor in de bumpert.
Geen schokkende dingen, maar een aantal zijn wel vrij noodzakelijk. :p

(Ff een zijsprong: er stond bij de dealer een gloednieuwe Modus. Klein detail; er zat nu al vocht in de linker koplamp!!! Das toch wel een Renaultkwaal zeg. :evil: )

Komende vrijdag ga ik weer verder. Dan ben ik ook de zaterdag vrij, dus kan ik ff wat meer doen. :)

Mijn achterste motorsteun is gaar. Kan ik die het beste bij de dealer halen of adviseren jullie mij een andere/ sterkere ?
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5939
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

die motorsteun ken ik je geen antwoord op geven maar mag ik weten wat je betaald heb voor dat afdek plaatje voor in de voorbumper?
.:: TurboPowerr ::.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Tino, volgens mij iets van 7 euro ex, dus een euro of 8 1/2. Dinsdag/ woensdag weet ik het exacte antwoord. Moet nog wel gespoten worden overigens.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Rudo schreef:[
Mijn achterste motorsteun is gaar. Kan ik die het beste bij de dealer halen of adviseren jullie mij een andere/ sterkere ?
Iemand? :)
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Rudo schreef:
Rudo schreef:[
Mijn achterste motorsteun is gaar. Kan ik die het beste bij de dealer halen of adviseren jullie mij een andere/ sterkere ?
Iemand? :)
Ik zo naar stugger gaan maar ik weet niet wat je van plan bent. Reichhard verkoopt ze per stuk of set. Kijk maar bij Renault > R5 > motor > aufhangungen

gr s :D nder
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik denk dat voor Rudo een standaard motorsteun prima voldoet. De motor is ook nagenoeg standaard.

Dus ik zou er gewoon 1 bij de dealer halen.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Mooi, dan gaan we die eens even bestellen. Morgen (donderdag) ga ik weer verder met de bolide. :)
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Ok dan, hier weer eventjes een update van de werkzaamheden mbt de GT.

Afgelopen donderdag ben ik eerst verder gegaan met het schoonmaken van de motorruimte. Daarna wat roestgevoelige plaatsen in de motorruimte behandeld met ML en Bodysafe van Tectyl. Daarna heb ik de standaard veren vervangen voor gele Koni's met de eerder vertoonde verlagingsveertjes.

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQCTAjQY ... 7709378137[/img]

Vrijdag, gisteren dus, had ik hulp van Steven en Xander, een andere maat van mij. Terwijl Xander bezig was met het verwijderen van het oude uitlaatspruitstuk ben ik begonnen met het verlagen van de achterzijde van de auto.

Dat het absoluut nodig was om er een ander spruitstuk op te zetten bewijst wel de volgende foto:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQAAADYY ... 7712184182[/img]

En, zoals het altijd gaat met dit soort dingen zat het ook nu flink tegen. Nadat we het nieuwe spruitstuk erop gezet hadden en bezig waren met het laatste moertje bleek deze mee te blijven draaien. In eerste instantie hadden we nog de ijdele hoop dat het moertje doorgedraaid zou zijn, maar na nader ondezoek bleek het schroefdraad in het blok kapot te zijn gedraaid! Tja, wat nu? Zelf maar het schroefdraad op proberen te tappen naar M10? Ik had het nog nooit gedaan, dus het risico was erg groot dat het mis zou gaan.

Na een telefoontje naar Steven kwam hij met de oplossing. Het bestaande gat een beetje opboren en daarna een helicoil erin met een buitenmaat van M10 en een binnenmaat van M8. Gelukkig heeft dit gewerkt waardoor het andere spruitstuk inmiddels gemonteerd zit.

Gelukkig had Steven ook nog wat tips om de achterzijde van de GT op een correcte manier omlaag te krijgen. Ondanks dat de torsies niet onbeweeglijk vast zaten heeft dit alles toch een aardige tijd in beslag genomen, temeer ook omdat ik uit voorzorg toch maar de verbreders eraf gehaald heb.

Hierdoor kon ik meteen zien dat het zijscherm aan de linkerkant van de wagen nog roestvrij is......

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAwAAMY ... 7706218950[/img]

maar dat de er aan de rechterzijde een roestplekje te vinden was:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UQASAzIY ... 7703737413[/img]
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAjAwkY ... 7714299852[/img]

Vandaag heb ik die plek behandeld. Het meeste roest heb ik weggehaald dmv een staalborsteltje op de boormachine. Daarna behandeld met ML, zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde. Meteen de hele rand maar gedaan als preventie, zowel aan de linkerzijde als aan de rechterzijde van de wagen:

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAjAwoY ... 7716483922[/img]


Daarna ben ik eerst met koudontvetter en daarna met diezelfde boormachine voorzien van staalborstel de turbo te lijf gegaan. Deze hadden we er toch afgehaald ivm het spruitstuk waardoor dit natuurlijk een prima gelegenheid was om de turbo schoon te maken. Aan de eerste foto kun je zien dat dat geen overbodige luxe was omdat hij echt helemaal onder de olie/smeer zat. En op de tweede foto zie je het resultaat. Zoals je kunt voorstellen ben ik daar ook wel ff zoet mee geweest. :p

Voor:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAASAwIY ... 7719840359[/img]

Na:
[img]http://groups.msn.com/_Secure/0UAAaAwUY ... 7722671856[/img]

Van de week moet ik nog wat onderdelen halen en als alles mee zit kan as vrijdag of zaterdag het blok weer teruggezet worden. :)


Ondertussen is er vandaag op een andere locatie gelast aan de 8. Ik kreeg vanavond een belletje dat die klaar is en dat we 'm morgen, zondag, op kunnen halen. Nu moet ik alleen nog een andere stuurstanghoes monteren, een nieuwe lamp in de koplamp monteren en zorgen dat het slot van het rechterportier weer gaat werken. en dan zou de 8 weer voor een jaar door de keuring moeten komen.

en als dat lukt gaan we deze wagen eens grondig aanpakken. :D

tor de volgende knoop.....
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Rudo, de 5 ga je nu opknappen om hem weer als dagelijks vervoer te gaan rijden?
Grappig dat er op het ene scherm niets van roest te vinden is, misschien eens vervangen?!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Is een slecht gerepareerde schade geweest idd, hijs nu ff tijdelijk geconserveerd en moet in de toekomst eens een heel nieuw voorfront krijgen... of een nieuwe carros ;)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

trommelremmen achter op een gt turbo????
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee gewoon schijven, je moet je bril ff oppoetsen man ;)

Maar ok de foto's zijn wat donker, true...
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Die schijven achter zijn een beetje roestig, maar dat maken het nog geen trommels. :)
Laatst gewijzigd door Johan op ma 15 nov 2004 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Die 8 is in het echt nog veel leuker om te zien (Y) Leuk wagentje man! :)
Alleen nog maar VW!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ok schijven dus sorry hoor maar zijn wel erg roestig en donkere foto vandaar
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Johan schreef:waar zie jij dat??
Steven heeft hem van de week irl gezien. 8) Staat ook iets hoger in het topic trouwens :D
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

had het tegen mark, fritsie :). zie nu dat mijn reactie een beetje bot was. ff editten. :)
Plaats reactie